Kleine vragen: economie & recht

Is het normaal om gefrustreerd te zijn over de verdeling van een erfenis? Mijn vader is recentelijk overleden en mijn halfzus krijgt een heel mooi bedrag 'cadeau'.... ten koste van al de rest. De rest van de kinderen krijgen niets en mijn moeder moet zelf een flinke smak geld uit haar eigen vermogen afstaan aan haar stiefdochter.

Klinkt misschien kleinzielig maar dit betekent voor mij ook het einde van de goede onderlinge relatie tussen al de kinderen... .
Over de helft kan de overledene zelf kiezen. Als kind kan je niet "niets" krijgen, er is altijd een gereserveerd deel per kind, gelijk aan de helft gedeeld door het aantal kinderen. Als je bijvoorbeeld met 4 bent moet elk kind minimum 1/8ste krijgen.

Een kind dat minder krijgt kan zijn gereserveerd deel opeisen.

Maar je halfzus kan dus wel rechtsgeldig een cadeau krijgen van de helft.

Wat bedoel je juist met het eigen vermogen van je moeder? In principe staat dit vermogen los van de erfenis, en kan daarover niets beslist worden door je vader.
Als zij gehuwd waren is de helft van wat zij samen hadden wel van je vader, en daarover had hij wel het recht om te kiezen aan wie het toekomt (zolang de reserve niet wordt overschreden).

Dit verandert er op 1 januari: postzegels duurder, energiefactuur eenvoudiger, lonen Vlaams Parlement verlaagd en seksuoloog deels terugbetaald
  • Wie ledenbijdrage mutualiteit 2 jaar niet betaalt, verliest recht op voordelen
Wie zijn ledenbijdrage voor het ziekenfonds al meer dan twee jaar niet heeft betaald, verliest zijn recht op de voordelen van de aanvullende verzekering van zijn ziekenfonds. Wie opnieuw wil genieten van voordelen, moet eerst gedurende 24 maanden zijn ledenbijdrage betalen. Ook extra verzekeringen vallen weg, ook voor de personen ten laste.

Ik studeer dit academiejaar af, dus ik ben nog ten laste van m'n ouders, maar welke voordelen geeft die ledenbijdrage eigenlijk?
Iemand enig idee?

Dit verandert er op 1 januari: postzegels duurder, energiefactuur eenvoudiger, lonen Vlaams Parlement verlaagd en seksuoloog deels terugbetaald
  • Wie ledenbijdrage mutualiteit 2 jaar niet betaalt, verliest recht op voordelen
Wie zijn ledenbijdrage voor het ziekenfonds al meer dan twee jaar niet heeft betaald, verliest zijn recht op de voordelen van de aanvullende verzekering van zijn ziekenfonds. Wie opnieuw wil genieten van voordelen, moet eerst gedurende 24 maanden zijn ledenbijdrage betalen. Ook extra verzekeringen vallen weg, ook voor de personen ten laste.

Ik studeer dit academiejaar af, dus ik ben nog ten laste van m'n ouders, maar welke voordelen geeft die ledenbijdrage eigenlijk?
Iemand enig idee?

De "ledenbijdrage" (ik noem het eerder "aanvullende bijdrage") is eigenlijk het bedrag voor de "aanvullende ziekteverzekering". De voordelen hangen af per ziekenfonds af en zo is er onderscheid tussen de verschillende ziekenfondsen. Bijvoorbeeld de één geeft max 50 euro per jaar voor een bril, den andere maar 25euro max voor een bril maar betaalt ook 20 euro aankoop van zonnecrème terug, toegang tot hun eigen winkel, groepsreizen, ...

Als je niet geïnteresseerd bent in de aanvullende ziekteverzekering, dan kan je je aansluiten bij de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering. Die bieden enkel de verplichte ziekteverzekering zonder de aanvullende ziekteverzekering en dus moet je ook niet die "aanvullende bijdrage" te betalen.

