Inclusiviteit in de Gamingwereld: DEI-hires

Proficiat, geboortegevende ouder, het is een body type 1 geworden, het kindje ziet er zeer gezond uit!

Is het nu echt zo moeilijk te erkennen, dat zelfs met alle respect voor mensen die zich moeilijk kunnen identificeren als man/vrouw, de rest van de samenleving (98%) die daar wél aan voldoet te laten kiezen tussen body type 1 of 2, gewoon de slinger is die te ver is doorgeslagen?
Maar wat vraag je precies? Dat mensen erkennen dat 98% genoeg heeft met een keuze tussen M/V? Done, erkend.

Dat hoeft toch niet te betekenen dat er niet ook aan die 2% kan gedacht worden zonder dat daar anderen last mee hebben? Is dan de befaamde slinger echt te ver doorgeslagen? En vanaf wanneer is dat dan niet zo? Als M een typische man is met brede kaak, putje in de kin, brede schouders en smalle heupen, en V een rondborstige dame met zandlopermodel? Of is het oké als die allebei ietsjes meer naar elkaar toe komen? Ik vind dat allemaal maar rare grenzen.

Er zijn ook nog altijd zo veel mensen die denken dat ze het Engels machtiger zijn dan ze het eigenlijk zijn, hoor. Die denken dat 'they' een soort nieuwerwetse uitvinding is om een neutraal en algemeen 'onbekend persoon' aan te duiden. Dat is niet zo, dat is gewoon de Engelse taal. Niet zo heel veel anders als 'die' in het Nederlands.

Nee, hij bedoelt dat dit perfect fine is, aangezien het effectief gebaseerd is op een zwarte samurai. En niet een witte samurai die ze, om inclusief te zijn, zwart hebben gemaakt in de game. (los van de discussie om 'waarheidsgetrouwe' personages te gaan opnoemen in AC games, terwijl we letterlijk in AC 2 tegen de Paus konden vechten)
Erm, 'compleet belachelijk' is 'perfectly fine'?

Jij mist duidelijk al elke post de essentie van het bericht. Al van in het Clair Obscur topic.
Eigenlijk heb jij het vuurtje hier gestookt door mij erop te wijzen dat ik eens blij was dat er geen 'DEI' bullshit door ons strot werd geduwd in een game.
Neen, ik zie de essentie heel goed hoor. Je doet exact wat je de "andere kant" verwijt: zit er iets in een spel dat niet rijmt met je ideologisch wereldbeeld en hop je bent keihard op je tenen getrapt, treffend geïllustreerd door je tirade over die pronouns in dat racespel. Een developer die vermeende DEI-hires heeft, is voldoende voor je om hun games de grond in te boren. Dan is het nogal onnozel om dat de "andere kant" te verwijten. Kijk eerst eens in de spiegel en veeg eens voor eigen deur. En zet die ideologische bril af en toe eens af, je gaat een veel plezieriger leven leiden door niet continue op zoek te gaan naar zaken die je storen.

Ik heb inderdaad gereageerd op je bewering dat een van de redenen dat Claire Obscur zo goed is, het ontbreken van DEI-writers zou zijn. Dat is een absurde claim, die bij quasi geen enkele game hard gemaakt kan worden, en die zeker bij Clair Obscur op niets slaat wetende dat de lead writer een vrouw van Aziatische origine is zonder enige ervaring, ze is er aangenomen na een auditie als stemacteur.

Ik vind het dan wel speciaal dat je AC: Shadows aanhaalt. Aangezien het hoofdpersonage gebaseerd is op Yasuke, een effectief zwarte samurai. Of stoort het echt zo hard dat die uit een andere periode komt?
Ik wist echt niet dat dit historisch correct was. Soit , dat was dan een grote kemel van mezelf…

Los daarvan , waarom geen interessantere samurai gekozen zoals myamoto mushashi, nobunaga, masamune, Hanzo….

Van Yasuke is zelf niet eens geweten of het echt een samurai was.

Ik wist echt niet dat dit historisch correct was. Soit , dat was dan een grote kemel van mezelf…

Los daarvan , waarom geen interessantere samurai gekozen zoals myamoto mushashi, nobunaga, masamune, Hanzo….

Er is ook nauwelijks tot geen bewijs van vrouwelijke ninja's ... Hadden ze voor een Musashi gegaan als samoerai, dan ging de flame allicht over Naoe gegaan. Waarom steken ze die er toch in? Creatieve vrijheid, en het aanspreken van een ruimere doelgroep.

Ah, de ‘yeah but still’. ‘Het klopt niet wat ik zeg, maar mijn conclusie blijft!’

Neen, ik zie de essentie heel goed hoor. Je doet exact wat je de "andere kant" verwijt: zit er iets in een spel dat niet rijmt met je ideologisch wereldbeeld en hop je bent keihard op je tenen getrapt, treffend geïllustreerd door je tirade over die pronouns in dat racespel. Een developer die vermeende DEI-hires heeft, is voldoende voor je om hun games de grond in te boren. Dan is het nogal onnozel om dat de "andere kant" te verwijten. Kijk eerst eens in de spiegel en veeg eens voor eigen deur. En zet die ideologische bril af en toe eens af, je gaat een veel plezieriger leven leiden door niet continue op zoek te gaan naar zaken die je storen.

Ik heb inderdaad gereageerd op je bewering dat een van de redenen dat Claire Obscur zo goed is, het ontbreken van DEI-writers zou zijn. Dat is een absurde claim, die bij quasi geen enkele game hard gemaakt kan worden, en die zeker bij Clair Obscur op niets slaat wetende dat de lead writer een vrouw van Aziatische origine is zonder enige ervaring, ze is er aangenomen na een auditie als stemacteur.
"Een developer die vermeende DEI-hires heeft, is voldoende voor je om hun games de grond in te boren."

Euhm, pardon? Lees mijn bericht gewoon opnieuw voor ge uw bijbel hier neerpent. Het enige wat ik zei bij Clair Obscur is dat ik van de game hou EN dat ik voor een keer geen DEI shit door het strot krijg gejaagd. En wat doe jij: jij zoekt (het waren er maar 30, gelukkig voor u) alle werknemers op en verkondigt dat ze wel DEI zijn omdat er mensen van verschillende origine werken én er zelfs tussen zitten zonder ervaring, maar wel weten hoe ze een script schrijven. Excuse me, maar dan ben jij hier wel de DEI kaarttrekker en begin je mij onterecht zaken te verwijten.

Ik heb het NIET over wie daar werkt, WEL hoe de game ineen zit.

Over die bril: als jij mij verbiedt van blij te zijn dat er eens geen woke toestanden moeten mee gemoeid worden, dan zijn wij twee gewoon even erg. Uw mening is links, de mijne rechts.

"Een developer die vermeende DEI-hires heeft, is voldoende voor je om hun games de grond in te boren."

Euhm, pardon? Lees mijn bericht gewoon opnieuw voor ge uw bijbel hier neerpent. Het enige wat ik zei bij Clair Obscur is dat ik van de game hou EN dat ik voor een keer geen DEI shit door het strot krijg gejaagd. En wat doe jij: jij zoekt (het waren er maar 30, gelukkig voor u) alle werknemers op en verkondigt dat ze wel DEI zijn omdat er mensen van verschillende origine werken én er zelfs tussen zitten zonder ervaring, maar wel weten hoe ze een script schrijven. Excuse me, maar dan ben jij hier wel de DEI kaarttrekker en begin je mij onterecht zaken te verwijten.

Ik heb het NIET over wie daar werkt, WEL hoe de game ineen zit.

Over die bril: als jij mij verbiedt van blij te zijn dat er eens geen woke toestanden moeten mee gemoeid worden, dan zijn wij twee gewoon even erg. Uw mening is links, de mijne rechts.

Dit was je post:

Met de Unreal Engine 5 kan je veel, heel veel, zolang als er wilskracht, talent en eenheid is. En vooral die drie zaken ontbreken vaker bij de AAA studio's. Teveel die hun zegje moeten doen, teveel ideetjes die sneuvelen. Geen DEI typewriters, etc.
Je had het letterlijk over wie er werkt. Ik leg je geen woorden in de mond hé. Je schreef in je eerste post niets over DEI shit door je strot gejaagd krijgen, je had het expliciet over de mensen die er werken. Ik ben dan inderdaad eens gaan kijken naar het team van Clair Obscur, en wat blijkt, de lead writer is wel degelijk iemand die typisch als DEI wordt weggezet en in hun hiring policy zet het bedrijf expliciet in op diversiteit. Jij wou aantonen dat games beter en succesvol zijn als er geen 'DEI'-team achter zit, maar dan kan je dat alvast niet met Clair Obscur doen, want qua team voldoet het aan alles wat het internet wegzet als DEI.

Ik verbied je helemaal niets op P&A, ik wou wel dat je niet met je ideologische drek begon in het gamesforum, zodat we daar gewoon konden genieten van een goed spel. En hier op P&A wijs ik je op je hypocrisie, want hier zit je heel de tijd mensen te verwijten van zaken waar je jezelf dubbel en dik schuldig aan maakt. Wij zijn ook helemaal niet gelijk. Ik zit geen games of developers (of films, series, ...) af te breken omdat ze niet divers of woke genoeg zijn, ik zit niet verontwaardigd, beledigd of op mijn tenen getrapt te doen op het internet omdat ik in games of series geconfronteerd wordt met zaken die niet in mijn ideologisch denkkader passen.

Een beetje overgesimplificeerd: mijn schoonzus heeft een vriendin. Mijn kinderen zijn dat zo gewoon, die stellen zich daar amper vragen bij. Voor hen is dat een compleet evenwaardige relatie, net zoals die van mij en mijn vriendin. Wel, dat is ook in grote door blootstelling dat die dat zo gewoon zijn.
Ze gaan daar normaal mee om omdat dit een organische situatie is. Ze zijn er mee opgegroeid en voor hen is het in die relatie normaal.

Maar hoe je het ook draait of keert, dit is een minderheid en zal altijd een minderheid blijven. Door het te pas en te onpas overal in te rammen, creëer je net een onnatuurlijke situatie en maak je een ding van iets dat geen ding zou moeten zijn.

Er is ook nauwelijks tot geen bewijs van vrouwelijke ninja's ... Hadden ze voor een Musashi gegaan als samoerai, dan ging de flame allicht over Naoe gegaan. Waarom steken ze die er toch in? Creatieve vrijheid, en het aanspreken van een ruimere doelgroep.
Boeit me niet hoor, kunoichi zijn geen dingen die uitgevonden zijn for the sake of diversiteit. Die gaan al eeuwen mee.

Wil hier ook niet de racist uithangen lol 🤣 . Alan wake 2 was saga origineel een blonde blanke , ( zoals je in control en aw1 zag ). Dat hebben ze ook geretconned naar een zwarte dame for the sake of diversiteit . Geen probleem mee. Speelt haar rol perfect en die game is 11/10 en het heeft 0 invloed op de rest van het verhaal.

Je snapt toch mijn punt…

Zoals hier boven al gezegd is. Diversiteit in zoals in the expanse , euphoria, zelf dingen zoals sex education. Allemaal goed he.

Rings of power ? Nope.

Het enige personage dat expliciet beschreven is als zo wit ( snape ) als een lijk vervangen door een zwarte acteur voor geen reden ?

Nope.

Blijf gewoon trouw aan de bron.

We gaan hitler in een film over nazis toch ook niet laten spelen door een zwarte acteur ?

Heb hetzelfde ook met dubs. Fuck gedubde televisie.

Beste kameraad is getrouwd met een afrikaanse, zelf die begint haar te ergeren aan die zever. En dat is het ook hé. Ik scroll door Facebook en krijg die woke BS in mijn gezicht gegooid + bijhorende discussies van anti wokers.

Ik lig daar niet ECHT van wakker, maar als je dan topics zoals dit leest, zet dat u toch aan het nadenken en triggert het iets in mij :p, het hele gedoe er rond stoort mij eigenlijk het meest van al.

Mensen hebben teveel tijd nu. mijn ouders hadden geen tijd om zich te identificeren als spaghetti monster en al zeker niet om er aandacht aan te besteden. Voor mij is het simpel. hangt er een piemel aan dan ben je een vent. en spreek ik u aan als een vent. Voor elk ander levend organisme op de wereld is dat blijkbaar ook genoeg om het onderscheid te maken.

Hoop dat al die zever gedaan is tegen dat mijn zoontje wat ouder is....

Laatst bewerkt:
Boeit me niet hoor, kunoichi zijn geen dingen die uitgevonden zijn for the sake of diversiteit. Die gaan al eeuwen mee.

Wil hier ook niet de racist uithangen lol 🤣 . Alan wake 2 was saga origineel een blonde blanke , ( zoals je in control en aw1 zag ). Dat hebben ze ook geretconned naar een zwarte dame for the sake of diversiteit . Geen probleem mee. Speelt haar rol perfect en die game is 11/10 en het heeft 0 invloed op de rest van het verhaal.

Je snapt toch mijn punt…

Zoals hier boven al gezegd is. Diversiteit in zoals in the expanse , euphoria, zelf dingen zoals sex education. Allemaal goed he.

Rings of power ? Nope.

Het enige personage dat expliciet beschreven is als zo wit ( snape ) als een lijk vervangen door een zwarte acteur voor geen reden ?

Nope.

We gaan hitler in een film over nazis toch ook niet laten spelen door een zwarte acteur ?

Beste kameraad is getrouwd met een afrikaanse, zelf die begint haar te ergeren aan die zever :p
Je bent wel héél selectief met je “diversiteit”? Het ene moment is het oké, het volgende weer niet. Kan je ook uitleggen waarom?
Of Snape nu wit, zwart, paars of oranje is, doet echt niks af aan het verhaal, zijn karakter of z’n achtergrond. Waarom sommige mensen daar zo’n punt van maken, is mij een raadsel.

Die vergelijking tussen een fictief personage en een historisch figuur is ook maar gek. Hitler is een bestaande persoon, bij hem speelt etniciteit wél een rol in zijn daden. Maar ik ken niemand die serieus stelt dat je hem ineens als zwarte man zou moeten neerzetten. Dus vanwaar dat argument ineens komt... eveneens een raadsel.

Heb het een beetje gehad met heel dat "default whiteness"-gedoe / ingebakken visie van de samenleving. Als je wit als vanzelfsprekend norm ziet en elke afwijking daarvan meteen lijkt te veroordelen, bevestig je juist de idee dat alleen een volledig witte cast zinnig is. Dat soort hypocrisie houdt de status quo alleen maar in stand.

Het is fictie. It's not that serious.

Je bent wel héél selectief met je “diversiteit”? Het ene moment is het oké, het volgende weer niet. Kan je ook uitleggen waarom?
Of Snape nu wit, zwart, paars of oranje is, doet echt niks af aan het verhaal, zijn karakter of z’n achtergrond. Waarom sommige mensen daar zo’n punt van maken, is mij een raadsel.

Die vergelijking tussen een fictief personage en een historisch figuur is ook maar gek. Hitler is een bestaande persoon, bij hem speelt etniciteit wél een rol in zijn daden. Maar ik ken niemand die serieus stelt dat je hem ineens als zwarte man zou moeten neerzetten. Dus vanwaar dat argument ineens komt... eveneens een raadsel.

Heb het een beetje gehad met heel dat "default whiteness"-gedoe / ingebakken visie van de samenleving. Als je wit als vanzelfsprekend norm ziet en elke afwijking daarvan meteen lijkt te veroordelen, bevestig je juist de idee dat alleen een volledig witte cast zinnig is. Dat soort hypocrisie houdt de status quo alleen maar in stand.

Het is fictie. It's not that serious.
Wb3zuC1.jpeg

als het "niet serieus" is waarom moet het dan persé veranderen? Van heel de cast, waarom persé dat personage veranderen? je zou bijna denken dat ze het expres doen om reactie uit te lokken.

Je weet dat ze er zelf de racist draai aan gaan hangen dat die als zwarte jongen gepest werd door James en zijn gang terwijl dat niks met de boeken te maken heeft. Verdraait dus wel heel zijn backstory.

BTW ik heb evenveel problemen met dingen te whitewashen als blackwashing.

Van black panther moeten ze ook geen blanke amerikaan maken hé.

Maar om één of andere reden gaan mensen bij whitewashen de racist kaart spelen en bij blackwashen is het altijd blabla heel goed diversiteit blabla. hypocriet as fuck.

Je zou kunnen zeggen dat je de rol geeft aan de acteur die het best presteerde op de set en het meest verdiende, maar mij maak je echt niet wijs dat hier geen politiek agenda achter zat :p

Laatst bewerkt:

Je snapt toch mijn punt…

Rings of power ? Nope.

Nope.

