Partner in onderwijs - helpen verbeteren

Heidegger

Active member
Hoi hoi,

Mijn partner zit in het onderwijs en heeft het de laatste weken/maanden ongelooflijk druk gehad. Ze heeft 16 klassen. Door de week werkte ze vaak 's avonds nog tot 23u (lessen voorbereiden, toetsen verbeteren, tig mails per dag via smartschool van collega's, ouders, leerlingen,... ) en ook grote delen van het weekend moesten er vaak aan geloven. Ze heeft randje burn out gestaand.

Zelf heb ik ook een drukke job maar regelde ik s avonds vaak eten zodat ze zich daar al niet mee moest bezig houden.

Met name verbeteren van examens komende weken zijn een race tegen de klok. Een dicht familielid dat verder heel weinig om handen heeft (gepensioneerd) komt haar helpen. In het verleden hielp ik soms maar voornamelijk met het uittellen van punten, ook een heel werkje. Ze verwacht nu van mij dat ik ook mee ga verbeteren om haar te helpen. Als ik dat niet doe word ik als egoïst afgeschilderd. Ik heb hier principieel problemen mee owv volgende redenen:

Zelf heb ik ook een heel drukke job. Ik moet dan 's avonds wel niet werken maar heb mijn avonden/weekenden nodig om te recupereren. Ik wil ook geen precedent scheppen: als ik nu help verbeteren (obv verbetersleutels) zal dat ook in de toekomst al sneller verwacht worden. En dat verbeteren, is dat niet de job van de leerkracht? En worden ze voor dat vele werk niet gecompenseerd met meer vakantie? Ik vraag me af of de entourage van andere leerkrachten ook helpt verbeteren in examenperiodes? Mijn vriendin beweert van wel.

Hoe denken jullie hierover?

Laatst bewerkt:
Hier heeft mijn partner nooit geholpen met schoolwerk.

Maar klinkt vooral alsof jullie andere verwachtingen/visies hebben en dat niet helder gecommuniceerd krijgen naar elkaar. Om zo tot een compromis te komen. (Je kan ook op andere manieren ondersteunen natuurlijk)
En als ze vol stress zit, is de kans ook onbestaande dat jullie nu een constructief gesprek kunnen voeren daarover. Dus probeer zeker eens, als de deliberaties erop zitten, een gesprek daarover aan te gaan.

16 klassen...
Welke vakken geeft die dan wel?

Denk toch niet dat een wiskundeleerkracht zijn examens laat verbeteren door iemand anders :p

Mijn wiskundeleraar was een goede leerkracht maar ook eentje die niet graag werkte, hij sloeg dan ook heel wat stappen over tijdens het noteren op het bord (zo eentje met krijt), als student moest je dus zelf wat nadenken en als het niet lukte kon je het wel vragen.

Als gepatenteerd Luilak waren de examens dan ook een beproeving voor zichzelf en zijn entourage, gelukkig was hij naast lui ook slim. Hij besloot dus examens op te stellen die bestonden uit 3 vragen, 1 vraag voor diegenen die aanwezig waren in de lessen, 1 vraag voor diegenen die het min of meer begrepen hadden en 1 vraag voor diegenen met iets meer mayonaise dan de meesten.

Het resultaat was uitermate bevredigend want de examens waren geëvalueerd wanneer de laatste student zijn of haar examen indiende, de luierik kon gewoon naar huis, zonder werk.

Geen idee of dat nu nog kan, maar in the Good Old Days hadden leerkrachten nog wat vrijheden om kennis af te toetsen.

In het verleden ook gedaan, nu eigenlijk niet meer (Ms. Pan werkt halftijds, maar in praktijk 40u)

Lijkt mij geen goed idee om daar mee te beginnen. Als je de stress van je eigen job te veel meetrekt naar je partner kan dit ook op je relatie beginnen wegen.

Ik zou proberen werken aan het overdreven veel uren die ze nu doet. Het is mooi dat ze zo geëngageerd is maar zoveel werken kan niet de bedoeling zijn.
Kan ze niet wat lesvoorbereidingen copy pasten van collega's bv. En verder een examenvorm kiezen die snel verbetert.
Zoveel uren al kloppen en dan nog hulp van een gepensioneerde en je partner nodig hebben, dat is een tikkende tijdbom... Attitude veranderen of job veranderen lijkt mij de keuze die ze nu moet maken in haar eigen belang.

Eens begonnen is er geen weg terug. Bezint eer ge begint. Als het werk voor uw partner te zwaar is, moet ze maar wat minder werken of wat anders zoeken.

Komt ze jou op het werk ook helpen?

Mijn madam gaf vroeger fysica 1 en 2 uren in 3e en 4e. Ook 15 examens per semester.

In plaats van het haarzelf gemakkelijk te maken, examens van 10blz op 124.5 punten (en dat voor een 1 of 2 uurs vak). Kwartier werk om de punten te tellen.

Ik heb ook avonden en avonden multiple choice verbeterd en punten geteld.

Ik heb nooit verstaan waarom al die leraars het zichzelf zo moeilijk maken met examens. Ja inspectie en je moet alles testen. Maar ik zou het toch riskeren om het verbeterbaar te houden ipv 2 weken 20h per dag te verbeteren. Ook waarom xamens op 124.5 of 132.25 waren, mij een raadsel. Nobody cares of ze 75, 76, 77 of78% hadden...

De oplossing is obvious. Simpeler examens en op voorhand nadenken over verbeterbaarheid...

Er spelen wat mij betreft twee dingen: als ze je afschildert als egoïst hiervoor, lijkt het me nodig daarover te praten.. Anderzijds de neutrale vraag of het "ethisch" is om als niet-leerkracht te helpen omdat het voor een wel-leerkracht teveel wordt.

Het eerste laat ik me niet over uit, het tweede heb ik zelf ook ervaring mee. Als het uittellen van punten is of quoteren van meerkeuzevragen, dan zou ik ja zeggen. Moet kunnen, er zijn meer jobs waar de partner een steentje kan bijdragen. Als het echter antwoorden zijn die ook moeten worden geïnterpreteerd, of waar bijvoorbeeld 1/4, 1/2 of 3/4 ook mogelijke puntentellingen zijn, dan is het wel echt onbegonnen werk en onethisch om daar je rode pen op los te laten, toch?

Het eerste laat ik me niet over uit, het tweede heb ik zelf ook ervaring mee. Als het uittellen van punten is of quoteren van meerkeuzevragen, dan zou ik ja zeggen. Moet kunnen, er zijn meer jobs waar de partner een steentje kan bijdragen. Als het echter antwoorden zijn die ook moeten worden geïnterpreteerd, of waar bijvoorbeeld 1/4, 1/2 of 3/4 ook mogelijke puntentellingen zijn, dan is het wel echt onbegonnen werk en onethisch om daar je rode pen op los te laten, toch?
Ik dacht eerlijk gezegd dat dit standaard was aan Belgische univerditeiten?
Wordt niet alles daar verbeterd door enkele phd studenten?

Er spelen wat mij betreft twee dingen: als ze je afschildert als egoïst hiervoor, lijkt het me nodig daarover te praten..
't is toch ergens een beetje egoïstisch he. "ik heb ook een drukke job, ik moet recupereren in het weekend" alsof een leerkracht die een hele dag voor de klas staat, en dan 's avonds nog tot 23u moet huiswerk maken niet moet recupereren. ok, ze hebben meer verlof, maar toch, ik vind het een rare houding tussen partners. TS zegt dat zijn partner op de rand van een burn-out staat, maar wilt hier absoluut niet helpen want "ze heeft verlof genoeg"

maar het klopt wel dat de TS niet het probleem is: de scholen die leerkrachten overwerken zijn het probleem. ik heb ook samengewoond met een leerkracht, lager onderwijs dan nog maar: dat was ook elke dag overwerken, tijdens die "massa's verlof" zat ze ook regelmatig op school te werken, terwijl ze nog niet eens een vaste benoeming had, en dus niet 100% werd doorbetaald...

en het is inderdaad niet te verantwoorden dat iemand anders examens gaat verbeteren. stel u voor dat een leerling gebuisd is, en dat je dan moet uitleggen dat je het examen niet zelf verbeterd hebt, maar uw lief?
De oplossing is obvious. Simpeler examens en op voorhand nadenken over verbeterbaarheid...
sorry hoor, maar nóg simpeler? ze kunnen nu al bijna niks als ze van de schoolbanken komen
da's nog iets anders als uw lief laten verbeteren he

@marcel niet simpeler qua inhoud, simpeler qua structuur.

1 vraag per blad, op 10 punten. Gemakkelijk te verbeteren. Geen 25blz examen.

Geen "teken abc in groen en def in paars en fluo omkadering van xyz".

Laatst bewerkt:
De kennis van een PHD-student, die overigens ook zelf bepaalde colleges geven, binnen een bepaalde materie lijkt me wel van een ander niveau als ik die - hypothetisch - mijn vrouw haar wiskunde-examens zou verbeteren zonder te weten op welke manier zij de materie heeft uitgelegd.

Wij gaven punten zonder de examens volledig te lezen :fingerguns: . Na 2 lessen weet je al wie de 12 , 15 of 18 zal hebben. Zelfs ooit een pak examens kwijtgespeeld, guess what, iedereen had punten.

En de weinige keren dat er iemand mekkert over zijn examen, dan verbeter je het eens deftig en guess what, 90% van de keren kom je op de score uit die je na 5min diagonaal lezen ook had. En dat was 4e en 5e jaar.

Ik had mijn examens ook grotendeels klaar tegen het einde van het examen. De eerste zijn meestal tussen 0 en 5/20. Dan komt de sloef 16. Dan de 18-19 twijfelaars gecombineerd met " hope for the best en blijven prutsen 12".

Daarom dat ik examens in middelbaar niet goed versta. Als je op unif examens van vakken van 200-200-400 blz en 60 contacturen deftig kunt evalueren met een examen van 10blz waar je een namiddag verbeteren hebt voor een groep van 20 studenten. Waarom is een examen voor een 1 uursvakje van 20blz cursus dan zo complex en veel werk? Omdat het onnodig complex is en lang.

Ik had collega's die examens verbeterden in 1e kandidatuur. 200-300 examens. Dat waren er 10 smorgens en 10 savonds. Op 2 weken ook klaar. Of als het dringend was, in 2 scheuren en persoon A vraag 1 2 3 en persoon B verbetert vraag 4 en 5.

Hangt natuurlijk ook van vak tot vak af. Exacte wetenschappen zijn op dat gebied gemakkelijker na te kijken dan meer open vragen die interpretatie en invulling van de cursist vergen.

Hangt natuurlijk ook van vak tot vak af. Exacte wetenschappen zijn op dat gebied gemakkelijker na te kijken dan meer open vragen die interpretatie en invulling van de cursist vergen.
Je kan ook de duur en methode wat meer spreiden zodat je meer tijd hebt om te verbeteren.
Bv. de eindevaluatie staat voor 50% op een paper die moet worden ingeleverd ten laatste eind mei. En dan 50% op een examen waar je minder vragen moet stellen (want er is al de paper) en je de vragen meer gesloten kan stellen of MCQ (want in de paper kan er een synthese en inzicht,.... getest worden).

Ik denk echt dat je in de vakantiemaanden op een plan moet broeden voor komend schooljaar. Nu zal het nog 1 keer pompen of verzuipen zijn maar volgend academiejaar is er nood aan wat strategie :)

Je kan ook de duur en methode wat meer spreiden zodat je meer tijd hebt om te verbeteren.
Bv. de eindevaluatie staat voor 50% op een paper die moet worden ingeleverd ten laatste eind mei. En dan 50% op een examen waar je minder vragen moet stellen (want er is al de paper) en je de vragen meer gesloten kan stellen of MCQ (want in de paper kan er een synthese en inzicht,.... getest worden).

Ik denk echt dat je in de vakantiemaanden op een plan moet broeden voor komend schooljaar. Nu zal het nog 1 keer pompen of verzuipen zijn maar volgend academiejaar is er nood aan wat strategie :)
Het gaat hier over middelbaar onderwijs. Good luck om ze een paper te laten schrijven voor een vak als aardrijkskunde of godsdienst of wat het hier ook is. (en geen inzinking te krijgen van de bullshit die je zal moeten lezen) Veel plezier met 16 x 25 = 400 papers verbeteren ook.

Mondelinge examens zijn dan toch ideaal eigenlijk hier. Verzin een hoop vragen, maak x aantal versies met de verschillende vragen er in gemengd, geef ze een willekeurig vragenblad en geef ze 5 minuten voorbereidingstijd terwijl iemand anders zijn examen aflegt => 10 leerlingen per uur en je geeft ze gewoon op het moment zelf een cijfer.

Zo werd dat bij ons gedaan in het middelbaar voor alle vakjes zoals aardrijkskunde, godsdienst, geschiedenis en zelfs de talen. Moet ook wel te plannen zijn zodat dat per klas op een moment valt waar ze geen ander examen hebben (gezien ze maar 10 minuten op school moeten zijn)

Terug
Bovenaan