OS 2020 | Algemeen + kleinere sporten

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPV
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Vind die Chen in het duiken anders wel fenomenaal. Emotieloos was hij zeker niet, ik weet nog hoe hij in tranen uitbarstte vorige olympische nadat hij wist dat hij zou winnen. misschien niet enkel uit geluk, maar ook deels uit opluchting dat hij zijn strenge land geen schande heeft toegebracht. :unsure:

Maar inderdaad triest hoe die kinderen daar worden gedrilld, 50.000 kinderen in die trainingsinstituten, soms al gerecruteerd van hun 6 jaar, waar ze dan die ene paar uithalen die mogen gaan. Ze mogen dikwijls niet eens kiezen voor welke sport ze willen, ze komen er toe en worden er op basis van hun fysiek ingedeeld in de discipline waarvoor ze zullen dienen, trampoline, gymnastiek, etc. Ethisch of pedagogisch niet in orde allemaal, maar daarvoor gun ik het die jonge mensen op de spelen niet minder. Dan ben ik opgelucht voor hen als ze winnen, krijgen ze eens een beloning voor hun al hun miserie. Je zou kunnen zeggen, constant winnen houdt hun praktijken in stand, maar moesten ze spontaan allemaal beginnen verliezen dan werden die trainingsinstituten alleen nog maar stricter en meer afmattend, dus ja.
Das waar zo kan je het ook bekijken, ik zou ze zelf wel liever iets vrolijker zien enzovoort maar dat ze het niet zouden verdienen na al die opofferingen dat is inderdaad zeker niet waar :) .

Ik hoorde hem bezig en kwist dat er zever van ging komen. Die mede commentatrice gewoon haar mond houden, die wist ook hoe laat het was met al de snowflakes en hun cancel rage. Al ben ik ook wel niet akkoord met zen uitleg.

Wat heeft die aster nu weet aan...

Tja, ge moet oppassen tegenwoordig inderdaad...

Voor mij is het wel duidelijk dat zeker in sporten als gymnastiek de mentale druk op jonge sporters (kinderen eigenlijk) veel te hoog is. Toch nog maar heel recent dat er vanalles naar buiten kwam over mentale mishandeling... Bv. in Nederland is er zo'n verhaal van Sanne Wevers en haar vader Vincent.

En dan Biles, met ook dat hele verleden van die coach Nassar erbij... ik vind het straf dat die uberhaupt nog wil turnen.

Morgen start de enige competitie die ik zelf écht wil volgen. Rugby 7s
Ik hoop dat de Fiji-eilanden alsnog hun titel kunnen verlengen.
Het team van Fiji heeft vandaag zowel het team van het UK (33-7) én van Australië (1/4 finale, 19-0) in de pan gehakt. Halve finale tegen Argentinië zou een makkie moeten worden, dan finale tegen Nieuw-Zeeland of nog eens UK.
Zou toch geweldig zijn mocht een land met nog geen miljoen inwoners twee keer op rij een olympische titel wint in een ploegsport 🤡 :cool:

5 augustus staat klimmen op het programma. Lijkt me wel coole sport om te doen en te volgen.
Dat was samen met skaten, surfen en 3 vs. 3 basket de sport om meer een jonger publiek aan te spreken.
(In 2024 komt daar nog eens breakdance erbij.)
Het kriebelt hier wel om nog eens aan een sport te doen in clubverband.

Dat was samen met skaten, surfen en 3 vs. 3 basket de sport om meer een jonger publiek aan te spreken.
Ik vraag me af of dat jong publiek aanspreken wel werkt. Nu gaat het meestal om publiek in de USA maar de ongoddelijke uren voor skaten en surfen op Europese tv's gaan niet veel jongeren aantrekken.

Die beslissing om te verjongen is genomen voordat de flitsen van social media bestonden, je kan dus niks sharen van skateboard tricks of andere toffe momenten om ergens een auteursrechtenrestrictie of landenrestrictie tegen te komen.

Van de 3 sporten lijkt 3x3 basketbal het meeste kijkplezier op te leveren, dat klimmen lijkt me ook nog iets maar hangt af van hoe het format voor de OS is.

We zullen over een week zien of de kijkcijfers verbeterd zijn maar de grote Amerikaanse zender NBC begint al te klagen dat corona lagere kijkcijfers oplevert, dus de verjonging gaat al overschaduwd worden door andere factoren, als er al velen keken.

