Inclusiviteit in de Gamingwereld: DEI-hires

haha ja hoor. purist in hart en nieren. serieuze anime kijker geweest ( nu minder wegens tijdsgebrek) en ik krijg ook het vliegend schijt als ze hun bij adaptaties niet aan de manga houden. kijk altijd subbed want dubs daar komt mijn haar van recht.

Bij verfilmingen van boeken idem. vanaf ze afwijken is meer dan 90% ineens van god tier naar shit tier gegaan. zie GOT vanaf ze zonder boeken materiaal zaten.

90% van de tijd dat ze iets veranderen zonder zinnige reden is het gewoon ronduit slechter.

Hebben jullie trouwens geen schrik van hoe Dit allemaal gaat richting meer censuur? Ik heb eigenlijk schrik dat het de omgekeerde richting in gaat en bijvoorbeeld een goede tarantino film binnen een jaar of 10 gewoon niet meer gaat mogen omdat daar heel wat trash talk in zit.
Er is een reden waarom zoveel projecten afkomen met inhoudsloze en nietszeggende boodschappen en dat heeft inderdaad te maken met zelfcensuur. Niet vanwege DEI maar wel vanwege de markt. Eindeloze sequels, uitmelken van franchises en geen risico's pakken is financieel vaak de beste investering. Ik maak me daar persoonlijk meer zorgen over dan om het feit dat je nu body type 1 of 2 moet selecteren in de Oblivion Remake.

Heb je problemen met hoe Harry en Hermione gecast waren in de originele films? Stond jij ook op de barricaden rond de cast van The Last of Us of GOT, zoals je hier nu ageert tegen de casting van Snape? Indien ja, ok, fine. Dan ben je op dat vlak een algemene purist. Maar we voeren deze discussie op dit forum nu al langer, het is me ondertussen al lang duidelijk dat bij de meesten die hier schermen met respect voor het bronmateriaal dat respect selectief enkel telt wanneer het gaat om zaken als gender en huidskleur, en de rest quasi vogelvrij is.

Ik denk dat de meesten gewoon problemen hebben dat het puur veranderen van personages enkel dient om zogenaamd een breder publiek aan te spreken maar het eigenlijk niet bijdraagt aan de kwaliteit van de film of zelfs nefast is. Bijvoorbeeld: Ik herinner mij één van die star wars films waar al de "sidecharacters" waar iemand van aziatische afkomst, iemand van hispanic afkomst en een afro-amerikaan op een heel subplot wordt gestuurd die geen enkele bijdrage had tot het algemene plot van de film. Dan begin je ook te denken; waarom steekt heel die subplot in?

Ik snap dan wel dat dat "nodig" kan zijn uit commerciële overwegingen zodat je een zo'n groot mogelijk publiek kan aanspreken maar een heel subplot in je film laten tonen die niks bijdraagt aan het algemeen verhaal...

Dat natuurlijk die acteurs persoonlijk dan belaagd worden, is zo verwerpelijk als iets. (Zij doen gewoon de rol waarvoor ze betaald worden. Die kunnen daar niks aan doen. )

Ik vind het altijd raar dat mensen DEI in media als "politiek" bestempelen. Voor mij is het gewoon "kapitalisme". Dat is gewoon disney die de focusgroepen bekijkt "hmm, omzet kan beter in deze categoriën "Afro-Amerikanen", "Vrouwen", "Hispanics", :p

haha ja hoor. purist in hart en nieren. serieuze anime kijker geweest ( nu minder wegens tijdsgebrek) en ik krijg ook het vliegend schijt als ze hun bij adaptaties niet aan de manga houden. kijk altijd subbed want dubs daar komt mijn haar van recht.

Bij verfilmingen van boeken idem. vanaf ze afwijken is meer dan 90% ineens van god tier naar shit tier gegaan. zie GOT vanaf ze zonder boeken materiaal zaten.

90% van de tijd dat ze iets veranderen zonder zinnige reden is het gewoon ronduit slechter.

Hebben jullie trouwens geen schrik van hoe Dit allemaal gaat richting meer censuur? Ik heb eigenlijk schrik dat het de omgekeerde richting in gaat en bijvoorbeeld een goede tarantino film binnen een jaar of 10 gewoon niet meer gaat mogen omdat daar heel wat trash talk in zit.

Dit is geen censuur, dit is puur kapitalisme. Ieder groot project in huidige tijd moet zo'n groot mogelijk bereik hebben dus moet zoveel mogelijk categorieën betrekken. Dus zoveel mogelijk huidskleuren :p. Ookal past het niet echt bij de originele visie. Maar nieuwe IP's creëren kost veel te veel geld en tijd. Dus pas je bestaande IP's aan.

M/F veranderen naar 1/2 is een label aanpassen in een toepassing. Als je daarmee al een 0,X% kans hebt dat je "merk" populairder wordt bij bepaalde groepen, dan is dat perfect te verantwoorden. Degene die klagen, kopen nog altijd het product en klagen voortdurend online waardoor ze nog eigenlijk "gratis reclame" maken voor je product. Het is niet dat er één Bethesda gaat "boycotten" omdat er één M/V veranderd heeft naar 1/2. :p

Durf gewoon al te zeggen dat James Bond een zwarte acteur wordt en alle sociale netwerken zitten vol tweets over James Bond zonder dat je miljoenen euro's aan marketing moet betalen :p.

Puur kapitalisme :p.

Ik denk dat de meesten gewoon problemen hebben dat het puur veranderen van personages enkel dient om zogenaamd een breder publiek aan te spreken maar het eigenlijk niet bijdraagt aan de kwaliteit van de film of zelfs nefast is.
Er worden aan de lopende band aanpassingen gedaan uit commerciële, praktische en artistieke redenen, en die draaien soms goed uit en soms minder goed. Het zijn echter alleen de aanpassingen aan gender en huidskleur die mensen naar de barricades brengen. Dan heeft dat niets te maken met respect voor het bronmateriaal of anti-kapitalistische gevoelens.

Er worden aan de lopende band aanpassingen gedaan uit commerciële, praktische en artistieke redenen, en die draaien soms goed uit en soms minder goed. Het zijn echter alleen de aanpassingen aan gender en huidskleur die mensen naar de barricades brengen. Dan heeft dat niets te maken met respect voor het bronmateriaal of anti-kapitalistische gevoelens.
Het is ook natuurlijk uit die kant dat er altijd drama gemaakt wordt en daar springen de trolls op.

