Lente en Zomer 2026

Neen, je wilt absoluut niet daar leven. Vele Europese topzomers voor grote delen van Europa zijn eigenlijk gewoon slecht verlopen daar door het microklimaat die zij hebben.
Ik ben daar al geweest; absoluut de moeite om daar eens naar te reizen in deze tijd van het jaar waarbij het daar altijd licht is.

Maar nee, uiteraard zou ik er niet willen wonen. In Tromso is het momenteel warmer dan normaal, bij ons is het kouder dan normaal - morgen zal dat zelfs heel uitgesproken zijn. Het is enkel opvallend dat het al even aanhoudt - normaal heb je dit voor een dag of twee dagen, niet voor een week. Ook een temperatuurverschil waarbij Tromso zelfs 7 graden warmer is (als dat effectief uitkomt morgen) is eerder bijzonder.

Na bijna een decade zitten de 3 temperaturen wel allen onder de juninormaal. Dus zelfs ook al de tmin (wat opmerkelijk is in een lagedrukperiode, normaal scoort de tmin dan net goed). De tmax zit er zelfs al bijna 2 graden onder. De tweede helft is gemiddeld natuurlijk warmer, maar er zal hoe dan ook wel een warm zetje nodig zijn om de maand normaal te laten eindigen.

Maar persoonlijk zit het voor mij veeleer in:
* Temp: Nu, in de zomer, lukt zo'n koude periode wel, maar in de winter lukt zoiets dan weer bijna niet (vorige winter had wel enkele opmerkelijke uitzonderingen, maar het gaat over de algemene evolutie van de winter).
* Neerslag - the "gift" that keeps giving: Het vocht van de regen dat nu nog toegejuicht wordt, zal straks in juli (deels) mee bijdragen aan de vervloekte plakkerigheid (hogedruk) of aan weer nieuwe regenbuien (lagedruk) En telkens weer die jas aan terwijl je in mei al dacht dat die wel even in de kast kon blijven.
* Bewolking: Juni is een heel mooie maand. De mooiste maand voor mij, ik kijk er altijd naar uit. De langste dagen, zonder dat ze alweer beginnen in te korten. Laatste zichtbaar licht tot 0u30 en eerste licht al terug vanaf 3u30. Lichtende nachtwolken (het best te zien in deze periode). Maar de grijze wolken van nu verstoppen de lichtende nachtwolken, en door de bewolking is het perceptueel opmerkelijk vroeger donker en later licht.
En we komen net van 10 dagen waar we ver boven de norm van Mei zaten qua temperatuur, nogmaals we zitten met een matig zeeklimaat waar het periodes beter zal zijn en periodes minder. Dus die periodes zijn gewoon normaal en zal je altijd hebben. Ik ben trouwens je geklaag over vorige zomer en zelf nog vorige maand niet vergeten (vorige zomer volgens KMI "Zeer droge en warme zomer", maand mei "Zeer warme maand").

En toch blijf je klagen en zagen en focussen op de normale gang van zaken binnen ons klimaat terwijl het gewoon je verwachtingen zijn die niet kloppen met ons klimaat.

Ik ben daar al geweest; absoluut de moeite om daar eens naar te reizen in deze tijd van het jaar waarbij het daar altijd licht is.

Maar nee, uiteraard zou ik er niet willen wonen. In Tromso is het momenteel warmer dan normaal, bij ons is het kouder dan normaal - morgen zal dat zelfs heel uitgesproken zijn. Het is enkel opvallend dat het al even aanhoudt - normaal heb je dit voor een dag of twee dagen, niet voor een week. Ook een temperatuurverschil waarbij Tromso 7 graden warmer is (als dat effectief uitkomt morgen) is eerder bijzonder.
Ik vind dat niet zo bijzonder, gebeurt vaak dat het hier een stuk warmer is dan in het zuiden ook.

njjdOHo.png

M3EbQyg.png

Het heeft alles te maken met de richting van de depressies, die zit nu te zuidelijk waardoor de depressies onze richting opkomen, Britse eilanden, lage landen, Frankrijk, Duitsland en zelfs zuiden van Scandinavië.

Binnen Scandinavië grote verschillen. In Bergen en Oslo is het zeker niet beter dan hier. En in het zuiden van Scandinavië is het ook kletsnat vandaag. In Tromso kan de warmte het via een omweg bereiken door zuidoostenwinden daar aangevoerd vanuit Rusland.

In Spanje grote verschillen ook, zuiden heet, baskenland slecht.

* Neerslag - the "gift" that keeps giving: Het vocht van de regen dat nu nog toegejuicht wordt, zal straks in juli (deels) mee bijdragen aan de vervloekte plakkerigheid (hogedruk) of aan weer nieuwe regenbuien (lagedruk) En telkens weer die jas aan terwijl je in mei al dacht dat die wel even in de kast kon blijven.
Nog ene heel belangrijke vergeten bij the gift that keeps giving. Het vocht van de regen dat nu toegejuicht wordt en zich overal verzamelt als stilstaand water in lege potjes in tuinen (zoals ik bij mijn buur zie - die z'n lege potjes zijn sinds de eerste regen niet meer droog komen te staan), is nu de broedplaats van de toch wel bij uitstek grootste gift van de neerslag. Tenzij het in juli opnieuw heel slecht weer wordt - dan niet.

De neerslag die vandaag valt en de laatste droogte liet verdwijnen, bepaalt niet automatisch het weer van de rest van de zomer, maar vult wel de kruitvaten van benauwdheid, nieuwe buien en muggen. Het weer van juli zal bepalen welk lontje er aangestoken wordt.

GFS plooit nu wel dus zondag zal inderdaad rond de normaal verlopen, 20 tot 22°C. Anderzijds is het dipje bij GFS ook nu minder aanwezig midden volgende week met enkel regenval dinsdagnacht nu.

In eerste instantie dus een schampschot waarbij de meeste warmte toch te zuidelijk of te westelijk blijft en ons enkel maandag en dinsdag weet te bereiken. Dan een kort dipje voor woensdag (maar nog steeds temperaturen rond normaal) en dan nieuwe impuls van hogedrukopbouw naar het einde van volgende week toe met een nieuw warmte-offensief in het daaropvolgende weekend.

Nog ene heel belangrijke vergeten bij the gift that keeps giving. Het vocht van de regen dat nu toegejuicht wordt en zich overal verzamelt als stilstaand water in lege potjes in tuinen (zoals ik bij mijn buur zie - die z'n lege potjes zijn sinds de eerste regen niet meer droog komen te staan), is nu de broedplaats van de toch wel bij uitstek grootste gift van de neerslag. Tenzij het in juli opnieuw heel slecht weer wordt - dan niet.
Je moet die beestjes ook hun voortplanting gunnen 😉

Terug
Bovenaan