Je favoriete leerkracht

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
nav een post van Arevee in het oudertopic, op dit idee gekomen.

Wie is/was je favoriete leerkracht en waarom? En welke leerkracht kon je echt niet uitstaan?

Ik had in Wetenschappen-Wiskunde 8 uur les van Bob Carron. Was een onconventionele leerkracht, maar heeft me het meest bijgebracht van wiskunde. Zijn lessen bestonden uit 5 minuten theorie en dan enkele oefeningen erop. Alles in eigen tempo, met mogelijkheid om extra vragen te stellen of gewoon even over iets anders bezig te zijn. Dat maakte hem niet uit, zolang je maar klaar was. Gezien we maar met 7 waren die die 8u wiskunde volgden, waren we vaak vlug klaar en legde hij nog iets nieuws uit over wiskunde, maar altijd interessant verteld.

Er was maar 1 maar: hij was hevig actief in het verenigingsleven en zeker met de Tinekesfeesten in Heule. Die maandag erna hadden we hem 3 uur, waarvan 2 uur na elkaar. Het lukte hem nog nét om de 5 minuten theorie te geven en wat vragen op te schrijven, de rest van de les heeft hij geslapen. Langs de andere kant nam hij me zonder problemen mee naar de finale van de wiskundeolympiade aan de andere kant van het land en was hij zichtbaar trots dat een leerling van hem daar geraakt was.

Het tegengestelde was de leerkracht wiskunde in het derde jaar. Die had héél veel aandacht voor de juiste stappen die je moest volgen. Loste je een oefening op door een stap over te slaan, dan kreeg je minpunten, zelfs al was je uitkomst perfect en snapte je duidelijk hoe iets werkte. Dat jaar was ik bijna gebuisd.

Wij kregen ook nog het aparte vak informatica. Dat bevatte een stuk theorie maar ook dingen zoals Isolab (een autootje programmeren). Omdat ik al veel bezig was met PC's was dat nogal dwaas en daarom mocht ik van hem zelf wat met Turbo Pascal bezig zijn. Differentiatie zoals het toen nog niet bestond!

Een leerkracht die eigenlijk beter professor geworden was, was onze leerkracht biologie. Die was gepassioneerd door de natuur, maar vergat de werkelijkheid en kon het ook niet zo goed uitleggen. Een leerlinge had ooit op een uitstap uit verveling aan een boom wat blaadjes afgetrokken. Haar reactie: "Hang dat terug". :s

Je bedoelt mij ipv @arevee :p

De goeie leerkrachten kan ik eigenlijk op 1 hand tellen (wat een tragisch beeld geeft over scholen imo...)
Meneer Verellen die het belangrijk vond om een persoonlijkere band met leerlingen te hebben.
Meneer Van Clemen, leerkracht wiskunde en fysica aan wetenschappen wiskunde, Passie voor zijn vakgebied en een gave om de lessen interessant proberen te maken
En dan nog 2 waar ik de naam niet meer van weet. De andere leerkracht wiskunde uit 3e graad. Vrouw met immens veel geduld en die ook als vertrouwenspersoon voor leerlingen diende. En de leerkracht Chemie uit 3e graad, heel veel vakkennis, heel open communicatie en geen enkele vorm voor vooroordelen etc te vinden.

Dan de andere kant: een hele hoop middenmoot leerkrachten, en dan een paar verschrikkelijke:
1) Mevrouw Van X. Ik heb net de website van de school bezocht en haar foto stond er op, en ik kreeg nog rillingen. Had een enorme pik op mij (no idea why). De neiging om "onverwachte overhoringen" te doen op basis van een random klasnummer. Toevallig was dat altijd mijn klasnummer waardoor ik op mijn rapport vlot 3x zoveel testen had dan de rest van de klas. Ik had ook slechte punten voor Frans, tot het jaar nadien (andere leerkracht) heeft zichzelf dat plots magischerwijs rechtgetrokken...

2) Een andere leerkracht Frans die bij het bezoek aan het Louvre aan de leerlingen moest vragen om de gids te vertalen...

