Kleine vragen: economie & recht

Hmmm, die herroepingstermijn gaat pas in op het moment dat ik het ga ophalen? Ik dacht wanneer dat toekwam in de winkel. Dus eigenlijk kan ik het gaan ophalen en betalen, en dan nog teruggeven? Want ik dacht dat ik dat ook tegen hen had gezegd aan de telefoon, maar dan zeiden ze dat dat niet kan voor een aankoop in de winkel.

Edit: ik lees idd over het herroepingsrecht op de site van economie.fgov. Het is mij alleen niet duidelijk of dat ook op mij slaat. Ik heb namelijk online besteld, maar nog niet betaald. Als ik dan het zou gaan afhalen in de winkel en ik betaal, geldt dat dan nog als een overeenkomst op afstand aangezien ik ter plekke heb betaald?

Als je online/via een webshop hebt besteld, dan gaat het over een verkoop op afstand en is het herroepingsrecht van toepassing. Dus geldt ook voor jouw geval.

Dat je niet meteen hebt betaald of dat je het product gaat afhalen (ipv dat het geleverd wordt), doet daaraan geen afbreuk. De overeenkomst (op afstand) komt tot stand wanneer jij op de knop 'betalen', 'bestellen',.. klikt.

Als je online/via een webshop hebt besteld, dan gaat het over een verkoop op afstand en is het herroepingsrecht van toepassing. Dus geldt ook voor jouw geval.

Dat je niet meteen hebt betaald of dat je het product gaat afhalen (ipv dat het geleverd wordt), doet daaraan geen afbreuk.
Oké, thanks! Dus eigenlijk kan ik het gaan afhalen en vervolgens zeggen dat ik gebruik wil maken van mijn herroepingsrecht met een bijhorend schriftelijk formuliertje.

Klopt.

Maar als ik het zo hoor, ga je mogelijk een discussie hebben over de toepassing van het herroepingsrecht (ook al heb je 100% gelijk).

Ik zou je de moeite besparen en het gewoon niet afhalen. Ik weet niet over welk bedrag het gaat, maar ze kunnen je eigenlijk niets maken..

Klopt.

Maar als ik het zo hoor, ga je mogelijk een discussie hebben over de toepassing van het herroepingsrecht (ook al heb je 100% gelijk).

Ik zou je de moeite besparen en het gewoon niet afhalen. Ik weet niet over welk bedrag het gaat, maar ze kunnen je eigenlijk niets maken..
Gaat over iets wat op moment van online bestelling 89 euro was, en ze zeiden aan de telefoon dat het hen 75 euro zou kosten om het terug te sturen aangezien ze een zelfstandige zijn en geen bol of coolblue (dat bleven ze maar herhalen). En als ik het niet zou kopen, was ik niet meer welkom in de winkel :D
Als ik wat begon door te vragen, begonnen ze over dat ze mij gerust wouden laten spreken met hun advocaten, etc etc, waardoor het mij allemaal wat bizar werd. Na wat opzoekwerk, zie ik zelfs dat alles mbt herroepingsrecht gewoon ook op hun site staat, en ook helemaal zoals jij het aangeeft, dus dan spreken ze zichzelf tegen aan de telefoon :unsure:

En als ik het niet zou kopen, was ik niet meer welkom in de winkel :D
Volgens mij is dat ook het enige wat ze je kunnen maken. Ik zou er inderdaad van uit gaan dat je daar niet meer moet gaan. Maar gezien de manier waarop ze handelen wil je dat waarschijnlijk ook niet meer doen.

Volgens mij is dat ook het enige wat ze je kunnen maken. Ik zou er inderdaad van uit gaan dat je daar niet meer moet gaan. Maar gezien de manier waarop ze handelen wil je dat waarschijnlijk ook niet meer doen.
Nee idd, waren niet echt vriendelijk aan de telefoon. En los daarvan, als je iets bestelt en ze zeggen dat het binnen de 2 weken in de winkel ligt, maar dan is het er pas 3 maanden later, ja sorry hoor.. Dan kunnen ze toch op z'n minst bellen.