Dit was je post:

Je had het letterlijk over wie er werkt. Ik leg je geen woorden in de mond hé. Je schreef in je eerste post niets over DEI shit door je strot gejaagd krijgen, je had het expliciet over de mensen die er werken. Ik ben dan inderdaad eens gaan kijken naar het team van Clair Obscur, en wat blijkt, de lead writer is wel degelijk iemand die typisch als DEI wordt weggezet en in hun hiring policy zet het bedrijf expliciet in op diversiteit. Jij wou aantonen dat games beter en succesvol zijn als er geen 'DEI'-team achter zit, maar dan kan je dat alvast niet met Clair Obscur doen, want qua team voldoet het aan alles wat het internet wegzet als DEI.

Ik verbied je helemaal niets op P&A, ik wou wel dat je niet met je ideologische drek begon in het gamesforum, zodat we daar gewoon konden genieten van een goed spel. En hier op P&A wijs ik je op je hypocrisie, want hier zit je heel de tijd mensen te verwijten van zaken waar je jezelf dubbel en dik schuldig aan maakt. Wij zijn ook helemaal niet gelijk. Ik zit geen games of developers (of films, series, ...) af te breken omdat ze niet divers of woke genoeg zijn, ik zit niet verontwaardigd, beledigd of op mijn tenen getrapt te doen op het internet omdat ik in games of series geconfronteerd wordt met zaken die niet in mijn ideologisch denkkader passen.
Sorry, ik zie nu pas dat ik daar inderdaad de verkeerde woordkeuze heb gebruikt. Ik moest 'woke' typewriter zetten ipv DEI. Verandert de discussie wel een beetje.

Maar wat vraag je precies? Dat mensen erkennen dat 98% genoeg heeft met een keuze tussen M/V? Done, erkend.

Dat hoeft toch niet te betekenen dat er niet ook aan die 2% kan gedacht worden zonder dat daar anderen last mee hebben? Is dan de befaamde slinger echt te ver doorgeslagen? En vanaf wanneer is dat dan niet zo? Als M een typische man is met brede kaak, putje in de kin, brede schouders en smalle heupen, en V een rondborstige dame met zandlopermodel? Of is het oké als die allebei ietsjes meer naar elkaar toe komen? Ik vind dat allemaal maar rare grenzen.

Er zijn ook nog altijd zo veel mensen die denken dat ze het Engels machtiger zijn dan ze het eigenlijk zijn, hoor. Die denken dat 'they' een soort nieuwerwetse uitvinding is om een neutraal en algemeen 'onbekend persoon' aan te duiden. Dat is niet zo, dat is gewoon de Engelse taal. Niet zo heel veel anders als 'die' in het Nederlands.

Wat ik vraag is dat in games die keuze van 98% van de mensen de dominante keuze blijft, en men niet toegeeft aan 2% waarbij de slinger te ver is doorgeslagen.

Dit begint serieuze overlap te worden met het andere topic. "Gewoon trouw blijven aan de bron", dat klinkt allemaal goed en wel, alleen wordt dat door velen hier enkel gebruikt wanneer het gaat om zaken als gender en huidskleur, en is die trouwheid aan het bronmateriaal voor alle andere aanpassingen helemaal niet zo belangrijk. Dan ben je niet bezig met eerbied voor het bronmateriaal, dan ben je enkel bezig met je politieke agenda. Rings of Power is daar ook weer een uitstekend voorbeeld van. Die reeks gaat op zodanig veel vlakken lijnrecht in tegen wat Tolkien geschreven en beschreven heeft, maar waar maken mensen een probleem over? Zwarte elfen en dwergen en een vrouw die te sterk is. Terwijl het eerste niet binnen de marges van de mogelijkheden in Tolkiens wereld ligt (in de animatiefilm uitgebracht 5 jaar na Tolkiens dood, werd Thandruil als volgt geportretteerd), en Galadriel in de serie niet half zo machtig is als ze op dat moment was volgens Tolkien. Als het gaat om historische settings, dan is diversiteit van gender en huidskleur vaak veel minder onwaarschijnlijk dan de sloten historische fouten en anachronismen die vaak in die media zitten. Maar daar hoor je het internet niet over. Dan gaat het niet om de geschiedenis respecteren, want die kennen ze niet. Dan gaat het omwille van het feit dat ze problemen hebben met diversiteit. Niets anders.

En Hitler is wel al geportretteerd geweest door Taika Waikiti. Afhankelijk van de context kan alles. En in een artistieke context (wat games, films, series, ... zijn) staan er wat mij betreft zeer weinig grenzen op artistieke vrijheid.

Dat argument heb je in die andere thread ook al gelanceerd, wars van het realiteitsbesef dat:
  • oogkleur een veel kleiner detail is dan huidskleur
  • dat het foute type hoepelrok of zwaard een onopvallend anachronisme is enkel zichtbaar voor kenners, maar dat een zwarte Anne Boleyn casten een ideologisch zéér opvallende keuze is, met waarschijnlijk ook achterliggend politieke intenties
  • dat etniciteit zeker historisch in belangrijke mate wél gelinkt is geweest aan cultuur, en dat sommige verhalen onvermijdelijk cultureel gelinkt zijn.
  • dat er een verschil is tussen aanpassingen aan een adaptatie omwille van het medium versus aanpassingen omwille van gedwongen conformeren aan het nieuwe politieke denken
  • dat er een verschil is tussen persiflage en historische drama's
  • ...
Ik zou zeggen geen nood om hier héél dat debat te hernemen, maar als jij hier hetzelfde riedeltje herhaalt, verdient dat wél enig weerwoord.

Het probleem met Rings of Power is heus niet alleen die zwarte elfen/dwergen... het gaat om zoveel meer, maar het hangt er wel mee samen: een promocampagne die helemaal gekaderd is rond die diversiteit - check de geforceerde promo's -, de critici van de serie wegzetten als "racisten", de compleet onrealistische diversiteit in een wereld waarin géén massatransport beschikbaar is en zeker in geïsoleerde gemeenschappen zoals de Harfoots geen divers kleurenpallet zou dienen te verwachten als ware het een sample op de straten van New York, ... wanneer DEI een onrealistisch hoofddoel wordt, en geen doordachte overweging passend bij de rest van het verhaal en/of het bronmateriaal, dan loopt het mis.

Terug naar gaming:

In de nieuwe Assassin's Creed (totaal niet mijn spel overigens) heeft men tenminsten og enige moeite gedaan om te verklaren hoe daar ineens een zwarte samurai rondloopt... niet onmogelijk, maar ook duidelijk niet de norm, ... als het deel uitmaakt van een goed verhaal? Oké. Als het een excuus is voor geforceerde diversiteit: niet oké.

