"Ik reed terstraks rond en ik kwam tegen…"

Hij gaat niet boven de 3000 toeren als je nog niet lang aan het rijden bent? Of je rijdt gewoon in het begin rustig en de automaat schakelt gewoon voor de 3000 toeren?

Als ik de auto start en staat nog koud krijg ik de melding “maximaal vermogen binnenkort beschikbaar”. Hij laat dan ook niet toe om boven de 3000 toeren te revven (stilstaan toeren maken). Als er wat temperatuur in zit kan ik tot de rode lijn revven.

Hierboven ook al vermeld dat ik niet weet of dat er bij het rijden ook een toeren begrenzer op zit. Ik heb nog nooit op een koude motor hem in toeren gejaagd. Ik rij dan altijd dat het niet boven de 3500 toeren kom.

Ik zou er niet van verschieten dat bij 5000 toeren met een koude motor, dat hem wat gaat inhouden. Terwijl als er voldoende warmte is hem dan wel zou doortrekken.

Bij levering van de auto zeiden ze in de garage dat ik best niet boven de 4000 toeren ga als de blok nog koud staat.

Als ik de auto start en staat nog koud krijg ik de melding “maximaal vermogen binnenkort beschikbaar”. Hij laat dan ook niet toe om boven de 3000 toeren te revven (stilstaan toeren maken). Als er wat temperatuur in zit kan ik tot de rode lijn revven.
In stilstand niet boven de 3000 toeren dat doet mijn wagen ook hoor. Volgens mij doen alle recente BMW’s dat. Heb recent nog een nieuwe 118ia als vervanger gehad en die ging plankgas ook niet boven de 3000 ookal was hij warm. Dat is geen launch control maar toch iets dat moet helpen dat je niet ineens wilt vertrekken als uw motor 5000 toeren aan het draaien is.

In stilstand niet boven de 3000 toeren dat doet mijn wagen ook hoor. Volgens mij doen alle recente BMW’s dat. Heb recent nog een nieuwe 118ia als vervanger gehad en die ging plankgas ook niet boven de 3000 ookal was hij warm. Dat is geen launch control maar toch iets dat moet helpen dat je niet ineens wilt vertrekken als uw motor 5000 toeren aan het draaien is.
Heb toch nergens gezegd dat enkel mijn auto dat doet. :unsure:

Ik zeg wanneer de auto koud staat dat die Max tot 3000 toeren gaat in stilstand (neutraal). Wanneer die warm staat kan ik die wel doortrekken naar 7500 toeren in stilstand (neutraal). Als hem koud staat laat hij ook niet zijn vol vermogen vrij. Die krijg je ook pas later.
Ik zou er dus niet van verschieten dat als ik op een koude motor doortrap dat die het ook niet toelaat tot 7500 toeren door te gaan. Is dan wel een leuk feature zoals de E92, waarbij je u rode lijn mee ziet bewegen, naarmate de temperatuur.

Als je nu een nieuwe auto koopt zit er meestal wel een soft limiter op. Maar dat is dan ook weer voor andere redenen gedaan. Ook al staat de auto warm laat die het niet toe om in stilstand door te revven. Koopt u ne nieuwe audi RS4, dan ga je niet boven de 3500 toeren komen in neutraal. Dan mag die nog op de perfecte bedrijfstemperatuur staan.

Laatst bewerkt:
De eerste keer een Ioniq 5 zien staan (voor de deur van de dealer). Ziet er wel echt leuk uit, mix tussen retro en modern. Alles ook mooi in verhouding etc.
Maar het komt wel over als een tank (zoals een Q7 dat bvb ook heeft), hoewel de buitenafmetingen eigenlijk niet zo extreem zijn ofzo.

Als 545e eigenaar in de rodage-periode. Hij laat gewoon alles toe hoor 😇
Hoe zeker ben je daar eigenlijk van?

==>

Tweede (kleine) ergernis, beetje samenhangend met bovenstaande tractorverhaal.
Ik rij met een G20 330e.
Topwagen, eigenlijk helemaal geen problemen mee, supercontent, alleen, ge moogt u niet laten verassen dat wanneer de ICE motor koud staat, je een stevig beperkt vermogen hebt.
Deze ochtend bij mijn inhaalmaneuver (koude motor, is een 40 km retour rit die ik 100% op batterij kan rijden) serieus verschoten van hoe fel je acceleratie beperkt is op koude motor.

Uiteraard doen ze dit om de ICE motor te beschermen, maar als je al 10 km aan het bollen bent en in een lekker warme wagen zit, dan sta je daar niet echt bij stil dat je op dat ogenblik niet met een 300 PK onder 6 sec 0 -> 100 km/h acceleratie wagen aan het rijden bent, maar eerder een gewone 320i.

Even mijn post die anders. hierboven gequoteerd heeft wat toelichten:

Wat mijn 330e doet op koude motor:
  • Wanneer je gewoon hybride rijdt en je geeft wat meer gas, dan gaat hij zoals normaal de ICE motor mee inschakelen, je merkt hier geen verschil tegen een warme motor, hij zal ergens rond een 4 à 5000 rpm opschakelen. Je bent dan al vrij (héél) vlot aan het accelereren want je elektromotor is ook goed aan het mee duwen. Situatie bijvoorbeeld bij een oprit autostrade.
  • Wanneer je in Sport mode zet, dan geeft hij op de instrumentencluster aan dat de motor koud staat (gebaseerd op olietemperatuur, melding gaat weg rond de 75 à 80° olietemp).
  • Wanneer je hybride rijdt, op volledig koude motor, is wanneer het je kan verassen bij een kickdown acceleratie.
    De versnellingsbak gaat een volledige kickdown doen, dus je komt plots in een hoog toerentalgebied, waar het motormanagement je koude motor niet wil hebben. Motormanagement gaat dan de power inhouden, maar je versnellingsbak wil (wegens kickdownstand) niet opschakelen, dus blijft wat steken en je hebt quasi géén acceleratie van je benzinemotor, enkel de elektromotor.
Dus wat ik vaststel is dat het gedrag van de versnellingsbak bij koude motor niet aangepast wordt, enkel het vermogen van de ICE motor, wat tot die vreemde trage acceleratie lijdt.
Redelijk verschietachtig wanneer je een inhaalmaneuver doet op een gewone tweevaksbaan en er tegenliggers afkomen.
Vermoedelijk moest je het gaspedaal tot net onder de kickdown lossen dan zal hjij opschakelen en gelijk meer vermogen naar de motor sturen door het dan lagere toerental.
Of een upshift met de schakelpaddels forceren.

Enkel, in zo een situatie denk je daar niet echt aan, je bent gewoon je gaspedaal door de vloer aan het duwen :biglaugh:

Wel. Als moet blijken dat die in realiteit nóg meer vermogen heeft, dan rij ik met een raket 😬
Ik zou er zelfs niet van schrikken mocht de ICE een verkeerde tune hebben en maar 220pk levert. En jij maar denken dat je daar 286pk aan het blazen bent :P

Vandaag veel gespot.
Corvette C3, C6 en C7
Bentley continental GT en GTC
Aston Martin dbx
Huracan performante

En daarnet kwam ik deze nog tegen op de parking:

Ik hoop toch dat het allemaal terug wat gestroomlijnder kan, maar dat zal wel eenmaal de technologie eindelijk wat vooruit gaat qua batterijen.
Model 3 en Model Y hebben een dragcoëfficiënt die geen weinig klassieke wagens benaderen (0.23)
Het zelfde geldt voor de Taycan (Cd 0.22).
De Mercedes EQS en EQE die binnenkort op de markt verschijnen, alsook de nieuwe model S halen een Cd van 0.2, iets wat voordien alleen door de VW XL1 (0.19) werd behaald.
Nog even later volgen de Lightyear One met een Cd van 0.16 en de Aptera met Cd van 0.13

Je kan dus moeilijk zeggen dat elektrische wagens niet zo gestroomlijnd zijn, dat zijn ze net wel.

Terug
Bovenaan