Indien het niet in de akte werd opgenomen lijkt het me weinig waarschijnlijk dat hij je iets kan maken.

Dat is wat ik ook dacht, maar feedback vragen leek me geen kwaad te kunnen.
Vroeg me eerst 500 euro voor de frigo, heb gezegd dat ik hem niet wil aankopen en dat zijn vraagprijs belachelijk was, want voor die prijs haal ik een gelijkaardig model die gloednieuw is.

Ik heb een aandeel gekocht in het coöperatieve bedrijf waar ik werkzaam ben.
Ik heb dit twee jaar geleden aangekocht.
Door omstandigheden denk ik eraan mijn aandeel te verkopen.
Ik heb een mail gestuurd naar m'n baas over welke stappen ik moet ondernemen om m'n aandeel te verkopen. Voor de duidelijkheid: ik had nog niet eens gezegd dat ik m'n aandelen wil verkopen. Ik wilde gewoon het proces weten.

De dag erop nam hij me apart en werd hij agressief tegen mij. Het kwam erop neer dat hij me ging zwartmaken bij de concurrentie enz. En hij voegde nog een aantal verwijten toe die niet relevant zijn nu...

Ik zie het niet zitten om nog eens direct te vragen via m'n baas, als dit genoeg is om hem agressief te maken...

Bij welke instantie moet ik zijn als ik dit soort aandelen wil verkopen, of om af te dwingen dat ik dit aandeel kan verkopen?

Ik heb een speciaal voorval.. ik heb vorige week 2 dagen gewerkt en werd vandaag uitbetaald als een volle week. De situatie is als volgt: ik werk in een magazijn via interim als student sinds april (1-2 dagen per week in het jaar) en 3 volle weken met weekcontracten in juli. Vorige week was mijn laatste week van juli maar ben midden week ziek geworden. Ik ben dus enkel maandag en dinsdag gaan werken, heb dit op tijd laten weten dus dat is allemaal in orde. Maar nu heb ik deze week mijn loon ontvangen en blijkt dat ze gwn de volle week hebben uitbetaald. Is dit een fout van hun? Of krijg ik wél de gehele week uitbetaald als ik midden week ziek wordt? Weet zelf niet goed of ik dit nu zo moet laten of zou laten weten aan de interim.. of is het gewoon correct uitbetaald? Of moet ik die loon binnen kort terug storten?

Ik heb een speciaal voorval.. ik heb vorige week 2 dagen gewerkt en werd vandaag uitbetaald als een volle week. De situatie is als volgt: ik werk in een magazijn via interim als student sinds april (1-2 dagen per week in het jaar) en 3 volle weken met weekcontracten in juli. Vorige week was mijn laatste week van juli maar ben midden week ziek geworden. Ik ben dus enkel maandag en dinsdag gaan werken, heb dit op tijd laten weten dus dat is allemaal in orde. Maar nu heb ik deze week mijn loon ontvangen en blijkt dat ze gwn de volle week hebben uitbetaald. Is dit een fout van hun? Of krijg ik wél de gehele week uitbetaald als ik midden week ziek wordt? Weet zelf niet goed of ik dit nu zo moet laten of zou laten weten aan de interim.. of is het gewoon correct uitbetaald? Of moet ik die loon binnen kort terug storten?
Je hebt een contract van 5 dagen en was niet onwettig afwezig? Dan is het toch logisch dat je gewoon 5 dagen uitbetaald krijgt?

Je hebt een contract van 5 dagen en was niet onwettig afwezig? Dan is het toch logisch dat je gewoon 5 dagen uitbetaald krijgt?
Studentenjob he? Ik heb dat afgebeld maar interim zei dat een doktersbriefje niet hoeft als student, ik veronderstel dat dit dan automatisch gewettigd is?

Als interim zegt dat je je afwezigheid niet moet bewijzen, ben je gewettigd afwezig. Maar dat heb je waarschijnlijk niet opgenomen, dus als ze achteraf kunnen aantonen dat dit wél nodig was én dat ze je het arbeidsreglement hebben laten tekenen (waarin zo'n verplichting staat dan wel), dan ben je mogelijks onwettig afwezig...

