Protest tegen Israël kaapt de Vuelta

Stel dat de ploeg alle verwijzingen naar Israël weghaalt. Dus naam en truitje definitief veranderen.
Wijzigt dat dan fundamenteel iets?
Is het dan nog sportwashing te noemen?
En de renners contractueel niet meer verplicht worden reclame maken, en ...

Dan is het geen sportwashing meer neen. Maar gezien het dan wel nog altijd een Israëlische ploeg is, is het nog altijd legitiem om hen te weren uit de sportcompetities zolang Israël oorlogsmisdaden blijft plegen. De Russische voetbalploegen zijn ook nog altijd niet welkom op Europese voetbalvelden. Waarom zouden we dat dan wel toelaten met Israëlische wielerploegen, terwijl hun land de Russen een poepje laat ruiken als het aankomt op wreedheden?

Dan is het geen sportwashing meer neen. Maar gezien het dan wel nog altijd een Israëlische ploeg is, is het nog altijd legitiem om hen te weren uit de sportcompetities zolang Israël oorlogsmisdaden blijft plegen. De Russische voetbalploegen zijn ook nog altijd niet welkom op Europese voetbalvelden. Waarom zouden we dat dan wel toelaten met Israëlische wielerploegen, terwijl hun land de Russen een poepje laat ruiken als het aankomt op wreedheden?
Goeie vraag, een antwoord is daar nog nooit op gekomen. Israël is een bondgenoot, daarom mss?

Israël is nergens nog uitgesloten voorlopig. 2 maten 2 gewichten.

Je kan niet afkomen met "de ploeg bestaat al langer dan de huidige oorlog" en dan lullen "die discussie gaan we niet opnieuw aangaan" als je er op gewezen wordt dat dit conflict en de pogingen van Israël om ze te legitimeren en haar imago te witwassen al meer dan een halve eeuw meegaat.

Maar dat is heel de essentie van de zaak dat nu alles op een grote hoop gegooid wordt.
Dat is gewoon foutief. De illusie wordt gewekt dat Israël al jarenlang bezig is met een genocide, wat niet zo is.
Je kan 7 oktober niet los zien, maar je mag het ook niet op 1 grote hoop smijten.

Dat je geen problemen hebt met "eerlijk veroverd" ... mja. Dus je vindt dan ook dat er geen probleem zou zijn moesten voetbalploegen reclame gaan maken voor Rusland in de bezette gebieden? Enfin, ja, je hebt recht op die mening hé. Ik stel me dan alleen heel ernstige vragen bij je moreel kompas.

En waar zeg ik dat er geen problemen mee heb?
Ik zei dat Israël van mening is dat het hen toebehoort dat zij dit legitiem hebben veroverd. En dat het verplaatsen van grenzen onder impuls van oorlog echt niet alleen is Syrië en Israël gebeurt.

Het maakt ook geen enkele indruk meer om Syrië een schurkenstaat te noemen als je dan gaat vergelijken met Israël. Israël is een staat dat actief bezig is met een genocide in Gaza, met een etnische zuivering in de Westelijke Jordaan, die duizenden onschuldige Palestijnen gegijzeld houdt in onmenselijke omstandigheden in Israëlische gevangenissen, tegen wiens politieke leiders internationale arrestatiebevelen lopen, ... Israël is op dit moment een grotere schurkenstaat dan Syrië, dat wis je niet uit door een democratie te zijn. Dat maakt het in zekere zin zelfs nog erger, want je kan het dan niet afdoen als het werk van enkele dictatoriale zotten.

En waar in uw uitleg zie ik dat Syrië geen schurkenstaat is? Dat er nog zijn dat kan perfect zo zijn.
Maar daar ging het niet over, het ging over de Golanhoogten en Syrië. Uw insteek van “ja maar de andere zijn erger” die is pas zwak.
En again Israël is niet de enige die van mening is dat het hun grondgebied is. Waarmee ik niet zeg dat het daarom oké is, maar wel die kadering verdient.

En - niemand - vergeet Hamas, het dodental van de aanslag op 7 oktober lag trouwens een stuk hoger. Hamas excuseert de genocide en de etnische zuivering niet, legitimeert ze niet. Het leven van Europeanen en Amerikanen is niet meer waard dan dat van Israëliërs of Palestijnen, Europese doden op 7 oktober een argument zijn opnieuw een zwakzinnig argument om de ogen te sluiten voor een genocide.

