Metaaldraad

Ik heb gezien dat hierboven weer een Amenra discussie was, zoals je in mijn lijst ziet ben ik best wel een grote Amenra fan. Maar om kort te zijn, mij interesseert het niet of je Amenra nu goed vindt of niet, ieder zijn smaak, ieder zijn leven. Van die fanatieke fanboys zijn altijd irritant, ik ga nooit mijn smaak proberen opdringen aan andere mensen.
(en al dat artsy fartsy spul rond Amenra boeit mij ook absoluut niet, voor mij draait het puur om de muziek)
Heb mij er ook bewust niet over uitgesproken maar sluit me hier wel bij aan. Voor mij gaat de muziek zeer diep en kan snappen dat dit voor andere mensen niet werkt. Denk dat Amenra altijd hun eigen pad heeft gevolgd en de grote aandacht in de Vlaamse mainstream (Stubru en nominatie MIA's) pas veel later is gekomen. Amenra was dan ook een band die vooral in het begin toch vooral meer credits kreeg in het buitenland dat in België zelf.

Ze zijn alleszins wel oprecht in de emoties die ze in hun teksten en muziek stoppen. Hoor Colin ook graag spreken in interviews over waar amenra voor staat. Een zeer down to earth kerel dat nog steeds zeer toegankelijk is (net zoals de andere van de band trouwens).

Enigste waar ik me aan stoor (als fanboy?) als ze in het publiek luidop praten tijdens de opbouw stukjes van de nummers. De sereniteit en opbouw van spanning met de uitbarsting van een vulkaan is wat zorgt voor de impact.

De perfecte topplaat ben ik dit jaar niet tegengekomen. Wel meer dan genoeg genietbaar materiaal. Ik volg @Obi-Jan in zijn stelling over Amen Ra. Ik ken Colin en Lennart ook een beetje uit de hc scene van vroeger en heb Amenra nog zien optreden voor 3 man, als support van een nietszeggende band. Dus ik weet vanwaar ze komen en gun ze hun succes wel waar ze zelf voor gewerkt hebben.

Top 18

Mastodon : Hushed and Grim
Amenra : De Doorn
Turnstile : Glow On
Dold Vorde Ens Navn : Morkere
Converge/Chelsea Wolfe : Bloodmoon
Unanimated : Victory Of Blood
Sarke : Allsighr
Craved Idol : Forked Tongues
Fluisteraars : Gegrepen door de Geest der Zielsontluiking
Hallowed Butchery : Deathsongs From The Hymnal Of The Church Of The Final Pilgrimage
Dread Sovereign : Alchemical Warfare
Soen : Imperial
Khemmis : Deceiver
Eyehategod : A History Of Nomadic Behavior
Cult Of Luna : The Raging River
Wardruna : Kvitravn
Whoredom Rife : Winds Of Wrath
Funeral : Praesentialis In Aeternum

en meer..

Asphyx : Necroceros
At The Gates : The Nightmare Of Being
Carcass : Torn Arteries
The Crown : Royal Destroyer
Cannibal Corpse : Violence Unimagined
Cynic : Ascension Codes
Empyrium : Uber Der Sternen
Five The Hierophant : Through Aureate Void
Leprous : Aphelion
Incinerate : Back To Reality
Sur Austru : Obarsie
Grief Collector : En Delirium
Darkthrone : Eternal Hails
Pestilence : Exitivm
Wolvennest : Temple
Artillery : X
Nekromantheon : Visions Of Trismegistos
Yoth Iria : As The Flame Withers
Lock Up : The Dregs Of Hades
Tribulation : Where The Gloom Becomes Sound
Proscriptor McGovern’s Apsu : s/t
Worm : Foreverglade

Laatst bewerkt:
Ik ga nog even tijd nodig hebben voor mijn lijst... Heb nog wat in te halen, zal waarschijnlijk aan een hondertal zitten.

Wat Amenra en aanverwanten betreft: allemaal goed en wel dat ze het op eigen houtje zo ver geschopt hebben, maar dat kan niet van alle church of Ra bands gezegd worden. Ik heb het hier waarschijnlijk ooit al eens aangehaald, dus mijn excuses als ik in herhaling val: maar het feit dat er mensen al hun Wiegedood tattoo's aan het showen waren op social media terwijl Wiegedood nog niet 1 noot muziek had uitgebracht, vind ik ronduit belachelijk. Het uiterste bewijs dat het dus niet altijd rond de muziek draait.
Verder vind ik Amenra tegenwoordig echt erg slecht, Wiegedood op basis van die nieuwste nummers nog slechter. En dat heeft niks te maken met wat ik hierboven aanhaal, want voor mij is het simpel: ik vind iets goed of ik vind iets niet goed, ik laat me niet leiden door wroeging of afgunst.
Mass III is een uitstekend album, daarna begonnen ze wat teveel uit hetzelfde vaatje te tappen, en de laatste tijd kunnen ze de hoogste boom in met die poëzie-stukjes. Ik was blij dat ik ze meegepikt heb op Alcatraz afgelopen zomer, want ze hebben gelukkig een paar oudjes gespeeld. Daarna kwamen echter de gedichtjes... :angry:

Ik denk zelfs dat Wiegedood hun logo had voor ze een nummer hadden. :unsure:
Ze hadden die houten opstelling alleszins al bij hun eerste show in de 019. Geen idee hoeveel later de plaat is uitgekomen.

