Review: Dragonkin: The Banished

Ongeveer een jaar geleden verscheen Dragonkin: The Banished in early acces op Steam. Enkele grote content updates later is het spel nu eindelijk beschikbaar als volledige release op pc, PlayStation 5 en Xbox Series X|S. Met deze game voegt Eko Software een nieuwe hack'n'slash-RPG toe aan haar repertoire naast Warhammer: Chaosbane en Welcome to ParadiZe. De early acces release destijds was alvast veelbelovend, maar niet feilloos, dus was ik vooral benieuwd hoe de makers deze titel verder wisten uit te bouwen en te verfijnen. Omdat ik de kans kreeg om verder te spelen op pc, focust deze review zich vooral op de pc-versie en kan ik helaas weinig vertellen over hoe de game draait op console.

Nadat ik vorige keer met mijn magiër op avontuur ging, trok ik deze keer op pad met een nieuw personage. Mijn eerste character zat namelijk al in de endgame omdat het verhaal toen nog niet volledig beschikbaar was, en blijkbaar kan je dit met de nieuwe release niet zomaar verder spelen. Dus koos ik ervoor om mij nogmaals vanaf het begin onder te dompelen in de wereld van Dragonkin: The Banished . Na snel nog even de proloog te doorlopen, die een fijne manier vormt om te ontdekken wat de vier klassen in hun mars hebben, ging ik de strijd aan met de Dragonkin als Lothair, de Knight en dus een meer mêlee-gebaseerd personage.

Screenshot 2026-03-16 224919.png

There Be Dragons

Mocht Dragonkin: The Banished vorig jaar aan je aandacht zijn ontsnapt: de game is een hack and slash-RPG die zich afspeelt in een wereld gecorrumpeerd door de Dragon Lords. Hoewel deze draken verbannen werden naar een andere dimensie, zorgt hun bloed nog steeds voor een plaag genaamd Draconic Corruption, dat mens en wezen doet muteren als ze ermee in aanraking komen. Het gevaar van de Dragon Lords zelf is helaas ook nog niet volledig verdwenen wanneer zij hun invloed op de wereld opnieuw laten voelen. Het is aan jou om samen met enkele andere helden - en al dan niet medespelers - een halt toe te roepen aan deze nakende invasie die het lot van de mensheid bedreigt.

Hoewel het verhaal niet grensverleggend is, neemt het je wel mee op een spannende queeste doorheen zes diverse en vaak knap vormgegeven gebieden, waar je het aan de stok zal krijgen met heel wat vijanden. Soms overdreven veel vijanden, maar goed, dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait in dit soort spellen. Hordes vijanden afslachten om te levelen en loot te verzamelen blijft de kern van de gameplay. Zowel in look als feel sluit Dragonkin: The Banished nauw aan bij genregenoten zoals Diablo, Path of Exile en Titan Quest. De ervaring hier is echter wat meer gecondenseerd, lineair en verhaalgedreven. De semi-open gebieden bevatten dus niet bepaald veel zijmissies of andere activiteiten. Hier en daar vind je wel een schatkist of een soort van verkenningspunt, maar je zal voornamelijk bezig zijn met het vorderen van de verhaalmissies.

Hordes vijanden afslachten om te levelen en loot te verzamelen blijft de kern van de gameplay.

Buiten de gebieden verkennen zal je ook regelmatig heen en weer reizen naar Montescail, de centrale hub van het spel. Dit is een stad die evolueert naarmate je ze doet groeien. Op deze manier krijg je niet alleen toegang tot nieuwe faciliteiten, zoals een Enchanter, een Ring Maker en een Dark Merchant waar je gear kan kopen en verkopen. Elke faciliteit heeft ook zijn skilltree en je kan verdiende 'upgrade points' hierin investeren om bepaalde bonussen vrij te spelen. Zo krijgt deze game ook een leuk citybuilding-aspect dat ik nog niet vaak heb gezien in dit soort spellen. Bij het aanmaken van je stad kan je trouwens kiezen tussen een offline stad en een online stad, waarbij die laatste toelaat om samen met andere spelers de stad te ontwikkelen. Om samen te spelen heb je daarnaast ook nog de mogelijkheid om een lokale speler toe te voegen.

