Illegale rave in Sint-Truiden

Ja, ik heb scherp schieten vermeld: maar wel als laatste optie in een reeks van het onaangenaam maken van het terrein voor de aanwezigen met stinkbommen/rookgranaten, met tangen de elektriciteit en geluidsinstallaties onklaar maken, en als laatste optie tegen degenen die de ordediensten willen beletten dit te doen: inderdaad geweld, en dan niet eens meteen met scherp.

Nogmaals, hoe is dat in godsnaam een betere afloop dan wat we nu hebben? Dat zou meer kosten, meer schade met zich meebrengen, de boel escaleren en de buurtbewoners in gevaar brengen, het gaat dat natuurgebied nog onder zwaardere druk zetten, ... Je weet niet waar dat eindigt maar je hebt er effectief doden voor over als het zover komt.

Toogpraat vs. praktijk.
Ik begrijp het terugdeinzen voor geweld, maar de vraag is natuurlijk in welke mate de staat moeten buigen voor mensen die de wet overtreden en die we dan maar braaf moeten laten begaan, want anders gebruiken die wetsovertreders zelf geweld.

Ik vind dat een moeilijke ethische discussie, want dan is de dreiging met geweld voldoende om massaal overtredingen te plegen tot op een bepaald niveau (politie zal uiteraard nooit een plundering van Sint-Truiden hebben toegelaten).

Voor wie wil meegenieten. Gewoon op facebook of andere socials: Belgitek ingeven

Wel de crème de la crème van de bevolking die aanwezig was.

Hoe zat het daar eigenlijk qua stroomvoorziening...kon die niet afgesloten worden zodat iedereen mocht afdruipen of had die organisatie generators bij ?

Ik begrijp het terugdeinzen voor geweld, maar de vraag is natuurlijk in welke mate de staat moeten buigen voor mensen die de wet overtreden en die we dan maar braaf moeten laten begaan, want anders gebruiken die wetsovertreders zelf geweld.

Ik vind dat een moeilijke ethische discussie, want dan is de dreiging met geweld voldoende om massaal overtredingen te plegen tot op een bepaald niveau (politie zal uiteraard nooit een plundering van Sint-Truiden hebben toegelaten).
Proportionaliteit is het woord dat je zoekt. Samen met ervaringen uit andere massa-bijeenkomsten in binnen- en buitenland.
Hoe zat het daar eigenlijk qua stroomvoorziening...kon die niet afgesloten worden zodat iedereen mocht afdruipen of had die organisatie generators bij ?
Heb je iets van het topic of de media gelezen eigenlijk?
Vlaams minister van Justitie Zuhal Demir (N-VA), en nota bene partijgenote van Lantmeeters, riep gisteren nog op om de elektriciteit af te sluiten. "Dat zijn oplossingen die zeer simpel zijn maar die natuurlijk niet werken", grinnikt Lantmeeters.
"Ten eerste hadden die mensen zelf stroomgroepen bij. En ten tweede: als je daar ter plaatse de stroom zou gaan afsluiten, terwijl daar 10.000 mensen aanwezig zijn, van wie het overgrote deel zwaar gedrogeerd is, dan verkeer je in groot gevaar.
Nog ideeën?

Er is ook nog iets als GEDOGEN en TOLERANTIE.

Er worden zoveel wetten overtreden. Elke dag weer en door heel veel mensen. Het is aan de politiek en justitie om prioriteiten te stellen.

Als er ergens 20.000 mensen staan te dansen op een pilletje zie ik geen enkele reden om dat feestje te verstoren.

Dan moeten we ook kordaat gaan optreden tegen het Bloesemtoerisme natuurlijk.
Al dat soort hippiedippie onzin. Oké, mens en natuur is een automatisch combo maar de natuur is niet alléén maar een gebruiksmiddel. Ik snap niet dat er mensen zijn die de respectloosheid van dit soort dingen niet zo heel erg vinden. (globale mensen, niet jij persoonlijk Nestorius)

Al dat soort hippiedippie onzin. Oké, mens en natuur is een automatisch combo maar de natuur is niet alléén maar een gebruiksmiddel. Ik snap niet dat er mensen zijn die de respectloosheid van dit soort dingen niet zo heel erg vinden. (globale mensen, niet jij persoonlijk Nestorius)
Ik denk dat je het niet moet lezen als dat nestorius het niet erg vindt. Maar dat we als maatschappij op gigantische grote schaal de natuur misbruiken, overlast veroorzaken op elk moment van de dag op heel veel plaatsen, dus dat het wat hypocriet is om nu net dat als argument te gebruiken.

