Het is ook wel een typisch Belgisch (nuja deze hoek van Europa) fenomeen dat warm eten zogezegd dik maakt en er twee keer per dag brood moet gegeten worden (liefst nog met een zielig beleg zoals een snede kaas of mayonaise met een kleurtje). Dat is niet noodzakelijk gezond, en ik eet gemakkelijk meer calorieën als het een broodmaaltijd is. Smakelijk vind ik het ook niet. Persoonlijk geef ik graag meer uit per dag voor iets warm.
Ja maar jij verdient dan ook waarschijnlijk goed en bent dan ook meer ontwikkeld. Armere mensen mogen zo geen persoonlijke voorkeur hebben natuurlijk.
Dit topic is gelijk die mensen die klagen dat asielzoekers een smartphone hebben. Dat dat soms bijna het enige is die ze hebben efkes terzijde gelaten natuurlijk. Dat is misschien hun enige middel om contact te houden met hun familie, hun enige manier om zich ergens in te loggen of aan te melden voor weetikveel welke diensten zoals je tegenwoordig bijna niet meer zonder kan, hun enige manier van entertainment om eens een youtubeke te kijken, etc. Waarmee ik wil zeggen: ge weet gewoon het hele verhaal niet en de ene is de andere niet.
Hetzelfde met mensen die minder verdienen en een iphone hebben. Wie weet hebben die geen PC thuis, gebruiken die hun iPhone voor alles en willen ze daarom iets deftig. Misschien hebben die goed gespaard of die iPhone goedkoop kunnen overkopen van een kennis. Misschien hadden ze't vroeger breder en kochten ze toen een iPhone en zijn die dat nu zo gewend en part of the system dat een Android gewoon geen logische keuze is. Misschien hebben die zichzelf in de problemen gewerkt door een nieuwe iPhone te kopen maar moeten die zich in het dagelijks leven al zoveel ontzeggen dat een iPhone voor hun een idee geeft van normaliteit, dat ze toch zijn zoals al de rest.
Het zal jullie misschien verbazen, maar veel van deze mensen doen dit niet opzettelijk. Zoals gezegd is het soms hun enige manier om zich normaal te voelen en zorgt dit voor een mentale boost. Sommige mensen zijn ook gewoon heel gevoelig aan de scheut dopamine die ze krijgen bij een aankoop, er bestaan niet voor niets shopaholics. Of, ze snappen of kunnen het soms gewoon niet, gelijk dat mensen soms gewoon niet goed kunnen lezen, slecht zijn in administratie, boekhouden of wiskunde of hun huis niet opgeruimd kunnen houden. Sommigen zijn gewoon slecht met geld, nooit geleerd hoe ze ermee om moeten gaan, financiële geletterdheid zoals hier wordt omschreven. Kunnen ze daar (best) hulp voor inschakelen? Yes, natuurlijk, maar daarvoor moeten ze het eerst inzien. Rijke mensen kunnen overigens evenveel domme/nutteloze uitgaves doen, zij hebben gewoon de chance dat ze daarmee niet in de problemen komen en mensen gaan hun daar dan ook niet voor beoordelen. Maar als mensen met minder reserve zoiets durven uitsteken zijn het gewoon dommekloten zonder meer.
En ja, sommigen doen het gewoon voor de schijn en de stoef. Ze weten dat ze ermee in de problemen gaan komen en doen het toch. Dan is dat toch hun probleem, en niet het uwe? Hier wat verder in't straat staat zo een
nieuwe dikke BMW op de oprit van een zeer bescheiden rijhuisje. Ik heb daar ook wel een mopje over gemaakt omdat het zo'n grappig zicht is, maar verder dan "diene mens zal meer plezier hebben aan een dikke auto dan aan een groot huis" is mijn gedachtengang niet geraakt. Mensen geven toch hun geld uit aan wat ze willen, wie zijn jullie om efkes te beslissen voor iemand of hun uitgaven wel 'mogen'.
Verder moogt ge perfect klagen over de prijs terwijl ge blijft consumeren. 't Is nog niet genoeg dat we andere mensen gaan beoordelen op basis van de formule (Ingeschat maandelijks loon) - (iPhone, warm eten en reisjes) = ontwikkeldheidsgraad", als ze eens hun mond durven opendoen over dat broodjes op het werk dubbel zo duur zijn geworden ivm vroeger KUNNEN ZE MAAR ZIEN DAT ZE VANAF NU ALLEEN NOG MAAR HUN EIGEN OUD BROOD MEEHEBBEN. Of hebben jullie ook allemaal je mond gehouden en de fiets naar 't werk genomen toen de benzine zo duur stond?
Efin, dit alles gewoon om te zeggen dat dit topic nutteloos is en weer BG op z'n best precies.
Om nog efkes de OP te beantwoorden: Nee dit is niet algemeen bij alle mensen die minder verdienen, noch is dit enkel in uw familie. Sommige mensen doen dit, anderen niet. Er zijn verschillende redenen mogelijk waarom ze dit doen, de ene minder verdienende mens is de andere niet. Als het u toch zo interesseert en bezig houdt, vraag het hun dan gewoon. Moest je nu echt een topic starten (beginnende met een mooie illustratie over hoe deftig jouw inkomen is, alsof wij niet weten dat er mensen zijn die meer verdienen en mensen zijn die minder verdienen) om deze vraag te beantwoorden?