De eerste keer dat ik iets had van "Dit bestaat al twintig jaar?? Damn, ik word oud." was met The Matrix enkele jaren geleden. Iets uit je jeugd dat intussen al twintig jaar bestaat, kan je inderdaad het gevoel geven dat de tijd vliegt. Dit is zeker ook het geval voor Beyond Good & Evil, het klassieke avonturenspel van Ubisoft uit 2003. Wat ook niet helpt, is dat in die twintig jaar de lang aangekondigde sequel nog steeds niet is verschenen. Aangekondigd in 2008, heeft dit spel intussen de dubieuze eer om met de titel van het spel met de langste ontwikkelingstijd te gaan lopen en de twijfels over het bestaan van deze game zijn dan ook terecht. Maar kijk, het spel zou nog steeds in ontwikkeling zijn bij Ubisoft Montpellier en de komst van de 20th Anniversary Edition van het origineel is alvast een positief teken aan de wand.
Beyond Good & Evil werd in 2011 al eens van onder het stof gehaald voor een HD-remaster op Xbox 360 en PlayStation 3. Deze versie voegde naast verbeterde graphics ook een aangepaste soundtrack, achievements en trophies, alsook een leaderboard toe. Hoewel deze versie backwards compatible is op de Xbox One, waren PlayStation- en pc-eigenaars intussen uit de boot gevallen. Op de huidige generatie PlayStation-consoles kon je het spel niet spelen en hoewel de originele versie speelbaar is op pc, verscheen de remaster nooit voor dit platform. Daarom greep Ubisoft de kans om twintig jaar na de oorspronkelijke release (hoewel het intussen al eenentwintig jaar is) het spel opnieuw beschikbaar te maken voor alle platformen met een nieuwe verbeterde versie, waarbij we meteen ook een link krijgen naar het vervolg in de vorm van een nieuwe missie die werd toegevoegd aan deze 20th Anniversary Edition.
Het eerste dat mij opviel tijdens het herspelen van het spel, is hoe kort het verhaal eigenlijk is. Vooral de vooruitgangsstatus die je kan zien bij de spelinfo op PlayStation 5 was hiervoor een goede indicator. Na twee uurtjes spelen de eerste avond zat ik zo bijvoorbeeld al aan 40% van het hoofdverhaal. Na even een walkthrough te raadplegen, ontdekte ik inderdaad dat ik al bijna in de helft zat wat betreft de hoofdmissies, die je op één hand kan tellen. Het verhaal is eigenlijk veel compacter dan ik mij herinnerde en je kan dit spel uitspelen in ongeveer tien uur. Wat de ervaring iets langer maakt, is de hoeveelheid zijactiviteiten die je kan doen. Er valt namelijk heel wat te beleven op Hillys, van het trekken van foto's en minigames tot zijmissies en optionele dungeons die je gradueel vrijspeelt naarmate je vordert in het verhaal. Zo optioneel zijn al deze zijactiviteiten echter niet, want zij geven meestal parels en deze heb je nodig om je hovercraft te upgraden. Vaak heb je een nieuwe upgrade nodig voordat je een bepaalde locatie, die belangrijk is voor het verhaal, kan bereiken. Het kan dus zijn dat je niet verder kan in het verhaal omdat je een aantal parels mist om een upgrade te kopen, waardoor je gedwongen wordt om wat te verkennen. Wil je dit tot een minimum beperken, dan kan je gelukkig ook een Pearl Detector kopen die de locaties van de parels op de map toont.
Gelukkig is de wereld van Beyond Good & Evil interessant genoeg om te verkennen. Zo zal je vanzelf locaties tegenkomen waar je nog geen toegang tot hebt omdat je bijvoorbeeld een bepaalde sleutel mist. Als je deze sleutel later bemachtigt, dan ben je natuurlijk benieuwd naar wat er zich achter deze deur bevindt. De kleurrijke, hetzij wat stereotype, personages geven de wereld ook een zekere charme. Vooral jouw kompanen Pey'j en Double H zijn wat mij betreft de showstelers. Jade zelf is helaas een wat karakterloos personage, zeker als je haar vergelijkt met de held(inn)en die we vandaag de dag voorgeschoteld krijgen. Het verhaal zelf is op zich leuk om te volgen, maar echt meegezogen werd ik helaas niet. Al bij al is het een samenraapsel van klassieke sciencefictionthema's die gelukkig wel mooi bij elkaar passen in dit spel. Hierdoor voelt het verhaal ook niet gedateerd aan en is het vandaag de dag zeker en vast ook nog genietbaar.
Dankzij de verbeterde graphics en de nieuw opgenomen orkestrale soundtrack is het verkennen van de wereld van Beyond Good & Evil nog nooit zo fijn geweest. Naast de scherpere textures, valt vooral de verbeterde belichting op. Toch kunnen ook de verbeterde graphics de ouderdom van de game niet helemaal verbergen, iets dat je vooral zal merken aan de vaak hoekige omgevingstextures. Verder kreeg deze remaster een verbeterde resolutie en framerate. Op PlayStation 5 kan je wederom kiezen tussen een Quality- en Performance-modus. Maar veel verschil merkte ik niet tussen deze modi en eigenlijk vind ik het raar dat een remaster zoals deze niet gewoon standaard aan zestig frames per seconde én een native 4K-resolutie draait op deze console. Verder krijg je nog enkele quality of life-verbeteringen zoals een zeer welkome autosave-functie, cross save-functionaliteiten als je verbindt met Ubisoft Connect of de mogelijkheid om tussenfilmpjes over te slaan.
Daarnaast krijgen we ook een Speedrun-modus, waarbij het spel je tijd registreert en je jouw vooruitgang niet kan opslaan. De Anniversary Gallery biedt dan weer een boeiend overzicht van de ontwikkelingsgeschiedenis van het spel dankzij heel wat afbeeldingen en filmpjes die vergezeld worden door een karrevracht aan informatie. Tot slot is er ook de veelbesproken nieuwe zijmissie die gelinkt is aan de toekomstige prequel. Deze missie stuurt je op een soort van schattenjacht waarbij je naast nieuwe cosmetische items ook meer info krijgt over Jades jeugd en gebeurtenissen die gelinkt zijn aan dit tweede deel. Of dit alles voor jou de moeite waard is om deze remaster aan te schaffen, is een afweging die ieder voor zichzelf zou moeten maken. Maar Ubisoft heeft alvast voldoende elementen toegevoegd om de nostalgische zielen warm te maken en ook het prijskaartje van € 19,99 houdt deze remaster gelukkig laagdrempelig.
Beyond Good & Evil werd in 2011 al eens van onder het stof gehaald voor een HD-remaster op Xbox 360 en PlayStation 3. Deze versie voegde naast verbeterde graphics ook een aangepaste soundtrack, achievements en trophies, alsook een leaderboard toe. Hoewel deze versie backwards compatible is op de Xbox One, waren PlayStation- en pc-eigenaars intussen uit de boot gevallen. Op de huidige generatie PlayStation-consoles kon je het spel niet spelen en hoewel de originele versie speelbaar is op pc, verscheen de remaster nooit voor dit platform. Daarom greep Ubisoft de kans om twintig jaar na de oorspronkelijke release (hoewel het intussen al eenentwintig jaar is) het spel opnieuw beschikbaar te maken voor alle platformen met een nieuwe verbeterde versie, waarbij we meteen ook een link krijgen naar het vervolg in de vorm van een nieuwe missie die werd toegevoegd aan deze 20th Anniversary Edition.
Beknopte en klassieke ervaring
Voordat je deze nieuwe missie kan induiken, staat er je natuurlijk nog de (her)ontdekking van de avonturen van Jade en Pey'j te wachten. Het verhaal van Beyond Good & Evil speelt zich af op de planeet Hillys die bedreigd wordt door de buitenaarde aanvallen van de DomZ. Zij zijn eropuit om de inwoners van de planeet te ontvoeren om zo hun levenskracht te stelen of ze tot slaaf te maken. Wanneer het weeshuis waar Jade werkt wordt aangevallen, moet ze samen met haar beste vriend Pey'j terugvechten totdat de Alpha Sections, de militairen van de planeet, arriveren en eigenlijk bitter weinig doen om te helpen. Haar heroïsche acties brengen haar in contact met een mysterieuze man en vervolgens het IRIS Network, een verzetsgroep die gelooft dat de Alpha Sections helemaal niet zo kosher zijn en er een geheime en duistere agenda bestaat tussen deze militaire dictatuur en de DomZ.Het eerste dat mij opviel tijdens het herspelen van het spel, is hoe kort het verhaal eigenlijk is. Vooral de vooruitgangsstatus die je kan zien bij de spelinfo op PlayStation 5 was hiervoor een goede indicator. Na twee uurtjes spelen de eerste avond zat ik zo bijvoorbeeld al aan 40% van het hoofdverhaal. Na even een walkthrough te raadplegen, ontdekte ik inderdaad dat ik al bijna in de helft zat wat betreft de hoofdmissies, die je op één hand kan tellen. Het verhaal is eigenlijk veel compacter dan ik mij herinnerde en je kan dit spel uitspelen in ongeveer tien uur. Wat de ervaring iets langer maakt, is de hoeveelheid zijactiviteiten die je kan doen. Er valt namelijk heel wat te beleven op Hillys, van het trekken van foto's en minigames tot zijmissies en optionele dungeons die je gradueel vrijspeelt naarmate je vordert in het verhaal. Zo optioneel zijn al deze zijactiviteiten echter niet, want zij geven meestal parels en deze heb je nodig om je hovercraft te upgraden. Vaak heb je een nieuwe upgrade nodig voordat je een bepaalde locatie, die belangrijk is voor het verhaal, kan bereiken. Het kan dus zijn dat je niet verder kan in het verhaal omdat je een aantal parels mist om een upgrade te kopen, waardoor je gedwongen wordt om wat te verkennen. Wil je dit tot een minimum beperken, dan kan je gelukkig ook een Pearl Detector kopen die de locaties van de parels op de map toont.
Er valt heel wat te beleven op Hillys, van minigames tot zijmissies en optionele dungeons die je gradueel vrijspeelt naarmate je vordert in het verhaal.
Gelukkig is de wereld van Beyond Good & Evil interessant genoeg om te verkennen. Zo zal je vanzelf locaties tegenkomen waar je nog geen toegang tot hebt omdat je bijvoorbeeld een bepaalde sleutel mist. Als je deze sleutel later bemachtigt, dan ben je natuurlijk benieuwd naar wat er zich achter deze deur bevindt. De kleurrijke, hetzij wat stereotype, personages geven de wereld ook een zekere charme. Vooral jouw kompanen Pey'j en Double H zijn wat mij betreft de showstelers. Jade zelf is helaas een wat karakterloos personage, zeker als je haar vergelijkt met de held(inn)en die we vandaag de dag voorgeschoteld krijgen. Het verhaal zelf is op zich leuk om te volgen, maar echt meegezogen werd ik helaas niet. Al bij al is het een samenraapsel van klassieke sciencefictionthema's die gelukkig wel mooi bij elkaar passen in dit spel. Hierdoor voelt het verhaal ook niet gedateerd aan en is het vandaag de dag zeker en vast ook nog genietbaar.
Leeftijd valt moeilijk te verbergen
Als het verhaal iets of wat tijdloos is, dan is de gameplay dit helaas minder. De besturing van Beyond Good & Evil is relatief eenvoudig, maar dit staat de ervaring toch wat in de weg. De gevechten zijn bijvoorbeeld bijzonder simplistisch doordat je slechts één aanvalsknop hebt en één knop om aanvallen te ontwijken. De gevechten, en de bazen in het bijzonder, schotelen bovendien nauwelijks enige uitdaging voor. Het meeste weerwerk zal je krijgen van de camera die zeer vaak tegendraads doet. Daarnaast zijn er ook gedeeltes waarbij er stealth aan te pas komt, maar ook dit aspect is halfslachtig uitgewerkt, wat je bijvoorbeeld merkt aan het feit dat om de hoek lopen al voldoende is om de vijand van je af te schudden. Bij dit alles laat de tand des tijds zich dus duidelijk voelen. De eenvoudige besturing en de lage moeilijkheidsgraad zorgen er aan de andere kant natuurlijk wel voor dat je makkelijk kan doorspelen, wat fijn is als je vooral het verhaal en de wereld wil ontdekken.Dankzij de verbeterde graphics en de nieuw opgenomen orkestrale soundtrack is het verkennen van de wereld van Beyond Good & Evil nog nooit zo fijn geweest. Naast de scherpere textures, valt vooral de verbeterde belichting op. Toch kunnen ook de verbeterde graphics de ouderdom van de game niet helemaal verbergen, iets dat je vooral zal merken aan de vaak hoekige omgevingstextures. Verder kreeg deze remaster een verbeterde resolutie en framerate. Op PlayStation 5 kan je wederom kiezen tussen een Quality- en Performance-modus. Maar veel verschil merkte ik niet tussen deze modi en eigenlijk vind ik het raar dat een remaster zoals deze niet gewoon standaard aan zestig frames per seconde én een native 4K-resolutie draait op deze console. Verder krijg je nog enkele quality of life-verbeteringen zoals een zeer welkome autosave-functie, cross save-functionaliteiten als je verbindt met Ubisoft Connect of de mogelijkheid om tussenfilmpjes over te slaan.
De eenvoudige besturing en de lage moeilijkheidsgraad zorgen er aan de andere kant natuurlijk wel voor dat je makkelijk kan doorspelen.
Daarnaast krijgen we ook een Speedrun-modus, waarbij het spel je tijd registreert en je jouw vooruitgang niet kan opslaan. De Anniversary Gallery biedt dan weer een boeiend overzicht van de ontwikkelingsgeschiedenis van het spel dankzij heel wat afbeeldingen en filmpjes die vergezeld worden door een karrevracht aan informatie. Tot slot is er ook de veelbesproken nieuwe zijmissie die gelinkt is aan de toekomstige prequel. Deze missie stuurt je op een soort van schattenjacht waarbij je naast nieuwe cosmetische items ook meer info krijgt over Jades jeugd en gebeurtenissen die gelinkt zijn aan dit tweede deel. Of dit alles voor jou de moeite waard is om deze remaster aan te schaffen, is een afweging die ieder voor zichzelf zou moeten maken. Maar Ubisoft heeft alvast voldoende elementen toegevoegd om de nostalgische zielen warm te maken en ook het prijskaartje van € 19,99 houdt deze remaster gelukkig laagdrempelig.
Conclusie
Ubisoft viert de twintigste verjaardag van een van haar cultklassiekers met een knappe remaster die naast verbeterde graphics en een heropgenomen orkestrale soundtrack tal van andere welkome toevoegingen kreeg. Beyond Good & Evil - 20th Anniversary Edition kan zijn ouderdom natuurlijk niet volledig verbergen en vooral de besturing en camera liggen dwars. Verder komt het spel ook minder episch over dan vroeger en is het misschien wel een tikkeltje te eenvoudig. Maar het relatief tijdloze verhaal en het bonte groepje personages dat je leert kennen, maken dit avontuur vandaag de dag nog steeds de moeite.
Pro
- Leuke wereld om te verkennen
- Klassiek verhaal met boeiende personages
- Interessante nieuwe toevoegingen in deze remaster
Con
- Relatief kort
- Besturing
- Camera werkt tegen
8
Over
Beschikbaar vanaf
25 juni 2024