In weze is deze discussie in belangrijke mate niet anders dan die in films/series, al komen bij gaming wél extra details kijken omdat je zelf personages kunt bouwen. Nu ik heb al redelijk wat games gespeeld als vrouwelijk personages (Metroid binnenkort hopelijk ook), dus ik vind het bij gamen eigenlijk nog absurder dat iemand die zich man noch vrouw voelt zich niet kan inleven in het creëren van een personage dat wél één van die 2 zaken is (zoals opnieuw 98 à 99% van de bevolking) toch zou moeten kunnen. Net zoals mensen met een duidelijk geslacht zich in andere games ook kunnen inleven in het spelen van een aseksuele roze blob (geen idee wat Kirby is bv.) of robot etc.

Unfair als in jij die dit schrijft:

Is het nu echt zo moeilijk te erkennen, dat zelfs met alle respect voor mensen die zich moeilijk kunnen identificeren als man/vrouw, de rest van de samenleving (98%) die daar wél aan voldoet te laten kiezen tussen body type 1 of 2, gewoon de slinger is die te ver is doorgeslagen?

Terwijl niemand hier het moeilijk vond om dit al dan niet te erkennen, omdat het gewoon nog niet ter sprake was gekomen.

Maar ook dat van die vermelding body 1 en body 2, ik denk dan echt "so what"? Wie val je daarmee lastig.

Als dat de slinger is die te ver doorslaat, heel erg is dat dan toch niet me dunkt. Er zijn dan imo andere zaken waar die slinger tegenaan slaat die ik eerder zou aankaarten of onder de loep nemen dan dit.

Anderen hebben hier al voldoende op geantwoord, maar kort samengevat: who cares werkt ook in de andere richting idd + het is een remaster waarbij ze bewust deze verandering van male/female naar 1/2 aangebracht hebben hé!

Dat ze de stat bonussen losgekoppeld hebben van het geslacht is nog zoiets... verdedigbaar op zichzelf, maar in realiteit, als je een stat-blad zou moeten invullen voor de gemiddelde mens: man of vrouw, zou je bij mannen ook sneller een hogere strength toekennen en zal een vrouw harder moeten werken om de basis STR van een man te kunnen evenaren, genoeg vrouwen die sterker zijn dan mannen maar doorgaans dankzij training.
De basis stats voor man en vrouw zijn gemiddeld biologisch niet gelijk, hoe graag sommigen dat ook zouden ontkennen.
En als je naar andere diersoorten kijkt (ook al zijn de andere rassen in Oblivion/Skyrim eigenlijk ook "mensachtig" natuurlijk) dan zijn de verschillen vaak zelfs nog groter (maar niet noodzakelijk het mannetje dat altijd sterker is).

Dit is in games perfect vergelijkbaar met hoe je in andere media diversiteit op een goede manier kan incorporeren of op een slechte.
The Expanse (top!) versus [Star Wars/Star Trek/Doctor Who] (slecht/overdreven)
House of the Dragon (goed) versus Rings of Power (archislecht)
Degenen die denken dat je dit DEI beleid niet mag linken met de kwaliteit op andere vlakken maken zichzelf en anderen iets wijs. Je mag er rekening mee houden - "moet" volgens sommigen - maar wanneer het een te grote drijfveer wordt, zie je duidelijk het effect op andere vlakken, ook in games.

Ik heb de tweet hier al eens gepost, maar 1 van de schrijvers van de boeken van The Expanse heeft expliciet gezegd 'wij zijn woke als fuck'. Die diversiteit in The Expanse is geen toeval, dat was ook helemaal bewust, net zoals dat in Star Wars/Star Trek was. Maar aangezien het schrijversteam in The Expanse gewoon veel beter was komt dat niet zo stuntelig, opvallend en ogen-rollend over. Ik heb bv het eerste seizoen van ST Discovery grotendeels gezien, daar was met het script veel meer mis dan enkel de geforceerde diversiteit. (En het meest cringe moment in dat seizoen was imo toch "How do you want to be remembered in history? Alongside the Wright Brothers? Elon Musk? Zefram Cochrane? Or as a failed fungus expert?" . Al was dit misschien een briljante hint naar de eigenlijke afkomst van Lorca lolz)

Zoals je misschien al gemerkt hebt ben ik eerder aan de progressieve kant, en mijn vriendin is dat nog meer. Wij zijn Rings of Power beginnen kijken en na anderhalve aflevering wilde ze gewoon niet meer kijken omdat ze het zo ongelofelijk saai vond. (Ik wilde het nog wel iets een kans geven maar blijkbaar toch niet echt veel gemist :tongue: ). Dat komt niet omdat wij de 'wokeness' in die serie irritant vonden maar omdat het script en de personages gewoon niet sterk waren. Maar toen Rings of Power nog in productie was, waren daarover al alarmsignalen: waren de aangenomen hoofdschrijvers niet redelijk onervaren, onbekende namen ? Moest je de writerrooms van The Expanse daar gezet hebben met als taak hetzelfde niveau van diversiteit, dan zou die serie gewoon wél goed zijn geweest. Ondanks de zwarte dwergen.

Ik kan gewoon die logica van 'Goed + Diversiteit = ja nooit een woke impuls, is gewoon diversiteit goed gedaan; Slecht + Diversiteit = slecht altijd omwille van de woke impuls nooit ondanks' niet echt volgen. Dat is een conclusie die je toch nooit hard kan maken en lijkt me dat je gewoon een beetje geprimed bent 'woke' met 'slecht' te associëren omdat je a priori al tegen de politieke impuls achter die diversiteits inclusie bent. Een beetje zoals een extreme feministe die alles wat slecht gaat met én door vrouwen toedicht aan aan de schuld van mannen.

Want hoe verloopt die dynamiek van 'woke drijfveer leidt tot slechte scripts' dan ? Is het argument dat de schrijvers zoveel energie en aandacht moeten besteden aan inclusie dat ze de tijd/energie niet meer hebben om goede dialogen te schrijven ? Dat lijkt me toch vergezocht. Als je talent hebt als schrijver kan je toch beide doen ? (Zie Expanse) of bevindt zich dat dan op management niveau: producers die schrijvers aannemen omdat ze meer diversiteit beloven dan dat deze producers naar de ervaring en of skill niveau's van de schrijvers kijken ?

Is het niet gewoon logischer om zowel de kwaliteit van 'diversiteits-inclusie' als de kwaliteit van het script in het algemeen aan eenzelfde oorzaak toe te wijzen. eg: de aangenomen schrijvers hebben gewoon niet zoveel talent of ervaring of er is druk vanuit hoger af om de kosten te drukken door sneller te werken, minder schrijvers aan te nemen etc. Want noodzakelijkerwijs is een minderheid van scenario schrijvers middelmatig of slecht hé. En de studios zeten weten ook dat de meerderheid van kijkers toch gewoon gretig trash slop consumeert, onafhankelijk van de diversiteit ? Ik zie regelmatig op Netflix in de dagelijkse top 10 vaker slechte series staan dan iets anders maar toch kijken veel mensen het. (Allez kom Emily in Paris is een van de meest populaire Netflix series) Als je weet dat je publiek toch al die 45% tomato-meter rommel kijkt, waarom dan het geld en de tijd steken in iets goed te maken. En steek je daar ook een zwarte homo in want 'dat is populair/controversieel vandaag de dag' dan begint de anti-woke brigade hun toortsen al aan te steken.