Er is echter géén recht op gewaarborgd loon, tenzij dit in de CAO/AO zo staat. TENZIJ je een AO van onbepaalde duur hebt OF je wel degelijk RSZ afgehouden wordt van je loon en je eigenlijk niet als jobstudent werkt

Als interim zegt dat je je afwezigheid niet moet bewijzen, ben je gewettigd afwezig.
Achja, dan zal het wel in orde zijn. De interim had me gisteren nog gebeld voor mijn beschikbaarheden, en ze hebben daar niets over gezegd. Er is in het verleden ook al eens verkeerd gestort geweest, interim gaf een 8u contract op een zaterdag terwijl zaterdagen altijd maar halve dagen zijn, en toch is het uitbetaald geweest als een 8u werk dag. Volgens mij maken ze daar zoveel fouten :tongue:

Anyway, kzal me er eens goed mee gaan soigneren dit weekend

Is een betaaltermijn van 3 werkdagen voor een verkeersboete normaal?
Vandaag boete in de bus, geflitst op 05/08, en moet tegen vrijdag betaald zijn of bedrag gaat van 53 naar 89 volgens die brief. Ik ga die sowieso betalen, zal wel kloppen, maar die betaaltermijn is toch absurd kort volgens mij. Wat als je met vakantie bent en pas 10 dagen later je bus ledigt?

Is een betaaltermijn van 3 werkdagen voor een verkeersboete normaal?
Vandaag boete in de bus, geflitst op 05/08, en moet tegen vrijdag betaald zijn of bedrag gaat van 53 naar 89 volgens die brief. Ik ga die sowieso betalen, zal wel kloppen, maar die betaaltermijn is toch absurd kort volgens mij. Wat als je met vakantie bent en pas 10 dagen later je bus ledigt?
Ja, dat lagere bedrag is een gunst voor wie meteen betaalt zodat ze minder administratieve rompslomp hebben

Ja, dat lagere bedrag is een gunst voor wie meteen betaalt zodat ze minder administratieve rompslomp hebben
Dat is toch geen gunst, maar de effectieve boete? 53 euro voor, na correctie, 3kmh te snel is gewoon het wettelijk vastgelegde bedrag. Dat is geen gunst. Al wat er bij komt is een extra boete om te laat te zijn. Als de betaaltermijn een beetje ruimer zou zijn, ook al is die maar 14 dagen (nog steeds maar de helft van wat een bedrijf moet aanhouden), zou ik het begrijpen. Die 3 werkdagen is gewoon absurd kort.
Ik stelde de vraag al eerder: wat als je op reis bent? Ze kunnen dat toch niet maken om dan direct zoveel te verhogen?

Dat is toch geen gunst, maar de effectieve boete? 53 euro voor, na correctie, 3kmh te snel is gewoon het wettelijk vastgelegde bedrag. Dat is geen gunst. Al wat er bij komt is een extra boete om te laat te zijn. Als de betaaltermijn een beetje ruimer zou zijn, ook al is die maar 14 dagen (nog steeds maar de helft van wat een bedrijf moet aanhouden), zou ik het begrijpen. Die 3 werkdagen is gewoon absurd kort.
Ik stelde de vraag al eerder: wat als je op reis bent? Ze kunnen dat toch niet maken om dan direct zoveel te verhogen?
Het verdere verloop is anders een rechtzaak, dus in dat opzicht is het een gunst om je zo'n voorstel te doen. Het is hier nogal overbodig om voor de rechter te verschijnen, dus er wordt een voorstel gedaan van bedrag en termijn om de zaak af te sluiten.

Het verdere verloop is anders een rechtzaak, dus in dat opzicht is het een gunst om je zo'n voorstel te doen. Het is hier nogal overbodig om voor de rechter te verschijnen, dus er wordt een voorstel gedaan van bedrag en termijn om de zaak af te sluiten.
Ok. Maar ik heb het hier over de absurd korte termijn. Dat kan toch niet?

Terug
Bovenaan