Inkomen, consumptiepatronen en sociale status

In mijn familie zijn er ook een aantal die bovengemiddeld goed boeren. Ondernemers en vrije beroepen. En ja, die mensen hebben mooie huizen, dikke bakken van wagens en dure vakantieverblijven. Ze hebben er stuk voor stuk ook heel hard voor gewerkt dus het is hen gegund.

Met ons gezin zitten we gewoon in de middenklasse, en ik denk recht in het midden of een klein beetje erboven. Ik kan me dus zeker niet permitteren wat die familieleden kunnen. Maar dat stoort me helemaal niet en ik heb al helemaal geen zin om toch maar bij proberen te blijven. Ik rij met een tweedehands Ford. En aan ons huis zijn we al 8 jaar aan het werken en nog niet volledig rond. Maar mijn kinderen hebben het goed en we doen regelmatig leuke dingen. Meer boeit me niet. De laatste trends zijn al heel mijn leven aan mij voorbij gegaan aan daar ga ik geen verandering in brengen. Ik heb het geluk geen afgunst te voelen. Lijkt me een verschrikkelijk iets om mee te moeten leven.

Laatst bewerkt:
Het is ook wel een typisch Belgisch (nuja deze hoek van Europa) fenomeen dat warm eten zogezegd dik maakt en er twee keer per dag brood moet gegeten worden (liefst nog met een zielig beleg zoals een snede kaas of mayonaise met een kleurtje). Dat is niet noodzakelijk gezond, en ik eet gemakkelijk meer calorieën als het een broodmaaltijd is. Smakelijk vind ik het ook niet. Persoonlijk geef ik graag meer uit per dag voor iets warm.
Ja maar jij verdient dan ook waarschijnlijk goed en bent dan ook meer ontwikkeld. Armere mensen mogen zo geen persoonlijke voorkeur hebben natuurlijk.

Dit topic is gelijk die mensen die klagen dat asielzoekers een smartphone hebben. Dat dat soms bijna het enige is die ze hebben efkes terzijde gelaten natuurlijk. Dat is misschien hun enige middel om contact te houden met hun familie, hun enige manier om zich ergens in te loggen of aan te melden voor weetikveel welke diensten zoals je tegenwoordig bijna niet meer zonder kan, hun enige manier van entertainment om eens een youtubeke te kijken, etc. Waarmee ik wil zeggen: ge weet gewoon het hele verhaal niet en de ene is de andere niet.
Hetzelfde met mensen die minder verdienen en een iphone hebben. Wie weet hebben die geen PC thuis, gebruiken die hun iPhone voor alles en willen ze daarom iets deftig. Misschien hebben die goed gespaard of die iPhone goedkoop kunnen overkopen van een kennis. Misschien hadden ze't vroeger breder en kochten ze toen een iPhone en zijn die dat nu zo gewend en part of the system dat een Android gewoon geen logische keuze is. Misschien hebben die zichzelf in de problemen gewerkt door een nieuwe iPhone te kopen maar moeten die zich in het dagelijks leven al zoveel ontzeggen dat een iPhone voor hun een idee geeft van normaliteit, dat ze toch zijn zoals al de rest.

Het zal jullie misschien verbazen, maar veel van deze mensen doen dit niet opzettelijk. Zoals gezegd is het soms hun enige manier om zich normaal te voelen en zorgt dit voor een mentale boost. Sommige mensen zijn ook gewoon heel gevoelig aan de scheut dopamine die ze krijgen bij een aankoop, er bestaan niet voor niets shopaholics. Of, ze snappen of kunnen het soms gewoon niet, gelijk dat mensen soms gewoon niet goed kunnen lezen, slecht zijn in administratie, boekhouden of wiskunde of hun huis niet opgeruimd kunnen houden. Sommigen zijn gewoon slecht met geld, nooit geleerd hoe ze ermee om moeten gaan, financiële geletterdheid zoals hier wordt omschreven. Kunnen ze daar (best) hulp voor inschakelen? Yes, natuurlijk, maar daarvoor moeten ze het eerst inzien. Rijke mensen kunnen overigens evenveel domme/nutteloze uitgaves doen, zij hebben gewoon de chance dat ze daarmee niet in de problemen komen en mensen gaan hun daar dan ook niet voor beoordelen. Maar als mensen met minder reserve zoiets durven uitsteken zijn het gewoon dommekloten zonder meer.

