Kleine vragen: economie & recht

AANNEMER1 is failliet verklaard. Ze willen daar wel in beroep tegen gaan. Wij hebben daar een contract mee voor de ruwbouw van onze nieuwbouw.

AANNEMER2 (andere aannemer met dezelfde zaakvoerder als AANNEMER1) kan de werken overnemen. Alle bestellingen van materiaal die nog niet betaald zijn (wss alles) kunnen in principe ook overgenomen worden.

We kunnen een nieuw contract tekenen voor de ruwbouw met AANNEMER2. We kunnen alleen niet in dat contract zetten dat AANNEMER2 het contract/werken van AANNEMER1 overnemen want dan moet AANNEMER1 dat ondertekenen en die mogen niets ondertekenen. Dat wil zeggen dat zolang AANNEMER1 zijn contracten niet vernietigd worden wij nog altijd aan dat contract hangen.

We zouden dus ter goeder trouw een contract kunnen tekenen met AANNEMER2 dat die de werken overneemt van AANNEMER1 en dan als de contracten niet worden vernietigd (dus als het beroep gelukt zou zijn) AANNEMER1 dan weer gewoon verder doet vanaf het punt waar AANNEMER2 beland was.

Dan moet AANNEMER2 stoppen en AANNEMER1 niks zeggen over de al gedane werken door AANNEMER2.

De enige reden dat dit zou kunnen is omdat AANNEMER1 en AANNEMER2 dezelfde personen ziojn. Maar veel vertrouwen hebben we daar natuurlijk niet in.

Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat AANNEMER2 kan verder doen op deze manier maar dat we achter niet in problemen komen door het contract met AANNEMER1?

Gezien het bedrag waarover het gaat, gezien beroep tegen een faillissement zelden uiteindelijk een stabiel bedrijf oplevert en gezien aannemers die failliet gaan en direct een nieuw bedrijf oprichten vaak niet te betrouwen zijn, zou ik hiervoor gerust een paar duizend euro extra durven uitgeven voor een goeie advocaat en persoonlijk advies.

@grungywout @Conradus op zich lijkt me dit toch op te lossen met een contract met aannemer 2 waarbij verwezen wordt naar het andere contract en expliciet gezegd wordt dat de werken beperkt worden tot wat de andere aannemer binnen X weken niet kan opleveren?

Maar neem een advocaat. De kost die je die advocaat kost zou je mss zelfs kunnen recupereren met de schadevergoeding die je tegenover aannemer 1 kan eisen ALS er daar nog iets van geld in zit.

Het is nu niet direct de periode waarin normale bouwbedrijven failliet gaan, dus wees voorzichtig.

Lijkt me ook het beste advies, zowel qua advocaat als contract. Buiten die persoon gewoon volledig vermijden en ook zeker eens kijken of aannemer 2 ook al geen schulden heeft of op een zwarte lijst staat.

Ik heb een verkeersboete gekregen van de politie voor parkeren op het voetpad van een woonerf. Bedrag 182 Euro

Dat kan toch gewoon niet kloppen? Als ik naar die tabellen kijk zou dit overeenstemmen met een overtreding van de derde graad

Ok!

Ja, het was me niet duidelijk of enkel de 1e is verlengd, of ook 2-6 is verlengd.
Het schrappen heb ik ook gevolgd in het nieuws, maar voor de eerste zou dit toch altijd geldig blijven?
Op https://eerstewerknemer.be/nl/ lees je immers
"Neem vóór 31/12/2020 voor de eerste keer een werknemer in dienst en profiteer levenslang van een vrijstelling van de patronale basisbijdragen."
En 1-6 die aangeworven is voor 31/12/2020, blijven die voor de rest van hun leven vrijgesteld?

Tijdje geleden
Ik heb een verkeersboete gekregen van de politie voor parkeren op het voetpad van een woonerf. Bedrag 182 Euro

Dat kan toch gewoon niet kloppen? Als ik naar die tabellen kijk zou dit overeenstemmen met een overtreding van de derde graad
Straffen
  • een boete van 110 tot 1375 euro, en
20° Het is verboden een voertuig te parkeren :
— op de plaatsen waar de voetgangers en de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen op de rijbaan moeten komen om omheen een hindernis te gaan of te rijden;
— op de plaatsen waar de doorgang van spoorvoertuigen zou belemmerd worden;
— wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden;25.1.4°, 6°, 7°

Da's idd een kutboete, ik heb ze ooit 2 dagen na elkaar gekregen, omdat ik op een fietspad stond, dat 4m verder recht op een veld uitliep.
Express iets naar achter geparkeerd zodat de boer er zonder problemen zou op kunnen..
hier dus voor het huis..

Nog een eigen vraagje: Een van onze huurders doet aan prostitutie in het appartement. als je zoekt op "hoer+gemeente" vind je al snel een website waar je haar kan vinden; foto's zijn duidelijk in het app genomen.
In het contract staat uiteraard geen professionele activiteiten toegelaten.
Wat kunnen we hier mee doen? idealiter zie ik haar vertrekken, en aangezien ze in haar 2e jaar zit liefst met de 2 maand opzegvergoeding voor ons uiteraard voor de overlast die ze bezorgt. (klanten stonden al in ander woondeel onder meer, de eerste keer hadden we ook al een vermoeden tijdens de lockdown toen ze werkloos was maar toen hebben we haar gewaarschuwd er mee op te houden).

Ik zeg een rekeningnummer op bij een Belgische bank, ik heb daar geen rekeningen meer.
Een firma doet een terugbetaling aan mij op die rekeningnummer. Krijgen zij daar een melding van dat het niet gelukt is of is dat geld gewoon weg ?

Ik zeg een rekeningnummer op bij een Belgische bank, ik heb daar geen rekeningen meer.
Een firma doet een terugbetaling aan mij op die rekeningnummer. Krijgen zij daar een melding van dat het niet gelukt is of is dat geld gewoon weg ?

Indien de rekening niet meer bestaat, wordt dat geld automatisch teruggestort naar de overschrijver.

Situatie : besloten vennootschap werd destijds opgericht door 2 personen met een totaal aanvangsvermogen van 5.000€. Beide personen hebben hun aandelen volgestort in eigen naam, niet via een eigen BVBA.
Nu krijg ik het aanbod om in te stappen als 3e partner in het bedrijf.
Stel dat ik hier op in ga, wat raden jullie mij aan om te doen inzake fiscaliteit? Zelf een inleg van 2.500€ voorzien en "mijn" aandelen volstorten? Dit doen in eigen naam of beter een BVBA oprichten die ik dan vertegenwoordig?
Alle tips en dos & don'ts zijn welkom, alvast bedankt!

Ik denk dat dit de beste plek is voor een vraagje ivm m'n Peugeot. Mijn problemen daarmee zijn waarschijnlijk bij velen al gekend, voor de rest:

https://www.beyondgaming.be/archive...thread-deel-10.1091585?page=554#post-22366951
https://www.beyondgaming.be/archive...g-thread-deel-xi.1158203?page=8#post-22432723
https://www.beyondgaming.be/archive...-thread-deel-xi.1158203?page=13#post-22451959

Na @Kenneke10 zijn problemen met zijn Peugeot in het onderdeel Mobiliteit te lezen begon m'n bloed weer te koken. Toevallig passeerde net dan op facebook een ad van Peugeot.
Ik kon me niet inhouden en heb daarop gereageerd
Nooit van m'n leven nog een Peugeot. Na 45.000km al een nieuwe motor nodig. En ben lang niet de enige
Waarop "Peugeot" reageerde om hen via Messenger een bericht te sturen met mijn "verhaal".

Ik heb het verhaal van die 3 links hierboven lichtjes herschreven en hen doorgestuurd, en kreeg daarop deze reactie:
Dag Gerd, Bedankt om je probleem zo duidelijk toe te lichten. We hebben het met veel aandacht gelezen. Het is erg jammer dat je ervaring met Peugeot zo is gelopen en we begrijpen dat dit je kijk op het merk heeft veranderd. Aangezien je al in contact bent geweest met onze klantendienst gaan we er vanuit dat zij de nodige maatregelen hebben getroffen, ook i.v.m garage De Smedt. Dit lost natuurlijk niet het feit op dat je deze kosten hebt moeten maken. Ken je nog je dossiernummer bij klantendienst? Dan kunnen we hen contacteren om nog een laatste keer te bekijken wat we kunnen doen. Vriendelijke groeten, Het Peugeot-team

Daarnet kreeg ik telefoon van een onbekend nummer, snelle google leverde niets op. Bij een onbekend nummer neem ik niet op en wacht ik tot ze een boodschap inspreken aangezien ik enorm veel spam telefoons krijg tegenwoordig (dank u facebook lek).
Het voicemail bericht kwam binnen, en een dame begon een hele uitleg in het Frans. Ondanks mijn gebrekkige kennis van Frans heb ik er toch uit kunnen opmaken dat het hierover ging. (Ze vermeldde dat ze van de klantendienst van Peugeot/Citroën was, en gaf ook een dossiernummer)

Voor ik eventueel terugbel, en hopelijk een Nederlandstalig persoon aan de lijn heb, vraag ik me af wat ik kan verwachten.

Die auto terugkopen aan mijn aankoopprijs zullen ze allicht niet doen. Een nieuwe Peugeot op hun kosten lijkt me ook te hoog gegrepen.
Maar zou ik bvb die laatste factuur (+-1300€ dacht ik) kunnen terugbetaald krijgen?

Of kan ik eerder iets verwachten dat het volgend onderhoud bvb op hun kosten is. Of dat ik een T-shirt of paraplu krijg met het Peugeot logo erop..

Om eerlijk te zijn, ze gaan veel moeite moeten doen om mijn kijk op het merk terug in een goede richting te krijgen :LOL:

@Waelvis hout vasthouden wij rijden nu al 3 weken probleemloos terug rond, en van garage kregen we te horen dat onze fout was we zaten 3k km boven zijn onderhoud.

Laatst bewerkt:
Een vraag. Ik heb verlichting gekocht. Na amper 4 maanden is de LED GLOEIlamp al stuk. Heb ik dan ook garantie op die lamp?

Ik dacht altijd dat er géén garantie was op lampen zelf, en normaal doe ik ook géén moeite en koop ik wel in de gamma een nieuwe lamp. Maar 4 maanden is nu wél echt absurd kort. de lamp is gewoon al kapot binnen de 6 maand. Ligt de bewijslast dan niet bij de verkoper?

---

Nog even gecheckt

In de handleiding staat dat de lamp een 25W, E12 fitting, type G40, 120V lamp is (dat kan nooit, dit de handleiding van de Amerikaanse versie). Ik heb dan eventjes de kapotte lamp gemeten en bekeken, en het is dus een 25W, E12 fitting, type G45, 220/230V lamp.

En ah ja, bij de aankoop claimde de verkoper dat het een LED lamp zou zijn. Neen dus, het is een gewone oude gloeilamp die al jaren niet meer te koop is. De LED lamp die deze gloeilamp vervangen heeft, is een 2W, E12 fitting, type G45, 220/230V LED lamp.

Deze lamp is echter NIET eens te koop bij de gamma, Brico enzovoorts .. sterker nog ook de LED lamp wordt eigenlijk niet meer gemaakt en is nergens in België nog te verkrijgen. Bij bol is deze lamp permanent "out of stock".

Ik vind de lamp gelukkig wel nog terug, bij gloeilampgoedkoop.nl (dat is de enige winkel online waar ik deze lamp nog vond), maar I feel a bit cheated :angry:

---

Nog even een update.

Ik heb de verkoper aangesproken maar hij stuurde mij door naar de leverancier zelf, omdat hij zelf ook niet meer aan de lamp kon geraken.
De leverancier heeft ze wel (nog) op voorraad, en ze hebben een nieuwe lamp opgestuurd nadat ze mij vroegen achter het bestelnummer (bij bol) als controlecheck. So all good.

Update: Ze hebben blijkbaar een volledig nieuwe verlichting opgestuurd ipv gewoon een nieuwe (LED) lamp. Nu goed, dat is ook goed voor mij.

Laatst bewerkt:
Vandaag tot de vaststelling gekomen dat de vennootschap van mijn echtgenote in de gouden gids staat opgenomen. Relevantie daarvoor is "prot 0" maar feit is dat alle gegevens er in staan. Voor mij dus enkel maar een bron voor ongewenste reclame, phising, whatever....

Ik dacht even snel op de website te gaan van de gouden gids en daar rap alles te schrappen maar blijkbaar zie ik iets over het hoofd. Iemand die ervaring heeft in het verwijderen van bedrijfsgegevens?

