Kinderen zitten steeds meer voor een scherm en dat heeft uiteraard allerlei redenen. Ten eerste krijg je daarmee die soms vervelende ettertjes stil, maar ten tweede is er ook een steeds groter aanbod aan digitaal vermaak om de jongsten onder ons mee bezig te houden. Daar waar we vroeger al tevreden waren met wat knikkers en flippo's, moet het nu allemaal digitaal. Ook mijn twee kinderen weten wel hoe ze mijn oren van het lijf kunnen zagen om op de PlayStation 5 te mogen spelen en met hun leeftijd van tien en elf jaar willen ze nu wel eens wat anders dan een spel van Outright Games. Deze keer zat er dus weinig anders op dan zelf aan de slag te gaan met Gigantosaurus: Dino Sports.
Oké, eerlijk is eerlijk, volledig alleen moest ik niet spelen, want Gigantosaurus: Dino Sports
ondersteunt lokale multiplayer, dus konden we met z'n allen gezellig wat spelen. Dit kan in de verhaalmodus Giganto Games, maar nadien ook in Uitdagingen of een aangepaste game. En ook de kleine puzzelaars kunnen aan de slag, want in de game kun je een aantal eenvoudige puzzels in elkaar steken. Gigantosaurus: Dino Sports schotelt je, zoals de titel al verklapt, een aantal sporten voor waarin je het beste van jezelf kunt geven. Zo kun je skydiven, hordelopen, zwemmen of klimmen. Elk van deze sporten heeft z'n eigen uitdagingen, want bij de hordes vertraag je als je niet op het correcte tijdstip springt, terwijl er bij het klimmen brokstukken naar beneden vallen, dus daarbij is een extra oogje in het zeil houden geen overbodige luxe.
Een van de toffere minigames bij de Uitdagingen is een on-rails shooter waarbij je onder andere op vleesetende planten moet schieten. Bessen afvuren op dino's levert dan weer minpunten op. Ook hier is het van belang een zo hoog mogelijke score neer te zetten. Zelf hadden (of hebben we nog steeds) het meeste moeite met de games waarbij je al vliegend een aantal ballonnen moet verzamelen. 't Wordt nog zwoegen om hierbij de vereisten te halen. Maar een beetje uitdaging mag dus wel, ook voor de kleinsten onder ons.
Waar ik het regelmatig moeilijk mee heb bij spellen die focussen op kinderen, zijn de graphics. In veel gevallen wordt er amper moeite gestoken om iets moois voor te schotelen, maar het mag gezegd worden dat ontwikkelstudio Infinigon z'n best heeft gedaan om een grafisch mooie game te maken. De dino's nemen je mee naar vier diverse kleurrijke locaties, van een jungle en woestijn naar de savanne en gletsjers. Van repetitiviteit is er op dat vlak dus zeker geen sprake. Als laatste wil ik nog even de puzzels vernoemen en hierbij valt op dat er gefocust wordt op de allerkleinste gamers onder ons, want de grootste puzzels bevatten slechts achttien stukjes en zijn voorzien van een achtergrond. Hier moet je dus hoegenaamd geen uitdaging verwachten.
Oké, eerlijk is eerlijk, volledig alleen moest ik niet spelen, want Gigantosaurus: Dino Sports
Strijden om de podiumplaats
De verhaalmodus is eerlijk gezegd aan de korte kant, want de gameplay en grappige tussenfilmpjes samen duren amper een half uur. En hoewel je kinderen aan het scherm gekluisterd zullen zitten door dat toffe verhaaltje waarin vier dino's strijden om de winst, is dat best kort. Gelukkig kun je nog het beste van jezelf geven in de Uitdagingen en met 27 stuks zal je al wat langer zoet zijn, zeker als je overal de gouden medaille wil halen. In deze sectie krijg je variaties op de sporten uit de verhaalmodus en hierbij is de moeilijkheid wat naar boven geschroefd. Bij sommige spellen moet je hierdoor wel erg snel op de knoppen rammen, waaronder bij bijvoorbeeld een variatie op 123-piano, waarbij Giganto regelmatig wakker wordt en je naar achter blaast als je nog beweegt. Het voelt bijna aan als je controller misbruiken.Gigantosaurus: Dino Sports zorgt voor een aangenaam tijdverdrijf.
Een van de toffere minigames bij de Uitdagingen is een on-rails shooter waarbij je onder andere op vleesetende planten moet schieten. Bessen afvuren op dino's levert dan weer minpunten op. Ook hier is het van belang een zo hoog mogelijke score neer te zetten. Zelf hadden (of hebben we nog steeds) het meeste moeite met de games waarbij je al vliegend een aantal ballonnen moet verzamelen. 't Wordt nog zwoegen om hierbij de vereisten te halen. Maar een beetje uitdaging mag dus wel, ook voor de kleinsten onder ons.
Waar ik het regelmatig moeilijk mee heb bij spellen die focussen op kinderen, zijn de graphics. In veel gevallen wordt er amper moeite gestoken om iets moois voor te schotelen, maar het mag gezegd worden dat ontwikkelstudio Infinigon z'n best heeft gedaan om een grafisch mooie game te maken. De dino's nemen je mee naar vier diverse kleurrijke locaties, van een jungle en woestijn naar de savanne en gletsjers. Van repetitiviteit is er op dat vlak dus zeker geen sprake. Als laatste wil ik nog even de puzzels vernoemen en hierbij valt op dat er gefocust wordt op de allerkleinste gamers onder ons, want de grootste puzzels bevatten slechts achttien stukjes en zijn voorzien van een achtergrond. Hier moet je dus hoegenaamd geen uitdaging verwachten.
Conclusie
Gigantosaurus: Dino Sports is een toffe game die jongere gamers graag zullen spelen. Dat je met meerdere vanuit dezelfde zetel aan de slag kunt, is leuk meegenomen. Zo kun je mama een controller in haar hand duwen om haar hopelijk te doen verliezen. Deze Gigantosaurus-game bevat een toffe verhaalmodus en leuke uitdagingen, maar is helaas aan de korte kant. Wel ziet grafisch alles er erg mooi uit, en tegenwoordig is dat een zeldzaamheid bij spellen die focussen op kinderen.
Pro
- Leuke verhaalmodus
- Uitdagingen
- Lokaal spelen
Con
- Puzzels hebben geen meerwaarde
- Wel erg kort
7
Over
Beschikbaar vanaf
28 juni 2024
Gespeeld op