3) LO leerkracht die zijn handen niet kon thuis houden. Nogal vreemde layout van kleedkamers waardoor je van bovenop een trapje kon "binnen kijken". Je mag eens raden waar die altijd ging staan...

Laatst bewerkt door een moderator:
Tgoh, ik heb in het middelbaar niet echt gebotst of geklikt met leerkrachten, behalve met twee dan. Ik was de laatste twee jaar wel wat schoolmoe, maar al bij al tamelijk vlot door het secundair gefietst. Dus ik had niet echt leerkrachten nodig die me moesten 'oppeppen' ofzoiets.
Nuja, er zijn er dus wel twee die me zo'n 6 jaar daarna nog altijd redelijk zijn bijgebleven:

- Favoriete leerkracht: de vrouwelijke leerkracht Latijn. Was al een vrouw tegen de pensioenleeftijd (is het jaar na mijn afstuderen ook op pensioen gegaan) die gewoon heel plezierig les gaf, vaak vanuit persoonlijke anekdotes en de vele levenservaring. Maakte van Latijn ook een vak dat veel meer was dan enkel saaie tekstjes vertalen, zoals bv. grote focus op filosofie, regelmatig relevante films laten zien, uitstappen maken naar Gallo-Romeins museum, etc. Tijdens de Rome-reis in het 6e heeft zij ons ook heel vrij gelaten om genoeg zaken zelfstandig te kunnen doen. Dus gewoon een leuke leerkracht die daarnaast ook een heel tof persoon was.
Ik weet ook nog dat ik door m'n vele ongewettigde afwezigheden ("spijbelen") de laatste 2 jaar geregeld uit de les werd geplukt door het CLB, die me er blijkbaar van wilde overtuigen dat ik grote problemen had (terwijl ik die niet had, ik werd gewoon amper geprikkeld op school/alles verliep zo traag, daarom had ik nog maar amper zin voor school). De leerkracht Latijn wist dat, en zei elke keer "och laat ze gewoon hun zegje doen, en dan ben je er weer vanaf". :ROFLMAO:

- 'Hatelijke' leerkracht: de mannelijke leerkracht fysica. Was nog een relatief jonge man (in de late 30s) die blijkbaar gedoctoreerd had aan de KUL, maar die echt totaal niet goed les kon geven en ook totaal onuitstaanbaar was in zijn manier van babbelen en handelen. Als hij een slechte dag had of er werd bv. te veel gebabbeld, dan begon hij random mensen buiten te gooien, 'onverwachte' testen te organiseren (die bovendien vaak echt objectief te moeilijk waren: als niemand in een wetenschappelijke richting slaagt, dan weet je genoeg), leerlingen te kleineren, etc. Hij had ook heel veel ambras met andere leerkrachten (waaronder hevige en vooral openlijke ruzies met de leerkracht Latijn die hem echt niet kon uitstaan :oi22:). Ik weet nog goed dat die man ons in't 6e op de duur zo de keel uitkwam dat wij collectief weigerden om nog naar z'n lessen te gaan, z'n toetsen in te vullen, hem negeerden en gewoon bleven doorpraten, etc. en dat geregeld de directie of het CLB moesten komen 'bemiddelen'. Zijn eindexamen (in't 6e) was 'toevallig' ook het enige examen waar ik een zware onvoldoende voor had, terwijl alle andere examens heel goed waren gegaan. Maar omdat veel klasgenoten in dezelfde situatie zaten, heeft er niemand herexamens (voor fysica) of een C-attest gekregen, want het was duidelijk dat het aan die pipo lag.
Enfin, aangezien die vent blijkbaar in dezelfde gemeente woont als ik nu, kom ik die soms nog eens tegen. Maar zijn "hallo's" heb ik altijd compleet genegeerd, dus. :ROFLMAO: Ook pas nadien vernomen dat die man autisme/Asperger heeft. Bon, ik heb er niet de minste spijt van dat we hem vooral op het einde zeer vaak het leven zuur hebben gemaakt. Act like an a$$hole, get treated like an a$$hole.

Minst favoriete leerkracht:

Latijn in het laatste jaar. In het laatste semester van het laatste jaar had die er niets beters op gevonden om alle grammatica van A tot Z (geleerd over de laatste 6 jaar) op wekelijkse basis volledig opnieuw te herhalen en hier ook elke week een toets voor op te stellen. Was pure pesterij imo.

Moeilijk, want mijn meest memorabele leerkrachten waren er uit het middelbaar en dat is ondertussen 23 jaar geleden.
Favoriete leerkracht, denk ik, was leerkracht biologie (of was het chemie?) uit de latere jaren. Eigenlijk best een strenge leerkracht waar je de kantjes er niet moest aflopen, maar die wel rechtvaardig en correct was, ook wel eens grappig uit de hoek kon komen, en enorm sterk was om de inhoud over te brengen op een goede manier aan een hoop pubers die best wel lastig konden zijn als je ze niet meehad. Maar hij had ons mee en ik heb er steeds enorm veel respect voor gehad.
1 proef die me altijd zal bijblijven: op een bepaald ogenblik kregen we allemaal zo een medisch, afsluitbaar, potje mee. Opdracht: breng daar de volgende keer een staal urine van jezelf in mee. In die volgende les werd dat een stuk geanalyseerd maar deden we ook een proef waarbij we ons eigen staal moesten filteren en bewerken tot drinkbaar water. En om te bewijzen dat we de stappen allemaal volgden en de proef deden zoals we moesten, moesten we er ook effectief van drinken achteraf. Good times. :)

Onze eerste leerkracht Grieks vond ik ook wel een topper. Was toen een jonge, vrolijke dame die ons in het eerste jaar een initiatie Grieks had gegeven en mij eigenlijk goesting deed krijgen om effectief Grieks te volgen. Puur vanuit de inhoud.
Toen ik mijn oudste dochter vorig jaar ging inschrijven in het middelbaar zag ik dat ze er nog rondliep. Een stuk ouder ondertussen, uiteraard. Ze reed weg met een witte Fiat 500, hoe kon het ook anders. Nog altijd joie de vivre uitstralen.

Uiteraard nog een hele reeks topleerkrachten gehad, maar deze sprongen er wel uit.

Minst favoriete leerkrachten?

Uitschieter daar onze eerste leerkracht Duits in het middelbaar. Was een enorm autoritaire dame, maar die aanpak werkte gewoon niet. Dat heeft verschillende keren gebotst en na een paar maand is die ook vertrokken naar andere oorden.

Ook leerkracht PO die we verschillende jaren hadden in het middelbaar sprong er toch wat negatief uit. Was vrij vaak nors en lastig, en hoezeer ik ook mijn best deed, ik kreeg er steeds maar matige punten voor.
Nu, die leerkracht is nadien ook de creator geweest van imo 1 van de grootste gedrochten die ik ken als kunstwerk, dus achteraf snap ik dan wel perfect hoe onze visie op kunst en esthetiek blijkbaar te hard verschilde en kan ik er best mee leven :D
Kunstwerk hier te zien: https://www.google.be/maps/@50.8798...4!1sRB161J3ztvTxB0dxpGT6lg!2e0!7i16384!8i8192

17039118_10154560042189069_140526364548212903_o.jpg

Goede leerkrachten waren de uitzondering in mijn middelbare schooltijd. Het gros van die leerkrachten hadden geen enkele interesse in hun eigen vak en stonden enkel de door de staat opgelesde lesinhoud na te papegaaien. Als je een bijkomende vraag stelde werd het vaak al moeilijk. Dit soort leerkrachten heeft ook geen enkele vat op de klas en hanteren vaak aan zeer autoritaire stijl omdat dat nu eenmaal de enige manier is om de aandacht van de klas op te eisen als wat je vertelt geen interesse kan opwekken.

De grootste uitzondering was mijn leekracht geschiedenis in het 6e jaar. Die man had duidelijk een passie voor zijn vak. In plaats van droge voorgekauwde lesinhoud te brengen vertelde die man eigenlijk prachtige verhalen over onze geschiedenis op een manier die zeer makkelijk na te vertellen was. Speelde ook in op wat meer/minder interesse kon wekken in de klas.

