Kind sterft na aanrijding politie

mazzi

Member
Zo’n ongeval is al verschrikkelijk op zichzelf, maar de timing is nu wel erg onfortuinlijk…

Jongen (9) overleden na aanrijding door politieploeg in Antwerpen

Zo’n ongeval is al verschrikkelijk op zichzelf, maar de timing is nu wel erg onfortuinlijk…

Ik dacht dat dat nog over hetzelfde ongeval ging, maar het is weer een nieuw geval? Man man...

Het gaat om een totaal verschillende situatie dus ik vraag me af waarom je dat hierbij betrekt.

Het gaat om een totaal verschillende situatie dus ik vraag me af waarom je dat hierbij betrekt.

Omdat, naast het feit dat zo’n ongeval altijd verschrikkelijk is, het op een wel erg onfortuinlijk moment komt voor de politie?

Het is een totaal andere situatie, behalve dat er twee keer een kind aangereden wordt door een politiewagen en dat dat dus de bezorgdheden over te korte opleidingen gekoppeld aan de berichten over wangedrag (Topman federale politie na berichten over wantoestanden: "Helaas soms karikaturen in de media"
https://vrtnws.be/p.Wk5x3l36W) zeker niet beter zal maken.

Ik dacht dat dat nog over hetzelfde ongeval ging, maar het is weer een nieuw geval? Man man...
De zwaailichten en sirene stonden aan + dit was voor een noodoproep. Dit is een spijtig ongeval dat toevallig net nu gebeurt. :frown: De agent die deze jongen aanreed zal vermoedelijk na onderzoek vrijuit gaan.

Maar het blijft natuurlijk iets héél erg.

Om niet nog een nieuw topic aan te maken? Maar id an sich is dit een totaal andere situatie.

De zwaailichten en sirene stonden aan + dit was voor een noodoproep. De agenten achtervolgden die kleine niet.
Dit is een spijtig ongeval dat toevallig net nu gebeurt. :frown: De agent die deze jongen aanreed zal vermoedelijk na onderzoek vrijuit gaan.

Om niet nog een nieuw topic aan te maken? Maar id an sich is dit een totaal andere situatie.
Ik volg het allemaal niet zo, dus voor mij kwam het deze ochtend over alsof het over hetzelfde ongeval ging. Ik hoorde "politieagent doodt kind" voor de zoveelste keer op de radio, dus link was snel gelegd natuurlijk.

Tja, de politie zal nooit m'n vriend zijn. Zitten een hoop macho's tussen die denken dat ze alles mogen omdat ze agent zijn, ook vrouwen trouwens. Ik hoop dat beide onderzoeken onafhankelijk zullen gebeuren en dat ze beiden een gepaste straf krijgen. No matter wat er gebeurd is en of ze met sirenes reden of niet, ze hadden voorzichtiger moeten zijn. Als wij iemand doodrijden, moeten we ook de gevolgen dragen, dus voor een politieagent moet hetzelfde gelden of moet zelfs zwaarder bestraft worden gezien de voorbeeldfunctie.

No matter wat er gebeurd is en of ze met sirenes reden of niet, ze hadden voorzichtiger moeten zijn.
Niet altijd correct of ik vind dat je hier toch te kort door de bocht gaat zonder de exacte omstandigheden te kennen.

Voorbeeld: Morgen steekt een kind over van achter een vrachtwagen die foutief geparkeerd stond naast het voetpad en daardoor uw zicht belemmerde (dus dat kind is onzichtbaar tot je bijna met uw voorkant van je wagen tot aan dat kind bent. Ik hoop voor jou dat je dan 10km/u rijdt en geen 30 (waar je 50 mag rijden) want anders steekt dat kind gewoon onder uwe wagen en is de kans groot dat ie dood is.

Als wij iemand doodrijden, moeten we ook de gevolgen dragen
Of je dan gestraft wordt? Neen toch? Je reed bijvoorbeeld maar 30 waar je 50 mocht rijden juist om op alles te anticiperen. Je gebruikt geen drugs en alcohol. Je had je voet op de rem en je hebt nog alles dichtgegooid. Helaas pindakaas, de remafstand was gewoon te lang. Als iemand dan gestraft dient te worden is het die bestuurder van de vrachtwagen die daar niet mocht staan.

