Enkele weken geleden kondigde Logitech de G325 LIGHTSPEED aan, een nieuwe headset gericht op de alledaagse gamer die vooral op zoek is naar comfort. Om te ontdekken wat deze headset nu echt in zijn mars heeft, stuurde Logitech ons een exemplaar op en werd deze headset de afgelopen weken mijn vaste partner voor gamingsessies, teams-meetings en simpelweg muziek beluisteren. Benieuwd wat het verdict is? Dat ontdek je in deze review!
Wat meteen opvalt als je deze headset uit de doos haalt, is hoe licht hij wel is. Met slechts 212 gram is dit inderdaad een echt lichtgewicht. Dit valt zelfs eerder op dan het design, wat toch ook wel uitgesproken is. De G325 combineert namelijk een eerder sober design met enkele kleine elementen. Zo hebben de volumeknop en de kabel tussen de hoofdband en de oorschelpen een in het oog springend kleuraccent. Voor de zwarte versie die ik toegestuurd kreeg, is dit in het paars. Daarnaast is de headset ook nog beschikbaar in het wit met een muntkleurig accent en purper met een oranje accent. Verder merk je ook dat het logo subtiel verwerkt is in de hoofdband en zijn er eigenlijk geen extra franjes te bespeuren. Het is dus een vrij simpele gaming-headset voor zij die dit ook voor meer alledaagse activiteiten willen gebruiken.
Deze afwerking zorgt er samen met het lage gewicht voor dat deze headset bijzonder comfortabel is als je hem draagt. Dit is een headset die ik met gemak uren kon dragen zonder last te krijgen aan mijn oren of mijn hoofd. De oorkussens sluiten mooi aan rond de oren en zelfs als brildrager had ik niets te klagen. Als ik hem even zou vergelijken met de JBL Quantum 360 Wireless en de Nacon RIG 600 Pro, twee headsets die heel wat DNA delen met deze G325, dan is deze headset veruit de meest comfortabele van de drie. Het enige minpuntje dat ik hier zou benoemen, is dat je soms een soort gepiep of gekraak hoort als je je hoofd beweegt en eens je jezelf hiervan bewust bent, dan valt het des te harder op natuurlijk.
Wat de headset niet ondersteunt, is multipoint Bluetooth. Je kan dus geen twee apparaten tegelijk via Bluetooth verbinden. Wel is wisselen tussen Bluetooth en LIGHTSPEED zeer eenvoudig door kort op de Bluetooth-knop te drukken, maar je kan deze dus ook niet op hetzelfde moment actief hebben. Wat compatibiliteit betreft, richt de headset zich voornamelijk op pc, mobiel, PlayStation 5, Nintendo Switch en Switch 2. Wil je hem gebruiken op je Xbox, dan kan dat ook, maar dan dien je bijvoorbeeld een USB-C naar 3,5 mm-jack te gebruiken. De wireless dongle wordt namelijk niet ondersteund door de Xbox. Op dit vlak ben je dan bijvoorbeeld beter af met de Nacon RIG 600 Pro HX.
Wat de batterijduur betreft, kan je rekenen op ongeveer 25 uur speeltijd als je de dongle gebruikt. Via Bluetooth zal dit iets minder zijn. Dit is niet de grootste batterijcapaciteit die we al gezien hebben in een headset. Een kleinere batterij is natuurlijk wel lichter, en als je gaat voor een lichte en comfortabele headset, dan is dit ergens een logisch compromis, maar het is wel een element waarmee je dus rekening dient te houden. Wat wel handig is, is dat de headset net als de Nintendo Switch 2 een instelling heeft waarbij je ervoor kan kiezen om de batterij op te laden tot 80% om zo de levensduur van de batterij te verbeteren. Deze optie dan je inschakelen via de app die beschikbaar is op zowel pc als mobiel.
Minstens even belangrijk voor sommige gamers is de microfoon natuurlijk. Opvallend hier is dat je met een beamforming microfoon zit en dus geen boommicrofoon met een afneembare arm. Gezien ik de neiging heb om deze microfoons van mijn andere headsets af te nemen - totdat je een mic nodig hebt en deze dan niet vindt natuurlijk - leek mij dit een zeer interessante feature. De kwaliteit van de microfoon is vrij goed, al zal je er waarschijnlijk niet meteen podcasts mee opnemen. Er zit ook een vorm van AI-aangedreven denoising in, die vrij goed werkt maar niet geheel feilloos is. Als test nam ik geluid op met een gewoon tv-programma op de achtergrond en een YouTube-video met zwaar verkeer. De stemmen van het programma waren nog duidelijk hoorbaar en werden weinig gefilterd. Bij de verkeersvideo was de denoising veel beter, al hoorde je af en toe wel nog het getoeter van een wagen. Nog een bonusfeature tot slot: in de app vind je ook elke geluidssamples die je kan afspelen en die ook worden afgespeeld door de microfoon. Wil je graag je teams-meeting wat animeren met een luchtalarm, dan is dit perfect mogelijk met de G325.
Wat meteen opvalt als je deze headset uit de doos haalt, is hoe licht hij wel is. Met slechts 212 gram is dit inderdaad een echt lichtgewicht. Dit valt zelfs eerder op dan het design, wat toch ook wel uitgesproken is. De G325 combineert namelijk een eerder sober design met enkele kleine elementen. Zo hebben de volumeknop en de kabel tussen de hoofdband en de oorschelpen een in het oog springend kleuraccent. Voor de zwarte versie die ik toegestuurd kreeg, is dit in het paars. Daarnaast is de headset ook nog beschikbaar in het wit met een muntkleurig accent en purper met een oranje accent. Verder merk je ook dat het logo subtiel verwerkt is in de hoofdband en zijn er eigenlijk geen extra franjes te bespeuren. Het is dus een vrij simpele gaming-headset voor zij die dit ook voor meer alledaagse activiteiten willen gebruiken.
Comfort voorop
Als we even terugkeren naar het gewicht van de headset, dan is het feit dat de behuizing louter bestaat uit plastic en er geen gram metaal te bespeuren valt duidelijk een van de factoren. De headset oogt hierdoor wat goedkoop, maar dit lijkt niet ten koste te gaan van de bouwkwaliteit. De headset voelt op zich stevig aan en je kan de hoofdband zelfs redelijk wat buigen zonder dat deze stukgaat. Bovendien werd er in grote mate gebruik gemaakt van gerecycleerd plastic en bevat de verpakking zelf geen plastic, waardoor de headset zelf als duurzaam kan bestempeld worden. Verder kijkend naar de headset, zie je ook dat de binnenzijde van de hoofdband en de oorkussens bestaan uit memory foam met gewoven stof errond.Deze afwerking zorgt er samen met het lage gewicht voor dat deze headset bijzonder comfortabel is als je hem draagt. Dit is een headset die ik met gemak uren kon dragen zonder last te krijgen aan mijn oren of mijn hoofd. De oorkussens sluiten mooi aan rond de oren en zelfs als brildrager had ik niets te klagen. Als ik hem even zou vergelijken met de JBL Quantum 360 Wireless en de Nacon RIG 600 Pro, twee headsets die heel wat DNA delen met deze G325, dan is deze headset veruit de meest comfortabele van de drie. Het enige minpuntje dat ik hier zou benoemen, is dat je soms een soort gepiep of gekraak hoort als je je hoofd beweegt en eens je jezelf hiervan bewust bent, dan valt het des te harder op natuurlijk.
Gebruiksgemak
Als we de headset van naderbij bekijken, dan vinden we aan de linker oorschelp het bedieningspaneel en de microfoon. Omdat het hier geen boommicrofoon betreft en je geen andere indicatie hebt van welke oorschelp links of rechts is, onthoud je best dat de bedieningsknoppen zich linksachter bevinden. Onder deze knoppen heb je de klassieke aan- en uitknop, een muteknop, de volumeregelaar - met kleuraccent! - en een Bluetooth-knop. Voor de verbinding kan je rekenen op Bluetooth 5.2 of via wireless dongle. Hierbij maakt Logitech gebruik van haar LIGHTSPEED-technologie die een lage latency moet garanderen. Daarnaast laat deze technologie ook een zeer groot bereik toe, tot 30 meter volgens Logitech. Ik heb dit zelf even getest door mijn laptop aan de voorkant van mijn huis te zetten en helemaal tot aan het einde van mijn tuin te lopen. Op die vijfentwintigtal meter verloor ik alvast niet de verbinding, wat best indrukwekkend is eigenlijk.Wat de headset niet ondersteunt, is multipoint Bluetooth. Je kan dus geen twee apparaten tegelijk via Bluetooth verbinden. Wel is wisselen tussen Bluetooth en LIGHTSPEED zeer eenvoudig door kort op de Bluetooth-knop te drukken, maar je kan deze dus ook niet op hetzelfde moment actief hebben. Wat compatibiliteit betreft, richt de headset zich voornamelijk op pc, mobiel, PlayStation 5, Nintendo Switch en Switch 2. Wil je hem gebruiken op je Xbox, dan kan dat ook, maar dan dien je bijvoorbeeld een USB-C naar 3,5 mm-jack te gebruiken. De wireless dongle wordt namelijk niet ondersteund door de Xbox. Op dit vlak ben je dan bijvoorbeeld beter af met de Nacon RIG 600 Pro HX.
Logitech maakt gebruik van haar LIGHTSPEED-technologie die een lage latency moet garanderen.
Wat de batterijduur betreft, kan je rekenen op ongeveer 25 uur speeltijd als je de dongle gebruikt. Via Bluetooth zal dit iets minder zijn. Dit is niet de grootste batterijcapaciteit die we al gezien hebben in een headset. Een kleinere batterij is natuurlijk wel lichter, en als je gaat voor een lichte en comfortabele headset, dan is dit ergens een logisch compromis, maar het is wel een element waarmee je dus rekening dient te houden. Wat wel handig is, is dat de headset net als de Nintendo Switch 2 een instelling heeft waarbij je ervoor kan kiezen om de batterij op te laden tot 80% om zo de levensduur van de batterij te verbeteren. Deze optie dan je inschakelen via de app die beschikbaar is op zowel pc als mobiel.
Audiokwaliteit
Via de Logitech G HUB kan je uiteraard nog enkele andere instellingen configureren voor je headset. Zo kan je via de equalizer het geluid afstellen naargelang de situatie. Wil je wat extra boost voor je muziek of een profiel dat eerder is geschikt voor gaming of FPS-games specifiek, dan kan je een van de vooraf ingestelde presets kiezen. Daarnaast kan je ook je eigen presets toevoegen om het geluid helemaal naar je eigen smaak af te stellen. Op vlak van audiokwaliteit stelt de G325 alvast niet teleur en de 32 mm-drivers doen alvast hun werk. Ze leveren 24-bit audio met een frequentiebereik van 20 Hz tot 20 kHz. Ongeacht of ik muziek luisterde, filmpjes zat te kijken of zat te gamen, het geluid klonk steeds rijk en zuiver. Voor muziek zou ik wel aanraden de Media-preset te gebruiken, terwijl de Bass Boost-preset net lichtjes teleurstelt en iets te vlak klinkt. Tijdens het gamen stelde de headset alvast niet teleur. Ik werd zowaar supernerveus van rond te dolen in de wereld van Tau Ceti IV in Marathon, doordat elke voetstap, elke deur die openging en elk vuurgevecht zeer goed hoorbaar waren. Maar ook in andere spellen zoals Cronos: The New Dawn of F1 25 of liet de headset duidelijk zijn meerwaarde zien ten opzichte van de speakers van je tv of laptop. Waar je wel rekening mee moet houden is dat er geen noise cancelling is, dus achtergrondgeluiden zal je nog steeds horen.Minstens even belangrijk voor sommige gamers is de microfoon natuurlijk. Opvallend hier is dat je met een beamforming microfoon zit en dus geen boommicrofoon met een afneembare arm. Gezien ik de neiging heb om deze microfoons van mijn andere headsets af te nemen - totdat je een mic nodig hebt en deze dan niet vindt natuurlijk - leek mij dit een zeer interessante feature. De kwaliteit van de microfoon is vrij goed, al zal je er waarschijnlijk niet meteen podcasts mee opnemen. Er zit ook een vorm van AI-aangedreven denoising in, die vrij goed werkt maar niet geheel feilloos is. Als test nam ik geluid op met een gewoon tv-programma op de achtergrond en een YouTube-video met zwaar verkeer. De stemmen van het programma waren nog duidelijk hoorbaar en werden weinig gefilterd. Bij de verkeersvideo was de denoising veel beter, al hoorde je af en toe wel nog het getoeter van een wagen. Nog een bonusfeature tot slot: in de app vind je ook elke geluidssamples die je kan afspelen en die ook worden afgespeeld door de microfoon. Wil je graag je teams-meeting wat animeren met een luchtalarm, dan is dit perfect mogelijk met de G325.
Conclusie
De Logitech G325 LIGHTSPEED is een fijne draadloze headset die zich vooral richt op de enthousiaste gamer die ook op zoek is naar een headset die geschikt is voor alledaags gebruik. Dankzij zijn opvallend lage gewicht en stoffen bekleding voor de hoofdband en oorkussens blinkt de headset uit in comfort, waardoor je hem zonder problemen uren aan een stuk kan gebruiken. Visueel valt hij ook niet te veel op, al bevat hij wel enkele leuke visuele accenten. De audiokwaliteit en de beamforming microfoon stellen ook niet teleur, al dien je wel rekening te houden met het feit dat er geen noise cancelling aanwezig is, wat minder fijn is op straat bijvoorbeeld. Een andere trade-off is dat de batterijduur niet heel lang is, in vergelijking met andere gaming headsets.
Pro
- Uitstekend draagcomfort
- Lichtgewicht
- Leuk design
- Prima geluidskwaliteit
- Beamforming microfoon
Con
- Bouwkwaliteit voelt goedkoop aan
- Geen noise cancelling
- Microfoon-denoising niet feilloos
- Matige batterijduur
8.5