Ik heb de tweet hier al eens gepost, maar 1 van de schrijvers van de boeken van The Expanse heeft expliciet gezegd 'wij zijn woke als fuck'. Die diversiteit in The Expanse is geen toeval, dat was
ook helemaal bewust, net zoals dat in Star Wars/Star Trek was. Maar aangezien het schrijversteam in The Expanse gewoon veel beter was komt dat niet zo stuntelig, opvallend en ogen-rollend over. Ik heb bv het eerste seizoen van ST Discovery grotendeels gezien, daar was met het script veel meer mis dan enkel de geforceerde diversiteit. (En het meest cringe moment in dat seizoen was imo toch "How do you want to be remembered in history? Alongside the Wright Brothers? Elon Musk? Zefram Cochrane? Or as a failed fungus expert?" . Al was dit misschien een briljante hint naar de eigenlijke afkomst van Lorca lolz)
Zoals je misschien al gemerkt hebt ben ik eerder aan de progressieve kant, en mijn vriendin is dat nog meer. Wij zijn Rings of Power beginnen kijken en na anderhalve aflevering wilde ze gewoon niet meer kijken omdat ze het zo ongelofelijk saai vond. (Ik wilde het nog wel iets een kans geven maar blijkbaar toch niet echt veel gemist

). Dat komt niet omdat wij de 'wokeness' in die serie irritant vonden maar omdat het script en de personages gewoon niet sterk waren. Maar toen Rings of Power nog in productie was, waren daarover al alarmsignalen: waren de aangenomen hoofdschrijvers niet redelijk onervaren, onbekende namen ? Moest je de writerrooms van The Expanse daar gezet hebben met als taak hetzelfde niveau van diversiteit, dan zou die serie gewoon wél goed zijn geweest. Ondanks de zwarte dwergen.
Ik kan gewoon die logica van 'Goed + Diversiteit = ja nooit een woke impuls, is gewoon diversiteit goed gedaan; Slecht + Diversiteit = slecht
altijd omwille van de woke impuls nooit ondanks' niet echt volgen. Dat is een conclusie die je toch nooit hard kan maken en lijkt me dat je gewoon een beetje geprimed bent 'woke' met 'slecht' te associëren omdat je a priori al tegen de politieke impuls achter die diversiteits inclusie bent. Een beetje zoals een extreme feministe die alles wat slecht gaat met én door vrouwen toedicht aan aan de schuld van mannen.
Want hoe verloopt die dynamiek van 'woke drijfveer leidt tot slechte scripts' dan ? Is het argument dat de schrijvers zoveel energie en aandacht moeten besteden aan inclusie dat ze de tijd/energie niet meer hebben om goede dialogen te schrijven ? Dat lijkt me toch vergezocht. Als je talent hebt als schrijver kan je toch beide doen ? (Zie Expanse) of bevindt zich dat dan op management niveau: producers die schrijvers aannemen omdat ze meer diversiteit beloven dan dat deze producers naar de ervaring en of skill niveau's van de schrijvers kijken ?
Is het niet gewoon logischer om zowel de kwaliteit van 'diversiteits-inclusie' als de kwaliteit van het script in het algemeen aan eenzelfde oorzaak toe te wijzen. eg: de aangenomen schrijvers hebben gewoon niet zoveel talent of ervaring of er is druk vanuit hoger af om de kosten te drukken door sneller te werken, minder schrijvers aan te nemen etc. Want noodzakelijkerwijs is een minderheid van scenario schrijvers middelmatig of slecht hé. En de studios zeten weten ook dat de meerderheid van kijkers toch gewoon gretig trash slop consumeert, onafhankelijk van de diversiteit ? Ik zie regelmatig op Netflix in de dagelijkse top 10 vaker slechte series staan dan iets anders maar toch kijken veel mensen het. (Allez kom Emily in Paris is een van de meest populaire Netflix series) Als je weet dat je publiek toch al die 45% tomato-meter rommel kijkt, waarom dan het geld en de tijd steken in iets goed te maken. En steek je daar ook een zwarte homo in want 'dat is populair/controversieel vandaag de dag' dan begint de anti-woke brigade hun toortsen al aan te steken.