Moderne slavenarbeid of Rationele bedrijfsvoering?

Werknemers behandelen als machines: moderne slavenarbeid of gewoon rationele bedrijfsvoering?

• Moderne slavenarbeid - Niet tolereerbaar

Stemmen: 43 36,4%
  • Monitoren mag tot op zekere hoogte: geanonimiseerd of op groepsniveau

Stemmen: 58 49,2%
  • Daar is niets vreemd aan en behoort tot rationele bedrijfsvoering - Perfect tolereerbaar

Stemmen: 16 13,6%
  • Geen mening

Stemmen: 1 0,8%

• Totaal aantal stemmers
    118

mac-bc

Banned
Dat je in een productieproces alle machines zo strak mogelijk programmeert om zoveel mogelijk taken uit te voeren op een zo kort mogelijke tijd, lijkt me logisch. Dat je daarnaast ook elk element en sub-element in uw proces op elk moment zoveel mogelijk monitort om te zien of de machines ook daadwerkelijk presteren wat je geprogrammeerd hebt, lijkt me ook logisch.

Maar het lijkt me een steeds toenemende trend om dit ook bij mensen te doen. Vinden we dit dan even normaal? Aan een arbeider bijvoorbeeld de doelstelling opleggen: je moet minstens 6 bouten per minuut indraaien. Dit ook effectief gaan monitoren, elke dag en op elk moment: hoeveel heeft hij er daadwerkelijk ingedraaid? Hoeveel hebben andere arbeiders er ingedraaid? Wat zijn de gemiddeldes? En indien het gemiddelde op 7 bouten ligt per minuut ligt, dan kunnen we de doelstellingen aanpassen naar 7 per minuut. Waarna diegenen die het meeste vrezen voor hun job, nog een tandje zullen bijsteken naar 8 bouten per minuut. Waardoor het gemiddelde opnieuw hoger komt te liggen, waarna ze opnieuw de doelstellingen kunnen verhogen. Enzovoort. De eeuwige ratrace. Hoe scoort arbeider x t.o.v. het gemiddelde zodat we druk kunnen zetten op de slechtst-presterende arbeiders om het beter te doen of ze te ontslaan. Enzovoort. Wat met het risico dat een bout breekt? Moet het angstzweet je dan direct uitbreken? Wat als je eens niet goed geslapen hebt en je moet onmiddellijk op het matje komen omdat je vandaag slechts 5 bouten per minuut hebt ingedraaid. De volgende keer dat je slecht slaapt kun je al stress beginnen krijgen voor de volgende ochtend.

Het leken mij scenario's uit de film Dhaens uit de 19de eeuw, Chinese dwangarbeid of Vietnamese kinderarbeid maar ik heb de indruk dat dit bij ons steeds meer het nieuwe normaal wordt onder het mom van "meten is weten" en allerlei fancy management-talk.

En ik stel niet in vraag of dat geen nuttige informatie kan zijn. Dat zal vast en zeker zo zijn. Mijn vraag is eerder ethisch van aard: moeten we dit eigenlijk allemaal normaal vinden? Ik krijg toch de indruk dat sommige bedrijven de term "Human Resources" ietsje te letterlijk nemen en mensen beginnen beschouwen als eender welke andere random grondstof. Los van het feit dat dit nuttige informatie kan zijn, maar moet een manager niet zelf kunnen inschatten welke werknemer goed werk levert of niet in plaats van gewoon naar een lijstje met parameters te staren en op basis daarvan zijn conclusies te trekken? Is dit hoe we mensen gaan motiveren om tot hun 67ste te werken?

Enfin, enkele vragen om het debat op gang te krijgen. Vergeet ook niet de poll in te vullen aub.

Het is geen nieuwe discussie, Frederick Taylor heeft met zijn scientific management dit soort manier van doen geïntroduceerd eind 19de eeuw. Ook toen al was er redelijk snel kritiek. Hij had bvb een studie geschreven over het scheppen van kolen, hoe de ideale schop er moest uitzien en hoe de het scheppen van kolen moest worden aangepakt door de arbeider om zoveel mogelijk kilo te kunnen scheppen op een dag. Ik vind de quote niet meteen meer terug dus misschien verwoord ik het verkeerd maar in het Brits parlement kwam na die studie van een Brits parlementair een reactie in de trant van "We have now learned about impact from the shovel on the heap, but what about the impact of the shovel on the man?" implicerend dat de manier van denken geen rekening houdt met het feit dat mensen ook bepaalde noden hebben en niet louter machines zijn.

Scientific management is sedertdien aan belang verloren, het voorbeeld dat je geeft is een typisch voorbeeld van begin de 20ste eeuw maar is niet zo heel erg relevant meer, toch niet in het westen. Onze jobs zijn een pak complexer geworden waardoor ze niet zo makkelijk meer te timen en analyseren zijn dan vroeger. Zaken als organisatie en interpersoonlijke skills die nu wel maar vroeger compleet onbelangrijk waren kan je bvb veel moeilijker kwantificeren. De digitale revolutie maakt het weer iets makkelijk om bepaalde dingen te meten die vroeger niet meetbaar waren maar een echte terugkeer naar scientific management zie ik toch niet rap meer gebeuren, het meten van de efficiëntie zal nu hoe dan ook maar een deel van de evaluatie zijn behalve in de hier minder courante situaties waar iemand's job echt nog louter bestaat uit x aantal bouten vastzetten (maar dan verandert er ook niets met wat we de afgelopen 100 jaar al gedaan hebben bij dat soort jobs).

Ik heb jaren orderpicking gedaan en trust me, dat werd ook effectief dagelijks gemonitord. 2 of 3 dagen achter elkaar te traag werken? = You were in the shit. En inderdaad op een dag was het daar dus ruzie omdat een nieuwkomer sneller werkte dan de vaste medewerkers (waaronder ikzelf) en toen kwam de baas af van: Zie je wel dat het sneller en beter kan? En dan werden de dagelijkse gemiddeldes ineens effectief opgetrokken.

De truk die vaste medewerkers toepasten (en terecht), was om net te doen wat de baas vraag en niets meer, want anders kreeg je inderdaad bovenstaand issue op uw dak.

Het leken mij scenario's uit de film Dhaens uit de 19de eeuw, Chinese dwangarbeid of Vietnamese kinderarbeid maar ik heb de indruk dat dit bij ons steeds meer het nieuwe normaal wordt onder het mom van "meten is weten" en allerlei fancy management-talk.
Dat is helemaal niet het nieuwe normaal. Op het laagste arbeidsniveau (In België ja) doen ze dit al tientallen jaren (zolang ik het mij al herinner)
De meesten op dit forum hebben gestudeerd en hebben nooit in een fabriek gewerkt (ik nog wel, door brute pech) en dan is dit een ver van je bed show.

Pol ingevuld, ik vind dit niet aanvaardbaar, helaas bestaat dit helaas wel degelijk, ook in België.

Laatst bewerkt:
Ik werk als mechanieker in een "professionele garage" en bij ons wordt verwacht dat we 20% productiever, dus met andere woorden 20% harder werken. En ze houden dit effectief bij, zo gaan ze binnen kort een tabel uithangen waarop iedereen zijn productiviteit staat. Als bonus zouden we 125euro krijgen dan.
Ik heb dit echter geprobeerd en tot de conclusie gekomen dat ik elke dag zo moet werken dat ze me na een paar weken mogen thuis schrijven omdat dit niet houdbaar is. Ik lees hierboven ergens dar alles gedigitaliseerd is... bij ons bestaan alle dossiers nog uit papier, alles wat wij van werk uitvoeren moeten we nog let pen en papier opschrijven.
Ik ben van mening dat dit moderne slavenarbeid is, en dat hier dringend iets aan gedaan mag worden, ik denk dat dit niet alleen bij arbeiders is maar ook het geval is bij bedienden. Alles draait erbij over hoeveel omzet een bedrijf maakt, tegen welke kost maakt hun niets uit, mensen zijn goedkope vervang middelen.