Beste kameraad is getrouwd met een afrikaanse, zelf die begint haar te ergeren aan die zever :p
Dit begint serieuze overlap te worden met het andere topic. "Gewoon trouw blijven aan de bron", dat klinkt allemaal goed en wel, alleen wordt dat door velen hier enkel gebruikt wanneer het gaat om zaken als gender en huidskleur, en is die trouwheid aan het bronmateriaal voor alle andere aanpassingen helemaal niet zo belangrijk. Dan ben je niet bezig met eerbied voor het bronmateriaal, dan ben je enkel bezig met je politieke agenda. Rings of Power is daar ook weer een uitstekend voorbeeld van. Die reeks gaat op zodanig veel vlakken lijnrecht in tegen wat Tolkien geschreven en beschreven heeft, maar waar maken mensen een probleem over? Zwarte elfen en dwergen en een vrouw die te sterk is. Terwijl het eerste niet binnen de marges van de mogelijkheden in Tolkiens wereld ligt (in de animatiefilm uitgebracht 5 jaar na Tolkiens dood, werd Thandruil als volgt geportretteerd), en Galadriel in de serie niet half zo machtig is als ze op dat moment was volgens Tolkien. Als het gaat om historische settings, dan is diversiteit van gender en huidskleur vaak veel minder onwaarschijnlijk dan de sloten historische fouten en anachronismen die vaak in die media zitten. Maar daar hoor je het internet niet over. Dan gaat het niet om de geschiedenis respecteren, want die kennen ze niet. Dan gaat het omwille van het feit dat ze problemen hebben met diversiteit. Niets anders.

En Hitler is wel al geportretteerd geweest door Taika Waikiti. Afhankelijk van de context kan alles. En in een artistieke context (wat games, films, series, ... zijn) staan er wat mij betreft zeer weinig grenzen op artistieke vrijheid.

Wb3zuC1.jpeg

als het "niet serieus" is waarom moet het dan persé veranderen? Van heel de cast, waarom persé dat personage veranderen? je zou bijna denken dat ze het expres doen om reactie uit te lokken.

Je weet dat ze er zelf de racist draai aan gaan hangen dat die als zwarte jongen gepest werd door James en zijn gang terwijl dat niks met de boeken te maken heeft.

Omdat de essentie van dat personage niet vervat zit in zijn huidskleur. Je kan Harry Potter door een volledig Aziatische cast in Japan laten afspelen, en er verandert echt geen sikkepit aan ook maar enige verhaallijn. Niet aan het bredere plot, niet aan enige karakterontwikkeling, aan niets. Huidskleur speelt gewoon geen enkele rol in die boeken. Rowling stond ook helemaal achter de casting van een zwarte actrice als Hermione in The Cursed Child. Je kan hier nog veel meer stukken uit de boeken onderlijnen waarin Harry zijn groene ogen omgeschreven worden, of Hermione haar voortanden. Hoe vaak hebben we de zin 'you have your mothers eyes' niet moeten lezen? Waarom zijn de aanpassingen aan die uiterlijke kenmerken een fait divers, en waarom protesteer je wél als het om huidskleur gaat?

Omdat de essentie van dat personage niet vervat zit in zijn huidskleur. Je kan Harry Potter door een volledig Aziatische cast in Japan laten afspelen, en er verandert echt geen sikkepit aan ook maar enige verhaallijn. Niet aan het bredere plot, niet aan enige karakterontwikkeling, aan niets. Huidskleur speelt gewoon geen enkele rol in die boeken. Rowling stond ook helemaal achter de casting van een zwarte actrice als Hermione in The Cursed Child. Je kan hier nog veel meer stukken uit de boeken onderlijnen waarin Harry zijn groene ogen omgeschreven worden, of Hermione haar voortanden. Hoe vaak hebben we de zin 'you have your mothers eyes' niet moeten lezen? Waarom zijn de aanpassingen aan die uiterlijke kenmerken een fait divers, en waarom protesteer je wél als het om huidskleur gaat?
Je was me voor. Helemaal dit dus 🤷

rond de casting van ellie was toch ook een hele heisa in the last of us? De actrice die abby speelt was de perfecte om ellie te spelen...
rond de casting van tyrion in GOT toch ook? die was niet lelijk genoeg :D

het probleem is niet de huidskleur, het probleem is dat ze niet lijken zoals ze beschreven staan.

Waarom is het perse nodig die dingen te veranderen?

als ze 20 jaar geleden wel de perfecte cast vonden zoals ze beschreven stond in de boeken, waarom zou dat in godsnaam nu niet lukken?

vinden jullie sneeuwwitje dan zo een goede film?

Laatst bewerkt:
rond de casting van ellie was toch ook een hele heisa in the last of us?
rond de casting van tyrion in GOT toch ook?

het probleem is niet de huidskleur, het probleem is dat ze niet lijken zoals ze beschreven staan.
Heb je problemen met hoe Harry en Hermione gecast waren in de originele films? Stond jij ook op de barricaden rond de cast van The Last of Us of GOT, zoals je hier nu ageert tegen de casting van Snape? Indien ja, ok, fine. Dan ben je op dat vlak een algemene purist. Maar we voeren deze discussie op dit forum nu al langer, het is me ondertussen al lang duidelijk dat bij de meesten die hier schermen met respect voor het bronmateriaal dat respect selectief enkel telt wanneer het gaat om zaken als gender en huidskleur, en de rest quasi vogelvrij is.

rond de casting van ellie was toch ook een hele heisa in the last of us? De actrice die abby speelt was de perfecte om ellie te spelen...
rond de casting van tyrion in GOT toch ook? die was niet lelijk genoeg :D

Waarom is het perse nodig die dingen te veranderen?

als ze 20 jaar geleden wel de perfecte cast vonden zoals ze beschreven stond in de boeken, waarom zou dat in godsnaam nu niet lukken?

vinden jullie sneeuwwitje dan zo een goede film?
Heb je al eens een Bond-film gezien? Weinig Bonds die lijken op zijn beschrijving. Maar tegenwoordig is dat ‘de klepel’ en toen was dat normaal.

Heb je problemen met hoe Harry en Hermione gecast waren in de originele films? Stond jij ook op de barricaden rond de cast van The Last of Us of GOT, zoals je hier nu ageert tegen de casting van Snape? Indien ja, ok, fine. Dan ben je op dat vlak een algemene purist. Maar we voeren deze discussie op dit forum nu al langer, het is me ondertussen al lang duidelijk dat bij de meesten die hier schermen met respect voor het bronmateriaal dat respect selectief enkel telt wanneer het gaat om zaken als gender en huidskleur, en de rest quasi vogelvrij is.
haha ja hoor. purist in hart en nieren. serieuze anime kijker geweest ( nu minder wegens tijdsgebrek) en ik krijg ook het vliegend schijt als ze hun bij adaptaties niet aan de manga houden. kijk altijd subbed want dubs daar komt mijn haar van recht.

Bij verfilmingen van boeken idem. vanaf ze afwijken is meer dan 90% ineens van god tier naar shit tier gegaan. zie GOT vanaf ze zonder boeken materiaal zaten.

90% van de tijd dat ze iets veranderen zonder zinnige reden is het gewoon ronduit slechter.

Hebben jullie trouwens geen schrik van hoe Dit allemaal gaat richting meer censuur? Ik heb eigenlijk schrik dat het de omgekeerde richting in gaat en bijvoorbeeld een goede tarantino film binnen een jaar of 10 gewoon niet meer gaat mogen omdat daar heel wat trash talk in zit.

Laatst bewerkt:
haha ja hoor. purist in hart en nieren. serieuze anime kijker geweest ( nu minder wegens tijdsgebrek) en ik krijg ook het vliegend schijt als ze hun bij adaptaties niet aan de manga houden. kijk altijd subbed want dubs daar komt mijn haar van recht.

Bij verfilmingen van boeken idem. vanaf ze afwijken is meer dan 90% ineens van god tier naar shit tier gegaan. zie GOT vanaf ze zonder boeken materiaal zaten.

90% van de tijd dat ze iets veranderen zonder zinnige reden is het gewoon ronduit slechter.

Hebben jullie trouwens geen schrik van hoe Dit allemaal gaat richting meer censuur? Ik heb eigenlijk schrik dat het de omgekeerde richting in gaat en bijvoorbeeld een goede tarantino film binnen een jaar of 10 gewoon niet meer gaat mogen omdat daar heel wat trash talk in zit.

Ik vind GOT anders altijd een goed voorbeeld van hoe een adaptatie soms ook gewoon béter kan zijn dan het bronmateriaal. Ik heb nog altijd PTSD van de hoeveelheid crappy filler hoofdstukken in ASOIAF (looking at you Brienne), en die hebben ze in GoT allemaal vakkundig bij het grofvuil gezet waar het hoort.

Tot voor de shitstorm genaamd Trump had ik geen schrik van censuur neen. Maar als je ziet hoe hij zijn ambassades zelfs universiteiten en hoge scholen bij ons laat afdreigen, dan vrees ik toch het ergste voor Hollywood als hij en zijn gevolg het nog lang voor het zeggen hebben in de VS.

Terug
Bovenaan