Je beantwoord die belangrijkste vraag niet, zijnde.
Leg me vooral uit hoe een wielerploeg die 29 renners tewerkstelt die niet de Israëlische nationaliteit hebben genocide normaliseren is.
Leg me uit hoe een wielerploeg die de naam van een land draagt betekent dat je genocide normaliseert.

Europese doden zijn geen argument voor genocide. Niks is een argument voor genocide.
Hamas en hun terreur zijn dan wel weer de factor die het huidige conflict typeren. Insteek =/= uitwerking.

En waar worden zijn dat dan juist verplicht? En en, en wat?

Maar dat is heel de essentie van de zaak dat nu alles op een grote hoop gegooid wordt.
Dat is gewoon foutief. De illusie wordt gewekt dat Israël al jarenlang bezig is met een genocide, wat niet zo is.
Je kan 7 oktober niet los zien, maar je mag het ook niet op 1 grote hoop smijten.
Het wordt ook niet op 1 grote hoop gegooid. De genocide is een escalatie van de jarenlange politiek van Israël in de bezetting van Palestijnse genocide en pogingen tot etnische zuivering. Het is om dat imago op te poetsen en die misdaden te legitimeren dat Israël aan sportwashing doet.
En waar zeg ik dat er geen problemen mee heb?
Ik zei dat Israël van mening is dat het hen toebehoort dat zij dit legitiem hebben veroverd. En dat het verplaatsen van grenzen onder impuls van oorlog echt niet alleen is Syrië en Israël gebeurt.
Israël is ook van mening dat er geen hongersnood is in Gaza, de mening van Israël is niets waard in deze.
En waar in uw uitleg zie ik dat Syrië geen schurkenstaat is? Dat er nog zijn dat kan perfect zo zijn.
Maar daar ging het niet over, het ging over de Golanhoogten en Syrië. Uw insteek van “ja maar de andere zijn erger” die is pas zwak.
En again Israël is niet de enige die van mening is dat het hun grondgebied is. Waarmee ik niet zeg dat het daarom oké is, maar wel die kadering verdient.
Jij gebruikte de term schurkenstaat om Israël te legitimeren, maar het is Israël die op dit moment bezig is met een genocide en etnische zuivering. Waarom je dan denkt dat je Israël moreel gewicht kan geven in de regio is me een raadsel.

Je beantwoord die belangrijkste vraag niet, zijnde.
Omdat die door anderen hier al beter zijn beantwoord dan ik dat kan. Het doel van die wielerploeg is om het imago van Israël op te poetsen, dat is het hele concept van sportwashing. Dat is ook de reden waarom de Golfstaten met zoveel geld gooien om voetballers naar hun club te lokken.

De enige reden waarom Israël zo ver kan gaan, is door de steun van het Westen. En het is o.a. door sportwashing dat ze in staat zijn om die steun te verkrijgen en te behouden. Op die manier helpt de wielerploeg dus inderdaad om de misdaden tegen de Palestijnen te legitimeren en te continueren. Uiteraard maar als 1 klein radertje, maar het is intellectueel oneerlijk om telkens naar individuele cases te kijken en dan te zeggen "dat gaat geen verschil maken". Neen, natuurlijk niet. Maar de som van al die cases wel.

Je ziet dat ook binnen Europa. Waarom beginnen de domino's nu eindelijk te vallen, en schieten steeds meer landen en organisaties in actie? De Israëlische misdaden zijn al decennia bekend, en de genocide-aanklacht dateert al van eind 2023. Het is omdat al de individuele acties zwaar genoeg beginnen te wegen dat de politiek gedwongen wordt om Israël meer onder druk te zetten. Gaan we daarmee de genocide stoppen? Netanyahu en zijn extreemrechtse ministers gaan zich helaas van niets aantrekken, daar moeten we ons geen illusies bij maken, maar op zijn minst maken we geen reclame meer voor een genocidair regime, steunen we die niet langer militair, ...

Dan is het geen sportwashing meer neen. Maar gezien het dan wel nog altijd een Israëlische ploeg is, is het nog altijd legitiem om hen te weren uit de sportcompetities zolang Israël oorlogsmisdaden blijft plegen.

Dus movistar , Atletico Madrid ook uit competitie want die zijn ook (voor een deel) in handen van een israeli

Terug
Bovenaan