Ik ken heel wat leerkrachten in mijn eigen omgeving. Welgeteld één van hen doet dit uit passie. Voor de rest was de opleiding tot leerkracht slechts een plan B na eerst gefaald te zijn aan de universiteit.

mijn favoriete was die van godsdienst. die gaf geen typische bijbelles, maar imo eerder theologie. altijd wel vanuit het Christendom, maar ze gaf bvb ook uitleg over Islam, Jodendom, we hebben zelfs lessen gehad over satanisme. en ok, dat lag niet aan haar, maar er waren ook maar 6 leerlingen in onze klas die godsdienst volgden, dus dat was veel relaxter voor mij als introvert. ik keek altijd wel uit naar die les.

die van Duits was ook wel tof. dat was voor ons meer een klastitularis als diegene die ons aangesteld was, en die zorgde voor een goede sfeer in de klas.

voor de rest... saaiheid troef, één zatte tante rita, en een leraar Spaans die volhield dat hij geen Nederlands kende, wat dan weer werd tegen gesproken door de andere leerkrachten, want hij was maar enkele jaren eerder afgestudeerd aan dezélfde school (in Halle, dus je kan je voorstellen hoe populair die was)

Juf Lizzy. 5e leerjaar.

Ze moest noodgedwongen 2 klassen samen nemen voor heel het schooljaar(26 man ofzo) en direct de klas aangesproken dat dit best ongewoon was en ze onze hulp zou nodig hebben.

Nooit echt extreem "kinds" behandeld geweest en gaf ons(voor die leeftijd) veel verantwoordelijkheid. Ook de eerste leerkracht die mij een "stom" kind verweet te zijn, netjes in mijn gezicht, wel weg van de klasgenoten. En vanaf dan was ze eigenlijk wel mijn madam. Elke keer da'k naar men kloten kreeg was het wel terecht en wist ze het gewicht van haar argument zodanig te brengen da'k er mij slecht bij wist te voelen. Voorheen nauwelijks een leerkracht laat staan een volwassen gelukt.

Ik zeg al 20 jaar da'k eens met nen bos bloemen dat mens ga bedanken want zonder haar had ik waarschijnlijk de menselijkheid van een leerkracht nooit gevat.

Ah en de wiskunde lerares van't eerste middelbaar. In Borsbeek naar school wat het jaar voorheen nog een volledige meisjes school was. Enige leerkracht die de meisjes zo hard deed bleiten als mezelve. Maar dan ook in de klas. Fantastisch mensch.

En datzelfde middelbaar nog een belachelijk hete Franse die'k nog arrogant naar het 6e middelbaar wou sturen aan de overkant van onze klas omdat ze er zo jong uit zag. Met gemak 10 jaar in mijn kopke rond gedwaald. Dikke bolglazen bril, typisch Frans couple, D cup, en nog een grotere poep. Mannekes...
EN ze kende de Wu Tang Clan.

Toch blij dat ik vanaf een bepaalde leeftijd de leraren gewoon bij hun voornaam mocht aanspreken. Al dat gemeneer en mevrouw zeg!

Een favoriete leerkracht had ik niet, wel enkele memorabele zoals Rik. Beetje vereeuwigd in een Knackartikel, zie onderaan. Hij en Matthias slaagden er bij mij toch in - als enigen in die 13jaar school - om mij te prikkelen. Deels door de inhoud, maar toch vooral door hun enorm menselijke aanpak. Andere leraren deden. Dat ook, zeker in de derde graad, beetje eigen aan de school, maar niet iedereen wist hoe ze met mij om moesten zeg maar :p

En ik denk nog vaak aan ze, merci mannen! Zonder jullie was ik sowieso gestopt met school 11jaar geleden.

Mijn leerkracht godsdienst, de lekkerste billen die ik ooit in mijn handen had 🤤. Voorts was de leerkracht wiskunde ook het herinneren waard voor haar toewijding, empathie en geduld. Zij was het perfecte voorbeeld van de ideale leerkracht.