TBHR en Oathbreaker vallen ook onder Church Of Ra en die hebben toch wel hun eigen verdiensten muzikaal (en daarnaast, artwork en alles daarrond is/was steeds top).

Ik denk zelfs dat Wiegedood hun logo had voor ze een nummer hadden. :unsure:
Ze hadden die houten opstelling alleszins al bij hun eerste show in de 019. Geen idee hoeveel later de plaat is uitgekomen.
Klopt, het was idd van dat logo dat mensen al zo snel tattoo's lieten zetten.
Oathbreaker is nooit zo mijn ding geweest, maar akkoord dat zij hun eigen verdiensten hebben.

Maar dat Wiegedood onnozele fans heeft, daar kan Wiegedood zelf toch niets aan doen en dat doet toch niets af aan de muziek?
Hun 'de doden hebben het goed' trilogie vind ik nog altijd gewoon goede albums, niets uitzonderlijk ofzo, maar wel gewoon goed, en zeker live komt het goed over.
Neemt niet weg dat ik die nieuwe nummers die ik tot nu toe gehoord heb ook maar een beetje kaka vind :unsure:
Wat ik eigenlijk gewoon wil zeggen is dat ik het niet snap waarom er soms mensen een band gaan afrekenen op basis van hun fans.

Maar dat Wiegedood onnozele fans heeft, daar kan Wiegedood zelf toch niets aan doen en dat doet toch niets af aan de muziek?
Hun 'de doden hebben het goed' trilogie vind ik nog altijd gewoon goede albums, niets uitzonderlijk ofzo, maar wel gewoon goed, en zeker live komt het goed over.
Neemt niet weg dat ik die nieuwe nummers die ik tot nu toe gehoord heb ook maar een beetje kaka vind :unsure:
Wat ik eigenlijk gewoon wil zeggen is dat ik het niet snap waarom er soms mensen een band gaan afrekenen op basis van hun fans.
Akkoord hoor, heb daarom ook proberen duidelijk maken dat ik de muziek probeer te beoordelen los van die scene. Er is natuurlijk niks mis met fan zijn van een groep, het is enkel de meest fanatieke groep die op mijn zenuwen werkt, en de kuddeschapen, want die zijn er ook.
Het is dus gewoon toeval dat Wiegedood mij koud laat (vind niks slecht aan die eerste albums maar vind ze ook in geen enkel opzicht bijzonder), en Amenra heeft een natuurlijke evolutie doorlopen, maar niet een die mij kan bekoren.

Als zelfs deze thread al een zoveelste verzameling steeds terugkerende "grappige" discussies en inside memes wordt zoals de rest van het forum, hoeft het voor mij niet meer hoor.

Let me know k thx bye

2021 was voor mij vooral een goed death metal jaar: Oude rotten die met goeie platen (Carcass, Cannibale Corpse) afkomen en nieuwere bands die iets goed maken (Ænigmatum). De 'saxofoon in een death metalsong' is dan weer een trend die snel mag verdwijnen.

Hoogtepunt van het jaar blijft toch Fortitude voor mij, een plaat die met momenten echt wel stevig gaat maar een Amazonia kan ik ook perfect laten horen aan vrienden die niks met metal hebben en het toch cool vinden. En Orbit Culture verrast voor mij met hun EP'tje: 5 nummers met voldoende afwisseling, de lijn van Nija vorig jaar wordt voortgezet. Enjoy It while it lasts was voor mij ook heel fris: catchy maar toch stevig en heel leuk hoe ze allerlei elementen door elkaar blenden. Van Tangaroa had ik iets meer verwacht na het uitstekende debuut en ik had niet verwacht dat Volbeat hier nog een plaatsje ging pakken.

Enige plaat die ik niet heb uitgeluisterd is Wallflowers van Jinjer. Was echt men ding niet en kon niet overtuigen.

1) Fortitude-Gojira
2) Enjoy it while it lasts-Off the cross
3) Torn Arteries-Carcass
4) Shaman - Orbit Culture
5) Deconsecrate - Ænigmatum
6) Tangaroa - Alien Weaponry
7) The nightmare of being-At the gates
8) Conquering - Employed to serve
9) Servant of the mind - Volbeat
10) Violence unimagined - Cannibal Corpse

Anyway... Nieuwe Wiegedood single for y'all :unsure:

Duidelijke stilistische keuze nu ge al die singles hoort. Wil het nu wel eens in albumvorm hebben ook. 14/01 release.

Anyway... Nieuwe Wiegedood single for y'all :unsure:

Duidelijke stilistische keuze nu ge al die singles hoort. Wil het nu wel eens in albumvorm hebben ook. 14/01 release.
Ik vind van die nummers die uit maar 1 riff bestaan altijd wel interessant :unsure:
maar hoe meer ik van dat nieuwe Wiegedood album hoor hoe meer ik denk dat het niet mijn ding zal zijn.

Iemand de podcast van White Filth al gecheckt? Heeft het voornamelijk over de wat meer obescure black, death en allesdaartussenenerrond metal. Heeft recent nog een interview gedaan met die dude van Worm. Aanrader.

Terug
Bovenaan