Respect voor ordediensten: waar ligt de grens?

Veralgemeen het maar allemaal. Hoe kortzichtig kan je zijn?

Niet willen helpen bij een gestolen fiets =/= we kunnen het doorgeven, maar verder kunnen we helaas niets doen.
Wat ook gewoon volledig normaal is. Denk je dat ze bij de politie voor bepaalde dingen op een knopje kunnen duwen en meteen alles traceren waar je fiets momenteel is?

Volledig akkoord dat je als inspecteur zijnde op voorhand weet dat je weinig vrienden gaat maken, maar door altijd datzelfde gezever te horen van "ze helpen mij niet", "dat ze zich eens met de echte zaken bezighouden i.p.v. hier boetes uit te schrijven",... ga je je werk niet plots nog leuker vinden.

Denk je dat zo'n inspecteur zelf gaat bepalen van "vandaag ga ik daar eens wat snelheidsovertredingen uitschrijven".

Op het einde van de rit wil, door een gebrek aan respect (wat er weldegelijk is), niemand nog bij de politie gaan en krijgt de criminaliteit alle vrijheid. Dan zijn het mensen zoals jij die als eerste gaan wenen waar de handhavers zijn om dit gespuis te stoppen.

En zijn er ook slechte mensen bij de politie, absoluut. Dat kan je niet vermijden en heb je binnen elk bedrijf. Maar die paar slechte mogen uw beeld niet gaan veralgemenen over de +90% goede mensen bij de politie die effectief uw miserie komen (of proberen) oplossen.

Wat verwacht je eigenlijk in zo'n situatie? Dat ze met de combi rondrijden en elke fietser tegenhouden en elke fiets die ergens staat inspecteren? Er zijn 7 miljoen fietsen in Belgie, dat is gewoon zoeken naar een naald in een hooiberg toch? Het enige waarvoor je laat registreren dat je fiets gestolen is, is voor eventuele verzekeringen of als je die online ergens te koop ziet staan dat je daarmee naar de politie kan gaan.

Politie kent meer dan 4000 open posities en elke grootstad kampt met serieuze personeelstekorten. Logisch, kijk naar mensen zoals u. Niks dan disdain voor de politie, en het normaal vinden dat ze uitgescholden worden. Ik zou daar ook voor passen.

Als ze mij niet kunnen of willen helpen, verwacht ik ook dat ze tolerant zijn.

En dan heb ik het niet, over frauderen, dronken rijden of andere overduidelijke misdrijven.

Maar dat ze niet over “bruine apen” spreken of over “mensen zoals jij “die gaan direct gaan wenen””
Of arrogant doen alsof zedenken de wereld een betere plek te hebben gemaakt door mijne pas te controleren als ik van den trein stap.

Nee ik ben niet blij en ga niet lachen als ik gecontroleerd word omdat gij dacht da flik spelen een leuke job ging zijn.
Niet blij zijn & niet lachen =\= onbeleefd of onrespectvol zijn.

Als je mensen gaat controleren op inbreuken, ga ik er vanuit dat je akkoord bent met alle wetten en regels.
Je hebt namelijk zelf gekozen voor de job
.
Ik kan best begrijpen dat je denkt voor je begint dat het een leuke job is.
Maar 1001 redenen om de job niet te doen.

Want uiteindelijk hoeveel agenten zeggen niet “wij doen gewoon ons job meneer/mevrouw”
Maar je hebt ze toch wel zelf gekozen, en als integere flik stade toch overal achter? Hoe kunde anders zo een functie uitoefenen?
Indien dat niet zo is, moet ge iets anders gaan doen, en u niet verstoppen achter “ik doe gewoon mijn job”

maar in een grootstad waar er grotere criminaliteit is willen ze idd allemaal ni gaan werken, want da is “gevaarlijk” en krijgen ze nog minder respect.

Maar dan in een kleine gemeente waarvan ge weet dat de kans klein is op weerspannigheid, daar zijn ze de man.

Tis voor een reden dat zoveel mensen de politie ni graag hebben, en da zijn heus niet allemaal misdadigers.

Wat ik wil? Suck it up, word ge niet met respect behandelt tja pech, maar doe u job correct verder, gij wou een machtsfunctie, goed maar ge moet ze ni misbruiken om respect te krijgen of af te dwingen.

En voor de duidelijkheid, ik scheld geen politie uit, of doe niet onrespectvol.
Ik negeer ze gewoon indien mogelijk, of ontwijk ze, maar ga ze heus niet beledigen.
Een ander doet wat hij wil natuurlijk

Als ze mij niet kunnen of willen helpen, verwacht ik ook dat ze tolerant zijn.

En dan heb ik het niet, over frauderen, dronken rijden of andere overduidelijke misdrijven.

Maar dat ze niet over “bruine apen” spreken of over “mensen zoals jij “die gaan direct gaan wenen””
Of arrogant doen alsof zedenken de wereld een betere plek te hebben gemaakt door mijne pas te controleren als ik van den trein stap.

Nee ik ben niet blij en ga niet lachen als ik gecontroleerd word omdat gij dacht da flik spelen een leuke job ging zijn.
Niet blij zijn & niet lachen =\= onbeleefd of onrespectvol zijn.

Als je mensen gaat controleren op inbreuken, ga ik er vanuit dat je akkoord bent met alle wetten en regels.
Je hebt namelijk zelf gekozen voor de job
.
Ik kan best begrijpen dat je denkt voor je begint dat het een leuke job is.
Maar 1001 redenen om de job niet te doen.

Want uiteindelijk hoeveel agenten zeggen niet “wij doen gewoon ons job meneer/mevrouw”
Maar je hebt ze toch wel zelf gekozen, en als integere flik stade toch overal achter? Hoe kunde anders zo een functie uitoefenen?
Indien dat niet zo is, moet ge iets anders gaan doen, en u niet verstoppen achter “ik doe gewoon mijn job”

maar in een grootstad waar er grotere criminaliteit is willen ze idd allemaal ni gaan werken, want da is “gevaarlijk” en krijgen ze nog minder respect.

Maar dan in een kleine gemeente waarvan ge weet dat de kans klein is op weerspannigheid, daar zijn ze de man.

Tis voor een reden dat zoveel mensen de politie ni graag hebben, en da zijn heus niet allemaal misdadigers.

Wat ik wil? Suck it up, word ge niet met respect behandelt tja pech, maar doe u job correct verder, gij wou een machtsfunctie, goed maar ge moet ze ni misbruiken om respect te krijgen of af te dwingen.

En voor de duidelijkheid, ik scheld geen politie uit, of doe niet onrespectvol.
Ik negeer ze gewoon indien mogelijk, of ontwijk ze, maar ga ze heus niet beledigen.
Een ander doet wat hij wil natuurlijk
Wat heeft de politie gedaan, dat je er zo over denkt?

Ik ben toch ook eens geschrokken van een reactie van een patrouille.
Ik moest iemand beschrijven en ik zei ene met zwart haar. Die agent had dat verkeerd begrepen en zei ‘ah nen zwarten aap’?
Eeeuuh…

De andere patrouille die erbij kwam was dan wel weer professioneel.

Dus jah je weet nooit wat voor soort agent je voor je hebt.

Algemeen denk dat er twee zaken spelen in het "nadeel" van ordediensten:
  • Het trekt vaak een zeker type persoon aan, ik ken wel wat agenten en daar zitten er zeker tussen die heel veel trots en eigenwaarde halen uit dat uniform, tot op het punt dat ze zich bij momenten gewoon als eikels beginnen te gedragen (om het cru te zeggen). Natuurlijk is niet iedereen zo.
  • Ervaring/bias: die mensen komen continue in contact met het slechtste dat de maatschappij te bieden heeft. Dat heeft nu eenmaal een invloed op hoe je in het leven staat lijkt me. Wat afstandelijker misschien, maar ik snap ook wel dat er een zekere hoop vooroordelen heel populair zijn bij ordediensten, en racisme daar couranter is dan bij de brede bevolking.
Anderzijds werkt zo'n uniform ook gewoon als een rode lap op een stier bij een bepaald soort volk, meestal het type dat van jongsaf een of andere afkeer voor autoriteit heeft. Jaren terug nog zo het driftkikker-vriendje van een vriendin geweten die gewoon kwaad werd van een agent te zien in de verte :unsure: En ik denk ook wel dat met een maatschappij die individualistischer wordt en waar de heilige huisjes van weleer sneuvelen, de ordediensten gewoon minder gerespecteerd worden dan vroeger.

Persoonlijk geen enkele negatieve ervaring met de politie eigenlijk, buiten dat er eentje eens nors reageerde misschien.

Laatst bewerkt:
Dat is een veel voorkomende misvatting, maar politionele vaststellingen hebben maar in een aantal bij wet bepaalde gevallen bijzondere bewijswaarde (tot bewijs van het tegendeel). Dat is bv in het geval in verkeerszaken. Maar standaard heeft een pv slechts een inlichtingswaarde, en is het met andere woorden gewoon woord tegen woord.
En bij een gasboete?
Politie heeft redelijk veel macht....die bijzondere bewijswaarde is toch bijna absoluut?

En bij een gasboete?
Politie heeft redelijk veel macht....die bijzondere bewijswaarde is toch bijna absoluut?
Bij een gas-boete doet politie niets meer dan vaststellen. Het is uiteindelijk de sanctionerend ambtenaar die de boete oplegt obv het pv. En daartegen kan altijd verweer gevoerd worden. De sanctionerend ambtenaar kan dan beslissen om het bij waarschuwing te houden, te seponeren of te beboeten.

Ook een eerste geval van agressie meegemaakt. En wat voor één, collega's met 10-12j ervaring hebben het nooit meegemaakt

Tart gewoon alle verbeelding wat gebeurde. Gelukkig was politie in bijstand, maar het gaat toch een mentale/psychologische impact hebben op sommige

Positieve: ik ken nu mijn fight/flight reactie in stress situaties 😅

Ook een eerste geval van agressie meegemaakt. En wat voor één, collega's met 10-12j ervaring hebben het nooit meegemaakt

Tart gewoon alle verbeelding wat gebeurde. Gelukkig was politie in bijstand, maar het gaat toch een mentale/psychologische impact hebben op sommige

Positieve: ik ken nu mijn fight/flight reactie in stress situaties 😅
En wat wast? Gaan lopen of hebben ze de andere van de vloer mogen schrapen?

En wat wast? Gaan lopen of hebben ze de andere van de vloer mogen schrapen?
😂

Het was eigenlijk eerder "Stand your ground"
Fysiek geweld was gericht tegen de agenten, bij ons gelukkig gebleven bij agressie en bedreigingen

Adrenaline rush van enkele uren erna, gek wat uw lichaam doet

Bij een gas-boete doet politie niets meer dan vaststellen. Het is uiteindelijk de sanctionerend ambtenaar die de boete oplegt obv het pv. En daartegen kan altijd verweer gevoerd worden. De sanctionerend ambtenaar kan dan beslissen om het bij waarschuwing te houden, te seponeren of te beboeten.
De sanctionerend ambtenaar is de politie...Heb ooit is een gas-boete gekregen ve poltie inspecteur. Ik dien verweer in en vervolgens krijg ik terugkoppeling vd politie inspecteur en desondanks gas boete. Enige optie was dan om naar de politierechtbank te gaan....natuurlijk doet iemand die moeite niet en indien wel ga je wschl toch ongelijk krijgen.

De sanctionerend ambtenaar is de politie...Heb ooit is een gas-boete gekregen ve poltie inspecteur. Ik dien verweer in en vervolgens krijg ik terugkoppeling vd politie inspecteur en desondanks gas boete. Enige optie was dan om naar de politierechtbank te gaan....natuurlijk doet iemand die moeite niet en indien wel ga je wschl toch ongelijk krijgen.
Nee, sanctionerend ambtenaar is iemand van de gemeente.

En die volgt natuurlijk de politie inspecteur....
Goh niet per se, bij gerede twijfel (onduidelijk pv, na verweer, etc) wordt daar regelmatig van afgeweken hoor. Maar de vaststelling door politie is natuurlijk wel een noodzakelijk beginpunt…

Ik zal de eerste zijn om respect voor de ordediensten als absolute topprioriteit te beschouwen. Ik vind in het algemeen ook dat er veel te weinig respect voor is. Wat men allemaal mag uithalen met onze politie-agenten, als je bijvoorbeeld kijkt naar een betoging ofzo, dan is dat er zwaar over. Of als je kijkt naar het TV-programma Niveau 4. Niet normaal. Vroeger had men een gezonde schrik van de politie-agent, tegenwoordig is het precies de pispaal geworden van de maatschappij.

De politie moet ook wat minder lollig proberen doen en dat respect ook afdwingen. Het mag gerust terug wat meer de rijkswacht-toer opgaan. Ook veel sneller overschakelen op matrak en rubberen kogels.
Maar anderzijds kan ik mij ook niet van de indruk ontdoen dat men bij de politie tegenwoordig veel mensen rekruteert met een heel laag niveau. Andere politie-programma's op TV zijn daar het levende voorbeeld van. Precies kleine kindjes die op sensatie belust zijn. Of onlangs nog in Limburg waarbij de politie iemand die ongeval veroorzaakt heeft stiepelzat van achter het stuur haalt, en in plaats van die kerel de levieten te lezen begonnen ze daar wat lollig tegen te doen "Haha, sloeber toch! Amai toon eens uw biceps, goed gefitnesst precies, respect!". :wtf:

Om het nog niet te hebben over het feit dat mijn laatste contacten met de politie zeer teleurstellend waren: trage reacties, amper geïnteresseerd in wat je te zeggen hebt, veel beloven en uiteindelijk niets doen. Afwimpelen. Liever lui dan moe. Rechtvaardigheid interesseert hen niet, zolang ze maar op tijd thuis zijn.
Om het nog niet te hebben over die brandweerman die mij onlangs voor nazi had uitgescholden.

Op die manier zal het aspect "extra respect afdwingen" niet lukken natuurlijk.

Als werkend in de tweede lijn (federale recherche) op die acht jaar dat ik er werk en +100 huiszoekingen (variërend over de verschillende afdelingen) en honderden verhoren echt nog nooit met agressie te maken.. De enige figuren die soms vervelend doen zijn de advocaten, zeker als ze hun eigen nog moeten profileren als ze juist hun diplomake van het school in handen hebben.

Maar anderzijds kan ik mij ook niet van de indruk ontdoen dat men bij de politie tegenwoordig veel mensen rekruteert met een heel laag niveau. Andere politie-programma's op TV zijn daar het levende voorbeeld van. Precies kleine kindjes die op sensatie belust zijn. Of onlangs nog in Limburg waarbij de politie iemand die ongeval veroorzaakt heeft stiepelzat van achter het stuur haalt, en in plaats van die kerel de levieten te lezen begonnen ze daar wat lollig tegen te doen "Haha, sloeber toch! Amai toon eens uw biceps, goed gefitnesst precies, respect!". :wtf:
Die verkleutering heeft ook te maken met programma's als De Buurtpolitie die een totaal verkeerd beeld ophangen. Verder ligt de lat ook lager omdat er anders simpelweg te weinig kandidaten zijn. Maar dat geldt ook voor andere beroepsgroepen.

Als werkend in de tweede lijn (federale recherche) op die acht jaar dat ik er werk en +100 huiszoekingen (variërend over de verschillende afdelingen) en honderden verhoren echt nog nooit met agressie te maken.. De enige figuren die soms vervelend doen zijn de advocaten, zeker als ze hun eigen nog moeten profileren als ze juist hun diplomake van het school in handen hebben.
Ik zou ook beginnen lachen als jij binnenkwam, i.p.v. kwaad te worden.

Volgens mij is het meer interventie die met die zaken te maken krijgt. Want recherchewerk is toch heel veel bureauwerk en werken op vraag van het parket dacht ik.

Nu ik moet @mac-bc ook wel gelijk geven dat het niveau echt wel ongelofelijk erg achteruit gegaan is.

Terug
Bovenaan