En ja, sommigen doen het gewoon voor de schijn en de stoef. Ze weten dat ze ermee in de problemen gaan komen en doen het toch. Dan is dat toch hun probleem, en niet het uwe? Hier wat verder in't straat staat zo een nieuwe dikke BMW op de oprit van een zeer bescheiden rijhuisje. Ik heb daar ook wel een mopje over gemaakt omdat het zo'n grappig zicht is, maar verder dan "diene mens zal meer plezier hebben aan een dikke auto dan aan een groot huis" is mijn gedachtengang niet geraakt. Mensen geven toch hun geld uit aan wat ze willen, wie zijn jullie om efkes te beslissen voor iemand of hun uitgaven wel 'mogen'.

Verder moogt ge perfect klagen over de prijs terwijl ge blijft consumeren. 't Is nog niet genoeg dat we andere mensen gaan beoordelen op basis van de formule (Ingeschat maandelijks loon) - (iPhone, warm eten en reisjes) = ontwikkeldheidsgraad", als ze eens hun mond durven opendoen over dat broodjes op het werk dubbel zo duur zijn geworden ivm vroeger KUNNEN ZE MAAR ZIEN DAT ZE VANAF NU ALLEEN NOG MAAR HUN EIGEN OUD BROOD MEEHEBBEN. Of hebben jullie ook allemaal je mond gehouden en de fiets naar 't werk genomen toen de benzine zo duur stond?

Efin, dit alles gewoon om te zeggen dat dit topic nutteloos is en weer BG op z'n best precies.

Om nog efkes de OP te beantwoorden: Nee dit is niet algemeen bij alle mensen die minder verdienen, noch is dit enkel in uw familie. Sommige mensen doen dit, anderen niet. Er zijn verschillende redenen mogelijk waarom ze dit doen, de ene minder verdienende mens is de andere niet. Als het u toch zo interesseert en bezig houdt, vraag het hun dan gewoon. Moest je nu echt een topic starten (beginnende met een mooie illustratie over hoe deftig jouw inkomen is, alsof wij niet weten dat er mensen zijn die meer verdienen en mensen zijn die minder verdienen) om deze vraag te beantwoorden?

Het enige probleem dat ik heb met "mensen die boven hun stand level" (hoe ik dat moet beoordelen weet ik eigenlijk niet dusja) is dat het zij zijn die ook willen dat de overheid dan maar alle onverwachte kosten op een of andere manier moet compenseren.

En dat kost mij geld, en dat vind ik niet leuk.
Maar zoals ik hierboven en ook al elders heb verteld, is het enorm moeilijk om de financiële rekening van anderen te maken, en vind ik het ook belangrijk een degelijk sociaal vangnet te hebben in een maatschappij. Ik zit dus ergens gevangen tussen een vuurzee en een afgrond (of hoe druk je dat uit) en ik ben er nog niet uit wat een ideale oplossing zou zijn hiervoor.
100% mee akkoord.

Een auto zomaar vervangen omdat hij al 10 jaar was, dat gebeurde niet. Er werden overwegingen gemaakt en eventueel werd er dan het jaar nadien of 2 jaar later toch een andere gekocht. Die auto's werden altijd gewoon direct betaald, niet met een krediet zoals velen nu doen. Kredieten stellen mensen in staat om wagens te rijden die boven hun inkomen liggen.
Zelfde gebeurt hier. Onze beide auto's zijn 10 jaar oud, maar mankeert niets aan. De jaren dat die nu nog blijven bollen zijn héél goedkoop. Al regelmatig de vraag gehad of we geen interesse hebben om een jongere wagen over te nemen of ook vlakaf wanneer we een andere zouden kopen. Bij veel vrienden/familie is het immers de gewoonte om elke 4 à 5 jaar een nieuwe te kopen. 'Want dan is de lening van de vorige afbetaald.' Tja. :shutup:

Verder moogt ge perfect klagen over de prijs terwijl ge blijft consumeren. 't Is nog niet genoeg dat we andere mensen gaan beoordelen op basis van de formule (Ingeschat maandelijks loon) - (iPhone, warm eten en reisjes) = ontwikkeldheidsgraad", als ze eens hun mond durven opendoen over dat broodjes op het werk dubbel zo duur zijn geworden ivm vroeger KUNNEN ZE MAAR ZIEN DAT ZE VANAF NU ALLEEN NOG MAAR HUN EIGEN OUD BROOD MEEHEBBEN. Of hebben jullie ook allemaal je mond gehouden en de fiets naar 't werk genomen toen de benzine zo duur stond?
Natuurlijk blijf je consumeren, maar je hebt keuzes in wat en hoe je consumeert.
Als je heel vaak voor de duurste/makkelijkste optie kiest, dan moet je mijns inziens achteraf ook niet klagen dat er weinig budget over blijft om andere zaken te doen.

Continu zagen en klagen is dan hypocriet.

Laatst bewerkt:
Zelfde gebeurt hier. Onze beide auto's zijn 10 jaar oud, maar mankeert niets aan. De jaren dat die nu nog blijven bollen zijn héél goedkoop. Al regelmatig de vraag gehad of we geen interesse hebben om een jongere wagen over te nemen of ook vlakaf wanneer we een andere zouden kopen. Bij veel vrienden/familie is het immers de gewoonte om elke 4 à 5 jaar een nieuwe te kopen. 'Want dan is de lening van de vorige afbetaald.' Tja. :shutup:
Het is allemaal ook wat complexer dan dat. Mijn vorige auto heeft op 3 jaar tijd 4000€ aan waarde verloren. Dat is quasi niks. Mijn huidige auto is nu 2 jaar oud, en kost nu 2e hands 1100€ minder dan wat ik betaald heb. nieuw.
Het kan best voordelig zijn om sneller te wisselen...

Het is allemaal ook wat complexer dan dat. Mijn vorige auto heeft op 3 jaar tijd 4000€ aan waarde verloren. Dat is quasi niks. Mijn huidige auto is nu 2 jaar oud, en kost nu 2e hands 1100€ minder dan wat ik betaald heb. nieuw.
Het kan best voordelig zijn om sneller te wisselen...
Mijn auto van 10 jaar oud is tweedehands +- 3.500€ waard.
Als ik een nieuwe auto koop en de garage buiten rij, waar ik de auto kocht, dan ben ik +- dat bedrag al kwijt.
Zo complex is die berekening niet echt. :wink:

En je zou jouw auto dan verkopen en geen auto meer hebben?
Want een nieuwe auto zal, gemiddeld gezien, ook serieus gestegen zijn in prijs gezien de inflatie de laatste 2 jaar.

"Wie het breed heeft laat het breed hangen" is ook "leven naar je stand": als beide partners in een huishouden 4k netto per maand verdienen en verder in het jaar nog bonussen hier en premies daar, dan kan je inderdaad makkelijker een fles champagne van 60 euro opentrekken in het weekend of een duurder huis kopen. Mensen die een "normaal" nettoloon van 2K per maand verdienen, gaan keuzes moeten maken en moeten het dan doen met een goedkoper huis en een fles cava van Baron van 6 euro. Maar om die mensen met een normaal loon ervan te betichten dat ze onverantwoordelijk zijn wanneer die een dure fles champagne opentrekken of luxegoederen op krediet kopen gaat er los over. Zolang je de eindjes aan elkaar kan knopen, maakt dat toch niet uit?
Ik vind wel dat we een fonds moeten openen dat mensen helpt behoeden voor het drinken van Gran Baron, the horror :(

Ik vind wel dat we een fonds moeten openen dat mensen helpt behoeden voor het drinken van Gran Baron, the horror :(
Ik durf er geld op te zetten dat het merendeel nog niet het verschil kan proeven tussen een Baron van 6 euro of een fles van 60 euro als je ze blind laat proeven. :unsure:

Mijn auto van 10 jaar oud is tweedehands +- 3.500€ waard.
Als ik een nieuwe auto koop en de garage buiten rij, waar ik de auto kocht, dan ben ik +- dat bedrag al kwijt.
Zo complex is die berekening niet echt. :wink:

En je zou jouw auto dan verkopen en geen auto meer hebben?
Want een nieuwe auto zal, gemiddeld gezien, ook serieus gestegen zijn in prijs gezien de inflatie de laatste 2 jaar.
uw auto van 10 jaar oud is nu 2e hands zo'n 3500€ waard. Maar die was er nieuw misschien 30000€ waard. Bijgevolg ben je dus 26500€ kwijt.
Als ik elke 2 jaar mijn auto verkoop met 1100€ minder waarde dan wat ik nieuw betaald heb, ben ik 5500€ kwijt na 10 jaar...

Of je een nieuwe auto koopt of niet, doet niet ter zake in die berekening.

Mijn schoonfamilie serveert dat standaard, dus ik ben er al aan gewend. Ik, als echte BG'er, drink liever champagne.
Ik heb niks tegen goedkopere cava's en prosecco's hoor, ik walg gewoon van die schurftzooi wat je op ieder klote event tegenkomt. Meestal dus die Gran Baron of van die MVSA (of ist Musa?)

Champagne ook niet speciaal fan van. Als het dan toch wat mag kosten liefst een goeie franciacorta :)

Natuurlijk blijf je consumeren, maar je hebt keuzes in wat en hoe je consumeert.
Als je heel vaak voor de duurste/makkelijkste optie kiest, dan moet je mijns inziens achteraf ook niet klagen dat er weinig budget over blijft om andere zaken te doen.

Continu zagen en klagen is dan hypocriet.
Klagen dat er weinig budget over blijft is niet hetzelfde als klagen dat iets duur is, maar ik ben akkoord dat als je elke keer blijft zagen dat iets duur is je beter uitkijkt naar goedkopere alternatieven. Dit geldt gewoon voor iedereen en niet alleen als je het dure/gemakkelijke product eigenlijk niet kan betalen.

Klagen dat er weinig budget over blijft is niet hetzelfde als klagen dat iets duur is, maar ik ben akkoord dat als je elke keer blijft zagen dat iets duur is je beter uitkijkt naar goedkopere alternatieven. Dit geldt gewoon voor iedereen en niet alleen als je het dure/gemakkelijke product eigenlijk niet kan betalen.
Ik denk dat het probleem hier is dat klagen, toch wel onze nationale sport, meteen wordt gelinkt aan "als je het niet kan betalen, doe zo dom niet".

uw auto van 10 jaar oud is nu 2e hands zo'n 3500€ waard. Maar die was er nieuw misschien 30000€ waard. Bijgevolg ben je dus 26500€ kwijt.
Als ik elke 2 jaar mijn auto verkoop met 1100€ minder waarde dan wat ik nieuw betaald heb, ben ik 5500€ kwijt na 10 jaar...

Je maakt het wel heel ingewikkeld...
En onvolledig, want er is ook telkens BIV verschuldigd bij verandering van wagen en je neemt hoogstwaarschijnlijk op een nieuwe wagen ook een dure omnium.

De laatste jaren waren trouwens een anomalie.
Tweedehandswagens zijn tov een paar jaar terug enorm gestegen in prijs omdat nieuwe wagens onvoldoende voorradig waren.

