Kleine vragen: economie & recht

Wat is haar leeftijd? En wat denk je dat ze nog zal verdienen met haar vakantiejobs in 2022?
Ze is 25. Vakantiejobs in 2022: ervan uitgaande dat ze het maximum doet (475 uur/kalenderjaar) aan €12/u zou dat op €5700 komen, maar da's het maximum natuurlijk. Denk dat de kans reëel is dat het minder is.

Ik heb ondertussen ook gebeld met de dienst studentenvoorzieningen. Zij raden aan om sowieso al de studietoelage op te starten + te passeren langs het OCMW om te kijken of er een mogelijkheid is voor een uitkering om dagdagelijks van te leven, want momenteel heeft zij geen inkomsten (ik sponsor haar eigenlijk). Wat voor mij ook niet 100% is.

Het idee is dan dat indien feitelijk samenwonen: 0 punten (1 voor student en -1 voor niet-verwante met inkomen) en indien wettelijk samenwonen 1 punt (want dan ben ik niet meer niet-verwant), maar dan wordt mijn inkomen bij het hare geteld mbt de studietoelage. Het huwelijkscoëfficiënt zou dan bovenop haar uitkering worden geteld. Dus dan moet er gerekend worden: wat is het voordeligst: haar inkomen (via studentenjob/OCMW) en studietoelage bij 0 punten of ons inkomen samen, studietoelage bij 1 punt (hoger maar mijn inkomen is ook hoger dus waarschijnlijk minder of geen) en huwelijkscoëfficiënt (?)

Vreemd issueke; alle issue.. Mijn zus heeft een overschrijving ontvangen van Allianz Benelux SA - BE98 3101 4800 3393 twv ~200€
communication "Teruggave POL 010xxxxxxxxxx"

Maar mijn zus woont al jaren in het buitenland, en heeft bij haar weten ook nooit iets bij Allianz benelux gehad.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Ik heb vandaag net hetzelfde voor denk ik. Betaling van "moneytrans payment" mededeling "arcelormittal 011xxxxxxxxx"
Ergens iemand die een serieuze flater heeft begaan? Ik heb niets te maken met ARcelormittal

Vreemd issueke; alle issue.. Mijn zus heeft een overschrijving ontvangen van Allianz Benelux SA - BE98 3101 4800 3393 twv ~200€
communication "Teruggave POL 010xxxxxxxxxx"

Maar mijn zus woont al jaren in het buitenland, en heeft bij haar weten ook nooit iets bij Allianz benelux gehad.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Ik heb vandaag net hetzelfde voor denk ik. Betaling van "moneytrans payment" mededeling "arcelormittal 011xxxxxxxxx"
Ergens iemand die een serieuze flater heeft begaan? Ik heb niets te maken met ARcelormittal
Dat lijkt op een fout, maar met de IBAN nummers is het zo moeilijk om nog per ongeluk fouten te maken (er zijn immers 2 controlegetallen) dat ik neig naar een poging tot oplichting. Ik zie dat bedrag nog wel terug van de rekening gaan binnen enkele dagen, en sommige mensen zullen uit goedheid het bedrag zelf al terug overgeschreven hebben. In dat laatste geval hebben ze dus €200 afgetroggeld.

Ik zou zeker de eerste dagen niets doen (als het bedrag vanzelf weer verdwijnt zal het wel een poging tot oplichting geweest zijn, of is de fout rechtgezet), en daarna eventueel het bedrijf contacteren met de vraag of dat echt van hun komt.

Tax-shelter: iemand ervaring mee?
Het wordt altijd mooi voorgesteld, maar kan mij iemand negatieve ervaringen geven?

Hier is een voorbeeld van een negatieve ervaring:

Is de tax shelter geen financiering voor films/TV programma's? Afhankelijk van het bedrijf lijken me daar wel wat risico's aan verbonden. Met iets als Koeken Troef of Woestijnvis zal het nog wel meevallen, die lijken voornamelijk successen te maken. Maar als je geld in een dure fim zit die vervolgens flopt kan het wel anders uitdraaien. Of heb ik een verkeerde kijk op de tax shelter?

Is de tax shelter geen financiering voor films/TV programma's? Afhankelijk van het bedrijf lijken me daar wel wat risico's aan verbonden. Met iets als Koeken Troef of Woestijnvis zal het nog wel meevallen, die lijken voornamelijk successen te maken. Maar als je geld in een dure fim zit die vervolgens flopt kan het wel anders uitdraaien. Of heb ik een verkeerde kijk op de tax shelter?
Inderdaad verbonden aan productie van films/TV-series.
Het risico bestaat er dus in dat de productie moet worden stilgelegd/stopgezet/failliet gaat...

De bank waarmee ik een gesprek had stelde voor dit te doen, de boekhouder zou toch eerder afwachtend zijn.
Je geeft in feite nu geld weg, dat je pas veel later terugziet en waar je niet helemaal zeker van bent...
Ik vroeg me af in hoeverre de bank er zelf voordeel uit haalt als hun klanten hierop ingaan?

Het risico bestaat er dus in dat de productie moet worden stilgelegd/stopgezet/failliet gaat...