• oogkleur een veel kleiner detail is dan huidskleur
Maar daarmee is eigenlijk alles gezegd hé. Het is dit soort verrot denken waarom we nog altijd racisme hebben.

Huidskleur is slechts zelden een bepalend element voor een personage of een verhaal. Belangrijk bij een Fresh Prince of Bel-Air, totaal irrelevant bij Harry Potter. Als dan blijkt dat alle andere mogelijke (uiterlijke) aanpassingen probleemloos mogen passeren, maar je valt wel over huidskleur, dan ligt het probleem bij jou.

• dat het foute type hoepelrok of zwaard een onopvallend anachronisme is enkel zichtbaar voor kenners, maar dat een zwarte Anne Boleyn casten een ideologisch zéér opvallende keuze is, met waarschijnlijk ook achterliggend politieke intenties
Het punt is dat wanneer je ageert tegen de aanwezigheid van diversiteit in historische films omwille van vermeende gebrekkige historische accuraatheid, je daarmee vooral je eigen gebrekkige historische kennis etaleert. De aanwezigheid van mensen van kleur in het middeleeuwse Brugge bijvoorbeeld is waarschijnlijker en accurater dan de typische portrettering van middeleeuwse bewoners in vuile, grijs-bruine kledij, om maar iets te noemen. Je bent hier niet bezig met een verlangen om het verleden correct weer te geven, je bent bezig met jouw visie op het verleden op te leggen - gebaseerd op een hedendaags ideologisch wensbeeld. Exact wat je de filmmakers verwijt.

Ik zou er allemaal veel minder problemen mee hebben moest je er gewoon voor uitkomen, in plaats van je continue te verstoppen achter zogezegd respect voor het bronmateriaal. Het is gewoon niet geloofwaardig.

Ik heb hier en in het andere topic nog altijd geen enkel argument gezien dat het beknotten en censureren van de artistieke vrijheid van makers ook maar enigszins rechtvaardigt. Van zodra ze pretenderen historisch correct te zijn, kan je ze aanpakken voor het verspreiden van desinformatie - maar zorg dan wel dat je zélf correct bent. Als ze bij Rings of Power zouden gaan verkondigen dat ze volledig waarheidsgetrouw blijven aan Tolkien, kan je dat gaan rechtzetten. Maar laat de censuur achterwege. En verpak je verlangen om media te doen conformeren aan je ideologisch wereldbeeld niet als een zogezegd respect voor het bronmateriaal of de geschiedenis.

Maar daarmee is eigenlijk alles gezegd hé. Het is dit soort verrot denken waarom we nog altijd racisme hebben.

Huidskleur is slechts zelden een bepalend element voor een personage of een verhaal. Belangrijk bij een Fresh Prince of Bel-Air, totaal irrelevant bij Harry Potter. Als dan blijkt dat alle andere mogelijke (uiterlijke) aanpassingen probleemloos mogen passeren, maar je valt wel over huidskleur, dan ligt het probleem bij jou.

En daar is de impliciete racisme-kaart weer.
Ik ben géén racist. Als Harry Potter z'n uiterlijk in de boeken min of meer duidelijk omschreven is, dan moet je daar zo dicht mogelijk bij blijven voor een authentieke adaptatie. Ik zou zelfs eerder meegaan in jouw narratief dat je de acteur dan kleurlenzen in had kunnen doen als "dealbreaker".

Het punt is dat wanneer je ageert tegen de aanwezigheid van diversiteit in historische films omwille van vermeende gebrekkige historische accuraatheid, je daarmee vooral je eigen gebrekkige historische kennis etaleert. De aanwezigheid van mensen van kleur in het middeleeuwse Brugge bijvoorbeeld is waarschijnlijker en accurater dan de typische portrettering van middeleeuwse bewoners in vuile, grijs-bruine kledij, om maar iets te noemen. Je bent hier niet bezig met een verlangen om het verleden correct weer te geven, je bent bezig met jouw visie op het verleden op te leggen - gebaseerd op een hedendaags ideologisch wensbeeld. Exact wat je de filmmakers verwijt.

Heb je het nu plots over kleur kledij? Of hebben we het over een diverse mengelmoes van etniciteiten? En ja, mensen die zich over de wereld bewegen bestond in de Middeleeuwen ook al, maar betwijfel of er in de Middeleeuwen bijvoorbeeld evenveel Aziatische mensen in Brugge bevonden als heden ten dage.

Ik zou er allemaal veel minder problemen mee hebben moest je er gewoon voor uitkomen, in plaats van je continue te verstoppen achter zogezegd respect voor het bronmateriaal. Het is gewoon niet geloofwaardig.

Eén géén racist ook al zou jij dat graag willen. Twee: vermoedelijk duw je dan gewoon op de report-knop.
Respect voor het bronmateriaal werkt overigens ook in andere richtingen, genoeg voorbeelden die daarover gegeven zijn.

Ik heb hier en in het andere topic nog altijd geen enkel argument gezien dat het beknotten en censureren van de artistieke vrijheid van makers ook maar enigszins rechtvaardigt. Van zodra ze pretenderen historisch correct te zijn, kan je ze aanpakken voor het verspreiden van desinformatie - maar zorg dan wel dat je zélf correct bent. Als ze bij Rings of Power zouden gaan verkondigen dat ze volledig waarheidsgetrouw blijven aan Tolkien, kan je dat gaan rechtzetten. Maar laat de censuur achterwege. En verpak je verlangen om media te doen conformeren aan je ideologisch wereldbeeld niet als een zogezegd respect voor het bronmateriaal of de geschiedenis.

Hahaha, oh ironie, dat jij hier spreekt over censuur en conformeren...
Ik zeg nergens dat Rings of Power gecensureerd moet worden, ik zeg dat het absolute rommel is. Plus het ging hier over gaming: en daar heb ik tot dusver hier hooguit gezegd dat ik iets als "body type 1" versus "body type 2" ronduit absurd vind.

In een "nieuwe" fantasy wereld doen mensen wat ze willen, in bestaande fantasy werelden moet je je afvragen waarom mensen zaken aanpassen en of die aanpassing past bij het bronmateriaal. De Velaryons in House of the Dragon "blackwashen" door de originele auteur mind you (die overigens beter z'n magnum opus eens zou afwerken, maar dat gaat nooit gebeuren denk ik dan) vond ik zelfs een "verbetering" omdat het "coherent" is, en het de ironie van bepaalde elementen uit het verhaal zelfs nog groter maakte.

