Kamperen op eigen stuk (bos/recreatie)grond

Wannez

Well-known member
Stel dat ik in Wallonie een stuk grond koop, mag ik daar dan een tent opstellen en er overnachten? Of een caravan?
Ik wil er geen permanente structuur opzetten; enkel in de zomer gaan kamperen.
Ideaal scenario in mijn hoofd zou een stuk grond met bomen en een vijver zijn waar ik dan op de oever een tent opstel en daar in de zomer een paar weekendjes kampeer met minimum aan comfort en zonder (nacht)lawaai van een camping.

Via google vond ik vooral discussies over Nederland of de discussies die ik vond over Belgie gingen vooral over vergunningen voor chalets en dergelijke.
Een duidelijke beschrijving van wat wel/niet mag op je eigen stuk bosgrond of recreatiegrond, heb ik nog niet gevonden.

Alvast bedankt!

Ja, dat kan!
Best wel eens informeren bij de gemeente waar je wil kopen.
Wat niet mag, is een "permanente" bewoning, zelfs al staat je domicilie elders.

Voor een constructie als yurt of tiny house moet je een vergunning aanvragen, maar voor iets dat geen vaste constructie is én niet als vaste bewoning kan gezien/miszien worden, kan dat wel. Laat je je caravan daar 4 weken staan in de zomer, kan je verzocht worden om die binnen de 24u weg te doen. Maar in jouw voorbeeld dus geen probleem!
Let wel, enkel jouw eigen spullen mogen daar staan. Samen met vier vrienden elk je eigen tent opzetten kan zelfs buiten coronatijden als "uitbaten van een illegale camping" gezien worden.

Wij hebben nog geïnformeerd om een tiny house te plaatsen op bouwgrond, maar hoewel ze in het gemeentehuis HEEL gedienstig waren, achte ze onze kansen heel klein, net omdat het als permanente bewoning KAN gezien worden. Er had ons toen de juiste wetgeving van Wallonië meegegeven maar helaas heb ik die niet meer.

Bedankt voor je snelle reactie, klinkt alvast veelbelovend! :).
Als nog iemand de wetgeving in Wallonie zou hebben, ben ik zeer geinteresseerd!

Ik denk dat dit het is, is al vlot 2j geleden dat we informeerden én bij ons was het voor een blijvende constructie dus dat was een absolute no-go. Have fun reading 🙈

Ook zo enen gekend met zo een plan ...hij grond aangeschaft ...mocht er geen chalet opzetten of dergelijke en hij dacht effe slim te zijn door er een chalet op wielen te zetten (Achja héé want dan is dat geen permanente bebouwing ) ...is dus niet doorgegaan . ;)

Best ook eens horen lokaal wat mag en niet want soms zijn daar wel “rare” regels van kracht. ;)

Inderdaad best zo lokaal mogelijk vragen. De ene gemeente is de andere niet.
Ik ken iemand die een stuk grond gekocht heeft met een jagershut erop (op de mooiste plek van heel België volgens mij in the middle of nowhere met zo'n uitzicht en niks anders van bewoning of zelfs wegen rondom). Die hut staat daar uiteraard niet reglementair maar dat wordt daar gedoogd door de locals (plaatselijke politiekers en een baron ofzo). Soit na 3 jaar van niemand last te hebben gehad of last te hebben gegeven sleurt die daar zo'n pipo hut naartoe. Na 1 dag direct de burgemeester erop af dat die binnen de week weg moest.

Terug
Bovenaan