Inclusiviteit in de Gamingwereld: DEI-hires

Wat ik vraag is dat in games die keuze van 98% van de mensen de dominante keuze blijft, en men niet toegeeft aan 2% waarbij de slinger te ver is doorgeslagen.
Maar wat betekent dit in de praktijk? Stel dat een spel op voorhand vraagt om te kiezen hoe je wilt aangeproken worden: M/V/neutraal. Voldoet dat dan aan je vraag? Volgens mij wel, als je 3 opties geeft, dan staat de "dominante keuze" van 98% van de mensen daar toch tussen? Is dan écht de klepel te ver doorgeslagen?

Ik heb die serie niet gezien, dus daarom de vraag: hoe geven ze aan dat het niet historisch correct is? Lijkt me moeilijk om zoiets binnen de context van het verhaal te doen, is dat met zo een "This is a work of fiction. Any resemblance to persons living or dead is purely coincidental" disclaimer?
Neen, die disclaimer stond er nergens bij, maar de reeks is wel in de markt gezet als een thriller, als entertainment. Niet als een documentaire,niet als een waarheidsgetrouw, historisch accuraat verhaal. Ik zou het op zich best OK vinden moest er zo'n disclaimer bij staan, maar dan wel bij alle historische films, feuilletons, romans, ... want zoals al verschillende keren gezegd is de aanwezigheid van diversiteit vaak minder historisch fout en onwaarschijnlijk dan heel veel andere zaken in die films. Gladiator van Ridley Scott heeft veel mensen warm gemaakt voor de Romeinse geschiedenis, maar een correcte weergave van die geschiedenis heeft hij bewust niet getoond. Onze grootouders hadden een correcter beeld van hoe middeleeuwers en middeleeuwse omgevingen er uit zagen, ook al weten we dankzij historisch onderzoek vandaag alweer een pak meer. Waarom? Omdat wij vandaag de middeleeuwen vooral kennen van Hollywood, waar ze de middeleeuwen ontdaan hebben van alle kleur, en waar ze de romantische stereotypen over de middeleeuwen dubbel en dik hebben omarmd.

Maar wat betekent dit in de praktijk? Stel dat een spel op voorhand vraagt om te kiezen hoe je wilt aangeproken worden: M/V/neutraal. Voldoet dat dan aan je vraag? Volgens mij wel, als je 3 opties geeft, dan staat de "dominante keuze" van 98% van de mensen daar toch tussen? Is dan écht de klepel te ver doorgeslagen?
Als je toegeeft aan die 2%, what's next. Denk dat hij eerder dit bedoelt.

Zie ik het verkeerd als heel de inclusiviteit in de gamingwereld (en uitbreiding entertainment) meer te maken heeft met marketing en het verhogen van afname dan een politieke agenda?

We komen van een periode dat gaming een niche sector was, waarbij de groep die gamende redelijk afgebakend is. De sector is in al die jaren zo groot geworden dan men probeert iedereen te bereiken.

Dus ook die 2% is een doelpubliek geworden en daar wordt om gevochten om die ook binnen te halen.

Zouden er echt van die 98% een bepaald spel niet gaan komen omdat je een keuze krijgt in geslacht/huidskleur/ whatever. terwijl je misschien juist wel die andere 2% kunt overhalen om het spel wel aan te kopen door de keuze wel tegen?

@Siro Je kan toch moeilijk onder stoelen of banken steken dat alt right met success hun extreem rechtse haat heeft weten te herverpakken en leeft op het in stand houden van hun cultuur oorlog? Altijd die kritiek op vrouwen, zwarten en lgbtq, ... op youtube strooien vele populaire streamers vlotjes met dezelfde alt right terminologie die zo geliefd is en gepromoot wordt door dictators van Xi tot Putin en van Erdohan en Orban tot Trump zelf.

Dat is echte propaganda, een sterke vrouw als lead in een spel is dat niet. Ik weet niet waarom je jezelf aangesproken voelt. Hang je ook die alt-right ideologie aan en geef je zelf graag kritiek op minderheden? Dan vind ik zo'n "andere mening" wel degelijk problematisch. Zo niet heb ik het toch niet over jou? Dit mogen en durven benoemen moet wel degelijk kunnen, zeker in P&A.

The "alt-right" tag was created with public relations in mind, allowing white nationalists to soften their image and helping to draw in recruits from conservatism.[81] Many white nationalists gravitated to the term to escape the negative connotations of the term "white nationalism"

As noted by Nagle, the alt-right's use of humor renders it difficult to tell "what political views were genuinely held and what were merely, as they used to say, for the lulz".[356] By presenting an image which was much less threatening than that of earlier white nationalist groups, the alt-right was able to attract people who would be willing to visit its websites but who would not have considered attending neo-Nazi or KKK events.

Die het "is maar om te lachen" en het herverpakken van racisme, misogynie en anti lgbtq gedachtegoed in zachtere termen is zowat hun trademark.

Gezien de focus op games in deze thread ook interessant om ons te herinneren dat gamergate mee aan de basis van het mainstreamen van alt-right gedachtegoed ligt.

The alt-right's emergence was marked by the online gamergate controversy of 2014, in which some gamers harassed those promoting feminism within the gaming scene and voiced opposition towards progressivism in the video game industry.[88][89] According to the journalist David Neiwert, Gamergate "heralded the rise of the alt-right and provided an early sketch of its primary features: an Internet presence beset by digital trolls, unbridled conspiracism, angry-white-male-identity victimization culture, and, ultimately, open racism, antisemitism, ethnic hatred, misogyny, and sexual and gender paranoia".

Van 4chan tot zelfs ogenschijnlijk brave streamers zoals AsmonGold die zelf evengoed slachtoffer is en alsmaar geradicaliseerder geworden is in zijn views. Allemaal helpen ze al dan niet bewust mee aan de politieke radicalisatie van onze jeugd.

@LouGarou Maar waarom is dat zo erg dat men minderheden tegemoet komt? Je kan toch zelf nog spelen als wie of wat je wil? Waarom is het zo belangrijk dat andere mensen dat niet mogen en dat keuzes beperkt moeten blijven?

Zie ik het verkeerd als heel de inclusiviteit in de gamingwereld (en uitbreiding entertainment) meer te maken heeft met marketing en het verhogen van afname dan een politieke agenda?

We komen van een periode dat gaming een niche sector was, waarbij de groep die gamende redelijk afgebakend is. De sector is in al die jaren zo groot geworden dan men probeert iedereen te bereiken.

Dus ook die 2% is een doelpubliek geworden en daar wordt om gevochten om die ook binnen te halen.

Zouden er echt van die 98% een bepaald spel niet gaan komen omdat je een keuze krijgt in geslacht/huidskleur/ whatever. terwijl je misschien juist wel die andere 2% kunt overhalen om het spel wel aan te kopen door de keuze wel tegen?
Ik denk dat de groep die heel vocaal tegen alles van "woke" of "diversiteit" is en die effectief het spel zouden kopen moet het dit niet bevatten ook zo'n "2%" groepje is. Terwijl de overgrote meerderheid er eigenlijk amper van wakkerligt, en er meer mensen worden aangetrokken dan er worden verloren. Mensen die worden aangetrokken door die diversiteit zelf of (misschien vooral) de gigantische gratis publiciteit door een of andere internetcontroverse van sociale mediaroepers.

Het zou me echt vreemd lijken dat grote studio's die op winst draaien die winstgevendheid opofferen voor "politiek".

Laatst bewerkt:
Heb je al toegegeven dat je Harry Potter gerust kleurlenzen had mogen aandoen. Mij was vooral "his mother's" eyes bijgebleven.
Hollywood gaat personages uit boeken altijd "mooier" maken, check de cliché jaren '90 romcom waarbij een vrouw met bril op en een slecht kapsel "lelijk" was tot ze een make-over krijg.

Bronmateriaal moet overigens ook niet heilig zijn. By all means, cast Snape als een zwarte man, of voor mijn part de gehele cast, maar je komt dan wel in een situatie waarbij je natuurlijk wel een stuk van de Britse setting vna de reeks verliest.

Zie hoger: verfilmingen = altijd mooiere mensen. Verder had het wél alle schijn van een authentiek historisch drama.

Ik zeg heus niet dat alleen huidskleur het allerbelangrijkste is, wtf?
Ik zeg dat bepaalde kenmerken duidelijk opvallender zijn dan anderen.
Geslacht is er evenzeer één. Een female Silver Surfer? Moet kunnen overigens (zeker als het wrs een alternate universe is), maar dat valt wél op natuurlijk.
Body type 1 versus Body type 2? Neen, dank u.
Het wordt wel moeilijk om je standpunt te blijven vasthouden dat trouw aan het bronmateriaal voorop staat, en dat je vooral alle politiek eruit wilt. Zeker als je ziet dat toevallig alle probleemgevallen alleen zich situeren in de hoek van huidskleur en gender als minderheidsgroepen.
Geen probleem:
- Andere oogkleur
- Knapper
- Minder haar
- Meer haar
- Veel groter
- Veel kleiner
- Ander accent/taal

Wel een probleem
- Andere huidskleur
- Ander/minder uitgesproken gender

Als je toegeeft aan die 2%, what's next. Denk dat hij eerder dit bedoelt.
Oké. Dat staat er niet, er staat bij dat de keuze van die 98% de dominante keuze moet blijven. Moet je cursor dan meer blijven plakken aan 1 en 2, of moet 3 er superklein naast staan? Maar zelfs als dat is wat hij bedoelt, want aangezien jij dit voorstelt, ga ik ervan uit dat jij dat bedoelt. Maak die redenering dan eens af in dit specifieke, praktische geval? Wat is dan eigenlijk echt 'next'? Als je naast M en V in een racespel ook 'neutraal' aanbiedt als manier waarop je aangesproken wilt worden, wat is dan next dat zo'n probleem is? En is dan de klepel al doorgeslagen, zoals hier zo vaak staat, of reageer je tegen iets denkbeeldigs wat ooit misschien kan gebeuren en wat dàn overdreven zou zijn?

Vergelijk die 2% eens met een veganist. Als jij als vleesrestaurant tegemoet komt aan iemand die vegan eet, zal dat uw business verbeteren? Het zal u sieren, maar uw restaurant is daar niet op gefocust, excelleert daar ook niet in en zal ook geen vegans lokken (enkel de keuze bieden aan groepen waar iemand veganistisch in zit). Stel, jij geeft die keuze niet en krijgt negatieve publiciteit van een veganist die, wetende dat hij/zij/het naar een restaurant ging waar uitsluitend vlees wordt geserveerd, en op Beyond Gaming word je als restaurant de grond in gesabeld omdat je niet inclusief bent. Ben je dan echt een slecht restaurant omdat je niet tegemoet komt aan die 2%?

Vervang nu restaurant door game.

Ik vermoed dat de meeste mensen in een creatieve functie ook eerder progressief ingesteld zullen zijn. Dat wordt dan samenzweerderig voorgesteld als het 'opleggen van een politieke agenda' maar dat zijn gewoon mensen die verhalen schrijven geïnspireerd door hun eigen ervaringen, normen en waarden.

Vergelijk die 2% eens met een veganist. Als jij als vleesrestaurant tegemoet komt aan iemand die vegan eet, zal dat uw business verbeteren? Het zal u sieren, maar uw restaurant is daar niet op gefocust, excelleert daar ook niet in en zal ook geen vegans lokken (enkel de keuze bieden aan groepen waar iemand veganistisch in zit). Stel, jij geeft die keuze niet en krijgt negatieve publiciteit van een veganist die, wetende dat hij/zij/het naar een restaurant ging waar uitsluitend vlees wordt geserveerd, en op Beyond Gaming word je als restaurant de grond in gesabeld omdat je niet inclusief bent. Ben je dan echt een slecht restaurant omdat je niet tegemoet komt aan die 2%?

Vervang nu restaurant door game.
Ik snap je analogie niet echt, de meeste restaurant zijn geen vleesrestaurant, net zoals de meeste games geen uitgesproken binaire of heteronormatieve (of hoe dat ook moet heten) focus hebben?

Mijn punt lijkt me net dat door een veganistisch gerecht of twee op de kaart te zetten men ook die mensen als klant kan hebben, omdat het aantal mensen dat een probleem maakt van een veganistische optie op het menu toch maar verwaarloosbaar is.

Ik snap je analogie niet echt, de meeste restaurant zijn geen vleesrestaurant, net zoals de meeste games geen uitgesproken binaire of heteronormatieve (of hoe dat ook moet heten) focus hebben?

Mijn punt lijkt me net dat door een veganistisch gerecht of twee op de kaart te zetten men ook die mensen als klant kan hebben, omdat het aantal mensen dat een probleem maakt van een veganistische optie op het menu toch maar verwaarloosbaar is.
Kom eens naar West-Vlaanderen, the place waar je op restaurant ofwel vlees eet ofwel enkel sla xD
En nee, die mensen weten hoeveel werk dat is om vegan te bakken (vegan he, niet vegetarisch).

My point: laat de keuze aan de chef kok / game developer, zonder externe invloed. Wil jij geen M/V, maar M/V/X in je game én houdt dat steek, fine. Houdt dat geen steek (we laten een Wombat uit Crash Bandicoot door het leven gaan als LGBTQ), dan slaat de klepel door.

Kom eens naar West-Vlaanderen, the place waar je op restaurant ofwel vlees eet ofwel enkel sla xD
En nee, die mensen weten hoeveel werk dat is om vegan te bakken (vegan he, niet vegetarisch).

My point: laat de keuze aan de chef kok / game developer, zonder externe invloed. Wil jij geen M/V, maar M/V/X in je game én houdt dat steek, fine. Houdt dat geen steek (we laten een Wombat uit Crash Bandicoot door het leven gaan als LGBTQ), dan slaat de klepel door.
De wereld is groter dan West-Vlaanderen.

My point: de keuze is aan de developer of kok gelaten en dit is het resultaat. Opnieuw: ik geloof er geen knijt van dat een gigantisch bedrijf even een gigantisch financieel risico gaat lopen omdat een developer een derde geslacht wil invoeren. Die zullen wel vrij zeker zijn dat er zo meer mensen dit kopen, al dat niet door het kabaal errond.

De wereld is groter dan West-Vlaanderen.

My point: de keuze is aan de developer of kok gelaten en dit is het resultaat. Opnieuw: ik geloof er geen knijt van dat een gigantisch bedrijf even een gigantisch financieel risico gaat lopen omdat een developer een derde geslacht wil invoeren. Die zullen wel vrij zeker zijn dat er zo meer mensen dit kopen, al dat niet door het kabaal errond.
Dat denk jij, maar als het 0 steek houdt, dan heeft dat zeker een impact. En daar gaat de discussie toch om: als het geen steek houdt, then don't do it. Maar voor sommigen 'moet' het wel, want stel dat die 2% zich tekort gedaan voelt...

Denk dat als jij een game niet zou kopen omdat jouw derde geslacht er niet in zit, je even erg bent als iemand die een game niet zou kopen mocht het er wel in zitten.

Dat denk jij, maar als het 0 steek houdt, dan heeft dat zeker een impact. En daar gaat de discussie toch om: als het geen steek houdt, then don't do it. Maar voor sommigen 'moet' het wel, want stel dat die 2% zich tekort gedaan voelt...
Het lijkt me vooral dat je jouw mening als een soort feit poneert, jij vindt dat het geen steek houdt. De grote marketingafdelingen van die studio's kennelijk wel, ondanks dat de 2% waar jij bij hoort zich tekort gedaan voelt.