Ik werk als mechanieker in een "professionele garage" en bij ons wordt verwacht dat we 20% productiever, dus met andere woorden 20% harder werken. En ze houden dit effectief bij, zo gaan ze binnen kort een tabel uithangen waarop iedereen zijn productiviteit staat. Als bonus zouden we 125euro krijgen dan.
Ik heb dit echter geprobeerd en tot de conclusie gekomen dat ik elke dag zo moet werken dat ze me na een paar weken mogen thuis schrijven omdat dit niet houdbaar is. Ik lees hierboven ergens dar alles gedigitaliseerd is... bij ons bestaan alle dossiers nog uit papier, alles wat wij van werk uitvoeren moeten we nog let pen en papier opschrijven.
Ik ben van mening dat dit moderne slavenarbeid is, en dat hier dringend iets aan gedaan mag worden, ik denk dat dit niet alleen bij arbeiders is maar ook het geval is bij bedienden. Alles draait erbij over hoeveel omzet een bedrijf maakt, tegen welke kost maakt hun niets uit, mensen zijn goedkope vervang middelen.
Dit is de reden waarom het bij mij gebleven is bij vakantiewerk als mechanieker en zelf toen werden we al opgejaagd om onderhouden sneller te doen. De tijden die voorzien zijn, zijn zeer strak, fiches met pen en papier invullen. Onvoorziene werken die de planning in de war sturen= gezaag.

Er is maar 1 manier om de Corona put te vullen. Harder werken godverdomme.

Maar alle gekheid op een stok. De mensen moeten realiseren dat een chronisch begrotingsdeficit en geld-uitdelen-aan-de-lopende-band maar op 1 manier kan gefinancierd worden. Economische groei en vooral productiviteitsgroei. Meer mensen die werken EN de werkenden langer werken EN productiever werken. Wie iets anders beweert, liegt de mensen voor.

En om on topic te gaan. Nee, dat is geen normale bedrijfsvoering. Mijn ervaring in een multinational die geld schijt is dat er overal gigantische efficientiewinsten te boeken zijn door vb volledige afdelingen die verlies draaien of op dino wijze werken buiten te smijten of herstructureren. Maar dat zorgt voor een tijdelijke winstdip/bruskeert mensen/creeert onvrede/whatever other excuse. Dus gaan ze voor de easy fix, na de komma werken bij de obvious winstmakers...

not everything that counts, can be counted and not everything that can be counted, counts.

wat micromanagers nooit zullen snappen. by default.

Je kan wel eens een tandje bijsteken. Je kan er twee bijsteken en desnoods drie, maar geen héél gebit. Ergens bots je op de limiet van wat menselijk mogelijk is. Bovendien is de ene dag ook niet de andere. Zulke voorbeelden als in de openingspost zijn dan ook uitgedacht door wereldvreemde managers die nog nooit één dag zulk werk hebben gedaan.

Euh bij ons op kantoor is het feitelijk ook wel zo hoor.
Budget /ereloon wordt via tabellen mooi opgedeeld om de uren dat bepaalde deeltaken mogen duren vast te leggen.
Elke deeltaak heeft een wegingspercentage en af en toe wordt dit wel eens naar de werkelijkheid getoetst of deze percentages niet dienen aangepast te worden.
Daarop wordt de planning gemaakt.

DIT godverdomme! Allemaal werken tot we er bij doodvallen!
Je kan wel eens een tandje bijsteken. Je kan er twee bijsteken en desnoods drie, maar geen héél gebit. Ergens bots je op de limiet van wat menselijk mogelijk is. Bovendien is de ene dag ook niet de andere. Zulke voorbeelden als in de openingspost zijn dan ook uitgedacht door wereldvreemde managers die nog nooit één dag zulk werk hebben gedaan.
Ik denk dat iedereen dit ondertussen al wel weet.
Aan Covid kan de overheid en de werkgever niets aan doen. Dat ze daardoor extra geld nodig hebben om de put te dekken (zowel de overheid als je bedrijf): Ik heb daar géén problemen mee!

Maar ze hebben al tientallen jaren een chronisch tekort of in geval van werkgevers: het is nooit genoeg qua winst en het moet altijd maar meer zijn. En dan zou onze generatie meteen het héle gebit moeten redden terwijl alle tanden al verdwenen zijn doordat men tientallen jaren het gebit verwaarloosd heeft? Dan zeggen wij allen in koor: NEEN.

Denk dat de meeste mogen tevreden zijn dat er geen zweepslagen meer uitgedeeld mogen worden, we mogen niet vergeten dat we in een pampermaatschappij leven waarbij 99,9% zelfs nog niet is gepasseerd waar er gewerkt wordt, arbeiders moeten gewoon doen wat er van hen wordt verwacht: arbeiden

en als dat niet meer mogelijk is schakelen we wel Poolse, Roemeense of Albanese krachten in onder een grijs statuut, in het geval van Albanese krachten wel Mercedes schrappen uit de bedrijfswagen policy want dat is uitlokking denk ik.

Als dat nog niet volstaat lossen we het anders op, als de berg niet naar Mozes kan komen gaat Mozes wel zelf: we besteden dat werk gewoon uit naar een ander land, zonder die vervelende rechten.

Als er klachten komen van te hoge werkdruk roep ik iedereen samen, vervolgens ga ik op een stoel staan om de aandacht te vragen en verkondig ik dat er blijkbaar een te hoge werkdruk heerst en er extra personeel wordt gevraagd. Vervolgens doe ik het voorstel om 1% van de werknemers te ontslaan en het vrijgekomen loonbudget onder de overblijvers te verdelen. Ook voor safety issues werkt dat prima.

Dienen jacht betaald zichzelf niet hé mannekes, en denken jullie dat Peter Goossens voor zijn plezier komt BBQ'en bij u thuis? Het is al welletjes dat we de politiek moeten bevriend houden om ons paradijs te vrijwaren, als nu de arbeiders en de bedienden ook nog eens komen eisen stellen is het hek helemaal van de dam. Wees blij dat jullie niet verhongeren en dat wij u de mogelijkheid bieden iets nuttig te doen in plaats van u te vervelen - das pas erg.

Denk dat de meeste mogen tevreden zijn dat er geen zweepslagen meer uitgedeeld mogen worden, we mogen niet vergeten dat we in een pampermaatschappij leven waarbij 99,9% zelfs nog niet is gepasseerd waar er gewerkt wordt, arbeiders moeten gewoon doen wat er van hen wordt verwacht: arbeiden

en als dat niet meer mogelijk is schakelen we wel Poolse, Roemeense of Albanese krachten in onder een grijs statuut, in het geval van Albanese krachten wel Mercedes schrappen uit de bedrijfswagen policy want dat is uitlokking denk ik.

Als dat nog niet volstaat lossen we het anders op, als de berg niet naar Mozes kan komen gaat Mozes wel zelf: we besteden dat werk gewoon uit naar een ander land, zonder die vervelende rechten.

Als er klachten komen van te hoge werkdruk roep ik iedereen samen, vervolgens ga ik op een stoel staan om de aandacht te vragen en verkondig ik dat er blijkbaar een te hoge werkdruk heerst en er extra personeel wordt gevraagd. Vervolgens doe ik het voorstel om 1% van de werknemers te ontslaan en het vrijgekomen loonbudget onder de overblijvers te verdelen. Ook voor safety issues werkt dat prima.

Dienen jacht betaald zichzelf niet hé mannekes, en denken jullie dat Peter Goossens voor zijn plezier komt BBQ'en bij u thuis? Het is al welletjes dat we de politiek moeten bevriend houden om ons paradijs te vrijwaren, als nu de arbeiders en de bedienden ook nog eens komen eisen stellen is het hek helemaal van de dam. Wees blij dat jullie niet verhongeren en dat wij u de mogelijkheid bieden iets nuttig te doen in plaats van u te vervelen - das pas erg.

En dan nu het serieuze stuk?

Lijkt mij weinig mis mee te zijn. Maar ik vind dat je ook vertrekt vanuit een valse premisse. Ik houd me regelmatig bezig met productiviteit, normtijden etc, maar dat wil eigenlijk helemaal niet zeggen dat wij mensen benaderen als machines. Je kan perfect die vormen van scientific mgmt aan de dag leggen zonder de menselijke benadering te vergeten.

Dus imo hoort dat bij een moderne bedrijfsvoering al ben ik mij er uit ervaring volledig van bewust dat het sterk afhangt van het mgmt hoe men er mee omgaat.

Er is eerder geopperd door iemand dat dit enkel bij arbeiders zo is en niet bij bediendes.

De hele clou is dat het juist overal zo een taferelen zijn begonnen, ook bedienden. Kijk maar naar de opkomst van het micromanagement.
Bij mijn vorige job moest ik invullen in mijn agenda wat ik iedere minuut deed en gedaan had, en dat in een R&D functie!

Het moge duidelijk zijn dat zo een aanpak en systemen belachelijk zijn en dat het effectief zo is dat mensen nog erger dan vee en slaven behandeld worden. En dit op lange termijn eigenlijk nadelig is, zowel voor het individu als de maatschappij.

Idem met het telewerken issue dat bij veel bedrijven nu een hot topic is nu. Er is op grote schaal bewezen dat telewerken kan en efficiënt kan zijn, mits de juiste aanpak en ondersteuning. Nu gaan er toch veel bedrijven proberen de werknemers te pushen om terug naar bedrijf te komen omdat ze terug voortdurend gemonitord en gemicromanaged kunnen worden.
Niemand zegt dat je alle dagen moet thuiswerken, maar een of twee dagen in de week kom iedereen ten goede: de werknemer, werkgever, maatschappij (fileprobleem),...

En dan nu het serieuze stuk?
Volgens mij zijn er dikke piefen in hun ivoren toren die 200% met die post akkoord zijn hoor en die dat echt menen. (contextbinder bekijkt het natuurlijk vanuit de ironische context BUT ..)

Vraag het eens aan Jeff Bezos wat hij van die post vindt!

Ik wilde Scientific Management citeren dat dit principe min of meer heeft geïntroduceerd, maar dat is al bij de eerste reply al aan bod gekomen. Sinds midden twintigste eeuw heeft dat aan belang verloren en zijn aspecten zoals jobdiversiteit en jobverrijking belangrijk(er) geworden. Vergeet ook niet dat er voor veel bedrijven ook een war for talent is waarbij het belangrijk is om personeel te behouden. Daarom zijn (in IT) trends ontstaan zoals agile projecten in plaats van de klassieke watervalprojecten omdat dit (in theorie) voor een betere werkbalans moet zorgen.

Ik merk nu wel dat met al dat thuiswerken mensen vlotjes tien uur per dag werken in plaats van acht. De gedachte erachter is dat je nu geen tijd meer verliest met pendelen. Sommige directeurs schromen er zelfs niet voor terug om dat letterlijk te zeggen. Nu mensen terug meer naar kantoor en/of bedrijf gaan deze zomer gaan er volgens mij onrealistische verwachtingen liggen qua productiviteit en ik zie het zelfs gebeuren dat bedrijven terugschakelen naar twee of drie dagen per week telewerken omwille van die reden. Telenet heeft al gezegd dat te doen en dat zou wel eens de reden kunnen zijn...

Op dit moment zijn er enorm veel taken die makkelijk geautomatiseerd kunnen worden met de huidige technieken. Zowel in bediende als arbeiderjobs. En toch houden bedrijven vast aan het feit ze laten uitvoeren door mensen. Dit omwille van verschillende redenen (r&d dat veel geld kost, maatschappelijke functie, …). Daar mogen we blij mee zijn!
De keerzijde van die medaille is wel dat efficiëntie een kernwoord is.

Je kan wel sakkeren en foeteren op het feit dat bedrijven grote marges nemen, maar buiten het management buitensporige lonen betalen dient dit deels als financiële buffer. Zo zullen veel bedrijven de Corona-crisis overleven net omwille van die grote marges uit het verleden.

Normtijden, productiviteitscijfers zijn wat dat betreft absoluut nodig om een inschatting te maken van de efficiëntie. Wel ben ik van mening dat dit moet gebruikt worden op trends te zien, in plaats van intra-day micro-management.
Er is niemand gebaat bij een gesprek waarom hij/zij gisteren tussen 14-16 uur maar 9 bouten heeft gedaan in plaats van 14.
Wel kan een gesprek handig zijn waarom iemand gedurende een maand minder heeft gepresteerd. Dat is niet enkel een indicatie dat de productie achter loopt, maar ook dat er bij de medewerker iets speelt…

Bij ons op het werk moeten we ook de duurtijd van het proces invoeren, elke stap in het proces starten en stoppen. Waarbij er een richttijd opgegeven is en naast staat. Presteer je eronder dan staat de tijd in het blauw, zoniet in het rood. Wachttijden moeten ingegeven worden met reden.

Er zijn dagen waarbij de cyclus onder de 8u zit, soms boven de 12u. Dus ergens willen ze wel weten hoe dit komt. We draaien per shift wel ongeveer 1,5 miljoen EUR omzet, dus het lijkt mij niet meer dan logisch dat ze willen optimaliseren.
Maar we worden ook niet meteen op de vingers getikt indien we de streeftijd niet halen.

De betere operators worden dan wel aan de belangrijke installaties gezet en de slechtere krijgen minder belangrijke/moeilijke taken. Allen hetzelfde basisloon, maar bij beperkte kennis van installaties kom je niet in aanmerking voor een stijging in de loonscategorie.

Maar alle gekheid op een stok. De mensen moeten realiseren dat een chronisch begrotingsdeficit en geld-uitdelen-aan-de-lopende-band maar op 1 manier kan gefinancierd worden. Economische groei en vooral productiviteitsgroei. Meer mensen die werken EN de werkenden langer werken EN productiever werken. Wie iets anders beweert, liegt de mensen voor.

En om on topic te gaan. Nee, dat is geen normale bedrijfsvoering. Mijn ervaring in een multinational die geld schijt is dat er overal gigantische efficientiewinsten te boeken zijn door vb volledige afdelingen die verlies draaien of op dino wijze werken buiten te smijten of herstructureren. Maar dat zorgt voor een tijdelijke winstdip/bruskeert mensen/creeert onvrede/whatever other excuse. Dus gaan ze voor de easy fix, na de komma werken bij de obvious winstmakers...
Sorry dikke nonsens, dat ze maar eerst eens de belastingontduiking, de belastingparadijzen en de oneerlijke concurrentie met de lageloonlanden aanpakken.

Trouwens wie komt er af met dat langer en harder werken debat? Juist ja, onze politiekers die een parlementair salaris ontvangen (met bijhorende uittredingsvergoedingen) en economen die vastbenoemde postjes betrekken aan de universiteit. Toevallig juist de twee soorten mensen die totaal geen voeling hebben met wat er echt leeft in de privésector.

Lijkt mij weinig mis mee te zijn. Maar ik vind dat je ook vertrekt vanuit een valse premisse. Ik houd me regelmatig bezig met productiviteit, normtijden etc, maar dat wil eigenlijk helemaal niet zeggen dat wij mensen benaderen als machines. Je kan perfect die vormen van scientific mgmt aan de dag leggen zonder de menselijke benadering te vergeten.

Dus imo hoort dat bij een moderne bedrijfsvoering al ben ik mij er uit ervaring volledig van bewust dat het sterk afhangt van het mgmt hoe men er mee omgaat.

Ik vind dat wat contradictorisch.

Als dat "scientific management" (wat een leuke, onschuldige term voor dat soort praktijken) er de facto voor zorgt dat elke poot die iemand uitsteekt op elk moment gemonitord wordt en beschikbaar wordt gesteld aan het management, in wat verschilt scientific management dan eigenlijk nog met het doodleuk monteren van een camera op elke werknemer zijn rug die 24/7 (t.t.z. elke minuut tijdens de werkuren) alles registreert?

Het enige verschil zijn nog de visuele beelden, maar het principe is toch exact hetzelfde? Het is wellicht omdat camera's verboden zijn, dat men nu het equivalent alternatief vindt in dat soort nauwgezette tijdsregistraties.

Wat is het menselijke aspect dan nog? "Ah beste werknemer 145, we zien aan uw cijfers dat je op maandag 18 mei 2019 een kwartier teveel naar het toilet bent geweest maar weet je wat? Omdat we menselijk zijn, zien we dat door de vingers!". Wauw, echt bedankt.
In mijn ogen zit het menselijke aspect er hem nu juist in dat er niet continu iemand op uw vingers staat te kijken en dat je bij niemand gratie moet krijgen omdat je eens een dagje wat minder productief bent geweest. En of dat dan letterlijk is met een camera-systeem of met danig uitgebreide tijdsregistraties, dat zal iedereen wel worst wezen denk ik dan. Het is toch niet dat je in uw blote op uw werk zit? Het draait hem om het gevoel continu in de gaten gehouden te worden.

Terug
Bovenaan