Als je je wil aansluiten bij de CM, bond Moyson, OZ,... dan moet je altijd die aanvullende bijdrage betalen.

Er is ook 54 euro jaarlijkse "Vlaamse zorgpremie" die geïnd wordt via de ziekenfonds. Die is altijd verplicht te betalen.

Iemand enig idee?
Het gaat hier dan niet over de "verplichte ziekteverzekering" a.k.a. aansluiten bij "de ziekenkas" maar over nog extra bijkomende verzekeringen?
De "basis" terugbetalingen krijg je dus meteen vanaf dat je weer begint met betalen (en de achterstallige kosten ook vereffend)?
Of is dat ook 24 maanden wachten en zelf alles betalen?

Het gaat hier dan niet over de "verplichte ziekteverzekering" a.k.a. aansluiten bij "de ziekenkas" maar over nog extra bijkomende verzekeringen?
De "basis" terugbetalingen krijg je dus meteen vanaf dat je weer begint met betalen (en de achterstallige kosten ook vereffend)?
Of is dat ook 24 maanden wachten en zelf alles betalen?
Ik interpreteer het zo. :p

Als voorbeeld:

Onafhankelijk Ziekenfonds:
Dit is hun aanvullende ziekteverzekering. Hiervoor betaal je een ledenbijdrage (of de "aanvullende bijdrage")
Deze verschilt dus van ziekenfonds van ziekenfonds.

Dit is de verplichte ziekteverzekering:
Deze is identiek over alle ziekenfondsen.

Dit zijn de extra verzekeringen van OZ
De hospitalisatieverzekering, de tandenverzekering
Dit zijn de "opties"

Als je wil aansluiten bij OZ, moet je altijd de aanvullende ziekteverzekering nemen. Je kan niet zeggen dat je je wil aansluiten bij de OZ zonder de aanvullende ziekteverzekering te nemen. Als je geen aanvullende ziekteverzekering wil, heb je maar één keuze: de Hulpkas

Als je een hospitalisatie of een tandenverzekering wilt van de OZ, dan moet je ook de ledenbijdrage van de OZ betalen. Je kan niet een OZ hospitalisatieverzekering hebben zonder "lid" te zijn van OZ.

Als je die ledenbijdrage niet betaalt voor twee jaar lang, krijg je de voordelen van de aanvullende verzekering niet meer (en ook de hospitalisatie en tandenverzekering niet meer, moest je die genomen hebben). Je krijgt wel nog altijd terug van de verplichte ziekenverzekering.
Ik ben vrij zeker van dat OZ de "basis"-terugbetalingen (de verplichte ziekteverzekering) niet kan inhouden om je niet-betaalde ledenbijdrage te zuiveren. Dus die krijg je altijd terug, lijkt mij... (Er bestaan ook derdebetalerssystemen dus dat zou ook niet kunnen werken in zo'n systeem.)

Veranderen van ziekenfonds gaat niet helpen als je niet betaalt. Als je in jaar 1 bij het OZ je ledenbijdrage niet betaald hebt en in jaar 2 verandert naar de CM overschakelt en daar ook niet betaald hebt, dan zijn je twee jaar ook voorbij.
Na die twee jaar kan je niet regulariseren en moet je twee jaar betalen voordat je kan genieten van de aanvullende voordelen (en dus ook de hospitalisatie en/of tandenverzekering van een ziekenfonds).

Ik interpreteer het zo. :p

Als voorbeeld:

Onafhankelijk Ziekenfonds:
Dit is hun aanvullende ziekteverzekering. Hiervoor betaal je een ledenbijdrage (of de "aanvullende bijdrage")
Deze verschilt dus van ziekenfonds van ziekenfonds.

Dit is de verplichte ziekteverzekering:
Deze is identiek over alle ziekenfondsen.

Dit zijn de extra verzekeringen van OZ
De hospitalisatieverzekering, de tandenverzekering
Dit zijn de "opties"

Als je wil aansluiten bij OZ, moet je altijd de aanvullende ziekteverzekering nemen. Je kan niet zeggen dat je je wil aansluiten bij de OZ zonder de aanvullende ziekteverzekering te nemen. Als je geen aanvullende ziekteverzekering wil, heb je maar één keuze: de Hulpkas

Als je een hospitalisatie of een tandenverzekering wilt van de OZ, dan moet je ook de ledenbijdrage van de OZ betalen. Je kan niet een OZ hospitalisatieverzekering hebben zonder "lid" te zijn van OZ.

Als je die ledenbijdrage niet betaalt voor twee jaar lang, krijg je de voordelen van de aanvullende verzekering niet meer (en ook de hospitalisatie en tandenverzekering niet meer, moest je die genomen hebben). Je krijgt wel nog altijd terug van de verplichte ziekenverzekering.
Ik ben vrij zeker van dat OZ de "basis"-terugbetalingen (de verplichte ziekteverzekering) niet kan inhouden om je niet-betaalde ledenbijdrage te zuiveren. Dus die krijg je altijd terug, lijkt mij... (Er bestaan ook derdebetalerssystemen dus dat zou ook niet kunnen werken in zo'n systeem.)

Veranderen van ziekenfonds gaat niet helpen als je niet betaalt. Als je in jaar 1 bij het OZ je ledenbijdrage niet betaald hebt en in jaar 2 verandert naar de CM overschakelt en daar ook niet betaald hebt, dan zijn je twee jaar ook voorbij.
Na die twee jaar kan je niet regulariseren en moet je twee jaar betalen voordat je kan genieten van de aanvullende voordelen (en dus ook de hospitalisatie en/of tandenverzekering van een ziekenfonds).
Merci!

Verder in de tekst lees ik ook dit:
  • Ruim 700 opleidingen geschrapt uit Vlaamse opleidingsdatabank
Uit de Vlaamse opleidingsdatabank, die bijna 5.000 opleidingen bevat, worden 701 opleidingen geschrapt. De opleidingen uit die databank geven recht op opleidingsverlof, -krediet en -cheques. De Vlaamse overheid wil werknemers hiermee aanmoedigen zich bij te scholen.
Begrijp ik het verkeerd?
Ze schrappen 701 opleidingen, dus daarvoor kan je geen opleidingsverlof, -krediet of -cheques meer krijgen, maar toch moet deze regel aanmoedigen om bij te scholen?

Merci!

Verder in de tekst lees ik ook dit:

Begrijp ik het verkeerd?
Ze schrappen 701 opleidingen, dus daarvoor kan je geen opleidingsverlof, -krediet of -cheques meer krijgen, maar toch moet deze regel aanmoedigen om bij te scholen?

Ik denk dat er veel opleidingen inzaten die niet echt gericht waren op een job.

Die evaluatie, op criteria van arbeidsmarktgerichtheid, gebeurde in 2020 voor het eerst voor het volledige aanbod. Er werden 756 opleidingen negatief geëvalueerd, en daartegen werden 121 beroepen ingediend. Hiervan werden 55 gegrond bevonden en 66 ongegrond.

Over de helft kan de overledene zelf kiezen. Als kind kan je niet "niets" krijgen, er is altijd een gereserveerd deel per kind, gelijk aan de helft gedeeld door het aantal kinderen. Als je bijvoorbeeld met 4 bent moet elk kind minimum 1/8ste krijgen.
Er zijn bepaalde constructies waarbij dit wel mogelijk is. Vaderlief heeft een nieuwe partner maar huwt daar niet mee.
Hij schenkt al zijn bezittingen weg aan die nieuwe partner en hij leeft nog 10+ jaar.

