Punk, hardcore, metalcore en aanverwanten

Bon, die Parijse weirdo's van Kickback zijn ook terug aan't spelen in originele bezetting. Echt alles komt terug dit jaar...

Damn, als ze ergens in België zouden spelen, dan probeer ik er zeker bij te zijn. Moet toch 1 van de meest beruchte HC bands ooit zijn.

K zie ook dat Incendiary op Ieper Winter speelt, gaat wss dikke bom zijn daar. Ze hebben wel Shattered Realm ervoor gezet, waardoor de ganse beatdowncommunity gaat afzakken naar daar 🫣

dacht dat die zanger al eeuwen in Thailand zat?
Woont er idd al een 20j, vorig jaar hebben ze nog met met de gasten van Whispers gespeeld, hoewel Steve het enige origineel lid was. Vorige zaterdag op een sketchy noise fest in NY gespeeld met originele bezetting. En blijkbaar nu een paar shows in USA 2026.
Nooit gedacht dat die gasten nog shows zouden spelen, ik hoop stiekem een paar EU data!

Woont er idd al een 20j, vorig jaar hebben ze nog met met de gasten van Whispers gespeeld, hoewel Steve het enige origineel lid was. Vorige zaterdag op een sketchy noise fest in NY gespeeld met originele bezetting. En blijkbaar nu een paar shows in USA 2026.
Nooit gedacht dat die gasten nog shows zouden spelen, ik hoop stiekem een paar EU data!
Kickback is mijn favo hc band, heb er zelfs een tattoo van. Maar eerlijk gezegd zit ik niet op nieuwe shows te wachten. Heb ze vroeger ettelijke keren gezien en de laatste shows waren al pak minder. Hoewel ik hun later werk wel nog vet vind, waren de shows uit die periode vooral chaos en veel noise.

Morning Again nog gezien op Ieperfest paar jaar geleden. Erbarmelijk slecht, met als 'hoogtepunt' een nietszeggende cover van Sepultura.

De nieuwe Biohazard is uit sinds vandaag.
Qua muziek klinkt het alsof ze ergens op zolder nog een demo hebben gevonden uit '96. Sluit perfect aan bij hun eerste platen.
Qua sound is het wel iets te modern/afgelikt maar bon, dat is de ziekte van de tijd vrees ik.

Benieuwd wat dit live gaat geven!

De nieuwe Biohazard is uit sinds vandaag.
Qua muziek klinkt het alsof ze ergens op zolder nog een demo hebben gevonden uit '96. Sluit perfect aan bij hun eerste platen.
Qua sound is het wel iets te modern/afgelikt maar bon, dat is de ziekte van de tijd vrees ik.

Benieuwd wat dit live gaat geven!
Daar vrees ik bij die nieuwe AF ook wat voor, wel benieuwd tho.

Kickback is mijn favo hc band, heb er zelfs een tattoo van. Maar eerlijk gezegd zit ik niet op nieuwe shows te wachten. Heb ze vroeger ettelijke keren gezien en de laatste shows waren al pak minder. Hoewel ik hun later werk wel nog vet vind, waren de shows uit die periode vooral chaos en veel noise.

Morning Again nog gezien op Ieperfest paar jaar geleden. Erbarmelijk slecht, met als 'hoogtepunt' een nietszeggende cover van Sepultura.

Oei, op plaat hier wel fan van Morning Again, maar nog nooit live gezien. Nog geen tickets gekocht, dus k zal het dan hoogstwaarschijnlijk laten voor wat het is 👌

De ervaren hardcore-rotten mogen mij hier of via DM gerust wat namen van bands droppen! Ik ben nogal redelijk nieuw in het hardcore/metalcore genre maar merk dat ik niet altijd mijn meug vind.
Ik ben niet zo voor de hiphop-hardcore crossover wat je wel vaker bij verschillende bands ziet (Lionheart, Pain Of Truth, Sunami etc).

Bands die volledig mijn ding zijn, zijn: Dying Wish en Knocked Loose als absolute favoriet. Andere bands die geregeld passeren in de playlist: Speed, xWeaponx, Nasty, Malevolence, Terminal Sleep, TGI, Harms Way, Locked Shut, Guilt Trip.

De ervaren hardcore-rotten mogen mij hier of via DM gerust wat namen van bands droppen! Ik ben nogal redelijk nieuw in het hardcore/metalcore genre maar merk dat ik niet altijd mijn meug vind.
Ik ben niet zo voor de hiphop-hardcore crossover wat je wel vaker bij verschillende bands ziet (Lionheart, Pain Of Truth, Sunami etc).

Bands die volledig mijn ding zijn, zijn: Dying Wish en Knocked Loose als absolute favoriet. Andere bands die geregeld passeren in de playlist: Speed, xWeaponx, Nasty, Malevolence, Terminal Sleep, TGI, Harms Way, Locked Shut, Guilt Trip.
Paleface Swiss, Heaven Shall Burn, Lorna Shore
Coffin Feeder (Belgisch) iets meer grunts maar live zeer goed, als je dat goed vind check dan ook Aborted.

Als je iets meer richting de oudere metalcore wil met meer 'melodie':
Shai Hulud, Misery Signals, Poison The Well, As I Lay Dying, 36 Crazyfists

Qua 'metallic HC' (geen metalcore) kan ik je dit aanraden:

Belgische oude garde
-Congress
-Spineless
- Arkangel

Belgische nieuwe garde (maar ook beiden gestopt)
- Minded Fury
- Deconsecrate

Buiten BE in wat hetzelfde genre:
-XRepentanceX
-Foundation
-Inclination
-Vein.fm
-Morning Again
-Kickback
-Incendiary

Beatdown
-Xibalba

Melodischer:
-Have Heart
-One Step Closer
-Title Fight

Als je Knocked Loose goed vindt -> Alpha Wolf

Leunt meer richting metalcore maar met dezelfde chaotische energie als KL.

Nog een paar bands aanvullend op de aanbevelingen hierboven:

Foreign hands, Magnitude, 156/Silence, Counterparts, Get the shot, Boundaries, To the wind

Adept en blessthefall die beiden na jaren inactiviteit op enkele weken van elkaar 2 van de beste metalcore albums van de laatste jaren uitbrengen. :love:

Die Adept heb ik hier al eens opgezet en die klinkt idd wel lekker!
Blessthefall heb ik compleet gemist, vandaag eens werk van maken.

Qua deathcore heeft The Accia Strain de hoofdvogel vh jaar afgeschoten imo. Gewéldige schijf! Coole sound, variatie in nummers, overall vibe die me meeheeft. Heel sterk.

Die Adept heb ik hier al eens opgezet en die klinkt idd wel lekker!
Blessthefall heb ik compleet gemist, vandaag eens werk van maken.

Qua deathcore heeft The Accia Strain de hoofdvogel vh jaar afgeschoten imo. Gewéldige schijf! Coole sound, variatie in nummers, overall vibe die me meeheeft. Heel sterk.
Deze ochtend eens naar de nieuwe Acacia Strain geluisterd, klonk op 1ste luisterbeurt idd dik in orde. Titel en artwork zijn toch ook wel weer heel hard :oi22:

Laatste Shadow of Intent (Imperium Delirium) ligt hier ook regelmatig op, zit toch in de pole position om mijn deathcore plaat van het jaar te worden.

Voor de deathcore fans: nieuwe Despised Icon genaamd Shadow Work ligt hier al een paar dagen op en is dik de moeite: chugs, bree's, dissonante breaks, deathmetally solo's, harde artwork.

Ik vind hem heel sterk eigenlijk. Hij heeft wat de pech dat hij samen uit komt met The Accacia Strain, die gewoon op elk vlak beter is.
Maar voor mij top 3 binnen het genre dit jaar en aangezien ongeveer elke klepper iets heeft uitgebracht dit jaar wil dat wel wat zeggen.

Luister al 20 jaar naar hardcore, metalcore, prog metal, tech death, deathcore en alle subgenres tussenin en was van de week van dit nummer toch volledig weggeblazen, hoewel dat ik niet echt het gevoel heb dat het echt vernieuwend klinkt maar toch een vette en strakke sound.
En ook een bijna volledig nieuwe line-up, nieuwe zanger, bassist en 2de gitarist.

Wat vond ik nog de moeite dit jaar, ja die laatste Turnstile ook plat gedraaid, vond ik geweldig. Dan weer wat Silent Planet, totaal het andere spectrum van hardcore, hou me al lang niet meer bezig met die genres.
Eén van men favo bands die ik al +10 jaar geweldig vindt had ook een nieuwe plaat uit, Between The Buried And Me. Maar ik betwijfel of iemand dat goed vindt, redelijk progressive met een mix van een hoop genres ineen denk ik. Ik vind het allesinds geweldig maar de muziek is nogal redelijk complex waardoor je dat meestal nooit kan smaken na ene keer te beluisteren, lol.
Nieuwe Lorna Shore kon me dan precies weer geen fluit boeien terwijl ik hun vorig album Pain Remains plat heb gedraaid, was imo wel een meesterwerkje maar de hype is wel gepasseerd nu.

3:54 is alleen iets wat BTBAM kan, die flow van harde riffs naar zachter en melodisch.

Laatst bewerkt:
Eén van men favo bands die ik al +10 jaar geweldig vindt had ook een nieuwe plaat uit, Between The Buried And Me. Maar ik betwijfel of iemand dat goed vindt, redelijk progressive met een mix van een hoop genres ineen denk ik. Ik vind het allesinds geweldig maar de muziek is nogal redelijk complex waardoor je dat meestal nooit kan smaken na ene keer te beluisteren, lol.

3:54 is alleen iets wat BTBAM kan, die flow van harde riffs naar zachter en melodisch.
Ik volg BTBAM nu toch ook al sinds 2015's Coma Ecliptic. The Blue Nowhere moet ik wel nog altijd beluisteren, had nog niet meteen de drive gevonden om het eens in-depth te beluisteren.
Sowieso één van m'n favoriete progmetal bands, met The Parallax II als hun masterpiece. Dat is nu eens zo'n plaat waar ik zonder moeite van de eerste tot de 72e minuut geboeid naar kan luisteren.

Nieuwe Lorna Shore kon me dan precies weer geen fluit boeien terwijl ik hun vorig album Pain Remains plat heb gedraaid, was imo wel een meesterwerkje maar de hype is wel gepasseerd nu.
Pain Remains start pijlsnel uit de startblokken, verliest geen stoom, en blijft op stratosferische hoogte zweven tot de bonfire's laatste toon te horen is op het einde van Pain Remain III. Nu al een all-timer van een album.
De ganse plaat samengevat in een GIF:
speeding-car-jeremy-clarkson-top-gear-6gohnpkl4d4p5gdi.webp

Reusachtige opgave om zoiets op te volgen, en niet verwonderlijk dat Everblack het niveau niet haalt van de voorganger.

Terug
Bovenaan