Ik vind dressuur en al die paarden’sporten’ eigenlijk echt degoutant. Je ziet zo dat die beesten niet natuurlijk lopen. Een beest mishandelen en conditioneren om te doen wat je wil zodat je kan proberen winnen in iets dat blijkbaar een sport is. Degene die het dier het beste onder z’n controle/dwang kan krijgen eigenlijk.
Ik begrijp je commentaar en ik ben gedeeltelijk let jouw akkoord. Echter is het duidelijk dat je geen kennis hebt van de paardensport.
Er zijn twee soorten (dressuur)ruiters:
De soort die vragen aan de paarden om de oefeningen te doen, en de soort die de paarden dwingen.
Helaas komt de soort die de paarden dwingt veel te vaak voor. Het paard wordt dan in een krul getrokken en geforceerd om al de oefeningen te doen. Vaak gaat die gepaard met gespannen paarden (open mond, zwaaiende staart).
Er zijn echter ook ruiters die de zelfde bewegingen uit een paard krijgen en soms zelf ZONDER het gebruik van een bit of zelfs een hoofdstel. Echter is een ijzerwinkel in de mond van het paard verplicht. Er zijn namelijk regels rond welke uitrusting er gebruikt mag worden. Ook is het belangrijk om de uitrusting die je gebruikt af te stellen op je paard en de situatie.
Bv: ik reed mijn paard vroeger in de piste zonder bit maar met een hoofdstel (geen ijzer in de mond, en signalen worden gegeven door lichte druk onder aan het hoofd ) en dit ging prima. Buiten, in het verkeer om naar het bos te gaan, gebruikte ik wel een bit omdat mijn paard soms zo overprikkeld werd door andere weggebruikers/situaties hij de druk op zijn snuit negeerde en dat zorgde voor een potentiële gevaarlijke situaties.
De basis van dressuur is eigenlijk om het paard te leren zijn lichaam goed te gebruiken om zo een ruiter te kunnen dragen. Het is eigenlijk fitness voor paarden. En daar wordt dan ook verder gebouwd. Toch fantastisch als je met een dier van 600kg bijna kan laten dansen? Dit heeft zowel bij ruiter als paard veel skill nodig. Het probleem met de dressuur, en de paardensport in het algemeen, dat er te veel mensen aan de top raken door hun paard als een slaaf/ding te behandelen om te winnen inplaats van als een partner.
Veel paarden vinden jumping, dressuur, whatever juist leuk om te doen. Ze worden gestimuleerd en uitgedaagd. Als je op een verantwoorde manier met je pars om gaat en je luister naar je paard, dan leer je wat je paard leuk vind en wat niet.
Helaas winnen er inderdaad mensen die hun paarden forceren, maar er zijn ook top ruiters die hun best doen om hun paarden als een teammaat te behandelen en samen te winnen. En dit geld zo bij elke discipline van de ruitersport.
Ik vind racen met paarden veel erger. Een paard is volwassen op +/- 4 a 5 jaar maar tegen die tijd zijn ze bijna klaar met hun race carrière... Dat vind ik toch verschrikkelijker dan paard vriendelijk uitgevoerde dressuur.
Het grote probleem van de ruitersport is dat het slecht behandelen van paarden nog veel te vaak door de vingers wordt gezien.
Als de organisatie van de ruitersport het allemaal toelaat.... Tja... Dan wordt het moeilijk. Zeker als je ziet hoeveel geld er gemoeid is in die sport :/.
Net voor de spelen heeft Charlotte Dujardin wich nog terug getrokken omdat er kritiek kreeg hoe we haar paard behandeld dus misschien dat het er ooit op verbeterd.
Ik ben trouwens verre van een deskundige in de sport. Mijn kennis komt van het vroeger losjes volgen van de paardensport en zelf een paard te hebben gehad. Mijn niveau beperkte zich tot de basis aangezien ik liever in het bos ging rijden en ik ook geen geld had voor dure sportpaarden (en geen interesse).