En daar is de impliciete racisme-kaart weer.
Ik ben géén racist. Als Harry Potter z'n uiterlijk in de boeken min of meer duidelijk omschreven is, dan moet je daar zo dicht mogelijk bij blijven voor een authentieke adaptatie. Ik zou zelfs eerder meegaan in jouw narratief dat je de acteur dan kleurlenzen in had kunnen doen als "dealbreaker".
Ik ben niet degene die enkel problemen heeft met aanpassingen ten opzichte van bronmateriaal of geschiedenis als het om huidskleur gaat.
Heb je het nu plots over kleur kledij? Of hebben we het over een diverse mengelmoes van etniciteiten? En ja, mensen die zich over de wereld bewegen bestond in de Middeleeuwen ook al, maar betwijfel of er in de Middeleeuwen bijvoorbeeld evenveel Aziatische mensen in Brugge bevonden als heden ten dage.

Ik heb het over historische fouten en waarschijnlijkheden. Ik beweer ook nergens dat er in het middeleeuwse Brugge evenveel diversiteit was als het hedendaagse, maar de aanwezigheid van mensen met een andere huidskleur in het Brugge van 1000 jaar geleden is veel waarschijnlijker dan hoe middeleeuwers in populaire media typisch worden geportretteerd.

Je kan niet schermen met een verlangen naar historische accuraatheid, als de zaken waar je tegen ageert historisch gezien niet onwaarschijnlijk zijn of wanneer je alle andere onwaarschijnlijkheden, fouten, anachronismen, ... wel met de mantel der liefde kan bedekken. Zolang het maar niet om gender of huidskleur gaat. Again, dan ben je bezig met een politieke agenda, niet met de geschiedenis.

Hahaha, oh ironie, dat jij hier spreekt over censuur en conformeren...
Staaf dat eens, in plaats van vage beschuldigen te uiten.

Ik heb de tweet hier al eens gepost, maar 1 van de schrijvers van de boeken van The Expanse heeft expliciet gezegd 'wij zijn woke als fuck'. Die diversiteit in The Expanse is geen toeval, dat was ook helemaal bewust, net zoals dat in Star Wars/Star Trek was. Maar aangezien het schrijversteam in The Expanse gewoon veel beter was komt dat niet zo stuntelig, opvallend en ogen-rollend over. Ik heb bv het eerste seizoen van ST Discovery grotendeels gezien, daar was met het script veel meer mis dan enkel de geforceerde diversiteit. (En het meest cringe moment in dat seizoen was imo toch "How do you want to be remembered in history? Alongside the Wright Brothers? Elon Musk? Zefram Cochrane? Or as a failed fungus expert?" . Al was dit misschien een briljante hint naar de eigenlijke afkomst van Lorca lolz)

Zoals je misschien al gemerkt hebt ben ik eerder aan de progressieve kant, en mijn vriendin is dat nog meer. Wij zijn Rings of Power beginnen kijken en na anderhalve aflevering wilde ze gewoon niet meer kijken omdat ze het zo ongelofelijk saai vond. (Ik wilde het nog wel iets een kans geven maar blijkbaar toch niet echt veel gemist :tongue: ). Dat komt niet omdat wij de 'wokeness' in die serie irritant vonden maar omdat het script en de personages gewoon niet sterk waren. Maar toen Rings of Power nog in productie was, waren daarover al alarmsignalen: waren de aangenomen hoofdschrijvers niet redelijk onervaren, onbekende namen ? Moest je de writerrooms van The Expanse daar gezet hebben met als taak hetzelfde niveau van diversiteit, dan zou die serie gewoon wél goed zijn geweest. Ondanks de zwarte dwergen.

Ik kan gewoon die logica van 'Goed + Diversiteit = ja nooit een woke impuls, is gewoon diversiteit goed gedaan; Slecht + Diversiteit = slecht altijd omwille van de woke impuls nooit ondanks' niet echt volgen. Dat is een conclusie die je toch nooit hard kan maken en lijkt me dat je gewoon een beetje geprimed bent 'woke' met 'slecht' te associëren omdat je a priori al tegen de politieke impuls achter die diversiteits inclusie bent. Een beetje zoals een extreme feministe die alles wat slecht gaat met én door vrouwen toedicht aan aan de schuld van mannen.

Want hoe verloopt die dynamiek van 'woke drijfveer leidt tot slechte scripts' dan ? Is het argument dat de schrijvers zoveel energie en aandacht moeten besteden aan inclusie dat ze de tijd/energie niet meer hebben om goede dialogen te schrijven ? Dat lijkt me toch vergezocht. Als je talent hebt als schrijver kan je toch beide doen ? (Zie Expanse) of bevindt zich dat dan op management niveau: producers die schrijvers aannemen omdat ze meer diversiteit beloven dan dat deze producers naar de ervaring en of skill niveau's van de schrijvers kijken ?

Is het niet gewoon logischer om zowel de kwaliteit van 'diversiteits-inclusie' als de kwaliteit van het script in het algemeen aan eenzelfde oorzaak toe te wijzen. eg: de aangenomen schrijvers hebben gewoon niet zoveel talent of ervaring of er is druk vanuit hoger af om de kosten te drukken door sneller te werken, minder schrijvers aan te nemen etc. Want noodzakelijkerwijs is een minderheid van scenario schrijvers middelmatig of slecht hé. En de studios zeten weten ook dat de meerderheid van kijkers toch gewoon gretig trash slop consumeert, onafhankelijk van de diversiteit ? Ik zie regelmatig op Netflix in de dagelijkse top 10 vaker slechte series staan dan iets anders maar toch kijken veel mensen het. (Allez kom Emily in Paris is een van de meest populaire Netflix series) Als je weet dat je publiek toch al die 45% tomato-meter rommel kijkt, waarom dan het geld en de tijd steken in iets goed te maken. En steek je daar ook een zwarte homo in want 'dat is populair/controversieel vandaag de dag' dan begint de anti-woke brigade hun toortsen al aan te steken.

Te veel om nu uitgebreid op te antwoorden.

Ik vind dat het werkt omdat het een natuurlijk deel van het verhaal is. Zo zie je bij de "Marsbewoners" meer mensen van Indische, Texaanse en Chineese roots en dat is prima. Je ziet mensen met "aangepaste" lichamen in tijden waarin die technologie daarvoor beschikbaar is, ...

Slechte dynamiek in mijn ogen is gewoon wat je nu bij die nieuwe Harry Potter serie ziet: bestaand personage, beschreven als bleek, ja maar we gaan die toch effe van kleur veranderen... Of Rings of Power: we vinden het belangrijk dat mensen zich kunnen "identificeren" met onze personages, dus ze moeten dezelfde kleur/gender hebben! (eigenlijk ook gewoon een andere manier van racisme) en de lore/intentie van de LOTR-mythologie negeren we even.

Ik ben niet degene die enkel problemen heeft met aanpassingen ten opzichte van bronmateriaal of geschiedenis als het om huidskleur gaat.

Dat is daarom nog geen racisme. Het is niet omdat je iets zegt over huidskleur dat het per se racisme moet zijn.
Bijvoorbeeld: gekleurde tatoeages zijn slechter zichtbaar op een donkere huid of een bleke huid verbrandt sneller in de woestijnzon. Kijk eens aan: opmerkingen over huidskleur die géén racisme zijn.

Ik heb het over historische fouten en waarschijnlijkheden. Ik beweer ook nergens dat er in het middeleeuwse Brugge evenveel diversiteit was als het hedendaagse, maar de aanwezigheid van mensen met een andere huidskleur in het Brugge van 1000 jaar geleden is veel waarschijnlijker dan hoe middeleeuwers in populaire media typisch worden geportretteerd.

Desondanks was Anne Boleyn wel een gekend, blank Brits historisch figuur, blijft ne moeilijke om toe te geven precies?

Je kan niet schermen met een verlangen naar historische accuraatheid, als de zaken waar je tegen ageert historisch gezien niet onwaarschijnlijk zijn of wanneer je alle andere onwaarschijnlijkheden, fouten, anachronismen, ... wel met de mantel der liefde kan bedekken. Zolang het maar niet om gender of huidskleur gaat. Again, dan ben je bezig met een politieke agenda, niet met de geschiedenis.

Dat debat gaan we hier niet herhalen, maar je slaat de bal nog steeds mis: ik ben niet degene met de politieke agenda, dat zijn degenen die bestaande figuren 'blackwashen'.

Staaf dat eens, in plaats van vage beschuldigen te uiten.

Ik moet dat niet staven, ik heb nergens maar dan ook nergens tot censuur opgeroepen. Hij die de steen werpt, mag als eerste zijn beschuldigingen rechtvaardigen.

De traditionele "censuur" in dit soort onderwerpen komt echter wel van de andere zijde in dit debat.
Deadnamen? Mag niet meer, doodzonde, verketter het!
Hogwarts Legacy? Laten we de comment section sluiten (op een Nintendo-nieuwssite) want de auteur is een transfoob en dat ligt gevoelig...
Zeg niet man/vrouw zeg "body type 1"/"body type 2", om bij gaming te blijven.
Als dat geen Newspeak is, mag je 1984 eens herlezen.

't is niet omdat in de V.S. nu een extreem van de ene kant van het spectrum aan de macht is, dat je blind moet zijn voor de extremen aan de andere kant van het spectrum (if anything helpen die).

Klopt, haal de gekleurde personages uit Rings of Power en The Witcher en beide shows zullen nog altijd sterk ondermaats zijn ten opzichte van het originele bronmateriaal. Ik vind het ook vreemd en een beetje naast the point dat er zoveel gefocust wordt op diversiteit.

Dat is daarom nog geen racisme. Het is niet omdat je iets zegt over huidskleur dat het per se racisme moet zijn.
Bijvoorbeeld: gekleurde tatoeages zijn slechter zichtbaar op een donkere huid of een bleke huid verbrandt sneller in de woestijnzon. Kijk eens aan: opmerkingen over huidskleur die géén racisme zijn.
Ik heb je dan ook geen racist genoemd. Maar jouw wereldvisie, waarbij je aan huidskleur een (veel) grotere identitaire waarde hecht dan aan andere uiterlijke kenmerken, is wel waarom we racisme hebben. Dat is het hele punt. Snape was in de boeken een half leven jonger dan Rickman, Harry had groene ogen als zijn ultieme uiterlijke kenmerk naast zijn litteken, Hermione had haar konijnentanden, enzovoort. Het punt blijft altijd hetzelfde: als je er geen problemen van maakt dat al de rest wél aangepast mag worden, maar je gaat om de barricades staan omwille van huidskleur, dan is dat niet omdat je het bronmateriaal belangrijk vindt.
Desondanks was Anne Boleyn wel een gekend, blank Brits historisch figuur, blijft ne moeilijke om toe te geven precies?
Neen, maar die reeks pretendeerde ook geen historische documentaire zijn, en beweerde ook niet dat de echte Anne Boleyn van Afrikaanse origine was. Hadden ze dat wel gedaan, dan stond ik op de eerste rij om die historische desinformatie te verspreiden. Maar dit was puur entertainment, zoals we al zo veel reeksen en films over de Tudors hebben gehad. Waarbij de adonissen die typisch Henry VIII spelen, zeker op latere leeftijd, al even historisch foutief zijn als een zwarte actrice die Boleyn speelt. Maar dan horen we weer niets natuurlijk.

Dat debat gaan we hier niet herhalen, maar je slaat de bal nog steeds mis: ik ben niet degene met de politieke agenda, dat zijn degenen die bestaande figuren 'blackwashen'.
Je kan je zoveel verstoppen als je wil he KoC, maar het is simpelweg onnozel om te blijven volhouden dat je hier enkel maar een 'waarheidsgetrouwe', 'respectvolle' lezing van het bronmateriaal of het verleden komt verdedigen. Wanneer je enkel maar komt strijden wanneer het gaat om zaken als huidskleur en gender, en je voor elke andere aanpassing of fout een excuus vindt (het medium, minder belangrijk, enkel voor de 'experts', ...), dan verlies je élke geloofwaardigheid in dit debat. Je zegt hierboven letterlijk dat je huidskleur belangrijker vindt dan andere uiterlijke kenmerken, wel, opnieuw, dat is het probleem. En dat is een ideologisch probleem. Je blijft er voor pleiten dat media zich conformeert aan jouw ideologisch, conservatief wereldbeeld. Dat is de definitie van een politieke agenda hebben. Dat bepaalde makers ook een politieke agenda hebben (al zal het veelal eerder om een commerciële agenda gaan), maakt jouw agenda in dit debat niet minder politiek.

Opnieuw, dit soort discussies zouden veel eerlijker, duidelijker en transparanter verlopen als je zou stoppen met die politieke agenda te verstoppen achter een schijnheilig verlangen voor het vasthouden aan het bronmateriaal. Van zodra het niet om ras of gender gaat, is dat bronmateriaal meteen minder heilig. Dan weten we het wel hoor. Geen nood om de vermomming te blijven aanhouden. Trek ze uit, zodat er effectief een politiek debat kan plaatsvinden en we niet heel de tijd rond de pot moeten draaien.

Ik moet dat niet staven, ik heb nergens maar dan ook nergens tot censuur opgeroepen. Hij die de steen werpt, mag als eerste zijn beschuldigingen rechtvaardigen.
De traditionele "censuur" in dit soort onderwerpen komt echter wel van de andere zijde in dit debat.
Deadnamen? Mag niet meer, doodzonde, verketter het!
Hogwarts Legacy? Laten we de comment section sluiten (op een Nintendo-nieuwssite) want de auteur is een transfoob en dat ligt gevoelig...
Zeg niet man/vrouw zeg "body type 1"/"body type 2", om bij gaming te blijven.
Als dat geen Newspeak is, mag je 1984 eens herlezen.

't is niet omdat in de V.S. nu een extreem van de ene kant van het spectrum aan de macht is, dat je blind moet zijn voor de extremen aan de andere kant van het spectrum (if anything helpen die).
Je pleit er steevast voor dat, toch als het gaat om huidskleur of gender, makers moeten vasthouden aan het bronmateriaal of het verleden. Dan pleit je voor het terugdringen en censureren van de artistieke vrijheid. Want daar gaat het hier voor mij wel fundamenteel over: artistieke vrijheid. Daarom dat ik evenzeer in ga tegen bijvoorbeeld zij die er voor pleiten dat enkel lgbtq-acteurs nog artistieke rollen mogen spelen.

Het is ook niet de eerste keer dat je mij beschuldigt van zaken, en wanneer er dan gevraagd wordt om die beschuldigingen te staven je wat mist begint te spuien. Dat er ter linkerzijde zijn die ook oproepen tot censuur, zeker, maar dat is voor die mensen hun rekening. Het is niet omdat ik aan de linkerkant van het spectrum sta, dat ik schuldig ben by proxy. Nochtans zei je expliciet "dat jij hier spreekt over censuur en conformeren...". Nou, staaf dat dan.

Laatst bewerkt:
Hopelijk zullen mensen dankzij Trump en diens discour meer en meer heel die rechtse anti woke politiek beginnen doorprikken als de eufemistische marketingvriendelijkere vorm van racisme, misogynie en lgbtq marginalisatie dat dat is. Alt-right wist het lange tijd succesvol te verpakken waardoor men via een omweg, "racism with extra steps", vrouwen en minderheden kon blijven discrimineren zonder daar expliciet voor te moeten uitkomen maar heel hun outrage industrie is nu toch serieus stoom aan het verliezen. Ik denk dat de meeste mensen die alsmaar terugkerende kritiek omtrent vrouwen, zwarten en lgbtq gewoon beu zijn. Hoe vaak kan je outrage streamer X over serie of game nummer zoveel elke keer opnieuw op exact dezelfde manier horen afgeven op hoe bepaalde mensen er niet in thuis horen. Na zoveel jaar zie je los door de verpakking.

Ik heb je dan ook geen racist genoemd. Maar jouw wereldvisie, waarbij je aan huidskleur een (veel) grotere identitaire waarde hecht dan aan andere uiterlijke kenmerken, is wel waarom we racisme hebben. Dat is het hele punt. Snape was in de boeken een half leven jonger dan Rickman, Harry had groene ogen als zijn ultieme uiterlijke kenmerk naast zijn litteken, Hermione had haar konijnentanden, enzovoort. Het punt blijft altijd hetzelfde: als je er geen problemen van maakt dat al de rest wél aangepast mag worden, maar je gaat om de barricades staan omwille van huidskleur, dan is dat niet omdat je het bronmateriaal belangrijk vindt.

Heb je al toegegeven dat je Harry Potter gerust kleurlenzen had mogen aandoen. Mij was vooral "his mother's" eyes bijgebleven.
Hollywood gaat personages uit boeken altijd "mooier" maken, check de cliché jaren '90 romcom waarbij een vrouw met bril op en een slecht kapsel "lelijk" was tot ze een make-over krijg.

Bronmateriaal moet overigens ook niet heilig zijn. By all means, cast Snape als een zwarte man, of voor mijn part de gehele cast, maar je komt dan wel in een situatie waarbij je natuurlijk wel een stuk van de Britse setting vna de reeks verliest.
Neen, maar die reeks pretendeerde ook geen historische documentaire zijn, en beweerde ook niet dat de echte Anne Boleyn van Afrikaanse origine was. Hadden ze dat wel gedaan, dan stond ik op de eerste rij om die historische desinformatie te verspreiden. Maar dit was puur entertainment, zoals we al zo veel reeksen en films over de Tudors hebben gehad. Waarbij de adonissen die typisch Henry VIII spelen, zeker op latere leeftijd, al even historisch foutief zijn als een zwarte actrice die Boleyn speelt. Maar dan horen we weer niets natuurlijk.

Zie hoger: verfilmingen = altijd mooiere mensen. Verder had het wél alle schijn van een authentiek historisch drama.
Je kan je zoveel verstoppen als je wil he KoC, maar het is simpelweg onnozel om te blijven volhouden dat je hier enkel maar een 'waarheidsgetrouwe', 'respectvolle' lezing van het bronmateriaal of het verleden komt verdedigen. Wanneer je enkel maar komt strijden wanneer het gaat om zaken als huidskleur en gender, en je voor elke andere aanpassing of fout een excuus vindt (het medium, minder belangrijk, enkel voor de 'experts', ...), dan verlies je élke geloofwaardigheid in dit debat. Je zegt hierboven letterlijk dat je huidskleur belangrijker vindt dan andere uiterlijke kenmerken, wel, opnieuw, dat is het probleem. En dat is een ideologisch probleem. Je blijft er voor pleiten dat media zich conformeert aan jouw ideologisch, conservatief wereldbeeld. Dat is de definitie van een politieke agenda hebben. Dat bepaalde makers ook een politieke agenda hebben (al zal het veelal eerder om een commerciële agenda gaan), maakt jouw agenda in dit debat niet minder politiek.

Ik zeg heus niet dat alleen huidskleur het allerbelangrijkste is, wtf?
Ik zeg dat bepaalde kenmerken duidelijk opvallender zijn dan anderen.
Geslacht is er evenzeer één. Een female Silver Surfer? Moet kunnen overigens (zeker als het wrs een alternate universe is), maar dat valt wél op natuurlijk.
Body type 1 versus Body type 2? Neen, dank u.

Opnieuw, dit soort discussies zouden veel eerlijker, duidelijker en transparanter verlopen als je zou stoppen met die politieke agenda te verstoppen achter een schijnheilig verlangen voor het vasthouden aan het bronmateriaal. Van zodra het niet om ras of gender gaat, is dat bronmateriaal meteen minder heilig. Dan weten we het wel hoor. Geen nood om de vermomming te blijven aanhouden. Trek ze uit, zodat er effectief een politiek debat kan plaatsvinden en we niet heel de tijd rond de pot moeten draaien.