Een fijn tussendoortje dat je eventjes zoet houdt​

Voor zij die na het verhaal toch nog even willen vertoeven in de wereld van Dragonkin, is er gelukkig ook de nodige endgame content voorzien. Deze komt in vier vormen: Champion Hunt, Dragon Lord Hunt, Dungeon Purification en Test of Will. Die eerste twee zijn een soort van mini questlines waarbij je als doel hebt een bepaalde baas te verslaan. In Dungeon Purification word je in een dungeon gedropt waarbij je een aantal vijanden moet doden voordat je richting einddoel kan gaan. Test of Will is dan weer een wave-based modus waarbij je tien waves aan vijanden moet verslaan voordat je even kan ademhalen en uit twee tijdelijke bonussen - met zowel positieve als negatieve effecten - kan kiezen. Na elke dertig waves kan je je run cashen voor enkele krachtige beloningen. Endgame uitrusting verzamelen om moeilijke uitdagingen aan te gaan, je kan al snel raden hoe het er hier aan toe zal gaan. Er zijn nog enkele andere elementen die in het spel komen, zoals Draconic Fate Cards die modifiers geven, maar dit laat ik je zelf verder ontdekken.

Het ontwikkelen van je personage is natuurlijk een van de drijfveren om dit soort spellen te spelen. Van low level newbie naar een vernietigende kracht in legendarische uitrusting ... het geeft altijd voldoening. Hoewel je niet zelf een personage ontwerpt, maar kiest uit vier vaste personages - de Knight, Barbarian, Oracle en Tracker - heb je toch redelijk wat vrijheid om je personage te ontwikkelen. Dit komt vooral dankzij het originele Ancestral Grid, waarbij je hexagonale Fragments bestaande uit één of meer tegels plaatst op een grid dat gradueel groter wordt. Doorheen je playthrough zal je heel wat van deze Fragments verzamelen en door hiermee te puzzelen krijg je een zee aan opties om je personage te ontwikkelen. Een andere originele feature is de Wyrmling die je vergezelt. Deze drakenwelp zal je bijstaan in de strijd en zal je ook kunnen levelen, uitrusting geven en nieuwe abilities aanleren via je Ancestral Grid.

Voor zij die na het verhaal toch nog even willen vertoeven in de wereld van Dragonkin, is er gelukkig ook de nodige endgame content voorzien.

Dit alles zorgt voor een fijne spelervaring die je bovendien heel wat content geeft voor een relatief zacht prijsje, waarbij er wel een opvallend verschil is tussen de pc- en consoleprijs. Op pc betaal je immers slechts € 24,99 terwijl je op console € 39,99 betaalt. Op pc draait de game alvast soepel, met responsieve controls en een degelijke performance. Met mijn setup (RTX 4080, Intel i7 13th gen en 32 GB RAM-geheugen) haalde ik op Ultra-setting en 1440p vlotjes rond de zestig frames per seconde, en meer tot zelfs het dubbel met DLSS en frame generation geactiveerd. Wel merkte ik vreemde framedrops op wanneer ik in de map van de stad was of tijdens cutscenes, waarbij het aantal frames al snel kon halveren. Heel storend was dit niet, want het had geen invloed op de gameplay, maar het was wel bizar. Denk je er trouwens aan om de game op je Steam Deck te spelen, dan zal je helaas van een natte reis thuiskomen. Het spel is 'speelbaar' op de Deck, maar je moet de grafische settings op Low zetten om een ietwat respectabele framerate te krijgen, en dan ziet het spel er echt niet uit. Gelukkig kan ik niet hetzelfde zeggen op pc, want de strakke actie wordt alvast bijgestaan door knappe visuals.

Conclusie

Met Dragonkin: The Banished schotelt EKO Software ons een nieuwe stijlvolle hack and slash-RPG voor waarin je de wereld probeert te redden van de draconische Dragon Lords. Hoewel de game het niet zo groots aanpakt als Diablo IV of Path of Exile 2, brengt het wel enkele fijne ideeën naar de tafel, zoals het Ancestral Grid, het citybuilding-aspect en je Wyrmling. Het is geen spel dat je maanden zal spelen, maar liefhebbers van het genre zullen zich hier zeker mee amuseren en ook als je klaar bent met het verhaal, kan je jezelf nog wat verdiepen in de endgame content. Een fijn tussendoortje dus, zeker gezien de lage prijs op pc.

Pro

• Strakke actie
  • Visueel knap
  • Veel content voor een lage prijs
  • Heel wat mogelijkheden voor personageontwikkeling

Con

• Af en toe vreemde framedrops
  • Mist wat originaliteit
  • Soms wat overdreven veel vijanden
7.5

Over

Beschikbaar vanaf