Onderhandelen over een nieuwe auto in 2024?

Darks

Member
Sinds jaren ben ik nog eens 'in de markt' voor een nieuwe auto. Ik weet het, nieuw is niet de meest verstandige keuze, maar ik vind niet wat ik zoek tussen de jonge tweedehands, dus ik heb op de saloncondities gewacht om mijn slag te slaan.

Ik heb interesse in een grote gezinswagen, voor de eenvoudigheid ga ik het merk en model niet specifiek vermelden, ik ga ook een aantal merken vergelijken.

Na mijn eerste 'ronde' ben ik eigenlijk nogal versteld. Ten opzichte van mijn vorige aankoop (bijna 10 jaar geleden) is er blijkbaar enorm veel veranderd, en niet in de positieve zin.

- Ik moet zelf al het initiatief nemen om een offerte te regelen, binnenstappen voor wat uitleg is precies niet meer gewenst.
- Amper advies van de verkopers, behalve over dure bijkomende services waar ik absoluut niet achter vraag.
- Offerte die duurder uitkomt dan de configurator op hun website.
- Een absurd ondermaats overnamebod voor mijn oude auto, had ik wel verwacht, maar zelfs op een manier dat het bijna spottend gezegd werd.
- Allerlei kosten die uitgevonden zijn (300+ EUR 'afleveringskost', serieus?),

Nu, als ik dit 10 jaar geleden voor had moest ik eens goed lachen en stapte ik de volgende garage binnen tot ik wel een goede service en voorstel kreeg. Probleem, tegenwoordig zijn al die garages overgenomen door een 'groep'. Heeft het dan nog nut om elders te gaan kijken, of misschien buiten deze groep in hetzelfde merk?

De verkopers doen alsof ze een vaste korting kunnen 'aanklikken' en daar moet je het dan mee doen. Vroeger werd er wat onderhandeld, procentje korting bij, optiepakket erbij, ... Nu kijken ze alsof ik een absurde eis stel.

Eens benieuwd naar de ervaringen hier, iemand recent gaan onderhandelen en hoe viel dat mee?

Sinds jaren ben ik nog eens 'in de markt' voor een nieuwe auto. Ik weet het, nieuw is niet de meest verstandige keuze, maar ik vind niet wat ik zoek tussen de jonge tweedehands, dus ik heb op de saloncondities gewacht om mijn slag te slaan.

Ik heb interesse in een grote gezinswagen, voor de eenvoudigheid ga ik het merk en model niet specifiek vermelden, ik ga ook een aantal merken vergelijken.

Na mijn eerste 'ronde' ben ik eigenlijk nogal versteld. Ten opzichte van mijn vorige aankoop (bijna 10 jaar geleden) is er blijkbaar enorm veel veranderd, en niet in de positieve zin.

- Ik moet zelf al het initiatief nemen om een offerte te regelen, binnenstappen voor wat uitleg is precies niet meer gewenst.
- Amper advies van de verkopers, behalve over dure bijkomende services waar ik absoluut niet achter vraag.
- Offerte die duurder uitkomt dan de configurator op hun website.
- Een absurd ondermaats overnamebod voor mijn oude auto, had ik wel verwacht, maar zelfs op een manier dat het bijna spottend gezegd werd.
- Allerlei kosten die uitgevonden zijn (300+ EUR 'afleveringskost', serieus?),

Nu, als ik dit 10 jaar geleden voor had moest ik eens goed lachen en stapte ik de volgende garage binnen tot ik wel een goede service en voorstel kreeg. Probleem, tegenwoordig zijn al die garages overgenomen door een 'groep'. Heeft het dan nog nut om elders te gaan kijken, of misschien buiten deze groep in hetzelfde merk?

De verkopers doen alsof ze een vaste korting kunnen 'aanklikken' en daar moet je het dan mee doen. Vroeger werd er wat onderhandeld, procentje korting bij, optiepakket erbij, ... Nu kijken ze alsof ik een absurde eis stel.