Als de voorvaderen van die o zo fragiele natuur elementen jarenlang starts, landingen en doorstarts van F16's overleefd hebben, zal het wel meevallen met de schade aan de broedprocessen e.d.

Er worden zoveel wetten overtreden. Elke dag weer en door heel veel mensen. Het is aan de politiek en justitie om prioriteiten te stellen.

Als er ergens 20.000 mensen staan te dansen op een pilletje zie ik geen enkele reden om dat feestje te verstoren.
goed, laat me weten waar je woont en ik organiseer binnenkort een wandeltocht met hondenlievers waar we de hondepoep niet opruimen en de honden los laten lopen.

Echt, feestje en een pilletje, wat voor zever is dat.

Langs de ene kant zie je hier posts verschijnen waar men klaagt op een idioot die zijn aanhangwagen verkeerd durft te parkeren of de kat van de buren die in de hof komt schijten, maar 5000 man die een natuurgebied inpalmt en vanalles beschadigt is niet zo erg... ga ergens anders een beetje trollen he.

Nogmaals, hoe is dat in godsnaam een betere afloop dan wat we nu hebben? Dat zou meer kosten, meer schade met zich meebrengen, de boel escaleren en de buurtbewoners in gevaar brengen, het gaat dat natuurgebied nog onder zwaardere druk zetten, ... Je weet niet waar dat eindigt maar je hebt er effectief doden voor over als het zover komt.

Jij zegt dat je effectief doden hebt. Ik ben het daar niet mee eens. Die kans is er inderdaad van zodra scherpe munitie als laatste optie moet worden bovengehaald, maar dan hebben de aanwezigen het zelf gezocht. Waarschuwing via de megafoon, waarschuwingsschot in de lucht...
Overigens een illegale fuif, waar illegaal druggebruik welig tiert, geeft evenzeer kans op doden door overdosis, je weet ook niet waar dat eindigt als je dat laat begaan tot donderdag zoals de organisatoren blijkbaar van plan waren. 9 ravers zijn overigens op spoed belandt, grote kans dat dat met overdosissen is...

De betere afloop zou alvast één zijn dat niet zoals jouw naïef en laks beleid inhoudt dat je een signaal uitzendt dat dit gedrag voor herhaling vatbaar is. Als de geweldloze aanpak inhoudt dat het 2 dagen kost om dit feestje stil te leggen, wat boetes en pv's zonder verdere gevolgen en dus een grote kans dat het volgend jaar gewoon opnieuw plaatsvindt maar de gewelddadige aanpak het op één halve dag stillegt met een stevig ontradend effect op de lichtjes getraumatiseerde feestvierders... Well, then I choose violence of beter verwoord: de langetermijn-oplossing.

Staan te dansen, én mensen hun eigendom te vernietigen, én waardevolle natuur te vernielen, én inbreken op militair domein, én mensen hun nachtrust verstoren...

Ik zie legio redenen.

De redenen waarom gedoogd wordt zijn foute redenen: gebrek aan mankracht om in te grijpen, schrik voor mensen die geweld tegen de politie of het leger zouden gebruiken en daarvan de gevolgen ondervinden.

Het feestje had minstens verstoord kunnen worden door vanop grote afstand het deze mensen zéér onaangenaam te maken.
Een paar stinkbommen met boterzuur en deze junkies waren niet meer aan het dansen maar aan het kokhalzen bijvoorbeeld.

Staan te dansen, én mensen hun eigendom te vernietigen, én waardevolle natuur te vernielen, én inbreken op militair domein, én mensen hun nachtrust verstoren...

Ik zie legio redenen.
Dus om een paar vertrapte plantjes (die gewoon teruggroeien hoor) , mensen die feesten in een soort nomansland (het Belgische leger woehahaha) en wat intolerante buurtbewoners (heel in de verte hoorden ze iets, gvd!) wilde jij gaan schieten op dansers?
Serieus?

Ach, gelukkig hebben we de dieren al geleerd dat er verharde veldwegen bestaan en dat ze daarang niet mogen komen of broeden.

Imo is het verzwaren van de feiten met de schade voor de fauna hypocriet als je dan ziet hoeveel volk de rust komt verstoren (Want voor de dieren is dit wel degelijk een rustverstoring, dat bloesemtoerisme, het gaat misschien wel niet gepaard met luide muziek maar het brengt toch een massa volk in hun territorium) tijdens de bloesemperiode.

Nonsens argument natuurlijk. Dit jaar een bloesemrit gedaan, allemaal via verharde wegen. Vorig jaar een bloesemwandelin gedaan in een boomgaard, verlicht bij nacht met vuurpotten en een bloesembar... gelieve op het pad te blijven en daar niet vanaf te wijken.

Er zijn hier mensen die vinden dat dit debat verzandt in "kinderachtigheid" maar ondertussen met :unsure:-emoji's reageren.

Verzwarende omstandigheid? Dit vindt plaats op militair domein. Wat mij betreft zou louter inbreken op militair domein al zeer zwaar bestrafd moeten worden.

Dus om een paar vertrapte plantjes (die gewoon teruggroeien hoor) , mensen die feesten in een soort nomansland (het Belgische leger woehahaha) en wat intolerante buurtbewoners (heel in de verte hoorden ze iets, gvd!) wilde jij gaan schieten op dansers?
Serieus?

Dit gebrek aan respect voor het Belgische leger is des te triester wanneer er zich aan de andere continent een oorlog afspeelt.

Denk dat ik wel iets meer ken van zeldzame diertjes en plantjes, en dat is niet zo eenvoudig als die "groeien" wel terug hoor. Die populatie eikelmuizen daar kan bijvoorbeeld permanent verstoord zijn, met jarenlange schade tot onherstelbaar. Verstoten reeën of dassen zijn dood.

Als ik de kat van de buren af zou afschieten omdat ze te pas en te onpas in mijn tuin komt schijten, dan zou half België mij verketteren, maar als ik geef om échte natuur... tja, dan is het "hypocrisie" en laat die onschuldige techno-junkies toch wat dansen...

Er zijn hier mensen die vinden dat dit debat verzandt in "kinderachtigheid" maar ondertussen met :unsure:-emoji's reageren.
Als je op het mij hebt: op zoveel waanzin valt niets anders te reageren. Dit neigt zelfs naar extremisme.
gewelddadige aanpak [...] Well, then I choose violence of beter verwoord: de langetermijn-oplossing.

Heb je al ooit gehoord van proportionaliteit? We willen als maatschappij niet dat de overheid zijn monopolie op geweld op zo'n disproportionele manier misbruikt en ik hoop dat we dat ook nooit gaan willen.
Verzwarende omstandigheid? Dit vindt plaats op militair domein.
Fout.
In 1996 trok de luchtmacht zich terug en kwam er een plan om het geheel een andere bestemming te geven: [...] De startbaan bleef gehandhaafd. Het geheel werd echter sterk verwaarloosd.
Dit gebrek aan respect voor het Belgische leger is des te triester wanneer er zich aan de andere continent een oorlog afspeelt.
Relevantie?

Laatst bewerkt:
Ach, gelukkig hebben we de dieren al geleerd dat er verharde veldwegen bestaan en dat ze daarang niet mogen komen of broeden.

Imo is het verzwaren van de feiten met de schade voor de fauna hypocriet als je dan ziet hoeveel volk de rust komt verstoren (Want voor de dieren is dit wel degelijk een rustverstoring, dat bloesemtoerisme, het gaat misschien wel niet gepaard met luide muziek maar het brengt toch een massa volk in hun territorium) tijdens de bloesemperiode.
Als je duidelijk geen idee hebt hoe de bloesemroutes lopen kan je beter zwijgen.

Die lopen niet door waardevolle natuurgebieden. Lopen meestal door weides en plantages van boeren en er zijn zeer strikte regels die gevolgd moeten worden door alle organisatoren.

Kent iemand daar trouwens een beetje de electorale situatie in Sint-Truiden? Welk effect zou dit feestje daarop hebben?
De burgemeester (Veerle Heeren, die naam doet misschien een belletje rinkelen) is ontslagen wegens een hoop leugens en schandalen, de vervangend burgemeester heeft een stap terug gezet wegens een nieuw schandaal, en het stadsbestuur staat onder verscherpt toezicht van de gouverneur na een rapport van Audit Vlaanderen.

Dan zal deze gemeentelijke receptie mogelijk ook niet al te veel veranderen aan de verkiezingsuitslag.

Ik zie dat nu het werkelijke probleem opgelost is we op BG nog wat verder gaan in hyperbolische overdrive.

Een oplossing voor een probleem waarbij je er een gif (al dan niet in de vorm van een pilletje) op kan innemen dat zich dat volgende keer gewoon kan herhalen is geen écht goede oplossing natuurlijk, al helemaal niet wanneer je sterke vermoedens kan koesteren dat héél wat schade/vandalisme gewoon voor de rekening van de burgers/omwonenden is, en dat bepaalde schade onherstelbaar zal zijn.

BG gaat net als de actualiteit in cirkeltjes natuurlijk. De zomerrellen discussie zal deze zomer ook wel weer een boost krijgen omdat je daar dezelfde "straffeloosheid" ziet, men grijpt onvoldoende in, en de problemen keren praktisch jaarlijks terug.
Je kan dat hyperbolische overdrive noemen... dat is geen foute omschrijving, toch niet zoals "probleem opgelost" in deze is.

Ik geef je wel op één vlak gelijk, ik denk dat alles al gezegd is, en we eigenlijk niet verder moeten blijven gaan. Dus na deze, zal ik mijn overdrive ook maar eens stilleggen.

Als je op het mij hebt: op zoveel waanzin valt niets anders te reageren. Dit neigt zelfs naar extremisme.

Onder andere jij ja.

Het zou toegegeven inderdaad extreem repressief beleid zijn, maar zoals ik zei: in laatste instantie, net zoals de politie met geweld zal ingrijpen bij een caféruzie of andere arrestaties als een babbel niet werkt, en ook eerst naar andere middelen dan vuurwapens zal grijpen.

De reden dat hier gedoogd wordt is echter gewoon één van aantallen, en schrik voor escalatie/geweld door de aanwezigen, terwijl net alleen de politie daar een monopolie op zou mogen hebben. Mag je dan in voldoende aantallen ook een stads- of dorpscentrum gaan plunderen bijvoorbeeld? Ik mag hopen van niet. Wanneer criminaliteit opschaalt, moet de politie hetzelfde kunnen doen.

Sommigen trekken hier de les uit dat je er vooral niet te veel media-aandacht aan moet schenken... Wat absurd is natuurlijk. Mij lijkt de les vooral te zijn: overtreed de wet vooral in grote aantallen, en je komt er in 99% van de gevallen mee weg. Als dit nu nog een betoging was tegen één of ander, of iets dergelijks, had ik er nog begrip voor gehad zelfs al was ik het er mogelijk niet mee eens, maar een democratisch recht op gedrogeerd tek-no fuiven te organiseren: nope, noem het gerust extreem, maar dat moet er écht niet zijn.

Dat is gewoon triest en frustrerend voor burgers die voor véél kleinere vergrijpen wél lik op stuk beleid gepresenteerd krijgen (wat ik in geval van zaken als dronken rijden overigens ook méér dan terecht vindt, mag zelfs meer zijn), maar ja, dat brengt wél op natuurlijk...

Ben eens benieuwd wie hier al deze schade gaat vergoeden als de organisatoren uit het buitenland komen, onvermogend blijken te zijn, etc.
Wat mij betreft zou de naam van elke aanwezige geregistreerd moeten zijn geweest, en meebetalen voor de schade.

De VRT heeft bijvoorbeeld een aantal feestvierders geïnterviewd? Opsporen, identificeren en een deel van de factuur opsturen. Die gaan denk ik nooit nog naar zo'n rave.

Blijf hen vooral dehumaniseren en hen junkies, anarchisten noemen, dan kan je inderdaad makkelijker je extremistische repressie verkopen.
Je kan dan hypothetische voorbeelden over stadscentra plunderen verzinnen, maar dat is niet wat er gebeurd is.
Ik herhaal: proportionaliteit. Volgende keer als jij een parkeerovertreding begaat of slechts een "kleine" snelheidsovertreding ook banden platsteken, wielklem en auto de pers in? Het afschrikeffect zal er zijn, wees maar zeker.

Daarnaast:
Ook enkele feestvierders steken de handen uit de mouwen. "Om te komen feesten konden we niet anders dan in de buurt parkeren, maar ik vind het spijtig dat er toch nog mensen zijn die afval hebben achtergelaten", vertelt een jonge vrouw die anoniem wil blijven. "Ik vond het nodig om dat mee te helpen opruimen. Ik vind niet dat andere mensen dat moeten komen doen."

Ik heb een paar gabberkes gespot (hakken, thunderdomevestjes). Kdacht dat die mannen uitgestorven waren :wtf:. En sinds wanneer gaan die hard op techno:laugh:? Kben ni meer mee, pls enlighten me folks

Terug
Bovenaan