Sim-games hebben me vanuit het economische aspect steeds aangetrokken en toen de Farming Simulator Signature Edition naar de Nintendo Switch 2 trok, klopte mijn West-Vlaamse hart iets harder. Zelf kom ik niet uit een boerenfamilie, maar er zijn toch wat oude schoolgenoten die in de boerenstiel terecht zijn gekomen. Van melkvee houden, tot loonwerker of toch eerder de aanpak van seizoensarbeiders bij de aardbeienboer. Van die boerenstiel wil ik wel wat meer te weten komen en ik voel me toch veiliger met de Switch 2 in de hand dan achter het stuur van een John Deere X9. Laten we daarom eens kijken wat de Switch 2 Signature Edition te bieden heeft.
De boerenstiel staat onder druk, het Mercosur-akkoord doet de vrees toenemen van lage import uit Zuid-Amerikaanse landen en stikstofarresten zorgen voor bijkomende legislatuur. Ik ga me niet uiten of de boerenprotesten een goede zaak zijn, maar dit aspect heb ik alvast niet ontdekt in Farming Simulator Signature Edition
. De zijde die ik wel ontdek heb, is die van ondernemer, van torenhoge budgetten en lange werkdagen, van wind en regen, van ploegen, zaaien, bemesten, oogsten en grond bewerken. We krijgen geen West-Vlaamse velden voorgeschoteld, maar kunnen wel kiezen uit een typisch Noord-Amerikaanse stijl, een Oost-Europees dorp of de Japanse rijstvelden. Ik kruip dan maar in de gesponsorde overall en ga me verdiepen in een resem merken en rollend materieel.
Starten doen we het 'verhaal' wanneer opa Walter te oud geworden is voor het uitbaten van zijn boerderij en maar al te blij is dat wij in zijn voetsporen willen treden. We krijgen een korte introductie van de basisprincipes, waarna we snel zelf eigenaar worden van ons eigen bedrijf. Zelf had ik nog nooit Farming Simulator gespeeld, waardoor ik door de bomen eerst niet het bos zag. Waar dien je te starten? Wel ... ik ben zelf gestart met de stiel te leren als loonwerker. Je neemt een werkje aan van een bevriende boer waarbij je de mogelijkheid hebt om ofwel het materiaal aan te kopen of om zelf te leasen. Voor je het goed en wel beseft staat het gevraagde materiaal klaar aan de koer van de shop en kan je de hooi balen beginnen samenstellen. Met het loonwerk leer je op een eigen tempo de verschillende technieken aan én hoef je niet te investeren. Al krijg je in de Signature Editie natuurlijk wel de mogelijkheid om als Euromiljonair te starten en je dus steeds materiaal kan bijkopen.
We kunnen er wel mee lachen, maar toch is het een punt om even bij stil te staan. De besturing voelt niet vlot aan, de bediening doorheen de verschillende menu's voelt lastig en is zeer klein weergegeven in handheldmodus. En de simulatie gaat helaas niet zo ver als ik had gehoopt. Zo is de tear-and-wear eerder beperkt en valt de invloed van het weer beter mee dan verwacht. Ik ben dan ook geen tornado's in de Amerikaanse hemisfeer of barkoude Oost-Europese winternachten tegengekomen. Verder moet de dierenarts niet langskomen, gaan je dieren niet dood als je ze niet voedert, ...
Toch was ik niet gestart met het idee om te simuleren in het extreme en er een rustige doordeweekse avond van te maken. Eenmaal je voorbij de korte tutorial geraakt, door het bos de bomen hebt gevonden en van start bent gegaan als loonwerker, kan je steeds genieten van een aanbod aan opdrachten. Daarmee krijg je op een laagdrempelig niveau de mogelijkheid om alle aspecten van Farming Simulator af te vinken, voordat je als professional je eigen boerderij en alle bijhorende aspecten verkend. Hiermee krijg je de nodige variatie als een laid-back experience van Farming Simulator. En wie echt zin heeft om de details in te duiken, dit kan ook perfect. De economics zitten in zijn core goed in elkaar en ook al gaat deze Signature Edition niet altijd van zijn leien dakje, na regen komt er steeds zonneschijn. Dus laten we hopen dat Giants Software binnenkort een Giant update naar de Switch stuurt.
De boerenstiel staat onder druk, het Mercosur-akkoord doet de vrees toenemen van lage import uit Zuid-Amerikaanse landen en stikstofarresten zorgen voor bijkomende legislatuur. Ik ga me niet uiten of de boerenprotesten een goede zaak zijn, maar dit aspect heb ik alvast niet ontdekt in Farming Simulator Signature Edition
Loon naar werk
Giants Software is als uitgever prominent aanwezig in de landbouwstiel en heeft met Farming Simulator Signature Editie een lean-and-mean versie van Farming Simulator 25 uitgebracht. Lean-and-mean is hier misschien verkeerd gekozen, want technisch komen er meer kledingmerken aan bod dan je zal vinden in de Meir en meer automerken dan op het autosalon, om niet te spreken over het echte boerenmateriaal. Er zijn zomaar liefst meer dan honderdvijftig merken toegevoegd die je van een Stihl-kettingzaag tot de John Deere-of Fendt-tractor zal brengen. Maar ook een Volvo-truck of Skoda Kodiaq kunnen aangekocht worden. Voeg daarbij nog de technische vernuftigheden om te zaaien, oogsten, bemesten, sproeien, ... en je hebt een encyclopedie van de boerenstiel in de hand. Dit is zowaar een doorgedreven Jeremy Clarkson-Farm waar groter altijd beter is.Laid-back als je wil, doorgedreven als je kan.
Starten doen we het 'verhaal' wanneer opa Walter te oud geworden is voor het uitbaten van zijn boerderij en maar al te blij is dat wij in zijn voetsporen willen treden. We krijgen een korte introductie van de basisprincipes, waarna we snel zelf eigenaar worden van ons eigen bedrijf. Zelf had ik nog nooit Farming Simulator gespeeld, waardoor ik door de bomen eerst niet het bos zag. Waar dien je te starten? Wel ... ik ben zelf gestart met de stiel te leren als loonwerker. Je neemt een werkje aan van een bevriende boer waarbij je de mogelijkheid hebt om ofwel het materiaal aan te kopen of om zelf te leasen. Voor je het goed en wel beseft staat het gevraagde materiaal klaar aan de koer van de shop en kan je de hooi balen beginnen samenstellen. Met het loonwerk leer je op een eigen tempo de verschillende technieken aan én hoef je niet te investeren. Al krijg je in de Signature Editie natuurlijk wel de mogelijkheid om als Euromiljonair te starten en je dus steeds materiaal kan bijkopen.
To Sim or not to sim
Op naar het eerste maisveld dan maar! Ook al mag je als zestienjarige al op de Belgische wegen met een tractor rijden, de Signature Edition zal je toch eerst wat aan het werk zetten om de besturing aan te leren. De L- en R-knoppen zal je vaak te gebruiken om te (her)ontdekken waar je precies je materiaal mee zal bedienen en zelfs na honderd keer je ploeg te laten zakken, voelt de besturing niet altijd intuïtief aan. Ik heb toch meermaals vergeten om mijn ploeg ook terug op te trekken als ik de openbare weg terug op begon te rijden, waardoor mijn snelheid niet voldoende hoog werd. Evenvaak, al is het mogelijk zelf nog vaker, heb ik staan vloeken bij het inladen van boomstammen. We mogen niet vergeten dat dit een simulator is en we de job serieus moeten nemen. Mensen aanrijden, kleine hekjes omverrijden in een gevaarte van twintig ton of over een auto rijden, zijn maar een aantal voorbeelden die dan weer niet gesimuleerd worden.We kunnen er wel mee lachen, maar toch is het een punt om even bij stil te staan. De besturing voelt niet vlot aan, de bediening doorheen de verschillende menu's voelt lastig en is zeer klein weergegeven in handheldmodus. En de simulatie gaat helaas niet zo ver als ik had gehoopt. Zo is de tear-and-wear eerder beperkt en valt de invloed van het weer beter mee dan verwacht. Ik ben dan ook geen tornado's in de Amerikaanse hemisfeer of barkoude Oost-Europese winternachten tegengekomen. Verder moet de dierenarts niet langskomen, gaan je dieren niet dood als je ze niet voedert, ...
Switch 2 draait overuren
Giants Software had het blijkbaar lastig om een draaiende port te maken van de PS5-versie van Farming Simulator 25, want bij de eerste opdracht die opa Walter me gaf, was het pijnlijk duidelijk dat er wat hapert. Zo kunnen we ergens verwachten dat de Switch 2 niet dezelfde rekenkracht heeft als de PS5. Maar dienen we daarvoor terug te keren naar graphics van de jaren stilletjes om de Signature Edition te laten werken? Een gepersonaliseerde nummerplaat lijkt eerst nog een fijn idee te zijn, maar dan wil je hem natuurlijk haarscherp kunnen tonen en bewonderen. Maar waar het helemaal schrijnend is, is om tijdens het bewerken van het veld de rij waar je naast rijdt al ziet verdwijnen. De rekenkracht van de Switch 2 zal hier echt overuren draaien. Wat me als laatste het meest verbaasd heeft, waren de lange wachttijden tijdens het opslaan. We spreken hier soms tot enkele tientallen seconden.Toch was ik niet gestart met het idee om te simuleren in het extreme en er een rustige doordeweekse avond van te maken. Eenmaal je voorbij de korte tutorial geraakt, door het bos de bomen hebt gevonden en van start bent gegaan als loonwerker, kan je steeds genieten van een aanbod aan opdrachten. Daarmee krijg je op een laagdrempelig niveau de mogelijkheid om alle aspecten van Farming Simulator af te vinken, voordat je als professional je eigen boerderij en alle bijhorende aspecten verkend. Hiermee krijg je de nodige variatie als een laid-back experience van Farming Simulator. En wie echt zin heeft om de details in te duiken, dit kan ook perfect. De economics zitten in zijn core goed in elkaar en ook al gaat deze Signature Edition niet altijd van zijn leien dakje, na regen komt er steeds zonneschijn. Dus laten we hopen dat Giants Software binnenkort een Giant update naar de Switch stuurt.
Conclusie
De Farming Simulator Essential Edition op de Nintendo Switch 2, had beter de Basic of Essential Edition gedoopt, want de naam dekt de lading niet. Ik was met mijn kinderlijke enthousiasme misschien te veel gewoon of ik heb voorlopig nog geen slechte ervaring op de Switch 2 achter de rug, maar de lange laadtijden en teleurstellende graphics maken de inhoud niet opeens goed. Wie wil genieten van Jeremy Clark Farm en de grootste machines aankopen, zal zijn gading vinden. Je kan een rustige ervaring hebben wanneer je wil en indien nodig kan je de expertversie uithalen. De echte die-hard farming simulator-liefhebbers zullen met de pc- of PS5 versie meer genot halen.
Pro
- Rustig wanneer je wil
- Doorgedreven als je kan
- Een essential editie met voldoende variatie
Con
- Graphics en besturing
- Slecht leesbaar
- 5 meter naast je tractor verdwijnen je gewassen
5
Over
Beschikbaar vanaf
9 december 2025