Btw
@berenod Wat betreft regeltjes is er nu in 2025 de
BACS wetgeving. Ok dat is goed voor onze winkel dit maar dit maakt nieuwe projecten 10 a 20% duurder op gebied van technieken waardoor bouwheren en bedrijven ook weer minder geneigd zijn om te investeren.
En vanaf 2029 wordt de treshold op 70kW gezet.
Wel goed voor het milieu.
-----Waarschuwing----- nogal technische/nerdy post voor outsiders

maar toch topic relevant!
Ik zie met die BACS wetgeving
nieuwe projecten toch niet bepaald duurder worden?
Ik zie uiteraard alleen projecten passeren waar lastenboek een GBS (Gebouw Beheer Systeem, de logica/PLC's die achter de sturing van verwarming, koeling en ventilatie zit) voorschrijft, maar ik zou denken dat zowat elke nieuwbouw waar meer dan 290kW koeling/verwarming in zit met een GBS uitgevoerd gaat worden?
Ik doe maar één merk van GBS, en zowat alles wat BACS vraagt zit daar tegenwoordig standaard in, ik zou denken dat dat bij de andere merken toch ook geen extreme meerprijs zou zijn? Ik bedoel dan specifiek het online zetten en het uitgebreide trenden van de data, wat dikwijls wel optioneel is?
Het enige dat ik wel nog soms zie passeren zijn de zoneregelingen die niet mee worden opgenomen (dus bijvoorbeeld standalone ventilo's die niet aan het GBS hangen), dat is wel (onrechtstreeks) een vereiste van BACS
Waar ik daar wel een mogelijke enorme impact zou zien is op de bestaande gebouwen, België is vergeven van gebouwen die op antieke systemen draaien, die dikwijls letterlijk met haken en ogen aan mekaar hangen, daar gaat het natuurlijk wel een plotse grote kost betekenen om whatever er nu insteekt te upgraden naar een huidig, BACS conform modern GBS.
Maar die investeringsbedrijven die zulke gebouwen bezitten zijn niet erg geneigd om te investeren, heel dikwijls rekenen zij de energiekost gewoon door naar de huurders, dus zij doen aan die investeringen geen profijt (zolang ze hun oppervlakte verhuurd krijgen natuurlijk aan die hoge prijzen).
Wij hebben één zo een investeringsbedrijf als klant die wel het grotere plaatje bezien, waar we in een aantal gebouwen al een stevige modernisatieronde hebben gedaan. Zij verhuren dan ook aan een "all-in" prijs, dus factureren niet apart de energie aan de huurders.
Besparingen gaan dus wel rechtsreeks in hun voordeel zijn!
Zij hebben dan ook ondervonden dat richting energie de ROI op zo een modernisatie best wel kort kan zijn.
Je wil niet weten wat ik al heb tegengekomen, ketelcascade van 1.2MW die al enkele jaren 24/7, 12 maanden van het jaar op hun max thermostaat stonden te draaien (95°C) wegens stand alone cascaderegelaar kapot, gigantische luchtgroepen met mengsectie die al een paar jaar permanent op 100% verse lucht staan te draaien (stand alone antieke regelaar met defecte CO² sonde of iets dergelijks), noem maar op.
Zelfs ergens tegengekomen dat via slecht geregelde changeover kranen het warm en koud water permanent gemengd werd, koelmachines en ketels stonden daar letterlijk mekaar te bevechten (eindeloopcontacten defect en dan maar overbrugd door externe onderhoudsfirma).
Zijn allemaal zaken die heel dikwijls geen impact op comfort hebben en daardoor niet worden opgemerkt/aangepakt.
Maar wel gigantische energieverspillingen...
Maar buiten die ene investeringsmaatschappij hebben we eigenlijk, tegen verwachtingen in, quasi geen prijsvragen voor modernisaties, en als we er al eens een krijgen wordt de offerte nooit in bestelling omgezet.
Ik vermoed dat al die bestaande gebouwen de "uitzonderingsregels" gaan proberen aan te spreken tegen dat het zover is!