In theorie heeft vader dan NIETS meer. In praktijk gaat dit geld bij zijn overlijden, mogelijks dan 'uiteindelijk' naar de halfzus. (via een constructie met de partner van vaderlief)

Er zijn bepaalde constructies waarbij dit wel mogelijk is. Vaderlief heeft een nieuwe partner maar huwt daar niet mee.
Hij schenkt al zijn bezittingen weg aan die nieuwe partner en hij leeft nog 10+ jaar.

In theorie heeft vader dan NIETS meer. In praktijk gaat dit geld bij zijn overlijden, mogelijks dan 'uiteindelijk' naar de halfzus. (via een constructie met de partner van vaderlief)
Dat mag niet, dan kan je als kind na het overlijden je erfdeel gaan opeisen bij de nieuwe partner/halfzus

Dat mag niet, dan kan je als kind na het overlijden je erfdeel gaan opeisen bij de nieuwe partner/halfzus
Het mag niet, maar het gebeurt weldegelijk.

Ik ken zo'n geval in de praktijk en het is echt niet zo éénvoudig, de zaak die de kinderen er tegen in hebben gespannen is al jaren bezig. Niet iedereen heeft een legertje advokaten in stock staan.

Banken gaan ook financiële gegevens ouder dan 10 jaar niet zomaar vrijgeven, ze zijn daar niet toe verplicht.
Je moet dan naar de rechtbank gaan en inzage eisen .. en handje constantje bijvoorbeeld ... is ook moeilijk bewijsbaar hé.

Er gaat zowiezo ook een schatting moeten gebeuren hoeveel geld er door vader is overgeheveld.

Dat is zeker een zware procedure, maar zo'n constructie is geen ontsnappingsroute want uiteindelijk komt het meestal wel uit.
Als je zoiets doet zorg je er ook voor dat de begiftigden jarenlang in een rechtszaak komen en duizenden euro's aan advocaten kwijt zijn.

Je bent beter dat je de kinderen dan gewoon hun minimum erfdeel heeft zodat er geen miserie is.

Een mogelijks domme vraag, maar is er een verschil in de manier waarop verschillende banken de getrouwheidspremie berekenen?
Ik dacht altijd dat dit als volgt ging:
getrouwheidspremie van 0,1 %
dag 0: storting €1000
na 1 jaar: €1 premie (€1000 * 0,1 %)
na 2 jaar €1,001 premie (€1001 * 0,1 %)

Bij Belfius bijvoorbeeld blijkt dit niet het geval en krijg je enkel een premie op je stortingen. Maw, in bovenstaand geval krijg je na 2 (of meerdere) jaren niets meer.

Een mogelijks domme vraag, maar is er een verschil in de manier waarop verschillende banken de getrouwheidspremie berekenen?
Ik dacht altijd dat dit als volgt ging:
getrouwheidspremie van 0,1 %
dag 0: storting €1000
na 1 jaar: €1 premie (€1000 * 0,1 %)
na 2 jaar €1,001 premie (€1001 * 0,1 %)

Bij Belfius bijvoorbeeld blijkt dit niet het geval en krijg je enkel een premie op je stortingen. Maw, in bovenstaand geval krijg je na 2 (of meerdere) jaren niets meer.
Het is zoals je het voorbeeld geeft, hoor. Hou wel rekening met het feit dat afhoudingen alles negatief beïnvloeden...

Zie https://www.wikifin.be/nl/hoe-werkt...s3sph9f87Ly4soHuZJgHoRoCE5EQAvD_BwE#faq--1224 voor een voorbeeld.

Het is zoals je het voorbeeld geeft, hoor. Hou wel rekening met het feit dat afhoudingen alles negatief beïnvloeden...

Zie https://www.wikifin.be/nl/hoe-werkt...s3sph9f87Ly4soHuZJgHoRoCE5EQAvD_BwE#faq--1224 voor een voorbeeld.
Helaas niet. Ik was verwonderd dat ik nog geen getrouwheidspremie had ontvangen op mijn Belfius spaarrekening en heb navraag bij hen gedaan. Het staat ook letterlijk op hun website:
https://www.belfius.be/retail/nl/producten/sparen-beleggen/sparen/index.aspx

Getrouwheidspremie​

Op elke storting die 12 opeenvolgende maanden op de rekening blijft staan, wordt een getrouwheidspremie berekend. De getrouwheidspremie is gegarandeerd zolang de verwervingsperiode loopt.

