Vind die Chen in het duiken anders wel fenomenaal. Emotieloos was hij zeker niet, ik weet nog hoe hij in tranen uitbarstte vorige olympische nadat hij wist dat hij zou winnen.
misschien niet enkel uit geluk, maar ook deels uit opluchting dat hij zijn strenge land geen schande heeft toegebracht.
Maar inderdaad triest hoe die kinderen daar worden gedrilld, 50.000 kinderen in die trainingsinstituten, soms al gerecruteerd van hun 6 jaar, waar ze dan die ene paar uithalen die mogen gaan. Ze mogen dikwijls niet eens kiezen voor welke sport ze willen, ze komen er toe en worden er op basis van hun fysiek ingedeeld in de discipline waarvoor ze zullen dienen, trampoline, gymnastiek, etc. Ethisch of pedagogisch niet in orde allemaal, maar daarvoor gun ik het die jonge mensen op de spelen niet minder. Dan ben ik opgelucht voor hen als ze winnen, krijgen ze eens een beloning voor hun al hun miserie. Je zou kunnen zeggen, constant winnen houdt hun praktijken in stand, maar moesten ze spontaan allemaal beginnen verliezen dan werden die trainingsinstituten alleen nog maar stricter en meer afmattend, dus ja.