Of ja als als als .. maar in praktijk rijdt echt niemand daar dan 10km/u of zo.

Niet altijd correct of ik vind dat je hier toch te kort door de bocht gaat zonder de exacte omstandigheden te kennen.

Voorbeeld: Morgen steekt een kind over van achter een vrachtwagen die foutief geparkeerd stond naast het voetpad en daardoor uw zicht belemmerde (dus dat kind is onzichtbaar tot je bijna met uw voorkant van je wagen tot aan dat kind bent. Ik hoop voor jou dat je dan 10km/u rijdt en geen 30 (waar je 50 mag rijden) want anders steekt dat kind gewoon onder uwe wagen en is de kans groot dat ie dood is.

Of je dan gestraft wordt? Neen toch? Je reed bijvoorbeeld maar 30 waar je 50 mocht rijden juist om op alles te anticiperen. Je gebruikt geen drugs en alcohol. Je had je voet op de rem en je hebt nog alles dichtgegooid. Helaas pindakaas, de remafstand was gewoon te lang. Als iemand dan gestraft dient te worden is het die bestuurder van de vrachtwagen die daar niet mocht staan.

Of ja als als als .. maar in praktijk rijdt echt niemand daar dan 10km/u of zo.
Je moet altijd kunnen stoppen voor onvoorziene obstakels. Dat zijn de regels, of je het correct vindt of niet.
Als het echt het geval is waar de agent 10 km/u reed (of zelfs 50 waar 30 toegelaten is) en het kind achter een auto vandaan sprong, dan neem ik de agent niks kwalijk, ook al zal die gestraft moeten worden. Maar ik vermoed dat het wel een ander verhaal gaat zijn met excessieve snelheid (dus niet maar 50 waar je 30 mag maar écht overdreven snelheid) en evt. gevaarlijke maneuvers. Zo zie ik ze alleszins vaak rondrijden. En ik zal de laatste zijn die iets heeft tegen iemand die te snel rijdt waar het kan met onze belachelijk lage snelheidslimieten, maar hoe ik de politie soms zie rijden in stedelijke omgevingen vind ik onverantwoord.

Je moet altijd kunnen stoppen voor onvoorziene obstakels. Dat zijn de regels, of je het correct vindt of niet.
Als het echt het geval is waar de agent 10 km/u reed (of zelfs 50 waar 30 toegelaten is) en het kind achter een auto vandaan sprong, dan neem ik de agent niks kwalijk, ook al zal die gestraft moeten worden. Maar ik vermoed dat het wel een ander verhaal gaat zijn met excessieve snelheid (dus niet maar 50 waar je 30 mag maar écht overdreven snelheid) en evt. gevaarlijke maneuvers. Zo zie ik ze alleszins vaak rondrijden. En ik zal de laatste zijn die iets heeft tegen iemand die te snel rijdt waar het kan met onze belachelijk lage snelheidslimieten, maar hoe ik de politie soms zie rijden in stedelijke omgevingen vind ik onverantwoord.
Bij een ongeluk zonder fout gaat die agent niet gestraft worden, en verdorie maar goed ook. Net zoals jij niet veroordeeld gaat worden bij een ongeluk zonder fout. En voorrangsregels tellen. Je maakt zoals wel vaker een selectie van de wegcode die je op dat moment relevant vindt, en kijkt niet naar de rest.

Voor de rest maak je hier heel veel aannames over de dood van een kind, omdat het in je kraam past van een soort wraak voor boetes die je al gehad hebt. Waar ik niet bij kan.

Je maakt zoals wel vaker een selectie van de wegcode die je op dat moment relevant vindt, en kijkt niet naar de rest.
Geef een voorbeeld? Want je bent hier vooral weer persoonlijk aan het aanvallen wat, zeker als moderator, niet hoort.
Iets met voorbeeldfunctie, net als bij die agent...
Voor de rest maak je hier heel veel aannames over de dood van een kind, omdat het in je kraam past van een soort wraak voor boetes die je al gehad hebt. Waar ik niet bij kan.
Ik deel alleen mijn ervaringen en geef dus ook aan IK VERMOED dat het zo'n geval is. Ik zeg nergens dat het zo werkelijk gebeurd is.
De wraak voor boetes is trouwens een aanname van jouw kant, want ik heb nog maar amper boetes gehad in mijn hele leven. De laatste is ook al ettelijke jaren geleden. Dit heeft niets met boetes te maken die ik ooit gehad heb, maar alles met het rijgedrag van de gemiddelde agent die ik prioritair zie rijden in grootsteden.

Laatst bewerkt:
Als het echt het geval is waar de agent 10 km/u reed
Natuurlijk niet. Dit was een noodgeval en bij noodgevallen zal een agent zo voorzichting mogelijk moeten rijden maar wel snel genoeg om zo snel mogelijk ter plaatse te zijn = een lastige oefening. Ik gaf dan ook maar een voorbeeld he.

Je moet altijd kunnen stoppen voor onvoorziene obstakels.
Ja natuurlijk en zeker bij een kind is de kans vrij groot dat je voor de rechtbank moet verschijnen. Er zal sowieso een onderzoek gestart worden.

Indien je er dan niet alles aan gedaan hebt om tijdig te stoppen en/of je fouten gemaakt hebt word je waarschijnlijk alsnog gestraft. Maar ik heb al dossiers gelezen (vraag me niet achter een linkje dat is moeilijk te vinden omdat het zelden voorvalt) waarbij een rechter de persoon dan vrijspreekt en het wordt geklasseerd als een spijtig onvermijdbaar ongeval.

MAAR bestraft worden of niet: Een kind doodrijden = Dan ben je sowieso (mentaal) getekend voor het leven he. Ik wens het mijn ergste vijand niet eens toe.

Laatst bewerkt:
Voor voorzienbare hindernissen. Kinderen die onverwacht oversteken kunnen afhankelijk van de plaats en de omstandigheden voorzien- of onvoorzienbaar zijn. Dit artikel legt het goed uit.

Voor voorzienbare hindernissen. Kinderen die onverwacht oversteken kunnen afhankelijk van de plaats en de omstandigheden voorzien- of onvoorzienbaar zijn. Dit artikel legt het goed uit.
Oké, dat is idd wel een belangrijk verschil. Dan blijft de vraag natuurlijk nog of het kind een voorzienbare of onvoorzienbare omstandigheid was. Het eerste kind was voorzienbaar natuurlijk aangezien ze het achtervolgden, het tweede valt af te wachten.

Omdat, naast het feit dat zo’n ongeval altijd verschrikkelijk is, het op een wel erg onfortuinlijk moment komt voor de politie?

Het is een totaal andere situatie, behalve dat er twee keer een kind aangereden wordt door een politiewagen en dat dat dus de bezorgdheden over te korte opleidingen gekoppeld aan de berichten over wangedrag (Topman federale politie na berichten over wantoestanden: "Helaas soms karikaturen in de media"
https://vrtnws.be/p.Wk5x3l36W) zeker niet beter zal maken.
Is dat zo? Ik ervaar het in ieder geval niet op die manier.

Ja, de overeenkomst is dat er een kind doodgereden is door een politiewagen. In dit geval wijst alles echter op een tragisch ongeval maar jij bent blijkbaar al andere conclusies aan het trekken.

Tja, de politie zal nooit m'n vriend zijn. Zitten een hoop macho's tussen die denken dat ze alles mogen omdat ze agent zijn, ook vrouwen trouwens.
Macho's zijn er overal.
Alles wat ze doen, wordt uitvergroot. In sommige wijken, is het allesbehalve fijn om daar te werken.

Ik heb anderhalve maand een zeer zwaar auto ongeval gehad, met een dode.
Iedereen was zeer behulpzaam en vriendelijk. Voor mij, geen slecht woord over de politie. Respect voor wat ze doen

Laatst bewerkt:
Geef een voorbeeld? Want je bent hier vooral weer persoonlijk aan het aanvallen wat, zeker als moderator, niet hoort.
Iets met voorbeeldfunctie, net als bij die agent...

Ik deel alleen mijn ervaringen en geef dus ook aan IK VERMOED dat het zo'n geval is. Ik zeg nergens dat het zo werkelijk gebeurd is.
De wraak voor boetes is trouwens een aanname van jouw kant, want ik heb nog maar amper boetes gehad in mijn hele leven. De laatste is ook al ettelijke jaren geleden. Dit heeft niets met boetes te maken die ik ooit gehad heb, maar alles met het rijgedrag van de gemiddelde agent die ik prioritair zie rijden in grootsteden.

