Nieuw pcscherm/monitor

Tazz_DeMazz

New member
Hallo,

Even mijn account afstoffen voor wat advies. Ga een nieuw pcscherm aanschaffen. Is vooral voor gaming. Huidig scherm is een 24 inch aoc redelijk basic.

Budget: 200-250 euro.

Waar moet ik opletten? Wat raden jullie me aan? Ik dacht aan 27 of 32 inch maar niet hoger. Curved lijkt me cool maar weet niet of dat echt toegevoegde waarde is. Hebben jullie nog extra info nodig zoals mijn build?

Dat hangt er ook af welke games jij speelt en wat je belangrijk vindt. Zoek je een monitor met de snelste reactietijd of met het beste beeld?
Ik zou echt geen 32 inch monitor op 1080p nemen, veel te onscherp. Minstens 1440p voor die grootte (of zelfs 4K)

beste beeld lijkt me het belangrijkst aangezien ik geen grote fps speler ben ofzo maar vooral rpg's. Maar 3060 si dan voldoende voor 1440p zonder problemen?

Dan zou https://www.megekko.nl/product/2077...G-CQ32G4VE-32-Quad-HD-180Hz-Curved-VA-monitor een goeie optie zijn?
Als je vooral RPG's speelt is het dan mss niet beter om een 34" Ultrawide te kopen? Zo heb je breder fov en een voordeel in de meeste games. Heb ook al jaren een 34" en ben er heel content van

Als je vooral RPG's speelt is het dan mss niet beter om een 34" Ultrawide te kopen? Zo heb je breder fov en een voordeel in de meeste games. Heb ook al jaren een 34" en ben er heel content van
Heb ik niet meteen iets op tegen. Heb je een suggestie voor welke ik zou kunnen gaan voor mijn budget van 250 euro en rekening houdend met mijn 3060 gpu?

Op zich kan die 3060 dat wel trekken. Kan wel zijn dat je wat settings lager moet zetten bvb Anti-Aliasing e.d.

Ik game al jaren op een 34" met een RTX 2080 en dat draait alle games dat wil. Weliswaar op lagere settings, maar boet niet veel in op kwaliteit.

Deze Gigabyte is wel nice, 120Hz standaard, 135Hz overclocked, VA-paneel, FreeSync Premium, etc.

Plus je krijgt nog €20 Steam tegoed.

Op zich kan die 3060 dat wel trekken. Kan wel zijn dat je wat settings lager moet zetten bvb Anti-Aliasing e.d.

Ik game al jaren op een 34" met een RTX 2080 en dat draait alle games dat wil. Weliswaar op lagere settings, maar boet niet veel in op kwaliteit.

Deze Gigabyte is wel nice, 120Hz standaard, 135Hz overclocked, VA-paneel, FreeSync Premium, etc.

Plus je krijgt nog €20 Steam tegoed.
En als ik budget zou opkrikken naar 300 euro wat zou je dan aanraden?

En als ik budget zou opkrikken naar 300 euro wat zou je dan aanraden?
Dan heb je wel meer keuze:

Enkel kan je die Asus niet instellen qua hoogte want heeft geen in hoogte verstelbare voet. Voor de rest zijn die allemaal gelijk qua specs.

Was zelf een tijdje terug aan het zoeken naar een goede monitor en vond die MSI wel interessant. Uiteindelijk ga ik nog ff wachten en waarschijnlijk een groter model kopen.

De techniek van het beeldpaneel is eigenlijk het voornaamste, omdat hun eigenschappen niet altijd overlappen en de voor/nadelen toch redelijk storend kunnen zijn als je ze opmerkt. Eigenlijk zijn er 4 soorten: TN, VA, IPS, en OLED.

De belangrijkste nadelen (kunnen) zijn:

-- Te kleine kijkhoek, waarbij kleur en/of helderheid sterk afhangt van hoe recht je voor het scherm zit. Vooral een probleem bij TN en VA, uitzonderlijk eens bij IPS.

-- Te lage contrast-ratio, waardoor zwart eerder grijs lijkt, en het daardoor moeilijker is om een aangenaam beeld in te stellen. TN: typisch tot 1000:1 contrast ratio, IPS: typisch tussen 1000:1 en 1500:1, VA: typisch rond de 3000:1, en daarboven zit OLED met "oneindig" hoge contrast ratio omdat de pixels zelf licht geven en er dus geen backlight licht naar andere pixels kan lekken waardoor zwart eerder grijs lijkt. De backlight verlichtingstechniek kan ook nog een invloed hebben, met mini-LED backlight bijvoorbeeld, maar dit is momenteel nog vrij nieuw.

-- 'ghosting' en gelijkaardige effecten waarbij het beeld iets te lang blijft hangen, wat merkbaar is rond bewegende delen maar dit kan zeer subtiel zijn en dus afhankelijk van persoon of die het als storend ervaart. VA is daar nogal berucht voor (met ook 'black smearing') maar sinds enkele jaren zijn er ook VA panelen waar dat minder problematisch is/zou zijn. Bewegende tekst is daar zeer gevoelig voor.

-- een afwijkende pixel layout, waarbij de subpixels niet in de gebruikelijke RGB patronen staan en dat kan de scherpte van tekst en tekstklaarte-technieken zoals ClearType beïnvloeden.

-- aantal kleuren: weergegeven als het aantal bits om kleurweergave door te sturen. Ik zou native 10bit of "8bit+2bitFRC" aanraden om van een miljard kleurschakeringen te genieten. 8bit zit rond de 16 miljoen kleuren, en soms is dat nog 6bit+2bitFRC (FRC is techniek die snel tussen 2 kleuren schakelt om andere kleur te tonen, maar dit kan merkbaar zijn).

-- native beeldresolutie: met je 3060 gpu zal het geen probleem zijn, maar als je een hogere beeldresolutie zoals 1440p of 4K kiest, moet je ook opletten dat je connectoren die grotere data-bandbreedte aankunnen, vooral als je ook een scherm met hoge refreshrate wil. De ondersteunde versie van de connectoren vertelt je hoeveel bandbreedte ze aankunnen.

-- fysieke kenmerken zoals draaibaarheid, breedte van de voet, mogelijkheid tot VESA mount voor draai-arm, etc.

------
Ik heb een cheapo AOC 1440p scherm van 31.5" op 75Hz, met 8+2bit kleuren en ongeveer 1350:1 contrast-ratio, met een RX5600XT gpu. Die 75Hz is eigenlijk het enige dat ik liever wat hoger had gehad maar de prijs was toen bepalend. Nieuwe games zijn ook steeds meer voorzien van slimme upscalingstechnieken zodat de gpu minder belast wordt door de gamewereld eigenlijk op een lagere resolutie op te bouwen.

Contrast-ratio was erg belangrijk voor mij, maar ik wist van onze IPS tv dat dat waarschijnlijk genoeg was voor mij. Ik zit ook redelijk ver van mijn scherm dus 31.5" mocht zelfs nog iets groter zijn maar de navenante pixeldichtheid was me dan misschien wel opgevallen (iets grotere pixels)?

Een OLED kan je niet vinden voor 200-300 euro.
Dus blijft er VA en IPS over.
En TN maar dat wordt minder en minder gebruikt, enige use case is puur gaming, als je de allerhoogste refreshrates wil hebben. IPS/VA hebben tegenwoordig ook al hoge refreshrates.

Voor films is VA doorgaans beter dan IPS, omdat het een beter contrast biedt.
Voor professioneel/desktop gebruik is IPS beter, betere kleurweergave en kijkhoeken.
Voor gaming eerder IPS, omwille dat VA meer last heeft van ghosting. Betere kijkhoeken dan VA maar je levert wel wat in op vlak van contrast. Te zien wat voor games je speelt.

OLED heeft de problemen van VA en IPS niet, nadelen zijn soms de afwijkende pixel layout (color fringing) , OLED kan last hebben van burn-in (wat men probeert te voorkomen door allerlei trucjes) en heeft een lagere full screen brightness dan LCD. En is duur, begint bij 600 euro ongeveer.

Terug
Bovenaan