Openingsceremonie Paris 2024: diversiteit en symboliek

Général Zantas

Well-known member
Beetje ophef in katholiek en conservatief Polen omwille van dragqueens die blijkbaar het Laatste Avondmaal met Jezus uitbeelden? Iets van aan of weer zwaar overdreven?

Edit Crew: dit gesprek is afgesplitst van in Sport.

Laatst bewerkt door een moderator:
Beetje ophef in katholiek en conservatief Polen omwille van dragqueens die blijkbaar het Laatste Avondmaal met Jezus uitbeelden? Iets van aan of weer zwaar overdreven?
Hoe groot denk je dat de kans is dat het laatste avondmaal past in het thema olympische spelen of Parijs?

Hoe groot denk je dat de kans is dat het laatste avondmaal past in het thema olympische spelen of Parijs?
De scène zelf was mij dat toch direct opgevallen en heb ik die opmerking van "tiens dat is precies het laatste avondmaal" ook gemaakt. Maar tot daar de enige gelijkenis.

Even groot als de kans dat dragqueens passen in het thema van de Olympische Spelen. Of een Smurf.
Maar misschien is er een associatie tussen dragqueens en Parijs. Ik ben allesbehalve expert.

Even groot als de kans dat dragqueens passen in het thema van de Olympische Spelen. Of een Smurf.
Maar misschien is er een associatie tussen dragqueens en Parijs. Ik ben allesbehalve expert.
In de hele show met alle hoofdstukken stond diversiteit en gelijkheid in verschillen centraal. Op alle vlakken was dat toch overduidelijk. Logisch ook: de hele wereld komt samen, en iedereen is verschillend en toch hetzelfde.

Heb enkel een stuk rond het midden van de show gezien.

Diversiteit en inclusiviteit is zeker welkom maar het ging er met momenten echt "in your face" over. Stond totaal niet meer in proportie met de gewone Franse/Europese bevolking en dat zo opdringen werkt op den duur eerder omgekeerd bij mij. Ik ben hier geen belachelijk showke op Netflix of Eurovision aan het zien maar naar de Olympische spelen, het grootste sportevenement van de wereld. Andere stukken zoals dat paard waren wel ferm gedaan maar duurden dan weer echt véél te lang. Uiteindelijk gewoon weg gezapt (misschien maar goed ook).

Vraag mij trouwens af of men die openingsceremonie wel heeft uitgezonden in het Midden Oosten en China, of dat men daarvoor andere beelden had klaar staan in plaats van de lgbtq acts. Men staat er daarvoor aan die kanten van de wereld een pak minder open voor.

Ik heb heel deze lgbtq + woke - propagandashow afgezet na een tijd. Trop is teveel.

Wel +++ voor celine dion en gojira

Gelijkwaardigheid (OS) en Mode (Parijs) combineren en dan krijg je dit :).

In de hele show met alle hoofdstukken stond diversiteit en gelijkheid in verschillen centraal. Op alle vlakken was dat toch overduidelijk. Logisch ook: de hele wereld komt samen, en iedereen is verschillend en toch hetzelfde.

Ja, geen idee, ik heb de show helemaal niet gezien, ik heb enkel wat controverse gelezen op mijn Twitter-feed. Trending topics in Polen zijn vooral dat aspect van de openingsshow, dus ik kom hier gewoon een vraag over stellen. Sorry dus dat ik dat "overduidelijk" gemist heb.

Als de openingsceremonie dan toch bol stond van de symboliek, had niemand dan kunnen nadenken over deze?
a2v59Vw_700bwp.webp

Ik ben totaal gene katholiek en dat was toch ook het eerste waar ik aan dacht :p.
Voor de rest inderdaad velen op X die zich aan al die LGBTQ stoorde. Persoonlijk vond ik dat stuk ook wel veel te vaak in beeld komen, wat toch ook weer de armoede aan acts/show in deze ceremonie illustreert.

En blijkbaar hebben ze Zuid-Korea aangekondigd met de officiële landsnaam van Noord-Korea. Dus toch ook wel diverse pijnlijke flaters. Dus neen, deze openingsceremonie kan je toch onmogelijk geslaagd noemen.

Ik ben totaal gene katholiek en dat was toch ook het eerste waar ik aan dacht :p.
Voor de rest inderdaad velen op X die zich aan al die LGBTQ stoorde. Persoonlijk vond ik dat stuk ook wel veel te vaak in beeld komen, wat toch ook weer de armoede aan acts/show in deze ceremonie illustreert.

Wordt ook in de media breed ondersteund dat het een parodie was op laatste avondmaal.

Men zou het bij andere godsdiensten niet moeten proberen denk ik.
Ongepast.

Diversiteit en inclusiviteit is zeker welkom maar het ging er met momenten echt "in your face" over.

Ik denk overigens niet dat het zo bedoeld was. Het probleem was gewoon dat die catwalk de op een na laatste was van de performances langs de Seine. Qua regie zijn ze gewoon veel te snel telkens naar de volgende performances gegaan. Hoe weinig hebben we bvb die aan de Notre Dame, of die dans voor die gouden muur gezien ? Gevolg: terwijl nog een hoop landen/boten moeten passeren, zitten ze al aan die LGBTQ catwalk met als gevolg dat ze dan niets anders konden dan telkens weer naar daar en dat dansponton te gaan.
De beeldregie was eigenlijk gewoon één grote fiasco.

Dat het zo saai was is ook te wijten aan het concept. Bij elke openingsceremonie is de optocht van de atleten ongelooflijk lang en saai, maar daar kun je dan ook ondertussen wat andere dingen doen want je mist toch niets. Maar gisteren zaten performances en optocht ineen geweven, waardoor je dus eigenlijk wel verplicht werd om de atleten-optocht erbij te nemen.

Diversiteit en inclusiviteit is zeker welkom maar het ging er met momenten echt "in your face" over. Stond totaal niet meer in proportie met de gewone Franse/Europese bevolking en dat zo opdringen werkt op den duur eerder omgekeerd bij mij.
De show was een viering van de stad Parijs, niet van Europa. Dus ik weet niet waarom je vindt dat een openingsceremonie van de Olympische Spelen in Parijs 'de gewone Europese bevolking' moet afbeelden.

Als er zaken zijn die wat mij betreft niet thuishoorden in deze show, dan waren het bv. Lady Gaga en de minions. Maar daar lees ik dan weer geen kritiek op.

Vraag mij trouwens af of men die openingsceremonie wel heeft uitgezonden in het Midden Oosten en China, of dat men daarvoor andere beelden had klaar staan in plaats van de lgbtq acts. Men staat er daarvoor aan die kanten van de wereld een pak minder open voor.
Ik denk niet dat wij in Europa onze cultuur moeten aanpassen aan de gevoeligheden van het Midden Oosten en China.

Parijs heeft wel een uitgebreide cabaret- en dragscene, ja.

Wordt ook in de media breed ondersteund dat het een parodie was op laatste avondmaal.

Men zou het bij andere godsdiensten niet moeten proberen denk ik.
Ongepast.
De draak steken met religie is nochtans op en top Parijs gezien haar verleden.

Ik heb het niet live gezien maar wel achteraf. Kijk, ik ga altijd voorstander zijn van mensen die mogen zijn wat ze willen, ik vind dat ook logisch. Maar waar ik mij wel meer en meer begin aan te storen is dat we bijna doodgesmeten worden met al dat trans, queer, LGBTQ+ gedoe.... Het is echt té veel aant worden, waardoor ik dan ook ergens weer kan begrijpen waarom mensen er zo tegen zijn...

Een show van bijna 4 uur, met één "blink-and-you-miss-it" fragment en de uitspraak "we worden er mee doodgesmeten" wordt weer bovengehaald :sarcastic:.

Als er zaken zijn die wat mij betreft niet thuishoorden in deze show, dan waren het bv. Lady Gaga en de minions. Maar daar lees ik dan weer geen kritiek op.

De Minions zijn gecreeerd door een Fransman, in een Frans animatiebedrijf, en spreken vaak ook een mix van Frans en  gibberish.
Lijken me voldoende kwalificaties te zijn.

"blink-and-you-miss-it" fragment

Heb jij een edit of zo gezien? Want die LGBTQ catwalk is toch meermaals uitgebreid in beeld geweest. Ook die baardvrouw (is er daar een respectvolle naam voor?) is meerdere keren prominent in beeld geweest, dus ik vond het toch ook redelijk ‘in your face’ en ik ben zelf vrij progressief met behoorlijk wat LGBTQ in nabije kring.

Laatst bewerkt:
Een show van bijna 4 uur, met één "blink-and-you-miss-it" fragment en de uitspraak "we worden er mee doodgesmeten" wordt weer bovengehaald :sarcastic:.
Dat gedeelte "blink-and-you-miss-it" noemen is da waarheid oneer aandoen, van begin tot einde was dat 45 minuten.
Allemaal goed en wel dat ge diversiteit wil vieren, maar ik kan de mensen die vinden dat het er wat over was geen ongelijk geven.

Terug
Bovenaan