Wat is het beste: feitelijk of wettelijk samenwonen? Mijn vriendin en ik wonen nu feitelijk samen maar ze is dit academiejaar begonnen met studeren. In augustus gaf ze haar ontslag, in september is ze gestart met een opleiding, dat was toch haar ding niet en in januari begint ze aan iets anders. Het is haar eerste opleiding, daarvoor geen diploma oid. Ze studeert voltijds maar heeft dus geen inkomen meer behalve hier en daar wat uren als studentenjob bij haar vorige werkgever. Ik betaal een groot stuk van onze gemeenschappelijke kosten en de huur met mijn loon, ik voorzie dus wat in haar levenssituatie. Ze krijgt geen structurele steun van haar ouders, ze woont gewoon bij mij. Vanaf januari werk ik voltijds en krijg ik 3400 bruto, tot dan werk ik 4/5e (met een flexijob).

Op de site van de studietoelages vind ik niet in welke categorie zij past: https://www.studietoelagen.be/gezinssituatie-hoe-bepaal-ik-mijn-leefeenheid. We zijn niet wettelijk samenwonend en ook niet feitelijk samenwonend + kinderen (geen kinderen) dus niet categorie 1, maar ze is ook geen zelfstandig student (want geen eigen inkomen) dus ook niet categorie 2. Ze is ook niet fiscaal afhankelijk. Ik weet het dus niet. Qua levenssituatie hebben we waarschijnlijk 0 punten in elk geval, gezien er sowieso een minpunt wordt gegeven omdat er samenwoont met een niet-verwant die wel een inkomen heeft?

Verder is er bij wettelijk samenwonen dan de huwelijksquotient wat een potentieel lagere studietoelage kan compenseren. Maar ik vind er mijn weg niet in. Dus mijn vraag is: wat is het beste, feitelijk of wettelijk samenwonen en waarom?

Wat is het beste: feitelijk of wettelijk samenwonen? Mijn vriendin en ik wonen nu feitelijk samen maar ze is dit academiejaar begonnen met studeren. In augustus gaf ze haar ontslag, in september is ze gestart met een opleiding, dat was toch haar ding niet en in januari begint ze aan iets anders. Het is haar eerste opleiding, daarvoor geen diploma oid. Ze studeert voltijds maar heeft dus geen inkomen meer behalve hier en daar wat uren als studentenjob bij haar vorige werkgever. Ik betaal een groot stuk van onze gemeenschappelijke kosten en de huur met mijn loon, ik voorzie dus wat in haar levenssituatie. Ze krijgt geen structurele steun van haar ouders, ze woont gewoon bij mij. Vanaf januari werk ik voltijds en krijg ik 3400 bruto, tot dan werk ik 4/5e (met een flexijob).

Op de site van de studietoelages vind ik niet in welke categorie zij past: https://www.studietoelagen.be/gezinssituatie-hoe-bepaal-ik-mijn-leefeenheid. We zijn niet wettelijk samenwonend en ook niet feitelijk samenwonend + kinderen (geen kinderen) dus niet categorie 1, maar ze is ook geen zelfstandig student (want geen eigen inkomen) dus ook niet categorie 2. Ze is ook niet fiscaal afhankelijk. Ik weet het dus niet. Qua levenssituatie hebben we waarschijnlijk 0 punten in elk geval, gezien er sowieso een minpunt wordt gegeven omdat er samenwoont met een niet-verwant die wel een inkomen heeft?

Verder is er bij wettelijk samenwonen dan de huwelijksquotient wat een potentieel lagere studietoelage kan compenseren. Maar ik vind er mijn weg niet in. Dus mijn vraag is: wat is het beste, feitelijk of wettelijk samenwonen en waarom?
Bij geen of amper inkomen is de huwelijksquotiënt toch echt wel een groot bedrag. Ik zou dus zeker hier proberen van gebruik te maken. Ik zeg nu al even omdat er gekeken wordt naar de situatie op 1/1, waardoor je zeker deze maan nog bij de gemeente/stad moet geweest zijn. Dan is het geldig voor inkomstenjaar 2022/aanslagjaar 2023.

Ik ken niets van studietoelagen, dus kan niet zeggen wat het beste is;-)

Wat is haar leeftijd? En wat denk je dat ze nog zal verdienen met haar vakantiejobs in 2022?

Vreemd issueke; alle issue.. Mijn zus heeft een overschrijving ontvangen van Allianz Benelux SA - BE98 3101 4800 3393 twv ~200€
communication "Teruggave POL 010xxxxxxxxxx"

Maar mijn zus woont al jaren in het buitenland, en heeft bij haar weten ook nooit iets bij Allianz benelux gehad.
Iemand een idee wat dit kan zijn?

Terug
Bovenaan