OS 2020 | Algemeen + kleinere sporten

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPV
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Daarnaast moet je ook nog wel mensen hebben die alles willen opofferen. Als je kijkt naar Timmers, ik zou het niet willen doen. Elke dag, een gans jaar lang, level als een topsporter, alles laten, geen folietjes, voor ocharme een minimumloon en zelf her en der gaan leuren voor een sponsoring om uzelf eens iets extra te kunnen veroorloven, hij mag het hebben. En dat is niet zo eenvoudig voor iemand om de keuze te maken om in dat leven te stappen.

Zwemmen is dan ook zo eens een absurd voorbeeld, het aantal uren dat die in het water liggen alle dagen is ridicuul. Vergelijk dat met een sport aan het andere einde van het spectrum bv. voetbal. En al de zever er rond, wa mij betreft schaffen spenderen ze geen minuut zendtijd meer aan voetbal :scream:

Bij de wielrenners zit al jaren de doorstroming verkeerd. Ofwel ga je naar het veld, ofwel oriënteer je je op de “Vlaamse” klassiekers. Maar zelf de baan wordt vandaag maar als een zijsprong beschouwd. En dat is ook allemaal niet zomaar op te lossen. Dat is vandaag enorm veel geld investeren om misschien op de spelen over 8 jaar enige successen te plukken.
De financiering voor een nieuwe, extra velodroom in Heusden-Zolder is rond, dus hopelijk komt daar op termijn meer uit.

Nederland staat nu al op 10 medailles(ondanks wat tegenvallers) , dan kan je moeilijk België een sportland noemen , Zwemmen is idd zéér jammer dat daar geen doorstroming is , ook te weinig judoka vind ik imo , en dan heb je nog al die verschillende categorieën van kleinere sporten(kajak), nuja ik heb ook al eens gelezen dat topsport vaak niet te combineren valt met onderwijs . Balkanlanden(die toch minder geld hebben denk ik) doen het eigl ook beter dan ons globaal gezien .
De Wever zal blij zijn :p

Nederland staat nu al op 10 medailles(ondanks wat tegenvallers) , dan kan je moeilijk België een sportland noemen

Nederland is echt een topsportland. Volgens een voorspelling zouden ze 48 medailles kunnen halen. Vandaag alleen al 8 stuks. Flink jaloers.

België is pure middelmaat. Nog niet zelfs. Met een handvol medailles in totaal zijn de meesten hier al tevreden. Vandaag stond in de gazet dat gisteren een topdag was (1 bronzen medaille) lol

Recent had Sporza er nog een artikel over:
De vraag is uiteindelijk: hoeveel extra miljoenen is het het waard? Kan je blij zijn dat er meer professionele atleten zijn of telt enkel die medaille op de OS?

zoals alles bij overheids-uitgaven, is dat een kwestie van keuzes maken.
koop 1 of 2 F35's minder, en je hebt al een pak miljoenen die je elders kan plaatsen in je begroting.

Nederland is echt een topsportland. Volgens een voorspelling zouden ze 48 medailles kunnen halen. Vandaag alleen al 8 stuks. Flink jaloers.

België is pure middelmaat. Nog niet zelfs. Met een handvol medailles in totaal zijn de meesten hier al tevreden. Vandaag stond in de gazet dat gisteren een topdag was (1 bronzen medaille) lol
we moeten dringend de lat hoger leggen :p jammer dat Parijs er al is binnen 3 jaar , ook armere Europese landen halen meer medailles dan ons , nuja nog afwachten op de eindbalans , er komen zeker nog medailles

Recent had Sporza er nog een artikel over:
De vraag is uiteindelijk: hoeveel extra miljoenen is het het waard? Kan je blij zijn dat er meer professionele atleten zijn of telt enkel die medaille op de OS?
Ja dit dus.