Eens benieuwd naar de ervaringen hier, iemand recent gaan onderhandelen en hoe viel dat mee?
De sector zit in zak en as, weet wat je wil, zorg voor 1-2 alternatieven (lastig, ik weet het), bezoek meerdere garages voor dezelfde wagen indien mogelijk, kijk ook eens in het buitenland (importeren is makkelijk). Ik kan me niet voorstellen om geen deftige korting te krijgen in huidige marktomstandigheden- vraag geen 10% korting maar 30%.

Sta ook open voor wagens op voorraad, iets in de toonzaal.

Ter indicatie: mijn baas heeft 38000 € korting gekregen op een GLE paar jaar terug, omstandigheden waren ideaal toen.

Laatst bewerkt:
Omdat dealers tegenwoordig vrij zwarte sneeuw zien op verkoop van nieuwe wagens. Ze krijgen meestal zelfs maar een kleine flat-fee op een model, ongeacht hoeveel opties het voertuig heeft. Zaken van 1500 euro winst op een nieuwe wagen zijn geen uitzondering meer. Weinig ruimte voor kortingen te geven.

Omdat dealers tegenwoordig vrij zwarte sneeuw zien op verkoop van nieuwe wagens. Ze krijgen meestal zelfs maar een kleine flat-fee op een model, ongeacht hoeveel opties het voertuig heeft. Zaken van 1500 euro winst op een nieuwe wagen zijn geen uitzondering meer. Weinig ruimte voor kortingen te geven.
De parkings staan vol met bepaalde modellen, denk dat ze die stilaan vlotjes gaan laten gaan - laten staan is nog slechter toch?

De parkings staan vol met bepaalde modellen, denk dat ze die stilaan vlotjes gaan laten gaan - laten staan is nog slechter toch?
Ja maar dat zijn wagens waarop de invoerder beslist welke kortingen er van toepassing zijn.
Als de dealer maar een kleine marge hierop heeft is deze niet in de mogelijkheid om daar zelf nog veel aan te wijzigen.

Dat is dan toch wat tegenstrijdig met elkaar, ik volg het economische nieuws inderdaad, maar had dus verwacht dat gezien de crisis in de sector men extra moeite zou doen. Op elk vlak had ik het gevoel in het zak gezet te worden. Creatieve financiering waar ik niet achter gevraagd heb, met in de kleine lettertjes een enorme intrestvoet, of onderhoudscontracten waar ik opnieuw, niet voor gevraagd heb. Maar uitleg over de auto, zo goed als niks.

De stockmodellen vond ik met de voorgestelde korting ook wat dicht in de buurt liggen van een nieuwe. Vooral omdat ik op zoek ben naar bepaalde motorisatie en opties die bijna nooit op de stockmodellen te vinden zijn. Ik maak het mezelf zo niet makkelijker, daar ben ik me van bewust.

Een auto kopen als particulier blijft toch een riante uitgave die je eens in de 10 jaar of zo doet, gelijk een nieuwe keuken kopen. Dan ga ik ook niet in zee met een verdeler die niet meedenkt met zijn klant en geen correcte prijs onderhandelt.

Komende week zal ik alternatieve merken eens bezoeken, kijken hoe de teneur daar is.

Als je zegt wat je zoekt, kunnen je misschien nog alternatieven aan reiken. ;)

Maar zoals reeds werd aangehaald, dealers hebben maar weinig ruimte meer om korting te geven.

1500 euro is al goed verdiend de dag van vandaag. Er worden auto's verkocht waar men 250 euro op verdient of zelfs soms met verlies verkocht in de hoop dat de klant in de toekomst naar de dealer blijft gaan en men dan dat verlies kan goedmaken bij onderhoud en herstelling.

Vroeger was een autoverkoper (in de meeste gevallen) zelf ook een autoliefhebber. Nu zijn het in veel gevallen afgelikte types die 'iets zochten in de sales' en dan toevallig in automotive terecht zijn gekomen maar waar het product op zich hun geen bal interesseert.
Productkennis is vaak niet prioritair en meer dan eens meegemaakt dat ik beter op de hoogte was van technische zaken en welke optiecombinaties er mogelijk waren dan de verkoper zelf...
Pas op er zijn uitzonderingen maar ze zijn schaars. Zeker bij de massamerken vind je veel '12-stielen en 13-ongelukken'-types terug die vroeger sjakossen verkochten op de markt.

Financiering en onderhoudscontracten zijn zaken waar ze wat extra marge kunnen op pakken en dat wordt dan ook zwaar gepusht naar de potentiële klant. Overnames zijn idd. een klucht. Meestal werken ze zelf met opkopers en houden daar dan nog een commissie op in. Kun je beter zelf doen dan. Enige uitzondering kan zijn als het een heel jonge wagen met weinig km van hun eigen merk is.

Vroeger was een autoverkoper (in de meeste gevallen) zelf ook een autoliefhebber. Nu zijn het in veel gevallen afgelikte types die 'iets zochten in de sales' en dan toevallig in automotive terecht zijn gekomen maar waar het product op zich hun geen bal interesseert.
Productkennis is vaak niet prioritair en meer dan eens meegemaakt dat ik beter op de hoogte was van technische zaken en welke optiecombinaties er mogelijk waren dan de verkoper zelf...
Dat vond ik 10 jaar geleden ook al.
Vooral bij de grote (Europese) merk garages.
Verkoper kent zijn eigen product niet en weet al helemaal niets van wat de concurrentie biedt.

Ik dacht toen nog: "als het in de IT niet zou lukken, kan ik nog altijd autoverkoper worden. Slechter dan deze mannen kan ik het niet doen".

Ik ben in april gaan kijken bij KIA en Hyundai.

Bij KIA kreeg ik een eerste aanbod van 54k€ voor een spiksplinternieuwe EV6 RWD na een deftig gesprek. Geprobeerd om er nog wat af te krijgen maar dat was dan al hun beste bod. En volgens hen was dat al een super deal en hadden ze de grootste korting toegepast. Al had ik nog geprobeerd om met de korting via benefits at work even te vermelden, maar dat deed niets extra's. Inclusief verzekerings- en financieringsvoorstel. Zodanig dat ik een idee had - al was dat zeer budgettair onvriendelijk.

Dan gehoord achter een recentere 2de handse. Daar kwamen ze af dat ze er 1 hadden van 2021 en dat die echt echt echt niet wegging voor minder dan 43k. En of ik er potentieel geen testritje mee wilde doen. Wat ik toen gedaan heb. Daarna heb ik er dan voor bedankt en gezegd dat ik gewoon even kwam kijken maar dat het budget het momenteel niet toeliet. Maar dat ik rond oktober / november / december nog even ging herbekijken.

Daarna naar de Hyundai gaan kijken. Daar leek er zeer weinig interesse te zijn om iets uit te leggen of... maar ik had ook geen afspraak gemaakt. Toen ik vroeg achter de Ioniq 5 wat ze in aanbieding hadden kwamen ze af met de advertentieprijs zonder korting. Toen ik meldde hoezo dat is zo de catalogusprijs en buiten hangt een banner dat er een korting is van 20% of zo op stockmodellen. Ah ja maar dat geldt niet op deze wagens. Ik meldde toen van dat ik zojuist afkwam van bij KIA en dat ik voor de EV6 een aanbieding had, en die liet ik ook zien, voor die 54k... waarna die persoon even naar de manager ging en terug kwam ah ja er is nog een mogelijkheid om die ook voor 55k aan te kopen. En toen ik meldde en een testritje ? Neen als u niet van plan bent om te kopen gaat dat niet.
Waarna ik het er ben afgetrapt. En met de garantie van 5j die hyundai aanbiedt en het feit dat ik de wagen iets minder mijn ding vind, is die dan ook volledig afgevallen.

Dan bij Tesla even gaan piepen. Even mee gereden. Maar was mijn ding niet en echt onderhandelen leek helemaal niet mogelijk. Taycan ben ik zelfs niet voor gaan kijken. Leek mij direct buiten categorie... rest viel buiten mijn uiteindelijke interessesfeer - wegens de eis naar zeer snel laden. Of te recent op de markt (waardoor kans op kortingen of tweedehandse deals beperkt zijn of waren). Had nog even gedacht aan de xpeng. Maar leek mij interessanter om al naar een gevestigd merk te kijken voor wisselstukken en dergelijke.