Mja, specifiek in de gamingwereld komt daar wel nog bij dat het aandeel jonge mannen oververtegenwoordigd is. Dat was ook te zien bij de opkomst van altright en die culture war die daaruit voortgevloeid is, die ineens heel veel voet begon te krijgen onder ook de incel-wereld, met 4chan, 8chan, etc. Heel dat redpillgedoe heeft ook een oververtegenwoordiging in de gamingwereld. Omdat heel veel zich ook afspeelt online, is het alleen nog maar extremer, en zijn natuurlijk die paar extreemsten genoeg om heel wat keet te schoppen. Er zijn genoeg uitwassen daarvan te vinden, waarbij vrouwelijke schrijvers zodanig gecyberbullied worden. Er is zelfs een hele Gamersgate https://en.wikipedia.org/wiki/Gamergate_(harassment_campaign)

Vandaar ook die grote polarisering. Daarom is het ook moeilijk om het argument te lezen dat het puur gaat over "trouw aan de bron", want dat is wat de gamergaters volhielden terwijl ze vrouwelijke developers/streamers, etc lieten Swatten, of doxten, of doodsbedreigingen stuurden.

En dan gaat het in dit topic over het "probleem" met DEI-hires, waarvan ik nog niet aantoonbaar heb gezien dat het daadwerkelijk een probleem is of de oorzaak van het feit dat sommige games het slecht doen. Maar waar leiders van die culture war, zoals Elon Musk, maar al te graag van roepen dat het alles kapotmaakt.

(eh, lees nu pas Da_Freak z'n post, die al de link met het altright en gamergate aanhaalt)

Hier in het frituur hopen vegetarische snacks naast de gebruikelijke. De frieten en gewone curryworsten zijn nog altijd evengoed, zelfs nu ze veggie curryworsten aanbieden. Ze hebben afgelopen jaar zelfs het vegtarisch assortiment nog uitgebreid dus ik vermoed dat de originele uitrol een success was.

Ik denk dat we die analogie best laten voor wat ze is.

En kan je eens een voorbeeld geven van een game waar het geen steek houd?

Ik wil het eens horen van iemand die tot die 2% behoort. Tot die tijd:
En kan je eens een voorbeeld geven van een game waar het geen steek houd?

Opnieuw, ik behoor niet tot die doelgroep, maar staan er dan echt mensen te juichen dat een personage in een partygame (waar ik nergens geaardheden zou op kleven of het zelfs nog maar in gedachten zou opkomen van welk geslacht een personage zou hebben) dat opgekleefd krijgt? Het is een partygame voor kinderen, het feit dat dit 'moest' (komt van Activision), zegt genoeg, toch?

Edit: als uw mening is 'Och, laat ons dat personage non-binair maken, dat schaadt toch niemand? De LGBTQ-gemeenschap is content dan.' Fine, maar dat maakt de game er nu toch niet beter om? Of ging niemand van de LGBTQ'ers de game gekocht hebben anders?

Laatst bewerkt:
Kingdom Come: Deliverance 2 is een leuk voorbeeld. De director Daniel Vavra (geen progressieve persoonlijkheid om het zacht uit te drukken) kreeg luidruchtige kritiek vanuit conservatieve hoek omwille van de inclusie van o.a. een zwart personage, een biseksuele protagonist en andere minderheden in het spel en er werd zelfs opgeroepen tot een boycott. Vavra voelde zich zelfs genoodzaakt een statement te publiceren om zich te verdedigen tegen die kritiek.

Ik heb dus allesbehalve de indruk dat men de keuze wil laten aan de ontwikkelaar, eerder dat de categorie 'woke' zo breed is geworden dat elke vorm van representatie en diversiteit beschouwd wordt als een misdaad.

Opnieuw, ik behoor niet tot die doelgroep, maar staan er dan echt mensen te juichen dat een personage in een partygame (waar ik nergens geaardheden zou op kleven of het zelfs nog maar in gedachten zou opkomen van welk geslacht een personage zou hebben) dat opgekleefd krijgt?

Ik vermoed gezien de catbat vlaggen dat er wel degelijk mensen dit apprecieren maar los daarvan, zelfs moest dat niet zo zijn, sta jij dan te juichen elke keer een witte hetero man opgevoerd wordt als randkarakter? Waarom stoor je je aan die zijn bestaan? Toch niets mis met dat personage?

Terug
Bovenaan