Helaas niet. Ik was verwonderd dat ik nog geen getrouwheidspremie had ontvangen op mijn Belfius spaarrekening en heb navraag bij hen gedaan. Het staat ook letterlijk op hun website:
https://www.belfius.be/retail/nl/producten/sparen-beleggen/sparen/index.aspx

Getrouwheidspremie​

Op elke storting die 12 opeenvolgende maanden op de rekening blijft staan, wordt een getrouwheidspremie berekend. De getrouwheidspremie is gegarandeerd zolang de verwervingsperiode loopt.
Vergeten hierop te reageren. Belfius zegt het iets beperkter dan het is :)

De wet rond gereglementeerde spaarrekeningen spreekt duidelijk over:
"Ook de voorwaarden voor de verwerving van de getrouwheidspremie worden herzien en gestandaardiseerd : de getrouwheidspremie wordt toegekend op de bedragen die gedurende 12 opeenvolgende maanden op dezelfde rekening blijven staan."

Vergeten hierop te reageren. Belfius zegt het iets beperkter dan het is :)

De wet rond gereglementeerde spaarrekeningen spreekt duidelijk over:
"Ook de voorwaarden voor de verwerving van de getrouwheidspremie worden herzien en gestandaardiseerd : de getrouwheidspremie wordt toegekend op de bedragen die gedurende 12 opeenvolgende maanden op dezelfde rekening blijven staan."
Bedoel je dan dat ik eigenlijk wel een getrouwheidspremie zou moeten krijgen? Want dat lijk ik op te maken uit die tekst.
Toch vreemd dan dat hier nog door niemand een klacht over is ingediend?

Bedoel je dan dat ik eigenlijk wel een getrouwheidspremie zou moeten krijgen? Want dat lijk ik op te maken uit die tekst.
Toch vreemd dan dat hier nog door niemand een klacht over is ingediend?
Ik weet niet of je er recht op hebt, want ik weet niet welke rekeningen je bij Belfius hebt en hoeveel euro er op de spaarrekening staat, maar als er op 1/1/2022 meer dan 12 maand iets op de spaarrekening staat, dan zou je er wel recht op moeten hebben, ja.

Ik weet niet of je er recht op hebt, want ik weet niet welke rekeningen je bij Belfius hebt en hoeveel euro er op de spaarrekening staat, maar als er op 1/1/2022 meer dan 12 maand iets op de spaarrekening staat, dan zou je er wel recht op moeten hebben, ja.
Er staat inderdaad een aanzienlijke som al langer dan 12 maanden op mijn spaarrekening daar. Ik zal maandag eens contact opnemen met het kantoor. Bedankt voor de uitleg alvast!

2 vragen ivm leningen:
1. stel je gaat 300.000 lenen, op 25 jaar, aan 1.86% JKP. je moet dan maandelijks 1248,95 euro betalen. Als je echter 300.000 deelt door 300 maanden, kom je uit op 1000 euro per maand. De uitleg van JKP zegt dat er hier ook rekening wordt gehouden met commissielonen, schuldsaldoverzekering, woningverzekering, brandverzekering, dossierkosten, enzomeer. Maar: die SSV, brandverzekering, dossierkosten worden je ook extra opgelegd, dus dan betaal je die dubbel.. de bank neemt dus elke maand 250 euro winst.. ?
2. Is er buiten het risico dat de bank neemt, nog een ander verschil tussen hypothecair krediet en een mandaat ? Want op mandaat betaal je extreem minder registratierechten, ereloon notaris enzovoort..

Terug
Bovenaan