Oplaadpoorten solderen

Lifen

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik heb hier een MSI GS66 Stealth die uit elkaar rammelt. Een jaar geleden (laptop was denk ik 2 jaar oud) is mijn main charging port losgekomen waardoor ik de laptop via USB C moet opladen (en hij dus maar voor de helft power heeft). Sinds gisteren is de USB C poort ook losgekomen, dus binnenkort zal ik niet meer kunnen laden.

Eigenlijk wil ik dit onding het liefst van al door het raam kieperen, maar het is niet het moment om geld te spenderen aan iets nieuws.

Heeft iemand tips om de reparatie (solderen laadpoorten) zelf te doen? Goede videos zijn ook welkom.

Thanks. Heb laptop open, moederbord ee uit. Maar krijg de oplaadpoort niet los met gassoldeerbout. Ik gebruik flux en soldeerwiek maar krijg het niet los. Enige tips?

Zou ook een USB C met Power Delivery 3 vervangpoort moeten hebben, enig idee waar ik dat kan kopen?

Laatst bewerkt:
Thanks. Heb laptop open, moederbord ee uit. Maar krijg de oplaadpoort niet los met gassoldeerbout. Ik gebruik flux en soldeerwiek maar krijg het niet los. Enige tips?

Zou ook een USB C met Power Delivery 3 vervangpoort moeten hebben, enig idee waar ik dat kan kopen?
Dat is echt quasi onmogelijk.
Normaal gezien worden connectoren met meerdere pinnetjes in zo een soldeerbadje gedrenkt dat alle pinnetjes gelijkmatig verhit worden en zo losgetrokken kan worden.
soldeerwiek is een optie maar die werkt blijkbaar niet.
Een desoldeerpomp is soms ook wel een oplossing. Kost ook geen geld bij de gotron.
.

Of ik heb nu zo een soldeerbout waar ik allerhande pinnetjes kan opzettten. Eentje nemen die zoveel mogelijk contactpunten kan verhitten kan ook een mogelijkheid zijn.

Thanks, kan die soldeerpomp wel proberen. De Gotron is blijkbaar ook in Hasselt, komt goed uit. To be updated!

Thanks, kan die soldeerpomp wel proberen. De Gotron is blijkbaar ook in Hasselt, komt goed uit. To be updated!
Gotron is de alibaba van belgie. Die mannen verdienen alle omzet! Deftig materiaal, goedkoop en je vindt er echt superveel niche zaken.

Gotron liet me weten dat je een tin contaminated soldeerboutpunt niet kunt gebruiken om moderne electronica te solderen. Die samenstelling is anders... dus andere punt nodig.. helaas heb ik extra tin toegevoegd omdat ik had gelezen dat dat kan helpen met het loskrijgen. Dus nu heb ik nieuw en oud type soldeersel waardoor.. fml

Maandag nr makerlab, hopelijk kunnen ze het redden

Terug
Bovenaan