De jeugd van tegenwoordig zal het waarschijnlijk weinig zeggen, maar wie geboren is in de late jaren tachtig, begin jaren negentig zal waarschijnlijk wel bekend zijn met de fratsen van de doldwaze kleuter Shin chan. Hoewel de animatieserie bij ons niet meer wordt uitgezonden, is Shin chan wereldwijd nog steeds populair en het zal niet verbazen dat hij ook videogame-adaptaties krijgt. Zo werden we in 2022 nog getrakteerd op Shin chan: Me and The Professor on Summer Vacation. Twee jaar later krijgen we nu met Shiro and the Coal Town een vervolg op dit Shin chan-spel.
Voor de ontwikkeling van dit tweede deel werd deze keer geen beroep gedaan op Millennium Kitchen. In de plaats daarvan schakelde uitgever Neos Corporation de ontwikkelingsstudio h.a.n.d. Inc. in, die we kennen van onder andere NEO: The World Ends with You en The Centennial Case: A Shijima Story. Niet meteen vergelijkbare titels, maar deze studio uit Hokkaido heeft gelukkig al enige ervaring met cozy games zoals Harvest Moon: My Little Shop en Fantasy Life, dat trouwens binnenkort een nieuw deel krijgt met The Girl Who Steals Time. De taak van h.a.n.d. Inc. was op zich niet al te complex: de ervaring van de eerste titel evenaren en wie weet op een aantal vlakken zelfs verbeteren. Missie geslaagd? Dat lees je in deze review.
Shin chan: Shiro and the Coal Town schotelt je met andere woorden opnieuw een rustgevende slice of life-ervaring voor waarbij je in de huid kruipt van een vijfjarige bengel die hier toch net iets braver is dan tv-equivalent. Al moet je natuurlijk niet vrezen dat de typische humor hier volledig afwezig is, en is Shin chan uiteraard af en toe nog ondeugend. Het lijkt erop dat de makers het spel iets kindvriendelijker wilden maken dan de televisiereeks en dit komt ook tot uiting in de eenvoudige gameplay. De besturing is vrij eenvoudig en veel uitdaging schuilt er niet in het spel. In dat opzicht is het wel ergens spijtig dat er geen Nederlandstalige taaloptie is voorzien, maar ergens is het natuurlijk ook wel begrijpelijk. We zijn al lang blij dat het spel ook een westerse lokalisatie kreeg.
Los van de vrij simplistische aard van het spel, zorgt het geheel wel voor een ontspannende ervaring die je helemaal onderdompelt in het rurale alledaagse leven in Japan. Dit gevoel wordt versterkt door de prachtig getekende omgevingen die je doen wegdromen en zin geven om in deze wereld te duiken, al is het maar voor eventjes. Dit spel was dus ideaal voer voor mijn Steam Deck om eventjes te spelen in bed net voor het slapengaan, en ik begrijp ergens waarom het spel enkel verschijnt op pc en Nintendo Switch. Al denk ik dat sommigen toch graag ook een PlayStation- of Xbox-release hadden gezien. Op pc speelt het spel alvast vlekkeloos, zowel op de Deck als mijn normale computer. Ik ben geen enkele bug of ander technisch probleem tegengekomen. Bovendien is het geen grafisch intensief spel waardoor je niet over de nieuwste grafische kaart moet beschikken om ervan te genieten. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat Shin Chan: Shiro and the Coal Town geen knap spel is. Ik wil nogmaals benadrukken hoe schilderachtig mooi de omgevingen wel niet zijn en de personages in het spel zijn trouw aan de stijl van de televisieserie. Dat deze stijl echter niet iedereen zal aanspreken kan ik zeker ook begrijpen.
Voor de ontwikkeling van dit tweede deel werd deze keer geen beroep gedaan op Millennium Kitchen. In de plaats daarvan schakelde uitgever Neos Corporation de ontwikkelingsstudio h.a.n.d. Inc. in, die we kennen van onder andere NEO: The World Ends with You en The Centennial Case: A Shijima Story. Niet meteen vergelijkbare titels, maar deze studio uit Hokkaido heeft gelukkig al enige ervaring met cozy games zoals Harvest Moon: My Little Shop en Fantasy Life, dat trouwens binnenkort een nieuw deel krijgt met The Girl Who Steals Time. De taak van h.a.n.d. Inc. was op zich niet al te complex: de ervaring van de eerste titel evenaren en wie weet op een aantal vlakken zelfs verbeteren. Missie geslaagd? Dat lees je in deze review.
Een verhaal van twee dorpen
In dit nieuwe spel keren Shin chan en zijn familie terug naar de geboortestreek van zijn vader, nadat die een nieuwe tijdelijke baan krijgt in de streek. De familie huurt een landelijk huisje in Unbent Village (what's in a name), waar Shin chan de kans krijgt om met zijn opa en oma op te trekken tijdens de zomervakantie. Hij vult zijn dagen met het vangen van insecten en vissen, het verkennen van de omgeving en rondhangen met de andere kinderen, totdat zijn hond Shiro op een dag terugkomt, helemaal onder het roet. Het is de start van een bijzonder avontuur dat Shin chan en Shiro meeneemt naar Coal Town, een mijnstadje dat de tijd lijkt vergeten te zijn en waar ze heel wat bijzondere figuren ontmoeten.Shin chan: Shiro and the Coal Town schotelt je opnieuw een rustgevende slice of life-ervaring voor.
Shin chan: Shiro and the Coal Town schotelt je met andere woorden opnieuw een rustgevende slice of life-ervaring voor waarbij je in de huid kruipt van een vijfjarige bengel die hier toch net iets braver is dan tv-equivalent. Al moet je natuurlijk niet vrezen dat de typische humor hier volledig afwezig is, en is Shin chan uiteraard af en toe nog ondeugend. Het lijkt erop dat de makers het spel iets kindvriendelijker wilden maken dan de televisiereeks en dit komt ook tot uiting in de eenvoudige gameplay. De besturing is vrij eenvoudig en veel uitdaging schuilt er niet in het spel. In dat opzicht is het wel ergens spijtig dat er geen Nederlandstalige taaloptie is voorzien, maar ergens is het natuurlijk ook wel begrijpelijk. We zijn al lang blij dat het spel ook een westerse lokalisatie kreeg.
Een ontspannende ervaring
Hoewel Shin chan: Shiro and the Coal Town zeker weet te charmeren, komt er na enkele uurtjes spelen toch wat sleet op de formule en begint het geheel wat repetitief aan te voelen. Het spel gaat nochtans goed van start, waarbij je kennismaakt met de verschillende inwoners van het kleine dorpje en je de verschillende activiteiten ontdekt zoals insecten vangen, vissen en gewassen kweken, voordat je in ware Studio Ghibli-stijl wordt meegenomen naar het mysterieuze Coal Town. Hier maak je kennis met Yuri, een uitvindster die haar magische machine gebruikt om de meest bijzondere voorwerpen te maken. Zo wordt al snel de gameplayloop van het spel duidelijk. Je maakt kennis met een nieuwe inwoner van Coal Town en hij of zij heeft hulp nodig en het is aan jou om samen met Yuri een oplossing tevoorschijn te toveren, waarbij je vaak enkele items zal moeten verzamelen. Dit laatste doe je door deze ingrediënten te verzamelen, te ruilen met de inwoners van beide dorpjes of te kopen met je zuurverdiende zakgeld.Los van de vrij simplistische aard van het spel, zorgt het geheel wel voor een ontspannende ervaring die je helemaal onderdompelt in het rurale alledaagse leven in Japan. Dit gevoel wordt versterkt door de prachtig getekende omgevingen die je doen wegdromen en zin geven om in deze wereld te duiken, al is het maar voor eventjes. Dit spel was dus ideaal voer voor mijn Steam Deck om eventjes te spelen in bed net voor het slapengaan, en ik begrijp ergens waarom het spel enkel verschijnt op pc en Nintendo Switch. Al denk ik dat sommigen toch graag ook een PlayStation- of Xbox-release hadden gezien. Op pc speelt het spel alvast vlekkeloos, zowel op de Deck als mijn normale computer. Ik ben geen enkele bug of ander technisch probleem tegengekomen. Bovendien is het geen grafisch intensief spel waardoor je niet over de nieuwste grafische kaart moet beschikken om ervan te genieten. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat Shin Chan: Shiro and the Coal Town geen knap spel is. Ik wil nogmaals benadrukken hoe schilderachtig mooi de omgevingen wel niet zijn en de personages in het spel zijn trouw aan de stijl van de televisieserie. Dat deze stijl echter niet iedereen zal aanspreken kan ik zeker ook begrijpen.
Conclusie
Shin chan: Shiro and the Coal Town schotelt ons opnieuw een aannemelijk avontuur voor waarbij we in de huid kruipen van de de iconische kleuter Shin chan. Dit vervolg blijft trouw aan de formule van de voorganger, maar neemt ons wel mee naar twee nieuwe locaties om te ontdekken, waaronder het door de tijd vergeten Coal Town. De ervaring is misschien wat eenvoudig en het tempo gezapig, maar soms zijn dit soort van cozy games de ideale afwisseling tussen al het triple A-geweld dat we op ons afgevuurd krijgen. De gezinsvriendelijke gameplay zorgt er bovendien voor dat het spel ook ideaal is om samen met je kinderen te spelen, al moet je het dan wel stellen zonder een Nederlandstalige uitvoering.
Pro
- Omgevingen zijn een lust voor het oog
- Ontspannend sfeertje
- Toegankelijk voor jong en oud
- Technisch weinig op aan te merken
Con
- Opervlakkige gameplay
- Voelt snel repetitief aan
- Geen Nederlandstalige vertaling
7
Over
Beschikbaar vanaf