Hoewel de Italiaanse studio Milestone vooral bekend is voor haar motorspellen zoals MotoGP, Ride en Monster Energy Supercross, hebben ze de afgelopen jaren een verrassend succes gehad met de twee Hot Wheels Unleashed-spellen. Dit succes hopen ze nu te herhalen met Monster Jam Showdown, een nieuwe racegame gebaseerd op het populaire evenement van Feld Entertainment. Je weet wel, die show waar enkele waaghalzen gevaarlijke stunts uithalen in autootjes met grote banden. Deze monstertrucks waren ook al aanwezig in hun Hot Wheels-vorm in de Hot Wheels Unleashed-spellen, maar de echte trucks zijn toch wel van een ander kaliber natuurlijk.
Met Monster Jam Showdown
nemen de Italianen alvast de Monster Jam-licentie over van THQ Nordic, die ons in een recent verleden de Steel Titan-games bracht, en gaven hun eigen draai aan dit gemotoriseerde fenomeen. Al zal de formule en de focus op arcaderacing natuurlijk iets of wat vertrouwd aanvoelen voor zij die al een van de Hot Wheels Unleashed-spellen hebben gespeeld.
Helaas eindigt het plezier hier zowat met deze modus, want buiten de Showdown Tour is er geen enkele andere modus te bespeuren om op je eentje te spelen. Zelfs een simpele quick race, waarbij je gewoon je wagen en het circuit kan kiezen, is hier verbazingwekkend afwezig. Eens je dus klaar bent met deze modus en je het niet zo hebt op multiplayer, ben je eigenlijk kaar met het spel. Tenzij je natuurlijk nog even je portefeuille wil openen om de aangekondigde DLC te kopen. Ten opzichte van Hot Wheels Unleashed is dit in mijn ogen duidelijk een stap terug. Je hebt wel nog een Training-modus waar je je tricks kan oefenen in een apart stadium, maar veel extra speeltijd zal je hier niet uit halen.
Het online racen verloopt echter niet zonder kommer en kwel. Zo duurde het bij mij steeds even voordat ik een match vond omdat het spelersaantal waarschijnlijk zeer laag is, dit ondanks dat het spel cross platform play aanbiedt. Een snelle blik op SteamDB leert me bijvoorbeeld dat er momenteel slechts gemiddeld rond de vijftig man dit spel speelt. Matchmaking kan dus enkele minuten duren en wanneer je dan eindelijk een event vindt, dan mag je blij zijn als er meer dan twee andere spelers in de race zitten, en dit tijdens prime time op een zaterdagavond. De verbinding zelf tijdens het online racen leek mij over het algemeen vrij stabiel, al werd de verbinding voor mij twee maal verbroken doordat een speler, waarschijnlijk de host, het spel verliet. Dit gaf natuurlijk ook een wrang gevoel wanneer ik dan eindelijk een match had. Na even de multiplayer geproefd te hebben, liet ik deze hierdoor al snel links liggen om me te focussen om de Showdown Tour.
De monstertrucks zien er wel stuk voor stuk geweldig uit en zijn zelfs deels te beschadigen, al is de schade louter cosmetisch in het spel. De omgevingen zien er ook knap uit en sommige hebben zelfs extreme weerseffecten om de actie nog wat indrukwekkender te zien. De game werd gemaakt in de Unreal Engine 5 en dat merk je wel aan de grafische kracht van het spel. Zelf heb ik ook weinig tot geen last ondervonden van technische problemen. Het was wel grappig dat de laadschermen te snel laadden op de PlayStation 5, waardoor je de tekst niet kon lezen. Iets minder aangenaam was de collision detection in het spel. De omgeving raken kan al snel voor rare capriolen zorgen en wanneer je een andere truck raakt dan blijf je ook makkelijk kleven aan deze voorganger. Hopelijk kunnen de makers dit nog wat verbeteren. Waar ik persoonlijk ook minder fan van was, is de drum-n'-bass-muziek van het spel. Deze paste niet echt bij het redneck-karakter van deze sport en persoonlijk zou ik liever stevige Amerikaanse rockmuziek gehad. Maar dit is een persoonlijke voorkeur natuurlijk.
Met Monster Jam Showdown
Maar één singleplayermodus?!
Centraal in Monster Jam Showdown staat de Showdown Tour-modus. In deze singleplayermodus krijg je een heel arsenaal aan events voorgeschoteld. Wat het aantal speeltypes betreft, stelt Monster Jam Showdown alvast niet teleur. Om te racen heb je traditionele circuit races, figure eight races en één versus één-races. Daarnaast heb je twee types waarbij je jouw beste kunstjes zal moeten bovenhalen. In Freestyle mag je doen wat je wilt, maar in Best Trick verdien je enkel punten door de aangeduide stunts uit te voeren. Tot slot heb je nog Horde, een racetype waarbij je een soort van jager bent en je de andere monstertrucks moet vangen door voor hen te rijden. Al deze speltypes kan je ontdekken in drie zeer diverse gebieden: het woestijnachtige Death Valley, het beboste Colorado en het ijzige Alaska. De Showdown Tour is alvast simpel van opzet: voltooi events om meer events vrij te spelen. Goed scoren tijdens de events en de optionele doelstellingen behalen geven je uiteraard meer ervaringspunten en naarmate je stijgt in levels krijg je tokens die je kan spenderen om je monstertrucks te upgraden.Buiten de Showdown Tour is er geen enkele andere modus te bespeuren om op je eentje te spelen.
Helaas eindigt het plezier hier zowat met deze modus, want buiten de Showdown Tour is er geen enkele andere modus te bespeuren om op je eentje te spelen. Zelfs een simpele quick race, waarbij je gewoon je wagen en het circuit kan kiezen, is hier verbazingwekkend afwezig. Eens je dus klaar bent met deze modus en je het niet zo hebt op multiplayer, ben je eigenlijk kaar met het spel. Tenzij je natuurlijk nog even je portefeuille wil openen om de aangekondigde DLC te kopen. Ten opzichte van Hot Wheels Unleashed is dit in mijn ogen duidelijk een stap terug. Je hebt wel nog een Training-modus waar je je tricks kan oefenen in een apart stadium, maar veel extra speeltijd zal je hier niet uit halen.
Hallo, iemand daar?
Dan trekken we maar richting multiplayer om te ontdekken wat Monster Jam Showdown nog in zijn mars heeft. Eerst en vooral het goede nieuws: er is split-screen aanwezig! Dit is perfect voor zij die thuis graag eens tegen een vriend of een familielid spelen. Ik herinner me nog goed hoe ik het zelf als kind deed samen met mijn broer of schoolvrienden. Monster Jam Showdown was alvast geweldig om samen met mijn zoontje te spelen, die natuurlijk helemaal weg is van dingen zoals Hot Wheels, monstertrucks en andere vormen van speelgoedauto's. Zowel voor kinderen als hun vaders is dit dus een leuke toevoeging. Verder kan je natuurlijk terecht in de online multiplayer om je racing skills echt te testen. Deze online multiplayer bevat ook niet veel toeters en bellen en biedt je de keuze uit drie playlists die al dan niet als party kan selecteren. Zo is er een playlist die de focus legt op racen, eentje op het uitvoeren van stunts en eentje met speciale modi die je ook niet terugvindt in de singleplayer of de split-screen modus, met racetypes zoals Treasure Hunt en Eliminator.Het online racen verloopt echter niet zonder kommer en kwel. Zo duurde het bij mij steeds even voordat ik een match vond omdat het spelersaantal waarschijnlijk zeer laag is, dit ondanks dat het spel cross platform play aanbiedt. Een snelle blik op SteamDB leert me bijvoorbeeld dat er momenteel slechts gemiddeld rond de vijftig man dit spel speelt. Matchmaking kan dus enkele minuten duren en wanneer je dan eindelijk een event vindt, dan mag je blij zijn als er meer dan twee andere spelers in de race zitten, en dit tijdens prime time op een zaterdagavond. De verbinding zelf tijdens het online racen leek mij over het algemeen vrij stabiel, al werd de verbinding voor mij twee maal verbroken doordat een speler, waarschijnlijk de host, het spel verliet. Dit gaf natuurlijk ook een wrang gevoel wanneer ik dan eindelijk een match had. Na even de multiplayer geproefd te hebben, liet ik deze hierdoor al snel links liggen om me te focussen om de Showdown Tour.
Keep on trucking
Als we de speelmodi buiten beschouwing laten, dan valt Monster Jam Showdown vooral op door zijn besturing. Je moet namelijk de achterste wielen afzonderlijk besturen met de rechter joystick. Voor iemand die nog nooit een volwaardige monstertrucks-spel heeft gespeeld was dit al vast een verrassing. Het is alvast belangrijk om dit goed onder de knie te krijgen, zeker als je wil driften of bijvoorbeeld donuts wil uitvoeren tijdens het stunten. Stunts uitvoeren met deze monster trucks is ook gewoonweg leuk, zeker als je ze een backflip of een bycicle wil laten uitvoeren. Er is echter geen verschil in de besturing tussen de verschillende monstertrucks onderling. De voornaamste reden waarom je voor een bepaalde truck zou willen gaan is het esthetische aspect, alsook het feit dat ze andere bonussen geven. De Vendetta zal je bijvoorbeeld meer ervaringspunten geven in Colorado, terwijl de iconische Zombie bonuspunten geeft voor een donut en de Blue Thunder je meer punten geeft voor het vernietigen van obstakels. In totaal zijn er trouwens veertig monstertrucks en verschillende liveries vrij te spelen via tal van uitdagingen.De monstertrucks zien er wel stuk voor stuk geweldig uit en zijn zelfs deels te beschadigen, al is de schade louter cosmetisch in het spel. De omgevingen zien er ook knap uit en sommige hebben zelfs extreme weerseffecten om de actie nog wat indrukwekkender te zien. De game werd gemaakt in de Unreal Engine 5 en dat merk je wel aan de grafische kracht van het spel. Zelf heb ik ook weinig tot geen last ondervonden van technische problemen. Het was wel grappig dat de laadschermen te snel laadden op de PlayStation 5, waardoor je de tekst niet kon lezen. Iets minder aangenaam was de collision detection in het spel. De omgeving raken kan al snel voor rare capriolen zorgen en wanneer je een andere truck raakt dan blijf je ook makkelijk kleven aan deze voorganger. Hopelijk kunnen de makers dit nog wat verbeteren. Waar ik persoonlijk ook minder fan van was, is de drum-n'-bass-muziek van het spel. Deze paste niet echt bij het redneck-karakter van deze sport en persoonlijk zou ik liever stevige Amerikaanse rockmuziek gehad. Maar dit is een persoonlijke voorkeur natuurlijk.
Conclusie
Met Monster Jam Showdown brengen de makers van Hot Wheels Unleashed een nieuwe spectaculaire arcaderacer waarbij je met reusachtige monstertrucks mag racen en stunten in knappe omgevingen. Het spel bevat slechts één offline modus en dit is toch echt wel te weinig, zeker als de online multiplayer niet heel bevolkt lijkt te zijn. Gelukkig is er nog de split-screen om je mee uit te leven samen met je kids of vrienden.
Pro
- Toegankelijk
- Uitgebreide Showdown Tour-modus
- Grafisch in orde
- Monstertrucks besturen is amusant
Con
- Eén singleplayermodus is echt weinig
- Colission detection niet ideaal
- Wordt snel repetitief
6
Over
Beschikbaar vanaf