Uiteindelijk is dat enkel interessant om mensen wat entertainment te geven.
En er zijn toch ook niet zo heel veel mensen die geïnteresseerd zijn om daar naar te kijken, zeker bij de kleinere sporten. Als ze nu een hoop geld investeren in pakweg judo of boksen (om maar iets te noemen), wat zijn we daar als land dan mee? Boeien die medailles? De grootste interesse in België is er voor wielrennen en voetbal, dus daar

Kunt ge ook evengoed investeren in cultuur ofzo. Het hangt van persoon tot persoon af...

Het ontbreekt soms toch ook aan de topsportmentaliteit waarbij een HF al als een succes beschouwd wordt of een 6e plaats. Het aandeel van een Yves Kieffer is toch niet te onderschatten. Het brengen van een cultuur en visie in een sporttak waarbij enkel het hoogste doel nagestreefd wordt. Dat terzijde, is er zoals eerder aangehaald, een beperkt budget als je hoort dat België nog amateursporters afvaardigt of moeten hongerlonen betalen. Een eenmaking van de sporttakken zouden misschien een oplossing kunnen bieden.

Het is voor mij een vaststelling dat vrijwel elke Olympiade ons land meestal vooral de medailles haalt in sporten die niet écht verwacht waren en de "certitudes" het laten liggen.. Ik kan verkeerd zijn maar dat is mijn gevoel ergens..

Het team van Fiji heeft vandaag zowel het team van het UK (33-7) én van Australië (1/4 finale, 19-0) in de pan gehakt. Halve finale tegen Argentinië zou een makkie moeten worden, dan finale tegen Nieuw-Zeeland of nog eens UK.
Zou toch geweldig zijn mocht een land met nog geen miljoen inwoners twee keer op rij een olympische titel wint in een ploegsport 🤡 :cool:
Fiji olympisch goud🥰 Zalig

Laatst bewerkt:
Het is voor mij een vaststelling dat vrijwel elke Olympiade ons land meestal vooral de medailles haalt in sporten die niet écht verwacht waren en de "certitudes" het laten liggen.. Ik kan verkeerd zijn maar dat is mijn gevoel ergens..

Niet echt mee eens. Natuurlijk zit er al eens een verrassing tussen (zoals onze Waalse ambtenaar in het liggend carabijnschieten), maar België is nu eenmaal geen topsport land en heeft dus sowieso al weinig certitudes. Denk niet dat we in de na-oorlogse geschiedenis ooit meer dan 6 medailles gehaald hebben.

Casse, Thiam, Derwael en de Hockeyploeg kon je vooraf 'certitudes' noemen. Casse heeft zijn medaille al. De rest zullen we zien.

En dat is allemaal relatief natuurlijk. Concurrentie is in de meeste sporten groot en één kleine fout kan soms meteen het einde betekenen (zoals in Judo). Genoeg favorieten die het uiteindelijk niet halen.

Gisteren was er op discord ook een discussie over, en dan komt hetzelfde naar boven, maar ook andere meningen, zoals: “Als je niet voor het podium kan gaan moet je niet naar de spelen gaan, en al zeker niet met ons belastingsgeld!”

Met die ingesteldheid kweek je natuurlijk ook geen klimaat, als een deel van de bevolking het nut ervan niet inziet.

Nederland staat nu al op 10 medailles(ondanks wat tegenvallers) , dan kan je moeilijk België een sportland noemen , Zwemmen is idd zéér jammer dat daar geen doorstroming is , ook te weinig judoka vind ik imo , en dan heb je nog al die verschillende categorieën van kleinere sporten(kajak), nuja ik heb ook al eens gelezen dat topsport vaak niet te combineren valt met onderwijs . Balkanlanden(die toch minder geld hebben denk ik) doen het eigl ook beter dan ons globaal gezien .
Waarom zou topsport niet combineerbaar zijn met studies? Dat is net keihard combineerbaar, die studeren soms 15j over studies van 3j :laugh:

Probleem is ook dat ze allemaal geld nodig hebben van zodra ze nog maar eens een prestatie doen die top 100 in Europa is
Ze denken allemaal dat ze dan full-time als prof moeten leven om 2u / dag te kunnen trainen

Justine Henin geeft commentaar op de France tv bij tennis trouwens

Ongeloofelijk toch hoeveel keer je dezelfde samenvattingen ziet in de verschillende olympische programma´s op één. Sinds 6u deze morgen constant dezelfde, enkel de lengte van de samenvattingen is anders.

