Review: Pac-Man World 2 Re-Pac

Met Pac-Man World 2 Re-Pac wordt ook de tweede Pac-Man World in een nieuw pak gestoken. Deze game verscheen oorspronkelijk in 2002 voor Xbox, PlayStation 2 en GameCube, en kreeg twee jaar later ook een port voor pc en zelfs Game Boy Advance. De sequel bouwde verder op de eerste Pac-Man World en gezien de eerste Pac-Man World Re-Pac best wel een fijne remake was, hoopte ik dat dit tweede deel alvast een even aangename ervaring zou voorschotelen. Gezien ik de originele versies nooit heb gespeeld, was dit opnieuw een eerste kennismaking met het spel en kan ik deze remake bekijken zonder een nostalgische bril.

Na het spel op te starten, was ik al snel aangenaam verrast door de ervaring die Pac-Man World 2 Re-Pac voorschotelde. Het spel is namelijk een heerlijke oldschool platformer met kleurrijke graphics, schattige personages en heel wat dingen om te ontdekken naast het doorlopen van de levels. Er is ook een verhaal aanwezig, maar dit is vooral aankleding voor de gameplay zelf. Het verhaal draait rond Pac-Man die de opdracht krijgt om de gouden vruchten die werden gestolen door de Ghost Gang terug te halen. Hun kattekwaad zorgde er immers voor dat de kwaadaardige spokenkoning Spooky kon ontsnappen uit zijn gevangenis onder de boom in Pac-Village. Honderden jaren geleden werd Spooky immers opgesloten door Sir Pac-A-Lot en Great Wizard Pac, met behulp van de gekende Pac-Man vruchten die tot gouden fruit werden getransformeerd om Spooky gevangen te houden.

ss_d60d87e59709d136efeb928728928d0d94031506.1920x1080.jpg

Klein maar fijn​

Zoals je merkt, is het verhaal waarschijnlijk niet de reden waarom je Pac-Man World 2 Re-Pac zal spelen. Het geeft wel min of meer aan wat je mag verwachten van het spel. Vanuit Pac-Village, dat dienst doet als centrale hub in het spel, verken je zes verschillende regio's die telkens opgedeeld zijn in drie normale levels en een baasgevecht tegen een van de spookjes, die voor de gelegenheid gemechaniseerde hulp inschakelen. De Ghost Gang is immers niet van plan om het gouden fruit zomaar terug te geven. De regio's die je verkent, zijn de klassiekers die je vaak vindt in dit soort spellen, gaande van groene zones tot sneeuw-, vuur- en onderwaterlevels. Het doorlopen van al de levels neemt niet veel tijd in beslag, en op zich zou je het spel kunnen uitspelen in een namiddag. Gezien ik dit spel eerder als een tussendoortje zou beschouwen, is dit vandaag de dag gelukkig niet zo erg. Bovendien valt er nog heel wat meer te ontdekken in de game.

Spelers met verzamelwoede of completionists zullen hier alvast een vette kluif aan hebben.

Zo kan je vanalles vrijspelen door munten en fruit te verzamelen in de levels, gaande van Maze-levels (denk aan de klassieke Pac-Man-levels) en arcademachines waarop je bijvoorbeeld Pac-Man, Pac-Attack en PacMania tot een jukebox met muziek en zelfs gachapon-machines waarmee je verschillende digitale figuurtjes kan proberen te verzamelen. Daarnaast heeft elke level nog een aantal uitdagingen die je kan voltooien en waarmee je kostuums kan vrijspelen, en is er een Time Trial-modus waarbij je kan mikken op goud, zilver of brons en je jezelf kan meten met andere spelers online. Net in dit alles schuilt de meerwaarde van het spel, want spelers met verzamelwoede of completionists zullen hier alvast een vette kluif aan hebben. Zeker goud halen op elk level leek me geen sinecure te zijn, en verder dan zilver op enkele levels ben ik nog niet geraakt. Tot slot is er zelfs een couch co-op mode aanwezig voor zij die samen met hun partner of kroost willen spelen.

Een waardige remake​

Deze remake van Pac-Man World 2 voegt natuurlijk niet enkel nieuwe content toe, maar komt ook met heel wat verbeteringen op het vlak van gameplay en audiovisuele presentatie. Er werden levels en baasgevechten aangepast, Pac-Man kreeg enkele nieuwe moves zoals de Super Butt Bounce en het schaatsen tijdens bepaalde levels, en enkele mechanics zoals de Flip Kick en het snorkelen werden verbeterd. Wat de gameplay en animaties betreft, voelt deze remake alvast hedendaags aan, zonder de ouderwetse charme te verliezen. De variatie in levels en gameplay voelde alvast fijner aan dan in de eerste Pac-Man World Re-Pac en ik kan wel begrijpen waarom deze meer geliefd is dan het eerste deel. Net zoals de eerste game, is dit deel trouwens ook niet al te moeilijk en zorgt het voor een meer ontspannen ervaring. Bovendien is er ook een nieuwe Fairy Mode die ideaal is voor de kids, waarbij Pac-Man oneindig veel levens heeft en geen schade pakt, en waarbij groene Fairy Blocks de platformsecties een stuk makkelijker maken. Voor de gemiddelde speler raad ik deze mode echter niet aan, want het neemt werkelijk elke vorm van uitdaging weg.

Voor de grafische make-over werd het spel volledig opnieuw opgebouwd in de Unity Engine. Hierdoor is de upgrade substantieel, maar verwacht je natuurlijk niet aan de visuele pracht van bepaalde andere remakes die afgelopen tijd zijn gepasseerd. De visuele stijl lijkt trouw te blijven aan het origineel en is redelijk cartoonachtig, wat natuurlijk perfect past bij het concept van het spel. Op PlayStation 5 word je bovendien getrakteerd op een uitgekiende performance aan een stabiele zestig frames per seconde en een 4K-resolutie. Switch-eigenaars lijken deze luxe helaas niet te hebben, en er zal ook geen upgrade-pad of save compatibility zijn voor de Switch 2. Op PS4 en Xbox One is de resolutie trouwens ook gelimiteerd op1080p en op Xbox Series S op 1440p. Wat elke versie gelukkig wel heeft, zijn de vele nieuwe voice-overs die de verschillende cutscenes vergezellen. De toon van het stemmenwerk benadrukt de luchtige sfeer van het spel en vormt zo eigenlijk wel een meerwaarde. Dit alles maakt Pac-Man World 2 Re-Pac dus zeker en vast een aanrader voor fans van dit iconische figuurtje of familiegerichte platformspellen

Conclusie

Met Pac-Man World 2 Re-Pac brengt Bandai Namco een klassieker uit het PlayStation 2-tijdperk opnieuw tot leven en krijgen we de kans om met Pac-Man in een opgepoetste versie op zoek te gaan naar de gestolen gouden vruchten om Spooky een halt toe te roepen. Deze remake komt niet enkel met tal van gameplayverbeteringen en audiovisuele upgrades, maar ook met heel wat nieuwe features zoals verzamelbare gachapon-figuren, kostuums, nieuwe uitdagingen, een co-op modus en een eenvoudigere Fairy Mode, ideaal voor jonge kinderen. Wie fan is van dit soort oldschool platformers zal met deze remake zeker geen miskoop doen, maar houd wel rekening met de de korte speelduur van de verhaalmodus en het feit dat de levels op zich niet al te veel uitdaging bieden.

Pro

• Plezant voor jong en oud
  • Er valt heel wat vrij te spelen
  • Luchtig sfeertje
  • Kwaliteitsvolle remake met tal van verbeteringen en toevoegingen

Con

• Niet voor zij die van uitdagende platformers houden
  • Verhaalmodus aan de korte kant
8

Over

Beschikbaar vanaf

26 september 2025