Partijvoorzitter Groen Horch opgepakt protesten Israëlische vlag

Je vergeet dat betogen en dan nog op een bijzonder vredelievende manier een basisrecht is van onze democratie.

NVA kan in Antwerpen elke betoging 365d 7d/7d 24u/24u verbieden. En iedereen oppakken en gerechtelijk vervolgen.

Regels zijn één zaak, maar ze gaan nooit boven democratie. Nooit.

Regels zijn er om de samenleving te ordenen, maar de regels mogen nooit zo strikt worden ingezet dat ze de democratische controle en kritiek onmogelijk maken. Het is altijd een delicate balansoefening tussen orde en vrijheid.
Als men jou aangevraagde betoging gaat verbieden of aanvraag zou afkeuren dan ga je daarmee naar de rechtbank om een procedure aan te spannen

Zo werken de regels in de rechtstaat waarin we leven.
Geen idee wat jij bedoelt met "boven de democratie"

Ben je niet akkoord met de regels dan moet je zorgen dat je de wetgevende macht voldoende kracht heeft om de regels te wijzigen.
Allè scheiding van machten en ook hoe een democratie werkt

Als men jou aangevraagde betoging gaat verbieden of aanvraag zou afkeuren dan ga je daarmee naar de rechtbank om een procedure aan te spannen

Zo werken de regels in de rechtstaat waarin we leven.
Geen idee wat jij bedoelt met "boven de democratie"

Ben je niet akkoord met de regels dan moet je zorgen dat je de wetgevende macht voldoende kracht heeft om de regels te wijzigen.
Allè scheiding van machten en ook hoe een democratie werkt
En de betoging was niet eens verboden, ze mocht enkel niet plaatsvinden in bepaalde straten voor de algemene veiligheid (zowel van betogers als andere burgers).
De arrestatie vond plaats op de Kaasrui, een smalle straat vol terrassen. Zie hoe opeengepakt ze daar ook staan op de beelden. Dat is niet meer dan logisch dat men zo'n soort manifestaties beperkt tot de plekken waar die veilig door kunnen gaan voor iedereen.

En dat men daar dus ook kort en krachtig ingrijpt als de algemene veiligheid in het gedrang komt. En dat is hier toch duidelijk het geval.

En aangezien hij dus nog even het moment pakte om in de microfoon van de pers te spreken, ben ik het er mee eens dat dit gewoon een uitgekookte publiciteitsstunt was.

err...
https://www.nieuwsblad.be/regio/ant...citeerde-om-opgepakt-te-worden/158288786.html

“Oproep om politie te achtervolgen”​

Els van Doesburg roept de organisatie van de pro-Palestinabetogingen op om zich te beraden over de manier waarop ze betogen en vraagt hen om hun achterban in bedwang te houden. “Ik hoor oproepen om politiemensen in burger te achtervolgen tot thuis of in een hinderlaag te lokken. Dat heeft niets meer met betogen te maken.
Dat gedrag begint echt typisch te worden bij een deel van radicaal-links en marxistische actiegroepen.

Heeft nog weinig geloofwaardigheid na haar eerdere uitspraken over wat er gebeurde tijdens die betoging. Zou beter trachten de gemoederen wat te bedaren en haar coalitie terug vast te lijmen in plaats van dit verder op de spits te drijven.

Uit de beelden bleek niets van wat ze eerder (en nu weer) over Koch beweerde te kloppen. Dat zijn Amerikaanse toestanden hoor ...

Ze blijft hier maar een enorm slecht beeld schetsen van die betogers, maar tot dusver is het enige dat men die betogers ten laste kon leggen dat geen toestemming hadden om te betogen / niet in de toegewezen straten betogen? Dan is dat toch een hele grote sprong naar dat ze nu politieagenten zouden willen achtervolgen en in een hinderlaag lokken ... Klinkt voor mij toch ook eerder naar bangmakerij en zwartmakerij.

De burgemeester is het hoofd van de politie en draagt daar ook de verantwoordelijkheid voor. Voor mij lijkt het allezins geen bangmakerij of zwartmakerij. Ze zal gewoon op de hoogte zijn van wat de politie heeft opgevangen, tijdens die betoging of in online gemeenschappen.

Ksnap ook wel dat op een betoging al eens iets geroepen wordt dat waarschijnlijk niet letterlijk of zo bedoeld is, maar uiteindelijk blijft het wel de verantwoordelijkheid van de burgemeester om de veiligheid en integriteit van het politiekorps te bewaken.

err...
https://www.nieuwsblad.be/regio/ant...citeerde-om-opgepakt-te-worden/158288786.html

Dat gedrag begint echt typisch te worden bij een deel van radicaal-links en marxistische actiegroepen.
“Ik hoor oproepen om...” is nogal vaag, ma bon.

Als iemand effectief agenten thuis wil opzoeken of in een hinderlaag lokken: aanpakken, punt. Dat heeft niets met betogen te maken. Dit artikel geeft gewoon een uitspraak van Van Doesburg. Geen concrete oproep, geen citaat, geen organisatie, geen bewijs dat dit het protest typeert.

Dus wat dit meteen met “radicaal-links” of “marxistische actiegroepen” te maken heeft, is mij een raadsel. Pure nutteloze framing die weinig toevoegt behalve het hele protest verdacht maken.

@zwarten je kan nu toch echt niet ontkennen dat wat zij de afgelopen dagen vertelde over Hoch en de rest van de betogers helemaal niet strookt met wat we achteraf uit verschillende bewegende beelden kunnen vaststellen?

Ik kan me ook niet meteen artikels herinneren over dat de protesten tegen het uithangen van de Israëlische vlag geweldadig verliepen? Om dan nu die vreedzame protesteerders en Hoch te gaan associëren met niet te bewijzen geruchten over het viseren van agenten. Een beetje kritische zin mag wel.

Zonder trouwens over deze specifieke situatie al te veel uitspraken te doen:

Voorzichtigheid is geboden met "de manifestie was verboden op die locatie". Elke inperking op het recht van protest (vastgelegd in Artikel 26 van de Belgische Grondwet) moet noodzakelijk en proportioneel zijn, en mag enkel dienen ter bescherming van de openbare orde, de gezondheid, of het verkeer.

Hoe ik het begrijp was deze groep betogers slechts zo'n 100-150 personen. Er vanuitgaande dat deze via de Kaasrui naar de grote markt trekt, en snel kijkende is de Kaasrui zo'n 50-60 meter lang. Als dit dan vreedzaam gebeurd. Dan valt perfect de vraag te stellen waar de proportionaliteit is. Dan is de kans op escalatie juist groter door in te grijpen op die locatie.

Ik ga echter niet proberen te oordelen van hieruit met de informatie die ik heb of het juist of fout ingrijpen was. Ik wou deze nuance enkel meegeven. Enkel het verbod uitspreken alleen is niet voldoende.

Ik vind niet dat je vlaggen moet gaan weghangen op basis van iets wat mogelijk is of wat het oordeel kan zijn in een rechtszaak, terwijl die nog volop bezig. Er is nog altijd een principe van onschuldigheid tot het tegendeel bewezen is, niet omgekeerd.

Dan kan je ook geen Russische vlaggen verwijderen denk ik dan. En, hoewel ik het hof wel hoog inschat, we zijn beide niet van mening dat de VN een neutrale instelling is. En dan is er ook de vraag, wanneer hang je ze terug. Als de uitspraak er eindelijk is gaat die over feiten spreken die vermoedelijk vier jaar in het verleden liggen. Tegen dan heeft Israël misschien al een geheel andere regering.

Terug
Bovenaan