Voor wie de Belgische wedstrijden wil toevoegen aan zijn agenda, ik heb een overzicht van alles in een importeerbaar bestand voor Outlook/Google calender gegooid. je kan dit (CSV) bestand gemakkelijk toevoegen.

Pas op: het bevat ALLE mogelijke wedstrijden, dus telkens voor elke atleet tot de finale, waar ze natuurlijk niet altijd aan meedoen.

Bijlagen

voorlopige balans : 1 zilver 1 brons

stelt toch wat teleur imo mss nog 3x3 brons vandaag
Ja inderdaad, natuurlijk al paar vierde plekken enzo maar toch, zo geweldig is het zeker nog niet.

Met Thiam, Derwael, Hockeyploeg nog wel paar ijzers in het vuur.

5 augustus staat klimmen op het programma. Lijkt me wel coole sport om te doen en te volgen.
(In 2024 komt daar nog eens breakdance erbij.)
Het kriebelt hier wel om nog eens aan een sport te doen in clubverband.
Dat speed klimmen is echt bizar om te zien, is gewoon sprinten tegen een muur. Wel jammer dat er enkel medailles zijn voor de combinatie van de drie disciplines.

Wat had ik gisteren op HLN weer gelezen? 90% kans op een medaille vandaag? Manman...

Maarja, tzal net die 10% weer zijn zeker :rolleyes:

Soit, 3x3 tegen Servië zal ook ni makkelijk worden. Imo verliezen ze da ook. Maar goed, we kunnen hier en daar mss wel nog een paar medailles pakken (belgian cats, belgian lions, nafi thiam).

Toch geen 10 stuks zoals op voorhand gehoopt.
Is er voorlopig iemand die echt een medaille heeft laten liggen? Kopecky misschien, maar ik weet niet of die op voorhand op de wegrit bij de kanshebbers werd gezet. Die voorspellingen op voorhand zeggen ook niet veel.

Is er voorlopig iemand die echt een medaille heeft laten liggen? Kopecky misschien, maar ik weet niet of die op voorhand op de wegrit bij de kanshebbers werd gezet. Die voorspellingen op voorhand zeggen ook niet veel.
2 keer vierdes(triatlon) , uitvallen van Jelle Geens , Casse was goud verwacht , Evenepoel toch ook meer verwacht ,Van Aert zat ook Goud in , Elise Mertens ontgoocheld ,Achab idem

2 keer vierdes(triatlon) , uitvallen van Jelle Geens , Casse was goud verwacht , Evenepoel toch ook meer verwacht ,Van Aert zat ook Goud in , Elise Mertens ontgoocheld ,Achab idem
Op papier klopt dat lijstje.
Casse wordt geklopt en pakt dan het hoogst haalbare.
Evenepoel is (nog) niet de renner van voor zijn val dus die verwachtingen waren overdreven. Van Aert rijdt een bere weg wedstrijd en wint zilver.
Van Mertens had ik nu niet direct een medaille verwacht, maar dat was inderdaad misschien een klein kansje op een medaille en zij is samen met Achab dan de enige die echt tegenvallend preseteren (al ga ik niet beweren iets van Taekwondo te kennen).
Dus qua tegenvallend presteren vind ik het nogal meevallen, wij hebben nu eenmaal niet veel absolute wereldtoppers die altijd en overal prijzen pakken.

We zullen wel ergens rond de medailleoogst van Rio zitten met 6. Ik denk dat we bij Derwael, Thialf en Hockey al wel er 3 mogen bijrekenen als ze in normale doen zijn en dan hoop ik toch nog op minstens 1 à 2 outsiders die een medaille kan halen (mixed relay thriatlon, basketbalvrouwen, 3x3, Plasschaert, landenteam Jumping, Kopecky en/of Dhoore, en misschien vergeet ik nog wel iemand).

Op papier klopt dat lijstje.
Casse wordt geklopt en pakt dan het hoogst haalbare.
Evenepoel is (nog) niet de renner van voor zijn val dus die verwachtingen waren overdreven. Van Aert rijdt een bere weg wedstrijd en wint zilver.
Van Mertens had ik nu niet direct een medaille verwacht, maar dat was inderdaad misschien een klein kansje op een medaille en zij is samen met Achab dan de enige die echt tegenvallend preseteren (al ga ik niet beweren iets van Taekwondo te kennen).
Dus qua tegenvallend presteren vind ik het nogal meevallen, wij hebben nu eenmaal niet veel absolute wereldtoppers die altijd en overal prijzen pakken.
Klopt , dat zou voor een land als België beter moeten .