De bank waarmee ik een gesprek had stelde voor dit te doen, de boekhouder zou toch eerder afwachtend zijn.
Je geeft in feite nu geld weg, dat je pas veel later terugziet en waar je niet helemaal zeker van bent...
Ik vroeg me af in hoeverre de bank er zelf voordeel uit haalt als hun klanten hierop ingaan?
Zijn de banken niet diegenen die heel die constructie beheren? Ik gok dat ze er wel wat commissie op gaan pakken.

Ik vermoed dat een Tax Shelter een heel hoog rendement kan halen, puur door de belastingvoordelen. Maar ik vind het zelf wat risicovol om erin te beleggen. Bij mij is dat gewoon een onderbuikgevoel, ik heb er eigenlijk geen idee van hoe dat overeenkomt met de werkelijkheid.

Zijn de banken niet diegenen die heel die constructie beheren? Ik gok dat ze er wel wat commissie op gaan pakken.

Ik vermoed dat een Tax Shelter een heel hoog rendement kan halen, puur door de belastingvoordelen. Maar ik vind het zelf wat risicovol om erin te beleggen. Bij mij is dat gewoon een onderbuikgevoel, ik heb er eigenlijk geen idee van hoe dat overeenkomt met de werkelijkheid.
Hier staat het schematisch uitgelegd:

De banken zullen inderdaad de fondsen opzetten/beheren en hierop verdienen...

Het risico op een flop of faillissement is er eigenlijk vaak amper omdat er meestal gewerkt wordt met een bankgarantie en putopties op de rechten van de productie die ook afgedekt kunnen worden door een bankgarantie. (da's ook een manier waarop banken er geld aan verdienen)

Risico's zijn eerder dat de productie de fiscale voorwaarden niet voldoet waardoor je de fiscale aftrek niet krijgt, je bent op dat vlak een beetje aan hen overgeleverd, contractueel moeten ze wel voldoen aan die voorwaarden maar als dat niet gebeurt sta je daar wel. Een ander risico dat tegenwoordig ook meer speelt is de betrouwbaarheid van de overheid, de laatste jaren heeft de overheid af en toe al eens de fiscale regels en cours du route aangepast, da's hier ook een mogelijkheid, dat ze de regels aanpassen na je investering maar voor je je fiscale vermindering krijgt waardoor je ze misloopt.

Het risico op een flop of faillissement is er eigenlijk vaak amper omdat er meestal gewerkt wordt met een bankgarantie en putopties op de rechten van de productie die ook afgedekt kunnen worden door een bankgarantie. (da's ook een manier waarop banken er geld aan verdienen)

Risico's zijn eerder dat de productie de fiscale voorwaarden niet voldoet waardoor je de fiscale aftrek niet krijgt, je bent op dat vlak een beetje aan hen overgeleverd, contractueel moeten ze wel voldoen aan die voorwaarden maar als dat niet gebeurt sta je daar wel. Een ander risico dat tegenwoordig ook meer speelt is de betrouwbaarheid van de overheid, de laatste jaren heeft de overheid af en toe al eens de fiscale regels en cours du route aangepast, da's hier ook een mogelijkheid, dat ze de regels aanpassen na je investering maar voor je je fiscale vermindering krijgt waardoor je ze misloopt.
Bedankt, exact de info die ik zocht :)

Is het eigenlijk legaal van mijn energieleverancier om zonder verwittiging, 6 dagen na een vervallen factuur onmiddellijk administratiekosten aan te rekenen? Administratiekosten die mijns inziens niet proportioneel zijn aangezien een automatisch verstuurde e-mail op geen enkele manier € 8 kan kosten.

Is het eigenlijk legaal van mijn energieleverancier om zonder verwittiging, 6 dagen na een vervallen factuur onmiddellijk administratiekosten aan te rekenen? Administratiekosten die mijns inziens niet proportioneel zijn aangezien een automatisch verstuurde e-mail op geen enkele manier € 8 kan kosten.
Staat er iets van in de algemene voorwaarden?

Dit wetsvoorstel is nog altijd in bespreking, dus mag je nog geen rekening mee houden.

En 8 euro is zeker proportioneel. Het is niet omdat het computersysteem van herinneringen per herinnering geen 8 euro kost, dat de ganse mallemolen geen 8 euro kan kosten.

Administratiekosten die mijns inziens niet proportioneel zijn aangezien een automatisch verstuurde e-mail op geen enkele manier € 8 kan kosten.
Gij hebt duidelijk nog nooit in een IT project meegedraaid. :unsure:

Ik zeg dat hier met een kwinkslag, maar zo'n ogenschijnlijk simpele zaken kosten vaak tienduizenden of honderdduizenden euro aan IT ontwikkelingskosten. Nu ja, ze zullen het er op termijn wel uit halen met hun € 8.

Is het normaal om gefrustreerd te zijn over de verdeling van een erfenis? Mijn vader is recentelijk overleden en mijn halfzus krijgt een heel mooi bedrag 'cadeau'.... ten koste van al de rest. De rest van de kinderen krijgen niets en mijn moeder moet zelf een flinke smak geld uit haar eigen vermogen afstaan aan haar stiefdochter.

Klinkt misschien kleinzielig maar dit betekent voor mij ook het einde van de goede onderlinge relatie tussen al de kinderen... .

Terug
Bovenaan