"Ik reed terstraks rond en ik kwam tegen…"

Ik vraag me af of ze naar de toekomst toe die stroomlijning weer gaan verminderen ten voordele van design.
De batterijen worden steeds beter en kunnen steeds kleiner. Dus de auto's kunnen wat makkelijker terug kleiner worden, want naast dragcoëfficiënt is het frontaal oppervlak ook van groot belang.

Yep idd, gelukkig maar :)
Nochtans heb ik elke keer als ik een Bugatti Veyron zie iets van "is dat nu aerodynamisch zo ne bobbel".
Zeker in vergelijking met de vormen van andere hypercars.
Een Veyron heeft een dragcoëfficiënt van 0.36. Dus wel nog beter dan een baksteen, maar er zijn weinig moderne wagens die zo slecht scoren.

Ik vraag me af of ze naar de toekomst toe die stroomlijning weer gaan verminderen ten voordele van design.
De batterijen worden steeds beter en kunnen steeds kleiner. Dus de auto's kunnen wat makkelijker terug kleiner worden, want naast dragcoëfficiënt is het frontaal oppervlak ook van groot belang.
Goh, dat doen ze al 40 jaar niet meer he. Alleen hebben we geleerd dat vleugels, spoilers en diffusers mooi zijn...
Er is een reden dat elke McLaren en Ferrari zo op elkaar lijken he, binnen die grenzen van aerodynamica is er niet enorm veel creativiteit meer mogelijk. Het verschil is dat je op een bepaald punt geen "goede stroomlijn" nodig hebt maar downforce. Dat is ook de reden dat de Veyron waarschijnlijk niet zo'n fantastische cd-waarde zal hebben.

Ik zie niet in waarom ze dat zouden doen.
De nieuwe BMW 5 serie haalt ook een drag van 0.22, de nieuwe 3 serie 0.23

En de Lightyear One is wat mij betreft best wel OK (ook al zou ik de voorkant wat langer maken en de overhang achteraan wat verkleinen)
v4jyho3bt5aq.jpg

En de Lightyear One is wat mij betreft best wel OK (ook al zou ik de voorkant wat langer maken en de overhang achteraan wat verkleinen)
v4jyho3bt5aq.jpg
Ik vermoed dat die voorkant en vooral de langere achterkant redelijk wat bijdragen aan de goede stroomlijn. Die gaan ze dus niet zomaar kunnen aanpassen om hem mooier te maken.

Al een paar keer BMW M8 compettion tegengekomen met de nummerplaat M-8 SVL. Toen ik de TV aanzette kwam die auto ineens op beeld en zag dat het die van Dimitri Vegas is.

Van de week reed ik achter een bmw X7 M50d met de nummerplaat 001-SVL. Dat zou dan misschien Anouk matton zijn? :unsure:

Die aflopende neus doet hem in elk geval geen goed. Verlengde A-klasse is idd wel passend. Vroeger was een C een kleine S qua vormgeving, maar nu verliezen ze dit niveau toch wel.

Terug
Bovenaan