Pot-ketel op déél één, jij hebt evenzeer een agenda. Op deel twee: gelieve misschien eens te stoppen op de man te spelen. Ik denk dat ik eerlijker discussieer dan jij dat doet.

Je pleit er steevast voor dat, toch als het gaat om huidskleur of gender, makers moeten vasthouden aan het bronmateriaal of het verleden. Dan pleit je voor het terugdringen en censureren van de artistieke vrijheid. Want daar gaat het hier voor mij wel fundamenteel over: artistieke vrijheid. Daarom dat ik evenzeer in ga tegen bijvoorbeeld zij die er voor pleiten dat enkel lgbtq-acteurs nog artistieke rollen mogen spelen.

Vreemd dat je met dit citaat wél erkent dat er dus problematische situaties zijn waarbij de slinger te ver doorslaat: bv. LGBTQ-rollen enkel voor LGBTQ-acteurs... want dan heb je enerzijds geen Tom Hanks in Philadelphia of Sean Penn in Milk, maar als je dat dan consequent ook omgekeerd zou toepassen, verlies je bijvoorbeeld een geniale (hoewel tegenwoordig ongetwijfeld niet meer politiek correct) Barney in HIMYM,

Het is ook niet de eerste keer dat je mij beschuldigt van zaken, en wanneer er dan gevraagd wordt om die beschuldigingen te staven je wat mist begint te spuien. Dat er ter linkerzijde zijn die ook oproepen tot censuur, zeker, maar dat is voor die mensen hun rekening. Het is niet omdat ik aan de linkerkant van het spectrum sta, dat ik schuldig ben by proxy. Nochtans zei je expliciet "dat jij hier spreekt over censuur en conformeren...". Nou, staaf dat dan.

Wel, dan heb ik je onterecht bij die groep bij proxy ingedeeld. Mijn verontschuldigingen. Maak dat mee dat we dan nog over 'iets' eens zijn.

Hollywood gaat personages uit boeken altijd "mooier" maken, check de cliché jaren '90 romcom waarbij een vrouw met bril op en een slecht kapsel "lelijk" was tot ze een make-over krijg.
Mja, kijk, QED hé. Het gaat niet om huidskleur, en plots ben je wel weer in staat om je neer te leggen bij, begrip op te brengen voor of het vergoelijken van aanpassingen aan het bronmateriaal ... Die frank kan bij jou toch ook nog niet gevallen zijn, dat het bijna uitsluitend bij een bepaalde categorie aanpassingen is dat je het moeilijk hebt?

Pot-ketel op déél één, jij hebt evenzeer een agenda. Op deel twee: gelieve misschien eens te stoppen op de man te spelen. Ik denk dat ik eerlijker discussieer dan jij dat doet.
Uiteraard heb ik een agenda, een tweeledige zelfs: 1) het beschermen van de artistieke vrijheid, die steeds meer onder druk staat; 2) tegengewicht bieden aan mensen die hun conservatieve wereldbeeld willen opdringen. Er is helemaal niets eerlijks aan je ideologisch gedachtegoed proberen te vermommen als respect voor het bronmateriaal of voor het verleden. Die ballon doorprikken is niet op de man spelen. Het verziekt elke discussie bij voorbaat omdat we steeds opnieuw door het gespuide mistgordijn moeten gaan vooraleer we tot de essentie kunnen komen. En dat is steeds opnieuw niet een zorg voor het bronmateriaal, maar wel conservatieve problemen met te veel kleur en gender. En dat is bijzonder vermoeiend. Zeg gewoon van de eerste keer dat dat je probleem is, en we kunnen verder.

Vreemd dat je met dit citaat wél erkent dat er dus problematische situaties zijn waarbij de slinger te ver doorslaat: bv. LGBTQ-rollen enkel voor LGBTQ-acteurs... want dan heb je enerzijds geen Tom Hanks in Philadelphia of Sean Penn in Milk, maar als je dat dan consequent ook omgekeerd zou toepassen, verlies je bijvoorbeeld een geniale (hoewel tegenwoordig ongetwijfeld niet meer politiek correct) Barney in HIMYM,
Het is veel vreemder dat je hierbij uit de lucht valt, gezien ik hier al elvendertig keer mijn visie op artistieke vrijheid heb gegeven, op huidskleur als criterium om lid te kunnen zijn van of te kunnen participeren in een cultuur, ... Beetje minder ageren vanuit wat je denkt dat mensen schrijven louter omdat ze bij het "andere kamp" horen, zou helpen.

Body type 1 versus Body type 2? Neen, dank u.

Maar wat is concreet uw probleem daar dan mee?
Want intrinsiek is dat gewoon een andere manier om een verschil aan te duiden, één die hetzelfde doet als zeggen man or female.
Je benoemt de visuele verschillen, je benoemt dus zuiver de sekse op een andere manier.
Meer dan dat is het niet.

Neen, maar die reeks pretendeerde ook geen historische documentaire zijn, en beweerde ook niet dat de echte Anne Boleyn van Afrikaanse origine was.
Ik heb die serie niet gezien, dus daarom de vraag: hoe geven ze aan dat het niet historisch correct is? Lijkt me moeilijk om zoiets binnen de context van het verhaal te doen, is dat met zo een "This is a work of fiction. Any resemblance to persons living or dead is purely coincidental" disclaimer?

Hopelijk zullen mensen dankzij Trump en diens discour meer en meer heel die rechtse anti woke politiek beginnen doorprikken als de eufemistische marketingvriendelijkere vorm van racisme, misogynie en lgbtq marginalisatie dat dat is. Alt-right wist het lange tijd succesvol te verpakken waardoor men via een omweg, "racism with extra steps", vrouwen en minderheden kon blijven discrimineren zonder daar expliciet voor te moeten uitkomen maar heel hun outrage industrie is nu toch serieus stoom aan het verliezen. Ik denk dat de meeste mensen die alsmaar terugkerende kritiek omtrent vrouwen, zwarten en lgbtq gewoon beu zijn. Hoe vaak kan je outrage streamer X over serie of game nummer zoveel elke keer opnieuw op exact dezelfde manier horen afgeven op hoe bepaalde mensen er niet in thuis horen. Na zoveel jaar zie je los door de verpakking.
Met dit soort posts doe je nochtans heel erg goed je best om net hetzelfde te doen langs de andere kant. Gooi gerust iedereen op een hoop als racisten als hun mening niet met die van jou overeenkomt. Moet kunnen op P&A toch?
En er dan nog likes voor krijgen ook..
Altijd leuk discussiëren in een echokamer zeker?

Terug
Bovenaan