Het nut daarvan ontgaat me volledig.
Het zal wel met rechten te maken hebben, maar iets meer live sport zou toch wel mogen vind ik.

Laatst bewerkt:
Gisteren was er op discord ook een discussie over, en dan komt hetzelfde naar boven, maar ook andere meningen, zoals: “Als je niet voor het podium kan gaan moet je niet naar de spelen gaan, en al zeker niet met ons belastingsgeld!”

Met die ingesteldheid kweek je natuurlijk ook geen klimaat, als een deel van de bevolking het nut ervan niet inziet.
Ik denk dat we in België ook gewoon te gefocust zijn op voetbal en wielrennen.

Voetbal is koning bij Jan Modaal en geeft vaak geen moer om judo, zwemmen of badminton.

Als dat maatschappelijk draagvlak ontbreekt wordt het inderdaad lastig, ik volg ergens wel dat door miljoenen in verschillende sporten steken wel niet de meest faire oplossing is, hoe ga je bepalen wie er hoe veel krijgt.

Ongeloofelijk toch hoeveel keer je dezelfde samenvattingen ziet in de verschillende olympische programma´s op één. Sinds 6u deze morgen constant dezelfde, enkel de lengte van de samenvattingen is anders.
Geen een keer softball gezien. Zelfs niet op de site (ik ga niet blijven scrollen). Alleen op Eurosport, letterlijk een halve minuut, om dan over te springen naar een Nederlander in het boogschieten. Tien seconden later, na de actie van de Nederlander, hup, overschakelen naar een Nederlands volleyballduo. Bij de pauzes ginder, weerom overschakelen voor een zielige aantal seconden.
Op BBC is dat gelukkig minder het geval, al zijn ze in hetzelfde bedje ziek als Sporza met de nationale sporters.

Er valt weinig van te snappen, is er een gebrek aan commentatoren voor televisie misschien? Kan niet kijken maar blijkbaar de hele basketmatch Servië-Spanje bij de vrouwen live ... een groepsmatch dan nog, wat hebben we daar nu aan tijdens de Olympische Spelen? We kennen die sporten, breng eens wat anders in beeld. Ik ben bijvoorbeeld een tennisfan maar ik vind niet dat ze ook maar iets van tennis zonder Belgen moeten uitzenden buiten de finales. Maak tijd voor andere dingen en vooral kleinere, typische olympische sporten.

Vanmorgen om 8u rap de highlights op bij Van Eylen: hockey, Nikiforov, Lecluyse, Pieters en roeien, dacht ik. OK, leuke update, maar direct na dat bulletin beginnen ze dan inderdaad weer met hetzelfde: lange samenvatting van het roeien, langere samenvatting van Nikiforov, ook een langere samenvatting van hockey ... slaat echt nergens op, heb ik toch net gezien? Gelukkig hebt ge in 2021 genoeg mogelijkheden om te volgen wat ge wilt en hangt ge niet vast aan wat deze amateurs allemaal programmeren.

Brons met een gouden randje (Casse was geblesseerd). Maar je hebt gelijk, hij en VA zijn tot op heden de enigen met een medaille.
Dwz NUL verrassingen aan Belgische zijde want die twee medailles waren voor 99% verwacht.

Een echt groot succes kan je dit momenteel niet noemen.

Brons met een gouden randje (Casse was geblesseerd). Maar je hebt gelijk, hij en VA zijn tot op heden de enigen met een medaille.
Dwz NUL verrassingen aan Belgische zijde want die twee medailles waren voor 99% verwacht.

Een echt groot succes kan je dit momenteel niet noemen.
En amper Walen :unsure:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan