Punk, hardcore, metalcore en aanverwanten

Even verder gaan op de easycore. HOE FOKKING STRAF ZIJN DEES MANNEN?
Stoere baarden en pinch harmonics in de breakdowns :love:

We zijn nog niet klaar, godverdomme!
Na de grote A Day To Remember, zijn er (behalve misschien Chunk! No Captain Chunk!) weinig bands geweest dat hun formule konden evenaren.
Enter Settle Your Scores, die timmeren aardig aan de weg en ik vind ze echt wel vet!

Even verder gaan op de easycore. HOE FOKKING STRAF ZIJN DEES MANNEN?
Stoere baarden en pinch harmonics in de breakdowns :love:

4 jaar geleden in de Klinker gezien toen ze Rise or Die Trying volledig speelde. Hun beste cd naar mijn mening.

En pak aub uwe oude avatar terug, mijne OCD kan da nie aan!

En als we even een stapje terugnemen naar het verleden, komen we terecht in de Nintendocore (als 't ding maar een naam heeft he?).
Gehackte gameboys en brutale riffs, gemengd met nostalgische lyrics over... niks eigenlijk? Zo hadden ze een volledige EP die over pizza ging.
Dat was HorseTheBand. Ooit live gezien, samen met Atreyu en wat was dat vet!

4 jaar geleden in de Klinker gezien toen ze Rise or Die Trying volledig speelde. Hun beste cd naar mijn mening.

En pak aub uwe oude avatar terug, mijne OCD kan da nie aan!
Ik ben er nooit uit geraakt of ik RoDT ofwel de selftitled het beste vond.

Songs als deze zijn ook echt geniaal:

(en ok, sebiet als ik tijd heb. ik ben nu te druk bezig met liedjes op te zoeken :unsure: -ik kreeg er zelf ook stress van eigenlijk...)

Ach, who am I kidding, Enemy Of The World is gewoon de beste plaat! Met nummers als 'What the hell is a gigawatt', 'Enemy of the world' en de geniale opener 'It must really suck to be Four Year Strong right now'.

Ze waren mij wat kwijt met de plaat Some of you will like this, some of you won't. Maar ik had wel vaker gelezen dat de mannen volledig uitgeblust waren. Het is dan ook gewoon een verzamelplaatje met een hoop alternative versions en stuff.

En toen kwamen ze echt ijzersterk terug in 2020 met Brain Pain. Die plaat was er echt weer boenk op!

Wat vinden jullie eigenlijk hier van? Langs de ene kant ben ik er wel van fan, gewoon bruut lawaai van begin tot einde (buiten een korte bridge en het refrein). Langs de ene kant ben ik dan weer geen geweldige fan van die overgeproduceerde sound, maar langs de andere kant klinken die breakdowns eens zo strak daardoor. Zo'n dubbel gevoel bij dit soort nieuwe -core bands.

@hate4recipe

Kunt moeilijk over pinch harmonics praten zonder de koningen van de live harmonics te praten:

Ohja, Howard >> Jesse
Ik ben toch echt on the fence hoor.
Melodisch? Ja, overduidelijk den Howie.
Maar de echte hardcore vibe van de eerste platen? Jesse!

Ik volg ze niet meer echt, maar ik kan beide periodes appreciëren om verschillende redenen.

Ik heb ooit een liveshow van hun gezien op een echt hardcore festival. Iedereen dacht echt: "wattefak komen die emo's hier doen?"
Maar ze wisten dat ook en hebben echt een hardcore-set van jewelste gespeeld. Heel weinig melodische tranensongs, no barriers en snoeiharde riffs.

En ik respecteer hun daardoor gewoon nog meer.

Alsook zeker de filmpjes eens opzoeken waarbij Adam tijdens een solo stukje gewoon naar de bar gaat om wat drank te bestellen enzo. Die kerel is echt geniaal :')

Ik ben toch echt on the fence hoor.
Melodisch? Ja, overduidelijk den Howie.
Maar de echte hardcore vibe van de eerste platen? Jesse!

Ik volg ze niet meer echt, maar ik kan beide periodes appreciëren om verschillende redenen.

Ik heb ooit een liveshow van hun gezien op een echt hardcore festival. Iedereen dacht echt: "wattefak komen die emo's hier doen?"
Maar ze wisten dat ook en hebben echt een hardcore-set van jewelste gespeeld. Heel weinig melodische tranensongs, no barriers en snoeiharde riffs.

En ik respecteer hun daardoor gewoon nog meer.

Alsook zeker de filmpjes eens opzoeken waarbij Adam tijdens een solo stukje gewoon naar de bar gaat om wat drank te bestellen enzo. Die kerel is echt geniaal :')
Dat moet ik eens opzoeken, dat filmpje ben ik nog nooit tegen gekomen. Ik heb ooit hun dvd "Set This World Ablaze" gezien en daar komt ook uit dat ze allemaal hun roots in die hardcore scene hebben.

Ik vind vooral dat Howard een soort van présence heeft die Jesse niet heeft. In dat live clipje dat ik gepost heb, als die zijn armen uitsteekt voel je gewoon die grootsheid. Iets van "Ik moet hier zingen of diene mens komt mij sebiet slaag geven.".

Adam D. is dan ook zo'n persoon die een oneerlijke hoeveelheid talent heeft. Niet alleen speelt hij in een van de grootste grondleggers van metalcore, ook heeft hij nog eens de 2 beste metalcore platen ooit (Killing With A Smile en Horizons) geproduceerd.

Dat moet ik eens opzoeken, dat filmpje ben ik nog nooit tegen gekomen. Ik heb ooit hun dvd "Set This World Ablaze" gezien en daar komt ook uit dat ze allemaal hun roots in die hardcore scene hebben.

Ik vind vooral dat Howard een soort van présence heeft die Jesse niet heeft. In dat live clipje dat ik gepost heb, als die zijn armen uitsteekt voel je gewoon die grootsheid. Iets van "Ik moet hier zingen of diene mens komt mij sebiet slaag geven.".

Adam D. is dan ook zo'n persoon die een oneerlijke hoeveelheid talent heeft. Niet alleen speelt hij in een van de grootste grondleggers van metalcore, ook heeft hij nog eens de 2 beste metalcore platen ooit (Killing With A Smile en Horizons) geproduceerd.
Die dvd is inderdaad echt wel op hun hoogtepunt gemaakt. Daar straalt inderdaad het gezag vanaf.

Ik heb het op deze (denk ik, heb maar kort gekeken):
Edit, yep. Wat een brute set! Wat een show! :love:
Strak nog eens bekijken, zie.

En ivm den Adam, hier staat em aan de toog terwijl em aan het spelen is (het was dus whisky, geen beer, sorry daarvoor):

Soms heeft em ook een hongerken

Da gaat hier mijn topic zijn se ! In ieder geval bom van een nummer. Maar dat zijn er heel veel bij Architects (waar ik ook steke zot van ben, zal morgen eens een lijst typen van bands in het ruimere genre waar ik fan van ben). Maar Architects is een van mijn topbands, liedjes zoals Gravedigger, Broken Cross zijn patatten van nummers maar in feite kunt ge gerust zeggen dat de albums dat zijn ook. BLEGH !

En dan Adam D hahahaha ! Geniale gast, briljante gitarist, een gigantische lolbroek en een van de redenen waarom ik zo ne grote KsE fan ben.

Wat betreft Howard vs Jesse, mijn keuze is rap gemaakt. Versta mij nie verkeerd, Jesse is ook nen topper eh, maar ik heb KsE echt leren kennen met Howard als vocalist en ook voor mij heeft Howard meer presence dan Jesse. Maar Jesse zelf is dan weer zalig om naar te luisteren met Times Of Grace.

Zag hier ook August Burns Red passeren, ja daar heb ik zelfs geen woorden voor hoe extreem goed die zijn. Meddler is voor mij het oer ABR nummer, maar ook hier weer veel te veel andere zotte liedjes (Empire om nu een voorbeeld te geven). Ik heb die kerels de eerste keer gezien in de AB in 2017, toen was HSB daar ook. Amai, ik was er nie goe van, van hun concert, zo goe was da. Eigenlijk heel die avond zelfs (terwijl ik naar de andere bands niet luister, ik was er enkel voor ABR).

Nog een band die me heel nauw aan het hart ligt en das A Day To Remember. Och mannekes lief ! Die kerels ook ne keer gezien in de AB, gewoon veel te goed. Geweldige band, zalige kerels, en ook weer een heel leger aan zotte songs.

En kennen de mannen van het betere werk deze nog ?

Ik werd volledig zot toen ik da voor de eerste keer hoorde. Take To The Skies is voor mij sws een van de allerbeste albums van de 00s geweest in zijn genre. Dit album heb ik nie grijs gedraaid maar compleet zwart, tot op de spreekwoordelijke draad zelfs. Jammer dat ze nu ook helemaal veranderd zijn qua sound maar het is wat het is.

Laatst bewerkt:
Architects - Doomsday van hierboven staat hier ook in mijn playlists voor de zwaardere lift-sessies. :)
Nog een paar bangers daarvoor, top of mind:

Nog half uur met die zanger over NFL staan praten na hun gig in AB 2j geleden :')

TGI normaal in Duitsland voor het eerst nog eens gezien sinds hun ongeval, thx Corona.

Laatst bewerkt:
Mijn vrouw vindt dit lawaai. Oud maar goed. Drie nummers van iemand die naar punk luisterde begin jaren '80 :cool:

Crass IS dan ook gewoon lawaai :ROFLMAO:. Het is ook niet alsof ze dat zelf verborgen hé. Dat wil niet zeggen dat het niet plezant kan zijn. Ik heb zelf een paar CDs ervan liggen.

Edit: Niet gezien dat het laatste numer niet Crass was. Conflict vind ik al een stuk interessanter. Dat is (imo) al minder de "gewoon lawaai" categorie. Die touren zelfs ook nog denk ik.

Maar merci @ugar om wat tegenwind te geven aan de "core" hier :). Van de begin 80 punk bands vind ik Cock Sparrer overigs heel goed:

Echt de typische "vuist in de lucht meebrul oi" muziek. Die mannen touren nog altijd. Een kleine 10 jaar geleden ze live gezien, en dat was echt nog goed.

Echte punk muziek lijkt voor mij allemaal op elkaar... :D het lukt me maar niet om ernaar te luistere

Vandaag was het toch terug Stick to your guns en Evergreen Terrace in de wagen.

Cock Sparrer is idd live nog steeds steengoed. Blijft voor mij een van de beste punkbands.

Qua Belgische punkbands zijn Unite Against Society en uiteraard Funeral Dress de max. The Kids hebben ook hun goeie schijfkes, ook al zijn de laatste platen niet meer wat het moest zijn...

Ook The Business, The Damned,... Kan ik smaken.

Terug
Bovenaan