Inclusiviteit in de Gamingwereld: DEI-hires

Het is niet omdat jij er geen nood aan hebt, dat anderen daar geen nood aan hebben?
Er is imo toch al genoeg bewijs hoe belangrijk representation is, zeker voor jongeren. Dat is toch een belangrijke stap in de erkenning van minderheden? Zie naar de stappen die gezet zijn in de gelijkheid van homosexuelen. Dat begint allemaal met kleine stapjes hoor.

Mij kan dat ook niet schelen, ik selecteer gewoon iets en doe verder. Maar iemand met gender issues, die voelt erkenning en aanvaarding.
En door dat aan jongeren mee te geven ligt op den duur daar ook niemand meer wakker van.

Een beetje overgesimplificeerd: mijn schoonzus heeft een vriendin. Mijn kinderen zijn dat zo gewoon, die stellen zich daar amper vragen bij. Voor hen is dat een compleet evenwaardige relatie, net zoals die van mij en mijn vriendin. Wel, dat is ook in grote door blootstelling dat die dat zo gewoon zijn.
Fine. Include it. Als zij zich daar beter bij voelen om 'they/them' te kunnen aanduiden in een game.
Maar het probleem zit bij mij. :)

Ik denk dat je niet beseft dat dit een zoveelste 'zwarte pieten' discussie is die vooral een bende moraalridders aan het houden is.

Niks politieke eigenlijk. Het is geld. Er is een markt voor. Verder denken die bedrijven niet. Kost ook niks om dit erbij te geven.

Racegames zou ik sowieso wel graag avatar bs skippen. Eender welke game waar het uitbouwen van je personage niet relevant is aan de gameplay in kwestie.
Maar die game heb je al, en dat is Motorsport zeker?

In ieder geval, raar om hier over te struikelen. Is het zo aanwezig zoals algemene media probeert te propageren? Fuck if i know.
Maar is het moeilijk om in te beelden dat er weldegelijk anders geaarde mensen zijn op een bol die richting de 10 miljard gaat? En daar dan een beetje ruimte aan te geven..

Kijk, er is een groot verschil tussen jou de keuze 'geven' en je verplicht laten kiezen. En hier gaat het voor mij om.
Steek het erin, fine, maar verplicht mij tot niks.

Maar wat is dan het probleem? Dat ze je verplichten een pronoun te kiezen of dat één van die pronouns they/them is?

Eerlijkheidshalve, mogelijks ga ik bij het zien van die keuze in een game (dus waarbij ook they/them kan gekozen worden) ook wel eens een kleine zucht laten, om dan meteen ook gewoon te beseffen "these are the times we live in". En dan vooral door te gaan met gamen en ergens toch te beseffen en erover na te denken dat sommige mensen wel die keuze willen en daar gebaat bij zijn.

En door dit er in te steken storen de devs niemand en door dit er in te wensen storen they/them ook gewoon niemand. Je kan gewoon him of her aanduiden en doorgaan met je game, zonder gevolg, zonder dat van jou ook maar iets verwacht wordt.

Maar wat is dan het probleem? Dat ze je verplichten een pronoun te kiezen of dat één van die pronouns they/them is?

Eerlijkheidshalve, mogelijks ga ik bij het zien van die keuze in een game (dus waarbij ook they/them kan gekozen worden) ook wel eens een kleine zucht laten, om dan meteen ook gewoon te beseffen "these are the times we live in". En dan vooral door te gaan met gamen en ergens toch te beseffen en erover na te denken dat sommige mensen wel die keuze willen en daar gebaat bij zijn.

En door dit er in te steken storen de devs niemand en door dit er in te wensen storen they/them ook gewoon niemand. Je kan gewoon him of her aanduiden en doorgaan met je game, zonder gevolg, zonder dat van jou ook maar iets verwacht wordt.
Ja, ik zucht en klik dan door. Om dan ook in mezelf datzelfde te zeggen/denken.

En dan vraag ik mij af: wordt hier wel effectief om gevraagd? Stoort een menigte zich aan een in-game avatar dat je tussen een man en vrouw moet kiezen en er geen pro-nouns keuze was?

Eerlijk?

Dan denk ik gewoon: moet dit echt... Geen keuze is minder aanstootgevend dan toch voor iedereen? (je kiest een personage en je gaat racen) Of ligt het aan de boomer in mij? Simpler times.

In waanzinnig veel games word je al jaren 'verplicht' om te kiezen tussen een mannelijke of vrouwelijke avatar, het enige wat je nu bij sommige games bijkrijgt is een extra optie.
Tegenwoordig is het ook wel al vaak niet meer "man of vrouw" maar "body 1" of "body 2" zoals bv in world of warcraft (waar het oorspronkelijk "male" of "female" was en ze dat dan hebben aangepast om politiek correct te zijn). Body 1 ziet er dan uit als een man en body 2 ziet er uit als een vrouw, maar je mag het niet man of vrouw noemen.

IzZY7fR.png

Dan denk ik gewoon: moet dit echt... Geen keuze is minder aanstootgevend dan toch voor iedereen? (je kiest een personage en je gaat racen) Of ligt het aan de boomer in mij? Simpler times.
Tja, pakweg 20j geleden was het ook ongezien om niet-heteroseksuele personages te hebben in videogames. Nu is dat de normaalste zaak van de wereld. Pas op, ik ga ergens wel akkoord dat de slinger op bepaalde aspecten een beetje te hard is doorgeslagen, maar meer dan een eyeroll of een zucht geef ik er niet aan.

Zoals iemand al zei: Het draait overduidelijk om $$$ en niet meer dan dat... Maar om uw eigen daar nu zo hard in op te winden.

Ja, ik zucht en klik dan door. Om dan ook in mezelf datzelfde te zeggen/denken.

En dan vraag ik mij af: wordt hier wel effectief om gevraagd? Stoort een menigte zich aan een in-game avatar dat je tussen een man en vrouw moet kiezen en er geen pro-nouns keuze was?

Eerlijk?

Maar je kan ondertussen toch al voor zoveel zaken kiezen tussen man, vrouw of X, of toepasselijke voornaamwoorden?

Daar heeft toch niemand die een keuze moet maken enig nadeel van? Of verwacht of vraagt men toch ook aan niemand moeite daarrond?

De discussie of er überhaupt keuze moet zijn in sommige games voor een bepaalde avatar en een onderscheid in geslacht of gender is imo een andere discussie die je gerust kan voeren. Maar wanneer ze wel die keuze geven, dan storen ze toch niemand met hetgene door te trekken wat je al zo vaak ziet en aangeboden krijgt?

De slinger die doorslaat en je kan nooit goed doen voor iedereen.

Dit bvb: https://www.thegamer.com/trans-players-respond-to-forza-horizon-5-deadnaming/

Gaming media die 'een anonieme getuigenis' publiceert die de dev bekritiseert voor deadnaming.

Akkoord, het is jammer, maar dan ben je zelf als mens toch ook verzuurd om de game meteen af te zetten? Alsof de dev hier om heeft gedaan. Zoals ik zei: waar eindigt dit en what's next.

Heb ik liever dat ze tijd steken in games fysiek speelbaar maken voor mensen met een beperking, dan omgaan met iets als hierboven. Geloof mij, als rolstoelgebruiker ga je niet staan popelen om in een game ook een rolstoel te kunnen selecteren...

En ik snap het he, mensen die smeken om zaken als pronouns en geslacht 'x' te kunnen kiezen, I get it. Ik heb daar niks op tegen, maar om terug te komen op de essentie van hoe dit topic is gestart: teveel bedrijven zien dit tegenwoordig als 'noodzakelijk'. En als dat niet in hun game zit, dan zouden ze genadeloos worden afgestraft. En dat is voor mij storend. Laat een dev zijn/haar/hun game maken zoals zij dat voor ogen zien, zonder politiek correct te 'moeten' zijn. Kritiek zal er altijd zijn, maar als je kijkt naar hoe Hollywood aan het doorslaan is met alles (kuch, Snow White, kuch) dan zegt dat genoeg.

Proficiat, geboortegevende ouder, het is een body type 1 geworden, het kindje ziet er zeer gezond uit!

Is het nu echt zo moeilijk te erkennen, dat zelfs met alle respect voor mensen die zich moeilijk kunnen identificeren als man/vrouw, de rest van de samenleving (98%) die daar wél aan voldoet te laten kiezen tussen body type 1 of 2, gewoon de slinger is die te ver is doorgeslagen?

6bd3ao7.png

dit ook deze week perongeluk tegengekomen. Ik heb dat als IT admin nergens aangezet, nu is die pronoun optie weer zo iets dat in je gezicht gegooid is.

Niemand heeft hier achter gevraagd.

Grootste issue met heel dat gedoe is dat het zo geforceerd in uw gezicht gesmeten wordt in allerlei soorten media. je kan geen film of serie meer opzetten zonder dat je merkt dat het beinvloed werd door van die criteria, je kan geen game meer opzetten.... doe het stoppen aub. Mij kan het niet schelen dat mijn main char zich identificeerd als een helicopter, maar als dat niets met het verhaal te maken heeft, vernoem het dan ook niet of maak er geen domme filler content van. No one cares.

Ik bedoel wat is het volgende? Doom guy die uit de kast komt? who gives a fuck. Die moet gewoon zwijgen en aliens knallen.

Laatst bewerkt:
Akkoord, het is jammer, maar dan ben je zelf als mens toch ook verzuurd om de game meteen af te zetten? Alsof de dev hier om heeft gedaan. Zoals ik zei: waar eindigt dit en what's next.
Je beseft toch hoe ongelofelijk hypocriet dit is nadat je hier zelf bent komen ranten over hoe hard het je stoort dat er je een optie voor pronouns werd voorgeschoteld in dezelfde game? Hetzelfde met je stelling "En als dat niet in hun game zit, dan zouden ze genadeloos worden afgestraft." ... en als het wel in hun game zit, dan ben jij er om hen genadeloos af te straffen ... Zelfde laken een broek.

Je beseft toch hoe ongelofelijk hypocriet dit is nadat je hier zelf bent komen ranten over hoe hard het je stoort dat er je een optie voor pronouns werd voorgeschoteld in dezelfde game? Hetzelfde met je stelling "En als dat niet in hun game zit, dan zouden ze genadeloos worden afgestraft." ... en als het wel in hun game zit, dan ben jij er om hen genadeloos af te straffen ...
Jij mist duidelijk al elke post de essentie van het bericht. Al van in het Clair Obscur topic.
Eigenlijk heb jij het vuurtje hier gestookt door mij erop te wijzen dat ik eens blij was dat er geen 'DEI' bullshit door ons strot werd geduwd in een game.

De slinger die doorslaat en je kan nooit goed doen voor iedereen.

Dit bvb: https://www.thegamer.com/trans-players-respond-to-forza-horizon-5-deadnaming/

Gaming media die 'een anonieme getuigenis' publiceert die de dev bekritiseert voor deadnaming.

Ik vind klagen over die deadname even onnodig als klagen over de keuze voor die pronouns eerlijk gezegd.

Proficiat, geboortegevende ouder, het is een body type 1 geworden, het kindje ziet er zeer gezond uit!

Is het nu echt zo moeilijk te erkennen, dat zelfs met alle respect voor mensen die zich moeilijk kunnen identificeren als man/vrouw, de rest van de samenleving (98%) die daar wél aan voldoet te laten kiezen tussen body type 1 of 2, gewoon de slinger is die te ver is doorgeslagen?

Dat van die body type keuze staat er pas net en is er nog geen reactie opgekomen hé, dus niet echt fair om dat nu in dezelfde discussie te gooien.

Maar eerlijk, stel dat ze er niks bijzetten, dus gewoon een mannenlichaam en daarnaast een vrouwenlichaam, is dat ok? Komt toch gewoon op hetzelfde neer?

Dat van die body type keuze staat er pas net en is er nog geen reactie opgekomen hé, dus niet echt fair om dat nu in dezelfde discussie te gooien.

Maar eerlijk, stel dat ze er niks bijzetten, dus gewoon een mannenlichaam en daarnaast een vrouwenlichaam, is dat ok? Komt toch gewoon op hetzelfde neer?

Is het nu ook al een argument om zaken onfair te vinden? Ik haal iets relevant aan uit een op dit moment erg populaire "remaster", blijkbaar ook WoW ook al is dat voor mij een eeuwigheid geleden.

Het is hypocriet, wereldvreemd en miskent evenzeer de identiteit van een ruime meerderheid van de rest van de mensheid. Ik ben een man, geen body type 1.

Als je bovendien een game gaat remasteren waarin alle oude stemmen body type 1 nog altijd met 'Sir' aanspreken en body type 2 met 'Madam', wat heb je dan bereikt?

Hades (II) werd hier als voorbeeld gegeven van hoe je toch wat diversiteit kan inwerken in geslaagde nieuwe games. Zelf enkel de eerste gespeeld, maar kijk uit naar de tweede. Wat mij betreft moet dat prima kunnen op die manier, het wordt pas problematisch wanneer je van die wereldvreemde toeren uithaalt en/of je de geloofwaardigheid van je game/verhaal onderuit haalt.

Dit is in games perfect vergelijkbaar met hoe je in andere media diversiteit op een goede manier kan incorporeren of op een slechte.
The Expanse (top!) versus [Star Wars/Star Trek/Doctor Who] (slecht/overdreven)
House of the Dragon (goed) versus Rings of Power (archislecht)
Degenen die denken dat je dit DEI beleid niet mag linken met de kwaliteit op andere vlakken maken zichzelf en anderen iets wijs. Je mag er rekening mee houden - "moet" volgens sommigen - maar wanneer het een te grote drijfveer wordt, zie je duidelijk het effect op andere vlakken, ook in games.

Ik vind klagen over die deadname even onnodig als klagen over de keuze voor die pronouns eerlijk gezegd.

Deadnaming is ook weer zo'n mooi voorbeeld. Ik vind het perfect normaal dat je geen haat jegens transpersonen mag verspreiden, live and let live. Maar holy flying ****, het drama als je gewoon een historisch "feit" benoemt... again: slinger te ver doorgeslagen in de andere richting.
Super Mario heette ooit Jumpman. Transpersonen waren ooit het andere geslacht - de ironie is dat de term trans wél het bestaan van 2 verschillende geslachten impliceert - als hetgene waar ze nu in door het leven gaan, so be it denk ik dan. Moet benoemd mogen worden, en die naam mag/moet ook geen staatsgeheim zijn.

Ik zie niemand hier spellen afbreken omdat je geen pronouns kan kiezen, enkel het omgekeerde is waar.
los van het feit dat forza een heel afgewerkte, complete games is. Gaat er in veel gevallen veel DEV tijd verloren aan dit soort zaken te implementeren.

Niets is gratis en het gaat altijd ten koste van iets anders.

Wat heb je het liefst, dat ze in uw rpg een pronoun optie steken i.p.v een optie zoals tattoos. of één of andere side mission er in stoppen die draait rond geforceerde diversiteit/ sexualiteit met bijhorende cutscenes die niets van meerwaarde heeft aan het verhaal.

Of dat ze die tijd gebruiken voor één of andere extra sidequest die wel relevant is voor het hoofdverhaal, of gewoon de main story verbeteren, mechanics, graphics, whatever verbeteren met die week aan development tijd die ze verspild hebben aan geforceerde inclusie.

Assasins creed shadows is ook zo eentje....

Main char is black? OK

main char is een zwarte samurai? Raar maar oke

main char is een zwarte samurai in pre edo tijdperk japan? compleet belachelijk.

Voor mij als iemand die zeer gepassioneerd is door japan en de geschiedenis er van is dat genoeg om heel dat spel te verneuken voor mij want het breekt compleet de immersie.

Dat je tempels kon afbreken tot daar toe, who cares, het is een spel. overdreven reactie uit japan.

Als ze eens een AC game willen maken met een zwarte of transgender of whatever in de hoofdrol mogen ze dat gerust doen, maar doe het dan in een setting waar die karakters thuishoren.

Ik denk ook dat er veel potentieel en talent verloren gaat in development studios door geforceerde inclusie in het huurproces van personeel. In mijn ogen moet je altijd de beste persoon voor de job nemen en niet een bepaalde % diversiteit hebben binnen uw bedrijf. Blizzard is een mooi voorbeeld van een zinkend schip hierdoor. En dit zeg ik als echte blizz fanboy van het eerste uur, die mensen zijn totaal hun voeling verloren met hun doelgroep na dat sexuele intimidatie schandaal ( wat echt niet oké was ). Die mensen moesten inderdaad buiten, maar die hebben dan als één of andere PR stunt massaal gaan inzetten op diversiteit onder hun personeel en sindsdien hebben die letterlijk niets goed uitgebracht en hun bestaande games zijn ook allemaal veel minder goed qua updates.

Een kennis van mij werkte in hun hoofdkantoor, is daar beginnen kort na wow uitkwam. Die heeft na 20j zijn ontslag gegeven omdat die het daar niet meer aan kan met al die zever. Werkt nu bij Remedy waar ze voorlopig nog vrij zijn van die bullshit :p

Laatst bewerkt:
Is het nu ook al een argument om zaken onfair te vinden? Ik haal iets relevant aan uit een op dit moment erg populaire "remaster", blijkbaar ook WoW ook al is dat voor mij een eeuwigheid geleden.

Unfair als in jij die dit schrijft:

Terwijl niemand hier het moeilijk vond om dit al dan niet te erkennen, omdat het gewoon nog niet ter sprake was gekomen.

Maar ook dat van die vermelding body 1 en body 2, ik denk dan echt "so what"? Wie val je daarmee lastig.

Als dat de slinger is die te ver doorslaat, heel erg is dat dan toch niet me dunkt. Er zijn dan imo andere zaken waar die slinger tegenaan slaat die ik eerder zou aankaarten of onder de loep nemen dan dit.

Unfair als in jij die dit schrijft:

Terwijl niemand hier het moeilijk vond om dit al dan niet te erkennen, omdat het gewoon nog niet ter sprake was gekomen.

Maar ook dat van die vermelding body 1 en body 2, ik denk dan echt "so what"? Wie val je daarmee lastig.

Als dat de slinger is die te ver doorslaat, heel erg is dat dan toch niet me dunkt. Er zijn dan imo andere zaken waar die slinger tegenaan slaat die ik eerder zou aankaarten of onder de loep nemen dan dit.
Wie helpt het? Ik kan me moeilijk inbeelden dat een speler denkt: eindelijk body type 1 en 2 ipv man en vrouw, nu voel ik me veiliger/inclusiever/meer begrepen in dit spel. Maar er zijn wel veel mensen die denken: wat is dit voor woke gedoe, laat me gewoon man of vrouw zijn. Dus het lijkt me een netto negatieve aanpassing dus werd het beter gewoon als man/vrouw gelaten ipv verplicht iedereen te laten kiezen tussen body type 1 of 2.

"Who cares" werkt evengoed in de omgekeerde richting he, blijkbaar werd er genoeg gecared dat man/vrouw niet meer oké was en dat moest veranderen naar iets neutralers waarbij lichaam niet meer gelinkt wordt aan geslacht. Maar wie wil dat?

Wie helpt het? Ik kan me moeilijk inbeelden dat een speler denkt: eindelijk body type 1 en 2 ipv man en vrouw, nu voel ik me veiliger/inclusiever/meer begrepen in dit spel. Maar er zijn wel veel mensen die denken: wat is dit voor woke gedoe, laat me gewoon man of vrouw zijn. Dus het lijkt me een netto negatieve aanpassing dus werd het beter gewoon als man/vrouw gelaten ipv verplicht iedereen te laten kiezen tussen body type 1 of 2.

"Who cares" werkt evengoed in de omgekeerde richting he, blijkbaar werd er genoeg gecared dat man/vrouw niet meer oké was en dat moest veranderen naar iets neutralers waarbij lichaam niet meer gelinkt wordt aan geslacht. Maar wie wil dat?

Maar ik ben het daar op zich niet mee oneens, dat het mss onwaarschijnlijk is dat mensen door die keuze voor body type 1 of 2 zich plots veiliger/inclusiever/meer begrepen gaan voelen. Het kan hé, maar dat is daar imo teveel gewicht aan geven en te belangrijk maken. Maar net dat vind ik er ook in de andere richting van. De reacties dat dit een teken is dat de slinger zo veel te ver door slaat en bijna "waar gaat de wereld naartoe zeg". Dat is het ook gewoon te belangrijk maken imo.

Maar evengoed denk ik dat het bij het vetgedrukte wel al vaak fout loopt. Jij kan je dat moeilijk inbeelden. Maar je beeldt je wel in dat er veel mensen vinden dat dit woke gedoe is dat te ver gaat. En ik betwist dat laatste niet hé, er denken idd wellicht veel mensen nog zo, maar wie zegt dat er niet effectief veel mensen zijn die wel degelijk eerder denken "eindelijk gaat dit spel mee met zijn tijd"? zonder het groter te maken dan het eigenlijk echt is.

Laatst bewerkt:
los van het feit dat forza een heel afgewerkte, complete games is. Gaat er in veel gevallen veel DEV tijd verloren aan dit soort zaken te implementeren.

Niets is gratis en het gaat altijd ten koste van iets anders.

Wat heb je het liefst, dat ze in uw rpg een pronoun optie steken i.p.v een optie zoals tattoos. of één of andere side mission er in stoppen die draait rond geforceerde diversiteit/ sexualiteit met bijhorende cutscenes die niets van meerwaarde heeft aan het verhaal.

Of dat ze die tijd gebruiken voor één of andere extra sidequest die wel relevant is voor het hoofdverhaal, of gewoon de main story verbeteren, mechanics, graphics, whatever verbeteren met die week aan development tijd die ze verspild hebben aan geforceerde inclusie.

Assasins creed shadows is ook zo eentje....

Main char is black? OK

main char is een zwarte samurai? Raar maar oke

main char is een zwarte samurai in pre edo tijdperk japan? compleet belachelijk.

Voor mij als iemand die zeer gepassioneerd is door japan en de geschiedenis er van is dat genoeg om heel dat spel te verneuken voor mij want het breekt compleet de immersie.

Dat je tempels kon afbreken tot daar toe, who cares, het is een spel. overdreven reactie uit japan.

Als ze eens een AC game willen maken met een zwarte of transgender of whatever in de hoofdrol mogen ze dat gerust doen, maar doe het dan in een setting waar die karakters thuishoren.

Ik denk ook dat er veel potentieel en talent verloren gaat in development studios door geforceerde inclusie in het huurproces van personeel. In mijn ogen moet je altijd de beste persoon voor de job nemen en niet een bepaalde % diversiteit hebben binnen uw bedrijf. Blizzard is een mooi voorbeeld van een zinkend schip hierdoor. En dit zeg ik als echte blizz fanboy van het eerste uur, die mensen zijn totaal hun voeling verloren met hun doelgroep na dat sexuele intimidatie schandaal ( wat echt niet oké was ). Die mensen moesten inderdaad buiten, maar die hebben dan als één of andere PR stunt massaal gaan inzetten op diversiteit onder hun personeel en sindsdien hebben die letterlijk niets goed uitgebracht en hun bestaande games zijn ook allemaal veel minder goed qua updates.

Een kennis van mij werkte in hun hoofdkantoor, is daar beginnen kort na wow uitkwam. Die heeft na 20j zijn ontslag gegeven omdat die het daar niet meer aan kan met al die zever. Werkt nu bij Remedy waar ze voorlopig nog vrij zijn van die bullshit :p
Ik vind het dan wel speciaal dat je AC: Shadows aanhaalt. Aangezien het hoofdpersonage gebaseerd is op Yasuke, een effectief zwarte samurai. Of stoort het echt zo hard dat die uit een andere periode komt?

Ik vind het dan wel speciaal dat je AC: Shadows aanhaalt. Aangezien het hoofdpersonage gebaseerd is op Yasuke, een effectief zwarte samurai. Of stoort het echt zo hard dat die uit een andere periode komt?
Nee, hij bedoelt dat dit perfect fine is, aangezien het effectief gebaseerd is op een zwarte samurai. En niet een witte samurai die ze, om inclusief te zijn, zwart hebben gemaakt in de game. (los van de discussie om 'waarheidsgetrouwe' personages te gaan opnoemen in AC games, terwijl we letterlijk in AC 2 tegen de Paus konden vechten)

Terug
Bovenaan