Ik zie dat nu het werkelijke probleem opgelost is we op BG nog wat verder gaan in hyperbolische overdrive.
Een oplossing voor een probleem waarbij je er een gif (al dan niet in de vorm van een pilletje) op kan innemen dat zich dat volgende keer gewoon kan herhalen is geen écht goede oplossing natuurlijk, al helemaal niet wanneer je sterke vermoedens kan koesteren dat héél wat schade/vandalisme gewoon voor de rekening van de burgers/omwonenden is, en dat bepaalde schade onherstelbaar zal zijn.
BG gaat net als de actualiteit in cirkeltjes natuurlijk. De zomerrellen discussie zal deze zomer ook wel weer een boost krijgen omdat je daar dezelfde "straffeloosheid" ziet, men grijpt onvoldoende in, en de problemen keren praktisch jaarlijks terug.
Je kan dat hyperbolische overdrive noemen... dat is geen foute omschrijving, toch niet zoals "probleem opgelost" in deze is.
Ik geef je wel op één vlak gelijk, ik denk dat alles al gezegd is, en we eigenlijk niet verder moeten blijven gaan. Dus na deze, zal ik mijn overdrive ook maar eens stilleggen.
Als je op het mij hebt: op zoveel waanzin valt niets anders te reageren. Dit neigt zelfs naar extremisme.
Onder andere jij ja.
Het zou toegegeven inderdaad extreem repressief beleid zijn, maar zoals ik zei:
in laatste instantie, net zoals de politie met geweld zal ingrijpen bij een caféruzie of andere arrestaties als een babbel niet werkt, en ook eerst naar andere middelen dan vuurwapens zal grijpen.
De reden dat hier gedoogd wordt is echter gewoon één van aantallen, en schrik voor escalatie/geweld door de aanwezigen, terwijl net alleen de politie daar een monopolie op zou mogen hebben. Mag je dan in voldoende aantallen ook een stads- of dorpscentrum gaan plunderen bijvoorbeeld? Ik mag hopen van niet. Wanneer criminaliteit opschaalt, moet de politie hetzelfde kunnen doen.
Sommigen trekken hier de les uit dat je er vooral niet te veel media-aandacht aan moet schenken... Wat absurd is natuurlijk. Mij lijkt de les vooral te zijn: overtreed de wet vooral in grote aantallen, en je komt er in 99% van de gevallen mee weg. Als dit nu nog een betoging was tegen één of ander, of iets dergelijks, had ik er nog begrip voor gehad zelfs al was ik het er mogelijk niet mee eens, maar een democratisch recht op gedrogeerd tek-no fuiven te organiseren: nope, noem het gerust extreem, maar dat moet er écht niet zijn.
Dat is gewoon triest en frustrerend voor burgers die voor véél kleinere vergrijpen wél lik op stuk beleid gepresenteerd krijgen (wat ik in geval van zaken als dronken rijden overigens ook méér dan terecht vindt, mag zelfs meer zijn), maar ja, dat brengt wél op natuurlijk...
Ben eens benieuwd wie hier al deze schade gaat vergoeden als de organisatoren uit het buitenland komen, onvermogend blijken te zijn, etc.
Wat mij betreft zou de naam van elke aanwezige geregistreerd moeten zijn geweest, en meebetalen voor de schade.
De VRT heeft bijvoorbeeld een aantal feestvierders geïnterviewd? Opsporen, identificeren en een deel van de factuur opsturen. Die gaan denk ik nooit nog naar zo'n rave.