Als je een nieuwe wagen na twee jaar met slechts 1100 euro waardeverlies kunt verkopen, is dat een duidelijke uitkomst ja. Maar dat is wel zeer uitzonderlijk/onwaarschijnlijk. Gemiddeld genomen ga je c.p. juist het grootste waardeverlies in die eerste twee jaar hebben. En dan is het resultaat van je vergelijking net andersom.

Ik durf er geld op te zetten dat het merendeel nog niet het verschil kan proeven tussen een Baron van 6 euro of een fles van 60 euro als je ze blind laat proeven. :unsure:
Zal zeker kloppen. Maar mits de juiste opleiding en veel huiswerk maken ga je zéker onderscheid maken tussen een fles van 6 vs 60 EUR.
Verschil tussen 60-300 EUR zal veel kleiner en moeilijker te spotten zijn.

Anyway, ik geef de laatste tijd schandalig veel geld uit aan wijn, maar dat is puur een investering voor de toekomst :unsure:

Verder is tech en dan vooral fotografiegerief ook wel een guilty pleasure. En ik shop mijn kleren (deels) in het hogere segment maar draag ze ook vrij lang.

Je maakt het wel heel ingewikkeld...
En onvolledig, want er is ook telkens BIV verschuldigd bij verandering van wagen en je neemt hoogstwaarschijnlijk op een nieuwe wagen ook een dure omnium.

De laatste jaren waren trouwens een anomalie.
Tweedehandswagens zijn tov een paar jaar terug enorm gestegen in prijs omdat nieuwe wagens onvoldoende voorradig waren.
BIV valt weg in mijn geval (elektrische wagen) en de huidige wagen heeft ook een omnium...
Als je een nieuwe wagen na twee jaar met slechts 1100 euro waardeverlies kunt verkopen, is dat een duidelijke uitkomst ja. Maar dat is wel zeer uitzonderlijk/onwaarschijnlijk. Gemiddeld genomen ga je c.p. juist het grootste waardeverlies in die eerste twee jaar hebben. En dan is het resultaat van je vergelijking net andersom.
Dat klopt,
maar anderzijds, is de "sweet spot" een 2e hands kopen van 2 jaar oud en verkopen als hij 6-7 jaar oud is. Want daarna stort de waarde in elkaar omdat hij technologisch te ver achter gaat lopen. En dus niet houden tot hij 10 jaar oud is en helemaal niks meer waard is.

Akkoord, en dat lijkt me heel logisch te verklaren. Het is niet abnormaal (om niet te zeggen extreem logisch) om niet te weten hoe iets moet smaken als je het nog nooit of niet vaak bewust hebt geproefd. Smaken herkennen en benoemen vereist oefening. Gezien waarschijnlijk veel mensen zelden cava drinken, en dat dan vooral op recepties is (en ze waarschijnlijk dus niet weten welke het is), zal ook een groot deel niet weten hoe 'goeie' cava hoort te smaken.

Edit: als voorbeeld van bewustwording van smaken, moet ik aan 2 dingen denken.

1. Ik moest in een quiz ooit 5 verschillende soorten cola van elkaar onderscheiden. Er was niet gezegd welke cola's dit waren. Ik dronk toen al jaren geen cola meer, en deed het puur op reukzin, zonder te proeven. Ik had ze zonder erover te twijfelen allemaal juist (Cherry cola, Pepsi, Coca Cola, River Cola en Cola Lemon). Er waren genoeg deelnemers die dagelijks Cola dronken, verschillende soorten dan nog, die ze niet allemaal herkenden. Daar verschoot ik wel van.

Het toeval wil dat ik dat waarschijnlijk kon doordat bij mijn ouders thuis het vaak onduidelijk was welk glas van wie was, gezien die zo slim zijn om gebruikte glazen door elkaar zetten. Als er in een glas een soort Ice Tea heeft gezeten en in een ander glas Cola, lukt herkennen soms niet op het zicht en moet je bewust ruiken om te weten welk glas van wie is. Onbewust was ik zo dus getraind in het herkennen van Pepsi en Coca Cola. De andere drie smaken waren imo voor iemand die ooit Cola heeft gedronken wel duidelijk.

2. Anderzijds drink ik nu dagelijks een thee waar naast gember en een hoop voor mij gekende kruiden ook kurkuma in zou zitten. Ik heb nog nooit bewust kurkuma geproefd, dus als ik in een soortgelijke opdracht gevraagd wordt om de 5 ingrediënten van een gerecht/drank te herkennen, zou ik kurkuma nooit herkennen hoewel ik dat dagelijks consumeer.

Laatst bewerkt:
Hoe ziede eigenlijk iemand "met zijn iphone pronken?" Kheb da nog nooit opgemerkt.

Die laatste modellen zien er toch hetzelfde uit? Alzeker in een hoesje? En het geheugen ziede toch ook niet?

(Want iphone is het voorbeeld bij uitstek)

Of ze zeggen dat? Stoefen is daarom niet altijd met de waarheid.

In mijn ogen heeft iedereen recht op even veel luxe, of ge nu een kuisvrouw zijt of nen IT´er.
Helaas zit het zo niet in elkaar :)
Idd, ik zie het verschil niet tussen ene van 300 of ene van 1200 euro.
Dat is zoals heel dure merken, de helft draagt namaak dat quasi exact hetzelfde lijkt, dus ik begrijp het statuscomponent niet echt.

Zal zeker kloppen. Maar mits de juiste opleiding en veel huiswerk maken ga je zéker onderscheid maken tussen een fles van 6 vs 60 EUR.
Verschil tussen 60-300 EUR zal veel kleiner en moeilijker te spotten zijn.

Anyway, ik geef de laatste tijd schandalig veel geld uit aan wijn, maar dat is puur een investering voor de toekomst
:unsure:

Verder is tech en dan vooral fotografiegerief ook wel een guilty pleasure. En ik shop mijn kleren (deels) in het hogere segment maar draag ze ook vrij lang.
Haha ik maak mezelf dat ook wijs. Intussen al zoveel veel te jonge barolo's gedronken :unsure:

In mijn familie zijn er ook een aantal die bovengemiddeld goed boeren. Ondernemers en vrije beroepen. En ja, die mensen hebben mooie huizen, dikke bakken van wagens en dure vakantieverblijven. Ze hebben er stuk voor stuk ook heel hard voor gewerkt dus het is hen gegund.

Met ons gezin zitten we gewoon in de middenklasse, en ik denk recht in het midden of een klein beetje erboven. Ik kan me dus zeker niet permitteren wat die familieleden kunnen. Maar dat stoort me helemaal niet en ik heb al helemaal geen zin om toch maar bij proberen te blijven. Ik rij met een tweedehands Ford. En aan ons huis zijn we al 8 jaar aan het werken en nog niet volledig rond. Maar mijn kinderen hebben het goed en we doen regelmatig leuke dingen. Meer boeit me niet. De laatste trends zijn al heel mijn leven aan mij voorbij gegaan aan daar ga ik geen verandering in brengen. Ik heb het geluk geen afgunst te voelen. Lijkt me een verschrikkelijk iets om mee te moeten leven.
Ook niet vergeten dat die , dikke bakken en soms ook dure vakantieverblijven. Veel zelfstandigen brengen (een deel van die))

Voor de beter verdienende loontrekkenden geldt dan weer dat dure wagens, dure gsm's quasi altijd op kosten van de werkgever zijn...
Bedrijfswagens, bedrijfsgsm's, bedrijfsfietsen etc etc... Ze slaan allemaal een krater in de overheidsinkomsten omdat ze fiscaal en parafiscaal veel minder opbrengen dan een bezoldiging in cash...

Terug
Bovenaan