Punk, hardcore, metalcore en aanverwanten

Lionheart - Valley of Death II (2026)
Nieuwe Lionheart LP! Voor mij klinkt het allemaal iets te zuiver afgeproduceerd maar dat euvel hebben wel meer moderne hc releases. Werkt allemaal zeer aanstekelijk, de cheesy lyrics moet je er wel bij nemen.

Lionheart - Valley of Death II (2026)
Nieuwe Lionheart LP! Voor mij klinkt het allemaal iets te zuiver afgeproduceerd maar dat euvel hebben wel meer moderne hc releases. Werkt allemaal zeer aanstekelijk, de cheesy lyrics moet je er wel bij nemen.
Amai, die meer dan 10 jaar geleden nog de Persistence Tour weten openen (met Terror, Walls of Jericho, Suicidal Tendencies als ik het mij goed herinner) en was dan redelijk scary band. Totaal uit het oog verloren en eerlijk gezegd ook totaal mijn ding niet meer, maar zot om te zien welke hoge spots die tegenwoordig op affiches krijgen.

Op een andere noot: Ieperfest heeft de eerste namen gedropt en ik word er precies niet al te warm van? Door omstandigheden de hele scene niet meer zo hard gevolgd en t valt mij op dat ik echt het grootste deel van die line up niet ken.

Amai, die meer dan 10 jaar geleden nog de Persistence Tour weten openen (met Terror, Walls of Jericho, Suicidal Tendencies als ik het mij goed herinner) en was dan redelijk scary band. Totaal uit het oog verloren en eerlijk gezegd ook totaal mijn ding niet meer, maar zot om te zien welke hoge spots die tegenwoordig op affiches krijgen.
Lionheart is mij altijd een soort van mysterie gebleven, straf dat die nog steeds bestaan idd. Maar voor de rest weinig band mee, was wel de eerste "bekendere" naam uit de hc scene die met nieuw studiowerk afkwam in 2026 vandaar even gedeeld.

Op een andere noot: Ieperfest heeft de eerste namen gedropt en ik word er precies niet al te warm van? Door omstandigheden de hele scene niet meer zo hard gevolgd en t valt mij op dat ik echt het grootste deel van die line up niet ken.

Sinds het hele "Impaled Nazarene" debacle een aantal jaren terug afgehaakt bij Ieperfest maar naar aanleiding van jouw bericht de eerste namen eens bekeken. Persoonlijk vind ik het geen slechte start tbh.

Gevestigde namen : Shai Hulud en Walls of Jericho, dat is idd wat povertjes. De eerste heeft me weliswaar nooit echt geboeid op plaat maar om een of andere reden nooit live gezien. Walls Of Jericho mss wat te vaak live gezien maar altijd wel doorgaans degelijke sets waar weinig op af te dingen valt.

Wel enthousiast over een aantal 'nieuwere' bands:

- COMBUST
Leverde wat mij bereft een van de beste hc platen van 2025 af, denk Cro-mags meets Death Threat. Link naar het album vind je paar posts terug.

- END IT
Veel goeds over en van gehoord, best wel benieuwd deze band eens live te zien

- HAYWIRE
Boston hardcore met stevige Oi! invloeden , live leuke band

- WHISPERS
Klinkt alsof het gemaakt werd in de jaren 90 tussen de West Vlaamse varkensboeren, werd gemaakt in 2024 in Thailand alsof den tijd heeft stillegestaan!

- TIMES OF DESPERATION
Brachten verleden jaar een EP uit onder de titel "Vegan Manifesto" een opus dat mij niet bijbleef om de sfeer en gezelligheid maar wel om de uiterst strakke edgemetal.

Laatst bewerkt:
Heeft Ieperfest een paar jaar terug ook geen doorstart gemaakt? Waardoor de affiche een pak "kleiner" is geworden?
Ik ga in elk geval u lijstje eens uitchecken want ik ken er enkel End It van (en die zijn geweldig)

Heeft Ieperfest een paar jaar terug ook geen doorstart gemaakt? Waardoor de affiche een pak "kleiner" is geworden?
Ze zijn van locatie en datum veranderd of het officieel een doorstart was weet ik niet. An sich is er op organisatorisch vlak bij mijn weten geen sprake van een compleet nieuw team zonder banden met het team dat Ieperfest groot maakte. Ieperfest heeft imo wel een gouden opportuniteit gemist na het wegvallen van groezrock. Had men toen ingezet op een driedaags hc festival en dat opengesteld voor punk, oi en aanverwanten dan had men volgens mij wel een concept dat toekomstbestendig was. In plaats van dat te doen heeft men ettelijke jaren ingezet op metal om het publiek te verruimen , in hetzelfde weekend van Alcatraz.... Resultaat : stijgende kosten (metalbands vragen nu eenmaal een veelvoud aan fees dan punk hc bands) en niet de verhoopte publieksvernieuwing. Men is toen terug naar het centrum van Ieper getrokken ten koste van het festivalgevoel en qua programmatie is het terug meer focus op edgemetal en hc zonder punk of metalescapades. Ik ben er niet meer geweest sinds de verhuis. De laatste keer dat ik ging hadden ze drie podia, ik meen dat het er nu 2 zijn. Ik hou wel de rest van de aankondigingen in de gaten want voor het eerst in jaren is mijn interesse wel degelijk gewekt.

Ze zijn van locatie en datum veranderd of het officieel een doorstart was weet ik niet. An sich is er op organisatorisch vlak bij mijn weten geen sprake van een compleet nieuw team zonder banden met het team dat Ieperfest groot maakte. Ieperfest heeft imo wel een gouden opportuniteit gemist na het wegvallen van groezrock. Had men toen ingezet op een driedaags hc festival en dat opengesteld voor punk, oi en aanverwanten dan had men volgens mij wel een concept dat toekomstbestendig was. In plaats van dat te doen heeft men ettelijke jaren ingezet op metal om het publiek te verruimen , in hetzelfde weekend van Alcatraz.... Resultaat : stijgende kosten (metalbands vragen nu eenmaal een veelvoud aan fees dan punk hc bands) en niet de verhoopte publieksvernieuwing. Men is toen terug naar het centrum van Ieper getrokken ten koste van het festivalgevoel en qua programmatie is het terug meer focus op edgemetal en hc zonder punk of metalescapades. Ik ben er niet meer geweest sinds de verhuis. De laatste keer dat ik ging hadden ze drie podia, ik meen dat het er nu 2 zijn. Ik hou wel de rest van de aankondigingen in de gaten want voor het eerst in jaren is mijn interesse wel degelijk gewekt.

Ze hebben het momentum inderdaad wat gemist en blijven ook trouw aan hun idee van DIY. Dus ik denk dat ze weinig sponsoring/extern geld willen. De vorige (zomer)versie vond ik goed georganiseerd en OK qua namen. Als je hun oude affiches bekijkt verschiet ik ook wel van hoeveel grote bands daar gespeeld hebben.

Wel ja, kleinere locatie, minder podia en minder grote bands. Dat is wat ik bedoelde met een "kleinere" affiche.
Of het nog hetzelfde volk is of niet heb ik geen weet af, ik ken daar niemand. Het valt nu idd ook op dat de metal daar terug verdwenen is van de affiche. Zorgt er wel voor dat ik minder zin heb om te gaan. Niet omdat ik hc niet kan smaken, integendeel, maar er is wat weinig variatie om een hele dag te vullen.
Die winter editie ook. Super coole namen maar tegen dat Shattered Realm begint kan ik al geen lompe beat down breaks meer horen 😅 (de helft vd zaal ligt tegen dan ook al op de EHBO wss)

Lionheart is mij altijd een soort van mysterie gebleven, straf dat die nog steeds bestaan idd. Maar voor de rest weinig band mee, was wel de eerste "bekendere" naam uit de hc scene die met nieuw studiowerk afkwam in 2026 vandaar even gedeeld.

Sinds het hele "Impaled Nazarene" debacle een aantal jaren terug afgehaakt bij Ieperfest maar naar aanleiding van jouw bericht de eerste namen eens bekeken. Persoonlijk vind ik het geen slechte start tbh.

Gevestigde namen : Shai Hulud en Walls of Jericho, dat is idd wat povertjes. De eerste heeft me weliswaar nooit echt geboeid op plaat maar om een of andere reden nooit live gezien. Walls Of Jericho mss wat te vaak live gezien maar altijd wel doorgaans degelijke sets waar weinig op af te dingen valt.

- COMBUST
Leverde wat mij bereft een van de beste hc platen van 2025 af, denk Cro-mags meets Death Threat. Link naar het album vind je paar posts terug.

- END IT

- HAYWIRE

- WHISPERS
Klinkt alsof het gemaakt werd in de jaren 90 tussen de West Vlaamse varkensboeren, werd gemaakt in 2024 in Thailand alsof den tijd heeft stillegestaan!

- TIMES OF DESPERATION
Brachten verleden jaar een EP uit onder de titel "Vegan Manifesto" een opus dat mij niet bijbleef om de sfeer en gezelligheid maar wel om de uiterst strakke edgemetal.
Lionheart 10j geleden veel te veel gezien, nooit wat mee gehad.
Haywire wil ik al lang eens zien, zoveel energie op podium, nu wel een hype precies... Doet me wat denken aan CMI
Whispers tja, kruising tussen Kickback/Arkangel kan nooit slecht zijn, en ze spelen nog superstrak ook.
Al de rest van die nieuwe bands niet zo mee, zal het wel eens een kans geven als het uitkomt. Ik ben geen 16 meer, dus shows krijgen geen prioriteit meer.

FYA fest in Orlando leek anders ook wel in orde, Kickback, Merauder, Hatebreed oa...

Benieuwd naar de nieuwe release van 100 Demons, KingNine (jawel) en Angel Dust dit jaar.

Kennis van me uit die regio is geweest. Super old school locatie ook met een laag podium en geen hekken :love2:
Tonnen foto's zien passeren van druppels bloed op de vloer 😅
Zalig, ze spelen binnekort nog een paar shows in de US. Ik vermoed ook terug meer int algemeen en mss zelfs terug meer Europa dan die excl. Show in Eindhoven, let's hope!

- COMBUST

- END IT

- HAYWIRE

- WHISPERS

- TIMES OF DESPERATION
Combust idd goeie band plus ze coveren The Templars, das altijd een serieus pluspunt.

Haywire is goed.
De Oi! invloeden vind ik eerder wat beperkt. Maar kan zijn omdat ik een grote oi! liefhebber ben en het dus iets te zwart/wit bekijk. Maar snap wel dat dit gezegd wordt ervan.
Maar los daarvan gewoon goeie band, gezien in Ieper en Eindhoven vorig jaar en was gewoon goed. Kerels die (momenteel toch) ook gewoon nog voetjes op de grond hebben en effectief een hardcore attitue (kan van veel bands niet meer gezegd worden)

End It! is super, hoop dat ze niet afzeggen, wil ik al even zien.

Whispers gezien in eindhoven, was wel goed. Niet iets dat ik voor ga of moet zien maar als ik er toch ben.

Ieperfest heeft vooral moeten downsizen door corona denk ik. Hebben daar redelijk wat klappen mee gehad.
Nadeel voor mij persoonlijk is dat er daardoor minder ruimte lijkt te zijn voor punk, oi,...
Sommige mensen in de organisatie hebben denk ik ook wel wat schrik dat een bepaalde strekking qua publiek zou afzakken.
En vooral jammer dat de after parties niet meer zijn wat ze waren, die waren met tijden legendarisch.

Ga nog altijd ieder jaar, vooral uit gewoonte.
Is voor mij een moment om nog eens veel mensen terug te zien.

Hoop dat gezien de bands min of meer in die periode in europa zijn op

- Conservative Military Image
- Battle Ruins
- Yellow Stitches

Zalig, ze spelen binnekort nog een paar shows in de US. Ik vermoed ook terug meer int algemeen en mss zelfs terug meer Europa dan die excl. Show in Eindhoven, let's hope!
Wss vanaf volgend jaar, dit jaar is het sowieso enkel daar.
Hopelijk vooral Cornered en Forever War nummers (zou die set vanop fyi eens moeten bekijken.)

Ieperfest heeft vooral moeten downsizen door corona denk ik. Hebben daar redelijk wat klappen mee gehad.
Nadeel voor mij persoonlijk is dat er daardoor minder ruimte lijkt te zijn voor punk, oi,...
Sommige mensen in de organisatie hebben denk ik ook wel wat schrik dat een bepaalde strekking qua publiek zou afzakken.
En vooral jammer dat de after parties niet meer zijn wat ze waren, die waren met tijden legendarisch.

Ga nog altijd ieder jaar, vooral uit gewoonte.
Is voor mij een moment om nog eens veel mensen terug te zien.

Hoop dat gezien de bands min of meer in die periode in europa zijn op

- Conservative Military Image
- Battle Ruins
- Yellow Stitches

Corona heeft alles wat underground muziek aangaat serieuze klappen toegebracht van venues en bands tot labels en promotors. Ik weet dat de Impaled Nazarene rel en de nasleep ervan wel voor de nodige wrevel heeft gezorgd destijds, 1 of 2 jaar voor Corona waardoor een heel deel medewerkers en bezoekers het festival links lieten liggen. Doorgaans waren dat de al wat oudere hardcore punks die eigenlijk ook ijverden voor meer punk en aanverwanten genres op ieperfest te hebben ipv metal. Impaled Nazarene was voor veel van hen de symbolische druppel , wegens niet compatibel met de kernwaarden van Ieperfest. Dus ja , het lijkt niet enkel zo, maar er is ook gewoon minder ruimte voor punk en oi.

Dat men schrik heeft dat een bepaalde strekking qua publiek zou afzakken moest men meer Oi! en punk programmeren zal wsl ook wel iets te maken hebben gehad met een prominente h8000 muzikant die plots in een Brugse skinband bleek te spelen.

Soit, ik ben er jaren niet meer geweest maar zoals hierboven gesteld is mijn interesse dit jaar door de hoopvolle start van de programmatie wel gewekt en ik sluit een bezoek alvast niet op voorhand uit. CMI zou vet zijn, Battle Ruins zegt me dan weer minder. Ergens hoop ik op Oi! vlak op First Attack maar aangezien die binnenkort al in Europa op tour zijn met No Time en Lions Law vrees ik ervoor dat er nog een europese festivaltour bij gaat komen dit jaar.

Hier verschillende jaren naar Ieperfest gegaan (en er zelf nog mogen optreden) toen het nog op de weide was en heb daar enkel maar goede herinneringen aan. Niet te groot, optredens van 20 minuten, coole sfeer en op 2 minuten stond je van de mainstage aan je tent op de camping. Van zodra het terug verplaatst was naar het joc was bij zowel ik als bij mijn maten de interesse wat verdwenen aangezien het precies een groot deel van de charme verloor.

K meen eigenlijk vooral dat Alcatraz ze wat de das omgedaan heeft. Als je ziet dat een headliner op ieper, om 16u in de tent op Alcatraz speelt + je er daar nog een hele hoop HC en metalbands bijkrijgt, is de keuze nogal snel gemaakt, vrees ik. Vroeger boekte Ieper nog geregeld dikke metalbands (Bolt Thrower, Crowbar, Meshuggah,..) maar die tijd lijkt gedaan, waardoor ze direct al wat beperkter in hun publiek zitten + ze daarvan ook een groot deel verliezen aan Alcatraz.

Hoe dan ook, soms rare zaken ivm headliners daar die ik niet echt snapte. Agnostic Front voor de 20ste keer, trok dat veld vol, maar dan Heaven Shall Burn die headliner was, speelde daar voor een lege weide. Ook soms wat de indruk dat ze de grote hype HC bands altijd met een paar jaar misten (wss door Live Nation of dergelijke). Toen Code Orange bvb ontplofte, mochten ze een lauwe show op de jupiler stage op GMM spelen terwijl dat echt een perfecte show ging geweest zijn op Ieperfest. Idem voor een knocked loose. Als je nu ook ziet hoe Revolution Calling hun affiche vult met exclusieve shows/reunies/.. voelt het soms wat bitter aan om een Walls of Jericho te zien als headliner voor de good ol' Ieperfest. (En niets tegen WoJ, maar die passeren quasi iedere zomer in België op de festivals)

Ook voor de editie van vorig jaar: headliner waarvan ik de naam nu kwijt ben annuleert en wordt dan last minute vervangen door Hatebreed die echt van een veel groter kaliber is. Soms wat raar om de logica te snappen.

Btw, geen idee of het waar was, maar in die backstage heeft er daar ooit iemand van de organisatie tegen mij verteld dat ze Machine Head hadden proberen boeken, maar die afgehaakt waren nadat ze fotos van het podium hadden gezien en ze dan voor de Lokerse Feesten hebben gekozen 😄

Bands als Code Orange, Knocked Loose, Turnstile,.... speelden al op ieperfest voor ze "ontploften", eens ontploft zijn die bands financieel moeilijker. En moet je als organisatie keuzes maken.
Keuzes waar ik het ook niet altijd mee eens ben maar das het leven. En ze allemaal boeken is onmogelijk.

Metalbands zijn sowieso al vaak kostelijker en vooral veeleisender. Speelt zeker mee dat zo'n bands niet meer echt gevraagd worden.
Iets meer back to the roots dus.
Parkway Drive ook nog gezien toen het op de parking aan het zwembad was, maar zo'n band is niet meer haalbaar. Later nog eens op de weide, inclusief stroompannes.
Dat men schrik heeft dat een bepaalde strekking qua publiek zou afzakken moest men meer Oi! en punk programmeren zal wsl ook wel iets te maken hebben gehad met een prominente h8000 muzikant die plots in een Brugse skinband bleek te spelen.
Hehe ja. Ik moest ook even kijken den eerste keer. Was op optreden waar die band speelde en zag UJ. Dacht bon niet verwacht ook al weet ik dat hij wel wat Oi! kan smaken. Maar toen ik hem het "podium" op zag kruipen wast van euh ik heb hier precies ergens iets gemist. Pas maanden later is dan gedoe rond ontstaan vanwege de Liar "reunie".
Nu de Brugge skins komen sowieso niet naar Ieper, buiten een paar die nu al eens durven komen.
En men zou wel eens kunnen verschieten van het aantal rechtse mensen aanwezig op Ieperfest. Ter lopen er een pak meer rond dan men denkt.
En los daarvan trekken Oi! optredens in de streek hier weinig volk en als er eens echt grote namen komen wordt de show verkloot door politiek (ref. The Business in de vortn al ga ik daar niet over uitwijken zie dat ik terug bedreigingen ontvang uit bepaalde hoek zoals indertijd)

Ik heb Ieperfest vervangen door Brackrock. Quasi dezelfde grootte en gezelligheid. En dat ze vlees aanbieden en voor mij op fietsafstand liggen zijn ook twee grote plussen. Ook betere mix van genres, al had ik graag wel wat meer hardcore ten koste van de plattere skate/poppunk-achtige bands.

Ik heb Ieperfest vervangen door Brackrock. Quasi dezelfde grootte en gezelligheid. En dat ze vlees aanbieden en voor mij op fietsafstand liggen zijn ook twee grote plussen. Ook betere mix van genres, al had ik graag wel wat meer hardcore ten koste van de plattere skate/poppunk-achtige bands.
Ik doe ook beide festivals vaak maar verkies zeker Brakrock. Brakrock is toegankelijker en opener. Terwijl Ieperfest dat 'elitaire' van hardcore heeft ('ik luister enkel naar bands die politiek helemaal correct zijn'), maar vaak wel goede opkomende namen kan boeken (zoals door Wulf vermeld).
Uiteindelijk mis ik gewoon Groezrock, zowel qua line-up, als qua vibe was dat gewoon voor mij persoonlijk het beste festival.

Btw, geen idee of het waar was, maar in die backstage heeft er daar ooit iemand van de organisatie tegen mij verteld dat ze Machine Head hadden proberen boeken, maar die afgehaakt waren nadat ze fotos van het podium hadden gezien en ze dan voor de Lokerse Feesten hebben gekozen
Dat verhaal is mij ook ooit ter ore gekomen, geen idee of het waar was, maar het was in ieder geval wel een hardnekkig gerucht.
Tgoh, voor mij is Brakrock eerder een opvolger voor Groezrock dan Ieperfest. Als ik kijk naar de affiche tot nu voor dit jaar, dan moet ik toch ook zeggen dat dat maar povertjes is voor mij. Qua hardcore NTB, Agnostic en Terror dat is toch allemaal erg safe spelen met bands die ik alvast zo vaak live gezien heb dat dat voor mij an sich geen beweegreden om te gaan is.
Qua punk zie ik The Adolescents wel zitten en Scream maar dan houdt het eigenlijk ook op en aangezien ik The Adolescents ook al live gezien heb kom ik enkel bij Scream uit als band die ik nog niet live heb gezien.
Uit nostalgie mss even naar the Casualties gaan kijken al denk ik niet dat ik daar op mijn veertigste nog een ganse set van kan uitkijken. Het twee dozijn poppunk en 90s skatepunk of dinge zoals Hot Water Music, daar ga ik mijn centjes toch niet aan spenderen. Nu er moeten nog een aantal spots ingevuld worden, misschien komt er nog iets leuk bij dat me van gedacht doet veranderen maar op dit moment is het een njet wat mij betreft. Nu moest ik dichterbij wonen, ik zou ook wel gaan hoor al was het maar om even terug te socializen.

Qua festivals zijn het er ook maar 3 dit jaar

Ieperfest (gewoonte)
Beach Beer Chaos (Badalona, Spanje)
Revolution Calling (puur voor blood for blood, the templars en sparrer, verder ga ik daar niet graag om eerlijk te zijn)

Qua shows Social Distortion in Amsterdam en The Buzzcocks in Kortrijk.

En op 9mei nog eens eenmalig met mijn oud orkestje spelen op een all day show hier in Roeselare.

Ik doe ook beide festivals vaak maar verkies zeker Brakrock. Brakrock is toegankelijker en opener. Terwijl Ieperfest dat 'elitaire' van hardcore heeft ('ik luister enkel naar bands die politiek helemaal correct zijn'), maar vaak wel goede opkomende namen kan boeken (zoals door Wulf vermeld).
Uiteindelijk mis ik gewoon Groezrock, zowel qua line-up, als qua vibe was dat gewoon voor mij persoonlijk het beste festival.

Groezrock was het beste ooit, ware het niet dat ik toen nog een pak jonger en zorgelozer was 😄. Maar alles klopt aan dat festival, incl. de afterparties. Bij Ieper was dat ook het geval.
Jera vind ik ook wel de moeite, chille sfeer maar wel redelijk amateuristisch. Je loopt zo de backstage in en uit...

Nog steeds fan van de kleine JH shows, al zijn die elk jaar aant minderen.

OT: High Vis was gisteren zoals verwacht weer top!

K zie hier juist passeren dat Congress ermee stopt. Nogal kort bericht waarin ze aankondigen dat er geen farewell show en geen reunies meer komen. Ze spreken over turbulente jaren waardoor ze 'het monster gaan begraven'. Iemand die kan verduidelijken waarover dit juist gaat? Heb precies de heisa gemist?

Terug
Bovenaan