Op reis met kinderen

Hoe zit het exact met de laatste kleuterklas?
De dochter is daar nog niet, maar we willen zolang mogelijk onze grote vakantie in juni doen.

Nu wilt de schoonvader ze ook meenemen voor 4 dagen Disneyland als ze in de laatste kleuterklas zit.

Op zich voor ons, zolang ze goed bezig is of voorloopt allemaal goed.

Maar volgens wat ik lees moet ze in de laatste kleurerklas 290 van de 330-340 halve dagen van het schooljaar aanwezig zijn.
Doktersattesten zijn gewettigd aanwezig en tellen dus als "aanwezig"

Kan ik mijn kind gewoon afwezig houden op school?

Hmmm, nergens die optie gezien,
Bij Ryanair bv. moet je onder de naam 'infant comfort seat' boeken, want geboortedatum onder de 2 jaar zal geweigerd worden.
maar dat is dan nog steeds duurder dan die autostoel natuurlijk, wat een beetje de insteek was.
Ah ja, goedkoper zal het idd niet zijn.
Wij deden het voor het gemak, en zekerheid dat er een babyseat beschikbaar zal zijn ('availability can not be guaranteed'...), en veiligheid (afhankelijk van welk land kan je soms brol krijgen).

Hoe zit het exact met de laatste kleuterklas?
De dochter is daar nog niet, maar we willen zolang mogelijk onze grote vakantie in juni doen.

Nu wilt de schoonvader ze ook meenemen voor 4 dagen Disneyland als ze in de laatste kleuterklas zit.

Op zich voor ons, zolang ze goed bezig is of voorloopt allemaal goed.

Maar volgens wat ik lees moet ze in de laatste kleurerklas 290 van de 330-340 halve dagen van het schooljaar aanwezig zijn.
Doktersattesten zijn gewettigd aanwezig en tellen dus als "aanwezig"

Kan ik mijn kind gewoon afwezig houden op school?

Kinderen in de laatste kleuterklas zijn schoolplichtig. Tot drie opeenvolgende dagen kan je ze met eigen briefje thuishouden. Dus als daar een weekenddag bij zit kunnen die 4 dagen wel.

Hier staat meer informatie: https://www.vlaanderen.be/onderwijs...zig-op-school-in-basis-en-secundair-onderwijs

Misschien kan je de school wijsmaken dat je circusartiest bent.

Kinderen in de laatste kleuterklas zijn schoolplichtig. Tot drie opeenvolgende dagen kan je ze met eigen briefje thuishouden. Dus als daar een weekenddag bij zit kunnen die 4 dagen wel.

Hier staat meer informatie: https://www.vlaanderen.be/onderwijs...zig-op-school-in-basis-en-secundair-onderwijs

Misschien kan je de school wijsmaken dat je circusartiest bent.
Je link gaat over basis en secundair.

Helemaal onderaan staat een tabje kleuteronderwijs dat je kan open doen en daar staat hetgeen ik ook al zei ivm die 290 halve dagen:

Alle kinderen die in hetzelfde kalenderjaar geboren zijn, worden op hetzelfde moment leerplichtig: op 1 september van het kalenderjaar waarin zij 5 jaar worden.
Ze moeten minstens 290 halve lesdagen naar school. Een gemiddeld schooljaar telt tussen de 320 en 330 halve lesdagen.

Elke dag aanwezigheid op school is natuurlijk belangrijk. Maar wegens de jonge leeftijd kunnen ouders ervoor kiezen hun 5-jarig kind een aantal halve dagen niet naar school te laten gaan.

Kinderen in het kleuteronderwijs die al 6 of 7 jaar zijn, moeten elke dag aanwezig zijn, behalve bij gewettigde afwezigheid.

Landal Mont-Royal bij Kröv in de Moezel geboekt. Omdat het kan, de bungalow met panoramisch uitzicht geboekt. Ik kijk ernaar uit.

Vliegreis zal voor de herfst zijn denk ik. Sevilla of iets anders waar het nog 1. warm is en 2. iets te zien valt.
Was de moeite waard, Landal Mont-Royal.

Zeer ruim en gerieflijk huisje met zeer mooi uitzicht. Het park zelf is nogal beperkt in faciliteiten. Klein zwembadje, winkeltje was al vroeg toe al had het een zeer interessante vinotheek voor de wijnfanaten onder ons, kleine speeltuin maar wel voorzien van een panoramisch terras. Goede uitvalsbasis om de (zeer) mooie regio te ontdekken.

Uitstappen gedaan naar Burg Eltz, Cochem, Bernkastel-Kues, Weinfelder Maar en Beilstein. Dagelijks vlotjes boven de 10k stappen gedaan en de vijfjarige deed flink mee zonder al te veel te zeuren. Wel geluk gehad met het weer. Eerste dag wat miezerregen maar nadien stralende zon.

Zeker voor herhaling vatbaar, die regio. Zou het wel eens gewoon zonder kind met de madam willen bezoeken, want er waren wel wat pittige wandelingen die ik graag had willen doen maar met een vijfjarige is dat niet te doen.

Terug
Bovenaan