"Ik reed terstraks rond en ik kwam tegen…"

Hoe zit het bij dit type wagens dan met het warm rijden van de motor?
Je vertrekt dus thuis met koude motor en je rijd full electric pakweg 10km tot aan oprit autostrade waar je beslist om eens goed door te trekken en de V8 mee inschakelt, die dus nog koud is?
Daar moet toch een systeem ingebouwd zijn dat de motor al voorverwarmd word ofzo, dat gebruikt dan ook weer energie en verkleint elektrische range.
Een motorblok moet al +- 100 graden hebben om op temperatuur te zijn. Als je dat elektrisch moet gaan voorverwarmen, dan heb je gewoon 0km range over he ;).

Dus ik vermoed niet dat daar een systeem in zit. Als er al een systeem in zit, zal het een toerenbegrenzer zijn.

Je vertrekt dus thuis met koude motor en je rijd full electric pakweg 10km tot aan oprit autostrade waar je beslist om eens goed door te trekken en de V8 mee inschakelt, die dus nog koud is?
Daar moet toch een systeem ingebouwd zijn dat de motor al voorverwarmd word ofzo, dat gebruikt dan ook weer energie en verkleint elektrische range.
Hetzelfde als bij elke PHEV, de motor wordt niet echt voorverwarmd maar zal wel lichtjes opwarmen door het elektrisch rijden natuurlijk.
Maar we spreken hier over een V8 4.0l, als je dat eens pijn wilt doen door goed door te trekken dan zit je al onmiddellijk aan waanzinnige snelheden. Dat blok tot 3000 toeren trekken gaat al een luisterfestijn zijn, maar dat is natuurlijk peanuts voor dat blok.

Daarbij warmt uw blok vrij snel op. Het is vooral uw oliemassa die tijd nodig heeft om volledig op temperatuur te komen.

Ik vermoed dat er dan wel een toerentalbegrenzing gekoppeld aan olietemperatuur (en nog tig aantal andere parameters) aanwezig zal zijn.
Denk niet dat het blok opwarmt door gewoon elektrisch te rijden.

Maar we spreken hier over een V8 4.0l, als je dat eens pijn wilt doen door goed door te trekken dan zit je al onmiddellijk aan waanzinnige snelheden.
Je kan ook gewoon doortrekken in zijn eerste of tweede hé. Dan ga je niet (veel) boven 120 km/u uitkomen vermoed ik.

En olie kan ook snel opgewarmd worden, 10j terug was de olie in mijn golfje al na een vijftal minuten op bedrijfstemperatuur.
Tegenwoordig zal dat vast nog sneller kunnen.

Je kan ook gewoon doortrekken in zijn eerste of tweede hé. Dan ga je niet (veel) boven 120 km/u uitkomen vermoed ik.

En olie kan ook snel opgewarmd worden, 10j terug was de olie in mijn golfje al na een vijftal minuten op bedrijfstemperatuur.
Tegenwoordig zal dat vast nog sneller kunnen.
Vooral opletten dat de elektromotoren 217pk leveren, die helpen dus ook al mee met te versnellen.
Je gaat daar ook niet ineens plankgas in geven want dan zit je onmiddellijk aan 120km/h.

Ik weet niet of je ooit al met een 330e gereden hebt. Om daar deftig mee te versnellen moet je niet krankzinnig veel gas geven of het blok ineens tot de redline trekken. Vaak is het tot 3500 en dan rij je al sneller dan toegelaten. Denk dat er ook niemand met een koude motor ineens de 0-100 tijd eens gaat testen :P

Vooral opletten dat de elektromotoren 217pk leveren, die helpen dus ook al mee met te versnellen.
Je gaat daar ook niet ineens plankgas in geven want dan zit je onmiddellijk aan 120km/h.

Ik weet niet of je ooit al met een 330e gereden hebt. Om daar deftig mee te versnellen moet je niet krankzinnig veel gas geven of het blok ineens tot de redline trekken. Vaak is het tot 3500 en dan rij je al sneller dan toegelaten. Denk dat er ook niemand met een koude motor ineens de 0-100 tijd eens gaat testen :p
Maar je zei 'pijn doen door goed door te trekken' wat eigenlijk wel impliceert dat je de 0-100 tijd wilt gaan testen. :p

Daar zal wel hetzelfde systeem inzitten zoals de andere wagens.

Als mijn motor nog koud staat, dan geeft die ook de melding "maximaal vermogen niet beschikbaar". Ik krijg maximaal vermogen wanneer de motor al wat heeft gelopen. (ik weet niet extact welke parameters moeten voldoen om maximaal vermogen vrij te geven.)
Hij laat het ook niet toe om te reven boven de 3000t/m. Wanneer de motor op temperatuur is kun je reven tot 7000t/m.

Ik heb zelf nog nooit getest om die eens door te trekken op een koude motor, maar veronderstel dat die dat ook niet toelaat. Zal wel afhangen hoeveel temperatuur die heeft en afhankelijk daarvan verhoogd die de toeren begrenzer. Bij een M3 e92 bv, kun je dat opvolgen met leds dat bij u toerenteller staat.

Maar als ik al gas geef, waarbij die op 3000t/m schakel rij ik aanzienlijk sneller als het verkeer. Als ik het verkeer volg schakelt die al onder de 2000t/m. Denk dat bij zo'n Ferrari het nog wel wat zotter is. :D

Als mijn motor nog koud staat, dan geeft die ook de melding "maximaal vermogen niet beschikbaar". Ik krijg maximaal vermogen wanneer de motor al wat heeft gelopen. (ik weet niet extact welke parameters moeten voldoen om maximaal vermogen vrij te geven.)
Hij laat het ook niet toe om te reven boven de 3000t/m. Wanneer de motor op temperatuur is kun je reven tot 7000t/m.

Ik heb zelf nog nooit getest om die eens door te trekken op een koude motor, maar veronderstel dat die dat ook niet toelaat. Zal wel afhangen hoeveel temperatuur die heeft en afhankelijk daarvan verhoogd die de toeren begrenzer. Bij een M3 e92 bv, kun je dat opvolgen met leds dat bij u toerenteller staat.

Maar als ik al gas geef, waarbij die op 3000t/m schakel rij ik aanzienlijk sneller als het verkeer. Als ik het verkeer volg schakelt die al onder de 2000t/m. Denk dat bij zo'n Ferrari het nog wel wat zotter is. :D
Zijn die leds er niet meer bij een M2? Mijn i30N had die ook en hierdoor "verschuift" uw Redline eigenlijk.

Maar inderdaad, zo'n SF90 heeft ruimte zat om snel aan te voelen ook al schakelt hij in lage toeren.

Als 545e eigenaar in de rodage-periode. Hij laat gewoon alles toe hoor 😇

Zijn die leds er niet meer bij een M2? Mijn i30N had die ook en hierdoor "verschuift" uw Redline eigenlijk.

Maar inderdaad, zo'n SF90 heeft ruimte zat om snel aan te voelen ook al schakelt hij in lage toeren.
Nope zit er niet op. Ik dacht zelfs dat de andere M modellen van de F reeks dat ook niet meer hadden. Kan me toch niet herinneren dat ik met een M3 f80 reed dat die dat ook had.

Ik zorg er gewoon voor dat ik Max 3500 toeren doe als de olie temperatuur nog niet op peil is.

Als de motor setting in “efficiënt” staat, dan wilt die zo snel mogelijk op temperatuur en regelt die naar 110 graden. Hier start ik dan altijd mee en zorg dat het daar allemaal op temperatuur is.

In de motor setting “sport plus” veranderd ook de koeling en regelt die olietemperatuur naar 95 graden.

Heb ocharme 1 keer kickdown gedaan, meer niet, en ook maar eventjes.. Dat zal het verschil niet maken :)
Maar was dat toen u motor nog koud stond of gewoon u rodage periode?

En heb jij nu al u volledig vermogen of wordt dat pas later vrij gegeven?

Ik had van een andere M2 competition eigenaar gehoord die pas na de rodage periode zijn vol vermogen werd vrijgegeven door de garage. (Weet niet of dit klopt)

Maar was dat toen u motor nog koud stond of gewoon u rodage periode?

En heb jij nu al u volledig vermogen of wordt dat pas later vrij gegeven?

Ik had van een andere M2 competition eigenaar gehoord die pas na de rodage periode zijn vol vermogen werd vrijgegeven door de garage. (Weet niet of dit klopt)
Daar hebben ze niks van gezegd. Ik vermoed gewoon vol vermogen hoor, uiteindelijk is die benzinemotor behoorlijk gedowntuned. Die heeft 286pk ofzoiets geloof ik. De drivetrain kan eigenlijk veel meer aan zeiden ze bij de dealer.

Die wagens zoals de jouwe, da's nog een heel ander kaliber qua performance natuurlijk :)

Het was een warme motor, maar nog in de rodage periode.

Hoewel ik warme motor bij een hybride ook maar tricky vind, je zou al echt naar de olietemperatuur moeten gaan kijken, want kan zijn dat je amper op de ICE hebt gereden natuurlijk.

Daar hebben ze niks van gezegd. Ik vermoed gewoon vol vermogen hoor, uiteindelijk is die benzinemotor behoorlijk gedowntuned. Die heeft 286pk ofzoiets geloof ik. De drivetrain kan eigenlijk veel meer aan zeiden ze bij de dealer.

Die wagens zoals de jouwe, da's nog een heel ander kaliber qua performance natuurlijk :)

Het was een warme motor, maar nog in de rodage periode.

Hoewel ik warme motor bij een hybride ook maar tricky vind, je zou al echt naar de olietemperatuur moeten gaan kijken, want kan zijn dat je amper op de ICE hebt gereden natuurlijk.
Ai, nee, nu is de motor om zeep...

Ik gebruik ook de olie temperatuur als richtlijn. Ik denk dat de auto daar ook wel voor bepaalde zaken naar kijkt.
Aantal km’s of tijd zegt ook niet veel, want daar kan ook veel verschil op zitten naar olie temperatuur toe.

Moest ik met een hybride rijden zou er dan ook niet veel verschil zijn. :) Enkel dat het langer duurt omdat er elektrisch rijden tussen zit.

Ik snap perfect dat je nu al een kickdown hebt gedaan. Maar ik dacht dat je het had gedaan op een koude motor. :D

Ik gebruik ook de olie temperatuur als richtlijn. Ik denk dat de auto daar ook wel voor bepaalde zaken naar kijkt.
Aantal km’s of tijd zegt ook niet veel, want daar kan ook veel verschil op zitten naar olie temperatuur toe.

Moest ik met een hybride rijden zou er dan ook niet veel verschil zijn. :) Enkel dat het langer duurt omdat er elektrisch rijden tussen zit.

Ik snap perfect dat je nu al een kickdown hebt gedaan. Maar ik dacht dat je het had gedaan op een koude motor. :D
Nee nee, zo barbaars ben ik nu ook weer niet. Hoewel hij deze week al eens door de wasstraat is gegaan :p

Hij gaat niet boven de 3000 toeren als je nog niet lang aan het rijden bent? Of je rijdt gewoon in het begin rustig en de automaat schakelt gewoon voor de 3000 toeren?
Nee nee, zo barbaars ben ik nu ook weer niet. Hoewel hij deze week al eens door de wasstraat is gegaan :p
Jij vuile ketter!

Terug
Bovenaan