Ik had in November 2 weekjes verlof en had wat geld aan de kant staan + al voorbereidingen getroffen om autolening te kunnen krijgen via de bank. En toen ben ik terug bij KIA binnen gestapt. De vraag gesteld of ze iets in de aanbieding hadden staan van de EV6. Waarbij men mij meldde van ja die earth hier voor 39500€

Heb ik dan daarna gezegd dat ik eerder op zoek was naar een EV6 in de richting van een gt line (want hud, HDA2, mooier en zo :p). Vermeld dat de kleur mij niet zo zeer veel uitmaakt net zoals het aantal kilometers op de teller. En ook gezegd dat ik al een tijdje had zitten rondkijken voor wat een marktconforme prijs was voor een tweedehandse waarbij ik vermeldde dat die de deur op tweedehands buitengingen de EV6 Gt lines voor tussen de 34 - 37k en ik dus in die richting aan het kijken was. Kreeg ik een aanbieding van 42k voor die van 23. Waarna ik meldde van neen ik ben echt aan het twijfelen tussen een Tesla en deze en ik hield rekening met de premie die ik op die van 23 niet heb en anders kan ik evengoed gewoon particulier aankopen. Waarna ze hun prijs hebben verlaagd naar 39,9k. Daarna heb ik gezegd dat ik hem toch graag even wilde zien. Wat toen gebeurd is. Nog een beetje zitten stechelen (onder andere vermelding dat ik eerder aan 37k dacht tgv de premie) en de prijs verminderd naar 38.75k maar dan was het enkel degene met deze kleur die ging en met 20k+ km op de teller. Daarna gezegd dat ik die deal op papier wilde zodanig dat ik er thuis over kon nadenken. Als antwoord gekregen neen die deal geldt nu onmiddellijk. Ik mag dat niet op papier zetten. Gevraagd of het echt niet voor 38k kon, waarop het antwoord kon neen dan draaien we er verlies op.

Dan gezegd van ok het is een deal als het is voor 38,5k en zonder andere kosten hé. Met de smile zo van ik kan maar proberen hé. Dan is die nog even met de verkoopsverantwoordelijke gaan spreken en was het in kannen en kruiken. Inclusief de afleverfee die ze normaliter vroegen (om te kuisen, het verwelkomstgeschenk, de accessoires zoals de laadkabel, pechkit, ehbo kit, etc...)

Ik begrijp nog altijd niet hoe ik dat geflikt heb om die te overtuigen... al denk ik toch dat het iets moet te maken hebben met het feit dat ze zien dat ze er moeilijk vanaf geraken van de elektrische wagens door de concurrentie van de Tesla's. Of met het feit dat het eindejaar in aantocht was of dat als ik nog harder had onderhandeld ik hem mogelijk nog had kunnen krijgen voor 37k of lager of zo... Maar ik wilde onder druk van de onzekerheid over de afschaffing (premie en andere belastingstechnische voordelen) er ook niet langs grijpen om dan volledig afhankelijk te zijn van die 2de hands op te kop te tikken. Voor de premie viel ik er voor de gt line sowieso langs, wegens te hoge cataloguswaarde of je moest nog een demo model met <6k km op de kop tikken. En ik voelde mij toch een beetje onzeker om zo'n bedrag als particulier even af te handelen. Al zou die 5k verschil in prijs mogelijks toch nog wel interessanter geweest zijn. Ik ga er vanuit dat het wel een win-win resultaat was zeker :p.

Geen idee. Het was mijn eerste eigen wagen. En mijn eerste ervaring. Was wel wat raar... al leek het wel aan de reactie van de verkoper dat die zelf wat verwonderd was in de snelheid van de actie. Geen idee hoeveel van die verkopers iemand zien binnenstappen en 1-1,5 uur later zien buiten stappen met een getekend verkoopscontract van 38.5k als particulier...