Mijn leerkracht Frans in het middelbaar
Heel speciale man, die altijd vrolijk was en altijd gekke dansjes deed op schoolfeesten. Nooit die man 1 seconde slecht gezind gezien, een heel aantal jaren geleden een filmpje van andere leerlingen gevonden van hem op youtube.

Heerlijke man.

Een vijftal professoren tijdens mijn bacheloropleiding aan de KUB. Een dikke handvol studenten per jaar in mijn richting, dat waren mensen die gepassioneerd vertelden over hun vak, waar er elke les interactie was met heel de groep en ze je bijgevolg bij naam en toenaam kenden. De syllabus was telkens uiteraard te kennen, maar tevens slechts een vertrekpunt voor de lesinhoud. Nadeel was wel: es brossen kon uiteraard, maar dat moest ook niet te vaak voorvallen want dan kon je onmogelijk slagen. Uitschieter was de vrouwelijke rector die tegen pensioenleeftijd zat, al kon je die ook best gemakkelijk afleiden van haar vak. We hadden ze helemaal warm gemaakt voor temptation island, ik kan mij nog herinneren hoe ze een college begon met beklag dat ze met haar man naar een of ander etentje moest en daardoor de laatste stavaza niet wist :-D

Favoriet: 1e jaar middelbaar, leraar geschiedenis. Hele fijne lessen, doorspekt met actua, hield niet vast aan zijn nota’s. Iemand met natuurlijk gezag ook.
Examens waren 5 korte en makkelijke vragen, je was op een halfuurtje klaar. Hij verbeterde de examens terwijl we nog zaten te wachten om naar huis te gaan (we moesten standaard blijken tot 11u ongeacht je al klaar was of niet).
Was ook de inrichter van een hele fijne wandeltocht in het Eifelgebergte.

Minst favoriete: leraar Frans 2e middelbaar. Iemand die achter u kwam staan en uw schouders begon te masseren. Een walgelijke vent, zou nu niet meer passeren zonder opmerkingen.
Zijn examens ook veel te moeilijk, ooit eens random zette hij het liedje: “Il est cinq heures, Paris s’éveille” van Jacques Dutronc.
Zonder idee waarom. na het liedje ineens luistertoets met gedetailleerde vragen.
Je moet eens naar dat liedje luisteren, gewoon los erover om daar luistertoets over te geven , 2e middelbaar, iedereen gebuisd en de man genoot ervan.

Ik ben slecht in namen maar op st lucas was er een docent architectuur die jarenlang pastoor was geweest, zijn geloof opgegeven had en zo een jonge filipijnse vrouw en kind had. Die kerel stond echt goed in het leven en was een van de betere, menselijkere proffen die de architectuurrichting had. Was wel al flink een zestiger en zijn vrouw amper 25-30. :unsure:

Dan was er nog een docent van bouwfysica die een ei meenam in het auditorium. Dat ei ging rond en iedereen mocht het proberen kapot te knijpen tussen duim en wijsvinger. Onmogelijk zei ie... als iemand het lukt tournee general voor heel het auditorium.. (Was eerste jaar dus er zat nog heel wat volk) Er was iemand die het ei kon kapot knijpen. De docent heeft woord gehouden en een vat gegeven voor iedereen die aanwezig was.

En wie ooit in Aalst op het SMI gezeten heeft de Ghijs(els?) van godsdienst.... Toets, in de kantlijn 'i love god' opschrijven en tien op tien. Dat was voor de heel achterlijke mensen die nooit doorhadden dat alle leerstof van de toets heel toevallig nog altijd op het bord stond geschreven.
Ook koorleider van Cantate domino.

Laatst bewerkt:
Juf Lizzy. 5e leerjaar.

... Ik zeg al 20 jaar da'k eens met nen bos bloemen dat mens ga bedanken want zonder haar had ik waarschijnlijk de menselijkheid van een leerkracht nooit gevat.
Doe dat eens. Dat doet écht deugd voor een leerkracht.

Terug
Bovenaan