zwarten
Well-known member
Ik begrijp je punt over de slingerbeweging en de historische context, en ben het eens dat de maatschappij nooit iedereen perfect kan meenemen, maar ik weet wel al wie er niet meegenomen wordt aan eender welke kant van het politieke spectrum. De blanke cisman met al zijn priveleges of de illegaal die hier gratis komt levenAwel, ik heb het ergens in een van mijn posts een conservatieve tegenreactie genoemd. Dus ergens wel. Het is altijd een stuk een slingerbeweging, we hebben in het verleden ook "progessiever" gedacht en geleefd dan bijvoorbeeld in de jaren 50-60.
Ik snap dat het veel is, dat we in een snel veranderende maatschappij leven, en dat mensen zich voorbijgelopen en vervreemd voelen. Anderzijds vind ik ook dat je aan minderheidsgroepen niet kan blijven zeggen om geduldig te zijn tot ze volle rechten en acceptatie krijgen. Ik vind ook niet dat we dingen die foutlopen in onze maatschappij, al dan niet historisch gegroeid, moeten verzwijgen omdat we anders mensen dreigen kwijt te spelen. Of dat nu gaat om moslims of Liedekerkenaren. We moeten een manier vinden om iedereen mee te pakken, maar dat zal altijd een stuk utopie blijven vrees ik.
Het is me trouwens ook wel veel te gemakkelijk om dit louter aan 'links intellectueel activisme' toe te schrijven. Het hele discours rond woke wordt bijvoorbeeld niet door links geschreven, maar door radicaal rechts. En dat is een discours bol van populisme, fake news en bangmakerij die er op gericht is om een legitieme strijd voor gelijke rechten en acceptatie voor minderheidsgroepen te discrediteren en de klok terug te draaien. Dat is woorden in de mond leggen tot het maximum gedreven, en gezien er eigenlijk geen echte 'woke' beweging bestaat is het ook heel moeilijk om daar tegen te verdedigen. Dus helaas slaat dat enorm aan. Ik heb het hier in andere onderwerpen ook al verschillende keren aangehaald, maar anti-woke verkoopt ook weer een verhaal van "jij moet niets doen, het zijn de anderen die zich moeten aanpassen". En dat verhaal slikt nu eenmaal veel makkelijker. Je ziet dat ook wanneer het aankomt op het klimaat, verkeersveiligheid, de Belgische staatsstructuur, ... en zeker in deze getroubleerde tijden waar alles mis lijkt te gaan, steken we liever onze kop in het zand dan dat we erkennen dat we zelf misschien een verantwoordelijkheid dragen en zelf onze handen uit de mouwen moeten steken. Het verklaart ook de aantrekkingskracht die autoritaire leiders dezer dagen weer uitstralen. Zij lossen het wel op. Alleen zorgt wegkijken voor problemen zelden voor een betere maatschappij op de langere termijn.

Ikzelf geloof bijvoorbeeld in een meritocratische samenleving, waar inzet en bekwaamheid beloond worden, en waar sociale zekerheid dient als vangnet in plaats van een levensstijl ongeacht de huidskleur van wie nu deel uitmaakt van die samenleving. Daarnaast ben ik van mening dat orde en handhaving een basisvoorwaarde zijn voor een functionerende samenleving. Misbruik van sociale systemen aanpakken, streng optreden tegen crimineel gedrag en een duidelijke handhaving van wetten, wederom zonder naar huidskleur/geloof te wijzen maar ook niet te verdoezelen – dat zijn geen autoritaire of "slechte" waarden, laat staan waarden die niet meer van toepassing zijn in een 'snel veranderende maatschappij' maar kernwaarden die bijdragen aan stabiliteit en vertrouwen in een maatschappij. Deze zaken worden wel als oerconservatief bekeken worden in linkse middens. ACAB, abolish the police enz.
Wat je zegt over 'woke', namelijk dat het niet echt bestaat. Daar ga ik toch niet mee akkoord. Voor mij is 'woke' wel degelijk een ding. Niet als een georganiseerde beweging met een manifest, dat snap ik, maar eerder als een set ideeën en gedragingen die duidelijk invloed hebben op hoe er vandaag gepraat en gedacht wordt.
Kijk naar hoe taal constant wordt aangepast, hoe sommige onderwerpen onbespreekbaar worden omdat je risico loopt om meteen gecanceld te worden. Hoe een arme blanke man een privilege heeft dat voor die persoon zelf niet tastbaar of merkbaar is. Gewoon op basis van een huidskleur. Dat komt voor veel mensen over als "woke". En ja, ik snap dat je zegt dat radicaal rechts dat uitvergroot om er bangmakerij van te maken, maar het blijft wel gebaseerd op iets dat mensen effectief ervaren.
Voor mij is het geen hersenspinsel. Het is gewoon zo dat er meer ongeschreven regels bijkomen over wat je mag denken of zeggen, en daar haken veel mensen op af. En dat is, in mijn ogen, net waarom de kritiek erop zo'n voedingsbodem heeft: omdat het meer is dan alleen maar rechtse praat, het is iets wat leeft bij een groot deel van de bevolking gevoed door het doorduwen van een strijd voor een in hun ogen 'te' inclusieve maatschappij.
Insert de schoolgaande jeugd ,die zoekende is naar zichzelf in de maatschappij, wel die klikken zich heel gemakkelijk vast aan een van deze twee bewegingen en de demografie in het achterhoofd houdend in de scholen weet ik ook al wie er later niet meegenomen gaat worden.
De keuze is er tussen de anuna's van 2030 of de LGBTQIA hatende conservatievelingen al dan niet van moslim origine.
edit ik weet dat dat laatste ook een boutade is en dat het zo geen binair iets zal worden maar die onderstroom zal wel duidelijker worden komende jaren.
Laatst bewerkt: