Is dit vooruit of achteruit?

pretoogje

Well-known member
Vandaag met man hout in een houtkot gezet. Met transpallet. Betreft een houtkot dat 3 wanden heeft: 2 zijwanden en 1 korte wand. 4e kant is open. Dit voor het goede begrip.
Man staat dus aan open kant met transpallet in handen. Transpallet kon nog dieper in houtkot worden gereden.
De ene zegt: dieper naar de (gesloten) achterkant = vooruit duwen.
De andere zegt: dieper naar de (gesloten) achterkant = achteruit duwen.

Het betreft dus louter de woordkeuze, geen wereldprobleem, wel oorzaak van discussie en om niet te beïnvloeden zeg ik pas later hoe ik het zie.

Je duwt het pallet vooruit, maar naar achter (achterzijde van het houtkot).
Ja, maar Chill, da's van het principe 't kan vriezen, 't kan dooien he: je schrijft: je duwt de pallet vooruit maar naar achter.
Is uw antwoord nu vooruit of achteruit?
Ik zegde tegen man: rij de pallet nog een beetje vooruit. En hij trok ze toen terug een stuk naar buiten. En toen begon de discussie .... 😇

Ja, maar Chill, da's van het principe 't kan vriezen, 't kan dooien he: je schrijft: je duwt de pallet vooruit maar naar achter.
Ik zegde tegen man: rij de pallet nog een beetje vooruit. En hij trok ze toen terug een stuk naar buiten. En toen begon de discussie .... 😇
Rijrichting is vooruit
Plaatsing is meer achterin

Nee, zoals @Tonerider het beter verwoord. De rijrichting is vooruit, maar het pallet gaat daardoor naar de achterzijde van het houtkot.

Het antwoord op uw vraag is dus vooruit.

Vooruit is wel juist maar de verwarring is ook niet zó vreemd.
Als ge hebt gezegd: zet hem nog een beetje naar voor, dan gaat het over de plaats (zie tonerider) en zou uw man juist zijn (maar qua klank ligt dat niet ver van 'rij nog een beetje vooruit'.
Als ge zou gezegd hebben 'zet ze nog een beetje vooruit' is de verwarring compleet want zetten gaat over de plaats en vooruit is de richting.

Dus alleja honest mistake, misschien van beide 🤷‍♀️ .

Vooruit is wel juist maar de verwarring is ook niet zó vreemd.
Als ge hebt gezegd: zet hem nog een beetje naar voor, dan gaat het over de plaats (zie tonerider) en zou uw man juist zijn (maar qua klank ligt dat niet ver van 'rij nog een beetje vooruit'.
Als ge zou gezegd hebben 'zet ze nog een beetje vooruit' is de verwarring compleet want zetten gaat over de plaats en vooruit is de richting.

Dus alleja honest mistake, misschien van beide 🤷‍♀️ .
Tha_nOn, gij moet wel voor de vrouwen partij kiezen he en niet zeggen dat we allebei goed maar ook allebei fout zijn. (graptjen hé)

Alles staat en valt volgens mij met de normale rijrichting van het transportvoertuig, bij deze de transpallet. Deze bepaalt wat de voor of achterzijde van het voertuig is. Gaat het achterste gedeelte in een bepaalde richting, dan rij je achteruit, moet je nog verder die richting uit, dan moet je verder achteruit.
Vergelijk het alsof je met je wagen met het achterste eerst ergens zou inrijden.

De bedoeling van een transplallet is dat je de last achter je trekt, dus de kant van de hendel is de voorzijde. Pas als de last bijna op z’n plaats is manoeuvreer je met de vorken eerst.
Dit in tegenstelling tot een heftruck, daar is de zijde van de vorken de voorzijde.

Dus volgens mij, als de transpallet met zijn vorken richting muur staat, en die moet nog dieper het kot in, dan moet je achteruit.

Tenzij een transpallet niet echt een voor- of achterkant heeft natuurlijk...

Laatst bewerkt:
Nee, zoals @Tonerider het beter verwoord. De rijrichting is vooruit, maar het pallet gaat daardoor naar de achterzijde van het houtkot.

Het antwoord op uw vraag is dus vooruit.
Valt toch ook allemaal te zien wie de instructies geeft ?

Zoals hierboven gezegd heeft de rijrichting van de pallet belang, maar ook stel dat je de pallet enkel naar voren of naar achteren kan duwen, ongeacht of je de pallet nu aan het trekken of het duwen bent, is het voor de persoon die achter de pallet staat vooruit, en diegene die in/voor het kot staat met dus de achterzijde van het kot achter zich, die zal dan zeggen dat de pallet achteruit moet...

Alles staat en valt volgens mij met de normale rijrichting van het transportvoertuig, bij deze de transpallet. Deze bepaalt wat de voor of achterzijde van het voertuig is. Gaat het achterste gedeelte in een bepaalde richting, dan rij je achteruit, moet je nog verder die richting uit, dan moet je verder achteruit.
Vergelijk het alsof je met je wagen met het achterste eerst ergens zou inrijden.

De bedoeling van een transplallet is dat je de last achter je trekt, dus de kant van de hendel is de voorzijde. Pas als de last bijna op z’n plaats is manoeuvreer je met de vorken eerst.
Dit in tegenstelling tot een heftruck, daar is de zijde van de vorken de voorzijde.
Niet 100% mee eens: met een transpallet kan je ook een last duwen. En trouwens, in dit specifieke geval: aangezien de achterzijde dicht is, moet de last wel in het houtkot geduwd worden. Anders zat man nu na 12 uur nog altijd met transpallet in houtkot te koekeloeren. 🤭

Niet 100% mee eens: met een transpallet kan je ook een last duwen. En trouwens, in dit specifieke geval: aangezien de achterzijde dicht is, moet de last wel in het houtkot geduwd worden. Anders zat man nu na 12 uur nog altijd met transpallet in houtkot te koekeloeren. 🤭
Tuurlijk kan je de transpallet duwen. Maar het gaat me om de wijze waar je het meest waarschijnlijk me zal werken. Stel dat je een pallet Cola handmatig moet verplaatsen uit een vrachtwagen met laadklep, over een parking, door het magazijn tot in de winkelruimte. Ik ben vrij zeker dat je het al trekkend zal doen.

Als jij achterin zegt ‘vooruit’ dan moet hij in jouw richting duwen. Als jij achterin zegt ‘achteruit’ dan moet hij trekken naar zichzelf toe. Jij hebt gelijk.

Terug
Bovenaan