Dan zal men er in moeten investeren en ik denk niet dat iemand dat wil. Cru gesteld, geld = medailles. Kijk naar de beide basket teams; 1 is ontwikkeld door een vader voor zijn 2 dochters, de andere zijn zelf met een nationaal team begonnen.

Vooral in het zwembad laten we toch enorm veel liggen. We zijn met ocharme 2 zwemmers en als ik Sydney Appelboom mag geloven is er echt bijna niets op komst van talent. Dat is echt al decennia aan een stuk dat we daar gewoon compleet ontbreken, op de zeldzame medaille van Timmers na.

En voor een land waar wielrennen toch de nationale sport is, zouden we ook echt wel moeten kunnen wedijveren met de grootste landen in het baanwielrennen. Nederland bijvoorbeeld pikt daar toch altijd een horde medailles.
Dat zijn nu twee disciplines die volgens mij toch echt wel beter moeten kunnen maar het fijne weet ik er niet echt van.

Nederland staat nu al op 10 medailles(ondanks wat tegenvallers) , dan kan je moeilijk België een sportland noemen , Zwemmen is idd zéér jammer dat daar geen doorstroming is , ook te weinig judoka vind ik imo , en dan heb je nog al die verschillende categorieën van kleinere sporten(kajak), nuja ik heb ook al eens gelezen dat topsport vaak niet te combineren valt met onderwijs . Balkanlanden(die toch minder geld hebben denk ik) doen het eigl ook beter dan ons globaal gezien .

Vooral in het zwembad laten we toch enorm veel liggen. We zijn met ocharme 2 zwemmers en als ik Sydney Appelboom mag geloven is er echt bijna niets op komst van talent. Dat is echt al decennia aan een stuk dat we daar gewoon compleet ontbreken, op de zeldzame medaille van Timmers na.

En voor een land waar wielrennen toch de nationale sport is, zouden we ook echt wel moeten kunnen wedijveren met de grootste landen in het baanwielrennen. Nederland bijvoorbeeld pikt daar toch altijd een horde medailles.
Dat zijn nu twee disciplines die volgens mij toch echt wel beter moeten kunnen maar het fijne weet ik er niet echt van.
Dat komt vooral door de ondersteuning, of het gebrek eraan, en het gebrek aan financiële middelen. Alhoewel Nederland vandaag ook erbarmelijk scoort in het zwemmen zijn ze toch nog altijd meer een zwemland. En dat komt door de medaille kandidaten die ervoor zorgen dat er ook van de bonden steun kan gaan komen. Het is makkelijker geld vrij te maken voor iets als er media aandacht is dan voor sporten waar dat niet zo is.

Groep sporten zijn nu ook eenmaal makkelijker te organiseren en te verdedigen qua budget dan individuele sporten. Het hockey en het turnen zijn daar vandaag mooie voorbeelden van. Je hebt wat talent, je zorgt voor een enorm goeie basis die op lange termijn denkt, en dan komen de successen wel, en met de successen ook meer middelen. Vergeet ook niet dat er in België meerdere federaties voor 1 sport zijn. Je hebt de Vlaamse en de Waalse, en die werken eigenlijk niet samen. Dus dat budget is nog eens de helft ten opzichte van wat men er in Nederland aan kan geven. (Simpel voorgesteld.)

Daarnaast moet je ook nog wel mensen hebben die alles willen opofferen. Als je kijkt naar Timmers, ik zou het niet willen doen. Elke dag, een gans jaar lang, level als een topsporter, alles laten, geen folietjes, voor ocharme een minimumloon en zelf her en der gaan leuren voor een sponsoring om uzelf eens iets extra te kunnen veroorloven, hij mag het hebben. En dat is niet zo eenvoudig voor iemand om de keuze te maken om in dat leven te stappen.

Bij de wielrenners zit al jaren de doorstroming verkeerd. Ofwel ga je naar het veld, ofwel oriënteer je je op de “Vlaamse” klassiekers. Maar zelf de baan wordt vandaag maar als een zijsprong beschouwd. En dat is ook allemaal niet zomaar op te lossen. Dat is vandaag enorm veel geld investeren om misschien op de spelen over 8 jaar enige successen te plukken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan