Na jaren van voornamelijk lelijke missers heeft Marvel écht nog eens een overwinning nodig. Niet voor niets hebben ze Robert Downey Jr. van onder het stof gehaald om de ooit onstopbare Marvel-trein opnieuw van wat kolen te voorzien. De verwachtingen lagen laag, maar of zelfs deze ingelost konden worden lees je hieronder.
Thunderbolts* werd geregisseerd door Jake Schreier, met een scenario van Eric Pearson en Joanna Calo. Die laatste werkte eerder met Schreier samen aan de Netflix-serie Beef (absolute aanrader).
Ik kan met plezier zeggen dat Thunderbolts* een van de betere Marvel-films sinds jaren is. De film is verre van perfect, maar het is een wat meer geaarde en emotioneel geladen film dan we gewend zijn. Het grootste pijnpunt is de beperkte uitwerking van sommige personages. Vooral Olga Kurylenko’s Taskmaster loopt er voor Piet Snot bij en hebben ze maar voor één enkele reden bijgehaald. Ook Hannah John-Kamens Ghost komt sinds Ant-Man and the Wasp nog eens tevoorschijn, maar over haar afwezigheid sinds 2018 wordt geen woord gerept. Valentina Allegra de Fontaine krijgt eindelijk meer screentime dan de korte teasers waarin ze eerder verscheen, maar haar motieven blijven vaag en onderontwikkeld.
Wat me maar bleef verbazen, is dat Marvel met zulke gigantische budgetten er toch in slaagde om visueel teleurstellende films af te leveren. Gelukkig kiest Thunderbolts* voor een meer “kleinschalige” aanpak, met een grotere focus op praktische effecten. De actie ziet er daardoor beter en creatiever uit dan wat we de laatste jaren voorgeschoteld kregen. Helaas saboteert Marvel zichzelf door al vóór de release met veel fanfare de cast van de volgende Avengers-film aan te kondigen, wat de spanning rond sommige personages ondermijnt. Toch smeet de laatste act het wat over een andere boeg, waardoor ik geïnvesteerd bleef kijken. Als Marvel deze richting blijft volgen, kan de toekomst er weer wat rooskleuriger uitzien.
Thunderbolts* werd geregisseerd door Jake Schreier, met een scenario van Eric Pearson en Joanna Calo. Die laatste werkte eerder met Schreier samen aan de Netflix-serie Beef (absolute aanrader).
Gebroken antihelden, gedeelde strijd
Sinds het overlijden van haar zus worstelt Yelena (Florence Pugh) met de zin van haar bestaan. Na jarenlang vanuit de schaduw te hebben geopereerd, vraagt ze haar werkgever Valentina Allegra de Fontaine (Julia Louis-Dreyfus) om werk dat haar meer voldoening geeft. Valentina stemt toe, op voorwaarde dat Yelena nog één laatste opdracht uitvoert. Maar eenmaal ter plaatse ontdekt ze dat ze onderdeel is van een doofpotoperatie en zelf tot de slachtoffers behoort. Samen met andere figuren uit het complot: U.S. Agent John Walker (Wyatt Russell), Taskmaster Antonia Dreykov (Olga Kurylenko), Ghost Ava Starr (Hannah John-Kamen) en Bob (Lewis Pullman), moet ze vechten om te overleven en hun gemeenschappelijke vijand te confronteren. Ook van de partij zijn Bucky Barnes (Sebastian Stan) en Red Guardian Alexei Shostakov (David Harbour).Thunderbolts* is een van de betere Marvel-films sinds jaren.
Ik kan met plezier zeggen dat Thunderbolts* een van de betere Marvel-films sinds jaren is. De film is verre van perfect, maar het is een wat meer geaarde en emotioneel geladen film dan we gewend zijn. Het grootste pijnpunt is de beperkte uitwerking van sommige personages. Vooral Olga Kurylenko’s Taskmaster loopt er voor Piet Snot bij en hebben ze maar voor één enkele reden bijgehaald. Ook Hannah John-Kamens Ghost komt sinds Ant-Man and the Wasp nog eens tevoorschijn, maar over haar afwezigheid sinds 2018 wordt geen woord gerept. Valentina Allegra de Fontaine krijgt eindelijk meer screentime dan de korte teasers waarin ze eerder verscheen, maar haar motieven blijven vaag en onderontwikkeld.
Hoopvolle vooruitblik
Waar ik wel fan van was, was de villain die nog eens een interessante hoek krijgt. Veel wil ik er niet over kwijt om spoilers te vermijden, maar ik was sinds lang nog eens geïnvesteerd en onder de indruk van de boodschap die Thunderbolts* wilt brengen. Niet iedereen zal fan zijn van het gegeven, maar voor mij persoonlijk was het een frisse kijk op wat anders een maar zoveelste twee-dimensionele bad guy is die de wereld wilt veroveren. In Thunderbolts* stellen een aantal personages zich kwetsbaar op waardoor het verhaal veel plausibeler wordt en waarin je je eindelijk nog eens wat kunt inleven. Zo was ik niet bepaald fan van Red Guardian uit de Black Widow-film. Hij werd vooral als comic relief gebruikt, wat nog steeds voornamelijk het geval is. Maar door een bepaalde emotionelere dialoog, wat we tegenwoordig te weinig zien in dit soort cinema, steeg zijn personage in mijn achting.Wat me maar bleef verbazen, is dat Marvel met zulke gigantische budgetten er toch in slaagde om visueel teleurstellende films af te leveren. Gelukkig kiest Thunderbolts* voor een meer “kleinschalige” aanpak, met een grotere focus op praktische effecten. De actie ziet er daardoor beter en creatiever uit dan wat we de laatste jaren voorgeschoteld kregen. Helaas saboteert Marvel zichzelf door al vóór de release met veel fanfare de cast van de volgende Avengers-film aan te kondigen, wat de spanning rond sommige personages ondermijnt. Toch smeet de laatste act het wat over een andere boeg, waardoor ik geïnvesteerd bleef kijken. Als Marvel deze richting blijft volgen, kan de toekomst er weer wat rooskleuriger uitzien.
Conclusie
Met Thunderbolts* zet Marvel sinds lang een stap in de goede richting. De film is niet perfect, daar zijn een aantal personages te weinig voor uitgewerkt, maar heeft het hart op de juiste plaats. Door ietwat back to basics te gaan ziet de film er ook beter uit dan de CGI-heavy voorgangers. De actie is sterk en ook de bad guy van dienst is sinds jaren interessanter dan de verwaarloosbare one and done slechteriken die we eerder te zien kregen. Ondanks de minder uitgewerkte personages stellen anderen zich wat kwetsbaarder op, waardoor alles wat plausibeler aanvoelt.
Pro
- Betere Marvel-films sinds jaren
- Sommige personages durven zich kwetsbaar opstellen
- Een meer gegronde film
Con
- Sommige personages niet genoeg uitgewerkt
- Humor werkt niet altijd
7.5
Over deze film
Beschikbaar vanaf
30 april 2025
Genre
- Actie
Speelduur
126 minuten
Regie
Jake Schreier
Cast
Florence Pugh, Sebastian Stan, Lewis Pullman, Hannah John-Kamen, David Harbour, Olga Kurylenko, Wyatt Russell, Julia Louis-Dreyfus
Uitgever
Disney