Toen de films destijds uitkwamen was ik ongeveer dezelfde leeftijd als Harry toen zijn aanmeldingsbrief van Hogwarts in de Ligusterlaan 4 door de bus vloog. Het hoeft dus niet te verwonderen dat de kinderlijke fantasie hoge toppen scheerde en ikzelf reikhalzend wou dat mijn brief ook toekwam. Boeken werden verslonden en de films werden in continue loop afgespeeld. Met Hogwarts Legacy werden alvast die nostalgische lusten opnieuw opgewekt en ditmaal ook met een tweede kans dankzij de Nintendo Switch 2. Mezelf plaatsen in de toverwereld en zelf boterbier drinken in De Drie Bezemstelen, misschien een duel aangaan met een trol en het opnemen tegen de donkere magie. Ik ben alvast benieuwd in welk huis de sorteerhoed mij zal onderbrengen en misschien nog meer hoe Hogwarts Legacy zich op de Switch 2 zal gedragen.
De lancering van de Nintendo Switch 2 brengt ons een aantal first-party games die het van Nintendo beaamt van topkwaliteit (zullen) zijn. Voorlopig zijn de titels nog op één hand te tellen met onder meer Nintendo Switch 2 Welcome Tour, die in mijn beleving volledig gratis meegeleverd moest worden in een bundel, of de herwerking van de twee Zelda-titels Breath of the Wild en Tears of the Kingdom. Met de toptitel Mario Kart World kunnen we onze favoriete loodgieter terug racend langs Peach Beach terugvinden en het binnenkort verwachte Donkey Kong Bananza belooft alvast some monkey business te brengen. Een handjevol Nintendo-titels dus. Gelukkig zijn er nog een aantal third party-games waarbij de Switch-console bij sommige te licht bevonden werd of de tijd nu gewoon rijp is. Eén van deze third-party titels is Hogwarts Legacy
waarbij we destijds de toverwereld ontdekten op de Playstation 5 en waar er meerdere miljoenen spellen van verkocht werden. We krijgen nu opnieuw de mogelijkheid om die magische Wizarding World in te duiken. Accio Nintendo Switch 2-editie!
Als uitverkorene start je als vijfdejaarsstudent aan Hogwarts en heb je dus wel wat bagage te kort. Je zal met andere woorden aan de slag moeten gaan en alle nodige spreuken leren. Onderweg naar Hogwarts word je begeleid door Eleazar Fig, die doorheen de main story de constante compagnon zal worden. Al snel word je aangevallen door een draak en kom je via een via-via op een verlaten locatie. Daar ontdek je voor het eerst dat je niet enkel de standaard wand-magie heb, maar ook ancient magic in de vingers hebt. En dat zal later meermaals van pas komen. Via een omweg naar Gringotts en kluis nummer twaalf, zal je toch op Hogwarts komen. Net op tijd, of misschien toch net te laat, om de Sorting Ceremony mee te maken. Je krijgt de sorteerhoed opgezet en via de nodige 'doorzichtige' vragen word je onderverdeeld bij één van de huizen. Zint dit je niet, dan krijg je van ontwikkelstudio Avalanche toch nog de mogelijkheid om het aan te passen. Geen standaard keuze naar Gryffindor of Slytherin voor mij, maar geef mij maar eens de gele kleuren van Hufflepuff. Je krijgt hierdoor de mogelijkheid om de slaapvertrekken van enkel deze afdeling te zien. Maar je krijgt uiteraard nog veel meer voor de kiezen ...
De laadtijden worden op de Switch 2 verder beperkt tot het minimale. Het gebeurt sporadisch in de Switch 2-editie ook wel dat tussen het wisselen van torens in het kasteel je even uit de magische wereld wordt geteleporteerd, maar het is alsof de Reparo-spreuk de Switch-editie sterk hersteld heeft. Bij het gebruik van het Floo-netwerk of het transporteren krijg je een beperkte laadtijd van een aantal seconden, wat veel beter te verteren is dan de vele trappen die je anders moest afleggen. Het gebruik van de map zelf is in het begin wat moeilijk vorm te geven, want ook al lijkt je Floo-punt vlakbij te liggen met één van je doelen in je queeste, dan nog dien je een drietal trappen te nemen en een aantal grote hallen te doorkruisen. Toch zal je hier in snel groeien en het verplaatsen zal nadien nog hoogtes nemen wanneer je eindelijk op die bezem kan kruipen.
Je hebt de mogelijkheid om een aantal combat-combinaties uit te werken, waarmee je je vijanden door de lucht zal zwieren, in brand zal steken en natuurlijk is er de klassieke Stupefy. Doe je dit zonder tegenaanval, dan werk je ook aan je ancient magic-meter, waarmee je ook wapens van je tegenstanders terug zal sturen. Veel eenvoudiger dan een simpele aanval uit te oefenen. De Switch 2 had het helemaal niet moeilijk tijdens de combat, wat de spelervaring alleen ten goede komt!
Het is uiteraard al grondig aangehaald in de review van twee jaar geleden, maar de wereld oogt fantastisch, je hebt heel veel te ontdekken en te upgraden. De main story is zeker niet waarom je terug zou keren naar Hogwarts Legacy op de Switch 2, het is het (opnieuw) onderdompelen in die magische sfeercreatie van Hogwarts en de bijhorende wereld. De eerste uren word je meegenomen op sleeptouw en heb je niet het gevoel dat je stil aan het vallen bent. Met de nodige karaktercreatie kan je zelf buiten de geijkte paden van J.K. Rowling treden. Een man met vrouwenstem, of vrouw met mannenstem. Het kan allemaal en liefst van al met een bonte haardos in een fel kleur. Je krijgt zelf het gevoel om een bepaalde richting uit te duwen, waardoor je een Harry-Potter RPG krijgt met een zeer mooi sausje.
De prijssetting vind ik persoonlijk aan de rare kant. Hogwarts Legacy is op de Nintendo Switch nog vaak met korting te vinden voor een dertigtal euro, waarbij je door de compabiliteit van de Switch 2 Hogwarts Legacy goedkoper kan spelen dan volledig nieuw te kopen. Ook voelt het dat Warner Bros nog even munt wil slaan uit de lancering van de Nintendo Switch 2. Ook is het op zich raar dat er geen Nederlands beschikbaar wordt gesteld. Maar afsluiten wil ik doen waar ik ongeveer gestart ben. De Harry Potter-wereld komt sterker dan ooit op een handheld naar voor, waarbij de Switch 2-versie Hogwarts Legacy doet schitteren.
De lancering van de Nintendo Switch 2 brengt ons een aantal first-party games die het van Nintendo beaamt van topkwaliteit (zullen) zijn. Voorlopig zijn de titels nog op één hand te tellen met onder meer Nintendo Switch 2 Welcome Tour, die in mijn beleving volledig gratis meegeleverd moest worden in een bundel, of de herwerking van de twee Zelda-titels Breath of the Wild en Tears of the Kingdom. Met de toptitel Mario Kart World kunnen we onze favoriete loodgieter terug racend langs Peach Beach terugvinden en het binnenkort verwachte Donkey Kong Bananza belooft alvast some monkey business te brengen. Een handjevol Nintendo-titels dus. Gelukkig zijn er nog een aantal third party-games waarbij de Switch-console bij sommige te licht bevonden werd of de tijd nu gewoon rijp is. Eén van deze third-party titels is Hogwarts Legacy
Geen chocokikkers op de Hogwarts-express
Hogwarts Legacy was alvast een van de eerste AAA-games van het jaar 2023. Een kleine twee jaar geleden dus en voor wie er helemaal niets over gelezen en gehoord heeft, alvast nog een kleine recap. Hogwarts Legacy speelt zich af in de Harry Potter-wereld die we kennen en meermaals zullen herkennen aan leuke easter eggs, maar dan wel aan het einde van de negentiende eeuw. Een kleine honderd jaar voor Harry zijn iconisch litteken heeft opgelopen.Als uitverkorene start je als vijfdejaarsstudent aan Hogwarts en heb je dus wel wat bagage te kort. Je zal met andere woorden aan de slag moeten gaan en alle nodige spreuken leren. Onderweg naar Hogwarts word je begeleid door Eleazar Fig, die doorheen de main story de constante compagnon zal worden. Al snel word je aangevallen door een draak en kom je via een via-via op een verlaten locatie. Daar ontdek je voor het eerst dat je niet enkel de standaard wand-magie heb, maar ook ancient magic in de vingers hebt. En dat zal later meermaals van pas komen. Via een omweg naar Gringotts en kluis nummer twaalf, zal je toch op Hogwarts komen. Net op tijd, of misschien toch net te laat, om de Sorting Ceremony mee te maken. Je krijgt de sorteerhoed opgezet en via de nodige 'doorzichtige' vragen word je onderverdeeld bij één van de huizen. Zint dit je niet, dan krijg je van ontwikkelstudio Avalanche toch nog de mogelijkheid om het aan te passen. Geen standaard keuze naar Gryffindor of Slytherin voor mij, maar geef mij maar eens de gele kleuren van Hufflepuff. Je krijgt hierdoor de mogelijkheid om de slaapvertrekken van enkel deze afdeling te zien. Maar je krijgt uiteraard nog veel meer voor de kiezen ...
Reparo Switch-editie
Op de Switch 2 speelt Hogwarts Legacy verassend vlot. In docked modus speelt Hogwarts Legacy aan 1440p en in handheld aan 1080p. In beide gevallen wordt ook HDR ondersteund. Onderaan deze review staat een vergelijkende video waarbij je de beelden van de Switch en Switch 2 kan zien. Hierbij is het overduidelijk dat de beeldkwaliteit sterk verbeterd is. Je hebt ook de mogelijkheid om een andere bril op te zetten en een bepaalde sfeercreatie uit te voeren. Ook deze settings komen er zowel in handheld als in dock-modus mooi uit. De magische wereld van Hogwarts is dan ook heel mooi en gedetailleerd uitgewerkt. Lopend in de vertrekken of grote hal, of mijmerend in de serres van het kasteel, waar je af en toe toch een schreeuwende mandragora zal horen. Maar ook de NPC's die fezelend doorheen het kasteel wandelen, bewegende schilderijen en de trappenhal die nooit hetzelfde lijkt te zijn. Al moet gezegd worden dat ik wel eens door een NPC kon wandelen zonder spreuk! De Switch 2-editie brengt de wereld van Hogwarts Legacy betoverend naar voren.De Switch 2-editie laat Hogwarts Legacy opnieuw schitteren!
De laadtijden worden op de Switch 2 verder beperkt tot het minimale. Het gebeurt sporadisch in de Switch 2-editie ook wel dat tussen het wisselen van torens in het kasteel je even uit de magische wereld wordt geteleporteerd, maar het is alsof de Reparo-spreuk de Switch-editie sterk hersteld heeft. Bij het gebruik van het Floo-netwerk of het transporteren krijg je een beperkte laadtijd van een aantal seconden, wat veel beter te verteren is dan de vele trappen die je anders moest afleggen. Het gebruik van de map zelf is in het begin wat moeilijk vorm te geven, want ook al lijkt je Floo-punt vlakbij te liggen met één van je doelen in je queeste, dan nog dien je een drietal trappen te nemen en een aantal grote hallen te doorkruisen. Toch zal je hier in snel groeien en het verplaatsen zal nadien nog hoogtes nemen wanneer je eindelijk op die bezem kan kruipen.
Ontdek de magische open wereld
Wat de Switch 2 verder naar voor brengt, is ook de mogelijkheid om de Joy-Con controller te hanteren als een muis. Niet mijn favoriete manier van spelen, maar al bij al valt het goed mee. Het merendeel van de tijd speel ik deze toch het liefst in handheld, waar de Switch 2 toch voor gemaakt is. En voor je het weet is die batterij van de Switch 2 toch weer plat ... Naar gameplay toe dien je een aantal uren te werken aan de main queeste om nadien het maximale te halen uit de open wereld. Zonder een goed arsenaal aan wapens en je geheime kamer om te werken in je minikwekerij en brouwerij aan toverdranken, heeft het namelijk niet veel zin om het op te nemen aan een veelvoud van magische wezens. De spinnen in het Verboden woud kan je nog aan, maar de meer complexere combat train je best even.Je hebt de mogelijkheid om een aantal combat-combinaties uit te werken, waarmee je je vijanden door de lucht zal zwieren, in brand zal steken en natuurlijk is er de klassieke Stupefy. Doe je dit zonder tegenaanval, dan werk je ook aan je ancient magic-meter, waarmee je ook wapens van je tegenstanders terug zal sturen. Veel eenvoudiger dan een simpele aanval uit te oefenen. De Switch 2 had het helemaal niet moeilijk tijdens de combat, wat de spelervaring alleen ten goede komt!
Het is uiteraard al grondig aangehaald in de review van twee jaar geleden, maar de wereld oogt fantastisch, je hebt heel veel te ontdekken en te upgraden. De main story is zeker niet waarom je terug zou keren naar Hogwarts Legacy op de Switch 2, het is het (opnieuw) onderdompelen in die magische sfeercreatie van Hogwarts en de bijhorende wereld. De eerste uren word je meegenomen op sleeptouw en heb je niet het gevoel dat je stil aan het vallen bent. Met de nodige karaktercreatie kan je zelf buiten de geijkte paden van J.K. Rowling treden. Een man met vrouwenstem, of vrouw met mannenstem. Het kan allemaal en liefst van al met een bonte haardos in een fel kleur. Je krijgt zelf het gevoel om een bepaalde richting uit te duwen, waardoor je een Harry-Potter RPG krijgt met een zeer mooi sausje.
De prijssetting vind ik persoonlijk aan de rare kant. Hogwarts Legacy is op de Nintendo Switch nog vaak met korting te vinden voor een dertigtal euro, waarbij je door de compabiliteit van de Switch 2 Hogwarts Legacy goedkoper kan spelen dan volledig nieuw te kopen. Ook voelt het dat Warner Bros nog even munt wil slaan uit de lancering van de Nintendo Switch 2. Ook is het op zich raar dat er geen Nederlands beschikbaar wordt gesteld. Maar afsluiten wil ik doen waar ik ongeveer gestart ben. De Harry Potter-wereld komt sterker dan ooit op een handheld naar voor, waarbij de Switch 2-versie Hogwarts Legacy doet schitteren.
Conclusie
Hogwarts Legacy is reeds een tweetal jaar uit en werd ditmaal getest op de Nintendo Switch 2. Waar Avalanche Software bij de lancering hoge toppen scheerde, kwamen ze met de lancering op de Switch toch even in moeilijkere papieren. Gelukkig hebben ze de Reparo-spreuk toegevoegd in hun combat combinaties en hebben ze terug de magie naar boven gebracht. Hogwarts Legacy levert een buitengewone sfeercreatie op in de Wizarding World. Al moet ook gezegd worden dat de prijssetting voor een spel van twee jaar toch redelijk stevig blijft. Dat gezegd zijnde, zal je geen moment spijt van hebben om deze aan de Switch 2-collectie toe te voegen.
Pro
- Harry Potter-sfeer in overvloed
- Speelt verrassend vlot
- Laadtijden zijn sterk verbeterd
Con
- Te veel te verzamelen
- Je mag redelijk wat galjoenen neerleggen.
- Geen Nederlandse teksten
9
Over
Beschikbaar vanaf
5 juni 2025
Gespeeld op
- Nintendo Switch 2
Beschikbaar op
- Nintendo Switch
- Nintendo Switch 2
- PC
- PlayStation 4