Ik ken mijn rol heel goed, het was dan ook helemaal geen persoonlijke aanval, maar ging om wat je in het verleden al geschreven hebt. Je wilt dat regels strikt toegepast worden, maar vindt datzelfde niet als het gaat om snelheidsbeperkingen of om bijvoorbeeld het feit dat het woord van een agent meer waard is dan jouw woord, herinner ik me zo vlug. "Iets met" strikt toepassen wanneer het uitkomt en niet wanneer het niet uitkomt.

De regel die je aanhaalt, dat je moet kunnen stoppen voor onvoorziene obstakels, klopt niet. Je wordt niet gestraft in een ongeluk zonder schuld. Dus hier ook niet. En terecht, als het een ongeluk is, moet die agent hiermee zien te leren leven...

Wat doet een kind helemaal alleen in het centrum van Antwerpen op weg naar school? En dan nog om 9u45? Gaan de scholen tegenwoordig ook al pas open 10u of zo? Ik heb zelf geen kinderen dus geen idee hoe dat nu allemaal zit.

Ik wil hier trouwens zeker niet de schuld bij het slachtoffer leggen vooraleer dat geïnsinueerd wordt, want die kan hier uiteraard niets aan doen. Mogelijks wel bij de ouders, want je kind in die omstandigheden naar school sturen, daar frons ik toch mijn wenkbrauwen bij.

Ik volg het allemaal niet zo, dus voor mij kwam het deze ochtend over alsof het over hetzelfde ongeval ging. Ik hoorde "politieagent doodt kind" voor de zoveelste keer op de radio, dus link was snel gelegd natuurlijk.

Tja, de politie zal nooit m'n vriend zijn. Zitten een hoop macho's tussen die denken dat ze alles mogen omdat ze agent zijn, ook vrouwen trouwens. Ik hoop dat beide onderzoeken onafhankelijk zullen gebeuren en dat ze beiden een gepaste straf krijgen. No matter wat er gebeurd is en of ze met sirenes reden of niet, ze hadden voorzichtiger moeten zijn. Als wij iemand doodrijden, moeten we ook de gevolgen dragen, dus voor een politieagent moet hetzelfde gelden of moet zelfs zwaarder bestraft worden gezien de voorbeeldfunctie.
Wat voor zever is dat nu. Een ongelukkig ongeval blijft hetzelfde, of je nu een voorbeeldfunctie hebt of niet.
Bart is agent en veroorzaakt een ongeval.
Hans is een rijke IT'er en veroorzaakt hetzelfde ongeval.
Bart moet 6 jaar langer de cel in dan Hans want Bart is agent.

Wat doet een kind helemaal alleen in het centrum van Antwerpen op weg naar school? En dan nog om 9u45? Gaan de scholen tegenwoordig ook al pas open 10u of zo? Ik heb zelf geen kinderen dus geen idee hoe dat nu allemaal zit.

Ik wil hier trouwens zeker niet de schuld bij het slachtoffer leggen vooraleer dat geïnsinueerd wordt, want die kan hier uiteraard niets aan doen. Mogelijks wel bij de ouders, want je kind in die omstandigheden naar school sturen, daar frons ik toch mijn wenkbrauwen bij.
Het hangt er vanaf waar je zit. De Provinciestraat in Antwerpen is pal in de Joodse wijk. Het is helemaal niet abnormaal om daar (heel jonge) kinderen alleen op pad te zien, of met een paar. Zelfs kinderen van <10 die buggy's duwen. De keerzijde van diezelfde munt is dat de sociale controle ook heel veel groter is dan in andere wijken en dat iedereen wel mee uitkijkt.

Vanmorgen in een interview meende ik een getuige te horen zeggen dat de zwaailichten opstonden, maar niet de sirene. Dat zou wel een grote fout zijn imo, die sirene is net hoe ze alarmeren dat ze langskomen.
Opnieuw een tragisch ongeval, maar je kan moeilijk een paralel trekken met het geval in Brussel met die step, dat ging om iemand die wegvluchtte van de politie, daar was hier in Antwerpen geen sprake van.

Terug
Bovenaan