Laatst bewerkt:
Paar weken geleden 2 BMW dealers gebeld met de vraag of ze een bod zouden overwegen op hun 2e hands i5 die er stonden.
Allemaal "neenee, die zijn al heel scherp geprijsd, dat gaat zeker niet".
Bij beide dealers stond de prijs binnen de week 5000€ lager.

Ik snap dat dan niet, voor hetzelfde geld doe ik een bod van 3000€ onder hun geafficheerde prijs, maar door direct te reageren dat ze geen interesse hebben, haak je als potentiële klant toch af.

Taycan ben ik zelfs niet voor gaan kijken. Leek mij direct buiten categorie... rest viel buiten mijn uiteindelijke interessesfeer - wegens de eis naar zeer snel laden.

Ik moet zeggen, wij zijn bij Porsche geweest en heel goed onthaalt.
Denk 30-40 minuten voor sluitingstijd.
Meteen aangegeven dat het als particulier was, (nooit scheef bekeken, wat ze bij andere merken wel eens durven) ik had een 4S op de site gezien. Mijn vrouw in de showroom de gewone 4 die haar aanstond.

Meteen heel uitgebreide uitleg tussen de 2 versies en vergelijk tussen de "oude" en de facelift. Vrij technisch ook over batterij, laden, aandrijving.
Nadien opties overlopen, hoeveel die wat ik zag veel meer opties had ook genuanceerd door de verkoper. Keramische remmen vervangen is duuuur. Bijrijdersscherm is leuke gimmick maar niet de grote meerwaarde.
Goed rekening houden met een groter verbruik en iets kleinere range op de 4S.
Kritisch genoeg dus van zichzelf.

De 4S stond op het dak, mee door de werkplaats gemogen richting dak. Daar heeft hij hm verplaatst om al eens plaats te nemen.
Vroeg meteen of we een testrit wouden met de 4S of de 4 want dan reden ze hem naar beneden.
Papieren en pas kopiëren duurde evenlang als platen ophangen zei hij (dat is een auto van 180k nieuwwaarde)

Gesproken over financiële afhandeling.
Lening bij hun werd niet geadviseerd wegens hogere rentevoet. Ballonkrediet absoluut geen optie wegens nog hogere rentevoet en wordt niet meer gedaan op auto's van 2021 wegens leeftijd.

Nooit gepusht, nooit buiten gekeken, goed geholpen.
Helaas was hm enkele dagen later verkocht 🙁

Ik moet zeggen, wij zijn bij Porsche geweest en heel goed onthaalt.
Denk 30-40 minuten voor sluitingstijd.
Meteen aangegeven dat het als particulier was, (nooit scheef bekeken, wat ze bij andere merken wel eens durven) ik had een 4S op de site gezien. Mijn vrouw in de showroom de gewone 4 die haar aanstond.

Meteen heel uitgebreide uitleg tussen de 2 versies en vergelijk tussen de "oude" en de facelift. Vrij technisch ook over batterij, laden, aandrijving.
Nadien opties overlopen, hoeveel die wat ik zag veel meer opties had ook genuanceerd door de verkoper. Keramische remmen vervangen is duuuur. Bijrijdersscherm is leuke gimmick maar niet de grote meerwaarde.
Goed rekening houden met een groter verbruik en iets kleinere range op de 4S.
Kritisch genoeg dus van zichzelf.

De 4S stond op het dak, mee door de werkplaats gemogen richting dak. Daar heeft hij hm verplaatst om al eens plaats te nemen.
Vroeg meteen of we een testrit wouden met de 4S of de 4 want dan reden ze hem naar beneden.
Papieren en pas kopiëren duurde evenlang als platen ophangen zei hij (dat is een auto van 180k nieuwwaarde)

Gesproken over financiële afhandeling.
Lening bij hun werd niet geadviseerd wegens hogere rentevoet. Ballonkrediet absoluut geen optie wegens nog hogere rentevoet en wordt niet meer gedaan op auto's van 2021 wegens leeftijd.

Nooit gepusht, nooit buiten gekeken, goed geholpen.
Helaas was hm enkele dagen later verkocht 🙁
Ik ben er vorige week geweest om een print van exacte spec van mijn auto te vragen. Dat mogen ze niet (meer) geven, maar verkoper (die dus wist dat ik er geen auto ging kopen) roept mij ff naar bureau en geeft aan dat hij een papier op zijn bureau heeft laten liggen dat hij niet zou missen moest het weg zijn. :D
Ook toen de Boxster daar stond na ongeval, samen rondgekeken met verkopers of ze iets konden vinden als vervanging. En toen ook totaal niet gepusht ofzo.

Er zijn dan toch nog positieve ervaringen ook, als ik hierboven lees. Dat had ik vroeger ook, het gaat uiteindelijk over de cijfers maar het is toch heel belangrijk dat de koper een goed gevoel ervaart.

Intussen eens wat rondgebeld, werd al duidelijk gemaakt dat de nieuwprijzen en standaard kortingen binnen hetzelfde merk vastliggen nationaal. Dus binnen het merk rondshoppen is al niet echt nuttig. Morgen eens naar KIA, kijken wat ze er daar van zeggen.

Inmiddels via taxatie op wijkopenautos.be al een heel stuk hogere prijs gekregen dan het inruilvoorstel. Dat wil zeggen dat ik particulier toch zeker nog wat meer terug kan krijgen. Enige nadeel is dat we dan met een onzekere periode gaan zitten tussen verkoop huidige auto en levering nieuwe. Maar dat is nog wel te doorstaan.

Ik zal nog terugkoppelen hoe het verder loopt.

Langs de andere kant ook al bij BMW geweest om de huidige in te ruilen.

Auto in diezelfde zaak gekocht en onderhouden. Ze weten dus alles over die auto.
1e antwoord "Je moet rekening houden met een lager bod want ja wij moeten ook nog garantie geven als we verkopen"
Toen ik zei dat ik nog steeds een lopende garantieperiode had lopen sloeg zijn verstand ff tilt.

Heeft gewoon wat foto's gemaakt en ging het doorgeven, om erna een droge mail te krijgen met een belachelijk overnamebod.

Daarnaast ook net voor de start van de coronacrisis een KIA gekocht.
Langsgeweest in Hasselt voor een offerte. Dan naar Genk waar de auto stond, maar geen testrit mogelijk.. Erna testrit gemaakt in Herentals, Hasselt kon de auto niet laten afkomen.

Die in Hasselt vond erna geen offerte op mijn naam, had de berekening van BIV en JVB foutief opgemaakt.
En op de koop toe stond er uiteindelijk een grijze op de bestelbon ipv een zwarte 😂
Die koop hebben we uiteindelijk laten ontbinden

Binnen hetzelfde merk heeft het geen zin om elders te gaan, zelfs niet een andere groep of onafhankelijke garage. Ik heb dat destijds met VW geprobeerd. Eerst bij Debersaques in Destelbergen, dan ergens in Gent. Die in Gent zei vlakaf dat hij mij dezelfde prijs kon geven als hen. Als ik het tussen de lijnen goed verstond kon hij hun offerte zelfs zien.

Binnen hetzelfde merk heeft het geen zin om elders te gaan, zelfs niet een andere groep of onafhankelijke garage. Ik heb dat destijds met VW geprobeerd. Eerst bij Debersaques in Destelbergen, dan ergens in Gent. Die in Gent zei vlakaf dat hij mij dezelfde prijs kon geven als hen. Als ik het tussen de lijnen goed verstond kon hij hun offerte zelfs zien.
Klopt niet, je kan wel degelijk binnen 1 merk tussen verschillende dealers onderhandelen. Elke garage heeft een marge waarmee ze zelf kunnen spelen.

Klopt niet, je kan wel degelijk binnen 1 merk tussen verschillende dealers onderhandelen. Elke garage heeft een marge waarmee ze zelf kunnen spelen.
Hangt af van het dealermodel dat het automerk aanhangt. Stellantis, BMW, Volkswagen Group: alle lonken ze naar het agentschapsmodel waar de dealer geen enkele manoeuvreerruimte meer krijgt.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan